بازدید 16178

دفاع الله‌کرم از تیتر یالثارات درباره معاون روحانی

کد خبر: ۵۵۸۰۶۶
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۷ 02 January 2016
 حسین الله کرم در گفت‌وگویی ، به دفاع از ادبیات نشریه یالثارت که تحت مدیریت وی منتشر می شود، پرداخت .

به گزارش روزنامه وقایع التفاقیه مشروح گفت‌وگو وی را در ادامه بخواتید: 


آقای الله‌کرم، چند روز پیش نشریه «یالثارات‌الحسین» ارگان رسمی انصار حزب‌الله مطلب تند و البته توهین‌آمیزی را علیه خانم مولاوردی معاون رئیس‌جمهوری منتشر کرد. چرا انصار حزب‌الله چنین مطلبی را در نشریه خود منتشر کرده است؟

به‌خاطر آزادی بیان. ما براساس آزادی بیان، اقدام به  انتشار آن مطلب و دیدگاه کردیم.

چرا از لفظ «سلیطه» برای بیان عقیده خود استفاده کردید؟

به‌خاطر آزادی بیان؛ ما براساس آزادی بیان در نشریه‌ خود به تحلیل موضوعی پرداختیم که نسبت به آن دغدغه داشتیم. به عقیده ما در چارچوب آزادی بیان مطرح‌کردن این موضوع هیچ اشکالی نداشت.

  آن لفظ در انتقاد غیرمؤدبانه نبود؟

مؤدبانه یا غیرمؤدبانه‌بودن لفظ استفاده‌شده در آن یادداشت را باید خواننده تشخیص دهد. به‌هر‌حال ما براساس تعریف آزادی بیان اقدام به انتشار مطلب کردیم.

  این تعریف آزادی بیان که مرتب بر آن تأکید می‌کنید، چیست؟

در خود آزادی بیان تعریفش وجود دارد.

در آزادی بیان حریم شخصی افراد حفظ می‌شود. آیا این موارد رعایت شده است؟

ما هم حریم شخصی افراد را حفظ کردیم. آنچه در غرب شاهد هستیم ناشی از تضاد در تعریف آزادی بیان است. آزادی بیان غربی اجازه می‌دهد، به دین توهین شود. همگان دیدند که توهین به پیامبر اسلام؛ به وسیله کاریکاتور در نشریات مختلف غربی صورت گرفت و آن زمان برداشت غربی‌ها این بود که ما براساس آزادی بیان گام برمی‌داریم. نظر من درباره آزادی بیان این نیست و من مخالف آزادی بیان به شکل غربی هستم. در اسلام تعریف آزادی بیان مشخص است.

در اسلام حق‌الناس وجود دارد. به عقیده شما آیا الفاظ به‌کار برده شده درباره خانم مولاوردی  براساس آموزه‌های اسلامی بوده است؟

من به شما پیشنهاد می‌کنم متن را مطالعه کنید. براساس آموزه‌های اسلامی کسی توهین نکرده است. مسئله‌ای داشته‌ایم و آن را مطرح کرده‌ایم. بنابراین معتقدیم کاری که انجام داده‌ایم درست بوده است.

  فکر نمی‌کنید هیئت نظارت با شما برخورد کند؟

هیچ بعید نیست که دولت با ما برخورد کند. دولتی که به منتقدانش بی‌سواد می‌گوید، به آنها می‌گوید بروید به جهنم و... . توهین‌هایی از این دست به منتقدان قطعا نشانه برخورد است. حرف‌هایی که ما زدیم یک‌صدم توهین‌های دولت هم نبود ما فقط جواب دادیم. به‌نظر من دولت کنونی اجازه صحبت و اظهارنظر به منتقدان را نمی‌دهد. به عقیده من این دولت نمی‌تواند به مسئله خانم مولاوردی و بحث ما رسیدگی کند، چون این دولت معتقد به آزادی بیان نیست.

  بهتر نبود انصار حزب‌الله در نقدش از الفاظ بهتری استفاده می‌کرد؟

شما خودتان نشریه دارید به‌همین‌صورت با الفاظ بهتری پاسخ دهید.

  به‌هرحال شما هم نشریه دارید. استفاده از این الفاظ فضا را در آستانه انتخابات تندتر نمی‌کند؟

باید منتظر تندترشدن فضا باشید.

یعنی قرار است انصار حزب‌الله حرکتی در آستانه انتخابات انجام دهد؟

ما که حزب سیاسی نیستیم که بخواهیم در انتخابات حضور داشته یا فهرست بدهیم. اینها به احزاب برمی‌گردد. ما یک گروه هستیم که براساس ارزش‌های انقلاب اسلامی عمل می‌کنیم.

پس چرا خودتان در همایش همگرایی اصول‌گرایان حضور پیدا کردید؟

ما همه جامعه اسلامی را اصول‌گرا می‌دانیم و مخالفان را غیراصول‌گرا می‌دانیم. بنابراین ما نمی‌خواهیم خودمان را جزء غیراصول‌گرایان یعنی مخالفان جامعه اسلامی قراردهیم.

پس اصلاح‌طلبان در تعریف شما چه کسانی هستند؟

اصلاح‌طلبی هم جزئی از اصول‌گرایی است. اگر هر اصول‌گرایی به سمت جزئی از خودش که همان اصلاح‌طلبی است، حرکت نکند از بازتولید گفتمان انقلاب و ارزش‌ها باز خواهد ایستاد.

آیا انصار حزب‌الله از دهه 60 تاکنون خودش را اصلاح کرده است؟ آیا این گروه برای بازتولید ارزش‌های انقلاب کاری انجام داده است؟

انصار حزب‌الله نگاه و دیدگاهش را براساس بیانیه‌ها ارائه می‌دهد. وقتی که ارزش‌های متعلق به جامعه سرمایه‌داری در ایران تولید شد مثل حرص و طمع و ثروت و... ما هم نگاهی ارزشی به این مسائل داشتیم. وقتی دیدگاه لیبرالی مطرح شد ما هم نسبت به این دوره واکنش داشتیم و نقد کردیم. وقتی که در جامعه مسائل جدید رخ می‌دهد ما هم واکنش جدید خواهیم داشت.

آیا دعوت خانم مولاوردی به شرکت زنان مگر چه مسئله‌ای است که باعث نگرانی  شما شده است و واکنش نشان داده‌اید؟

ما به‌هرحال در نشریه خود دلیل نگرانی را به تفصیل توضیح داده‌ایم. به‌هرحال اینها با این سروصدا‌ها دنبال مسئله جدیدی هستند.

حضور زنان در انتخابات مگر اشکالی دارد؟

مگر شما مشکلی دارید؟

پرسش من این است که حضور گسترده زنان مگر مشکلی ایجاد می‌کند؟

به عقیده من سیاست مردانه و زنانه ندارد. زنانی که سیاست‌ورز باشند می‌توانند در عرصه حضور داشته باشند. این شمایید که باید پاسخ دهید چرا سیاست را مردانه و زنانه کرده‌اید.

  من روزنامه‌نگارم ولی می‌دانم که فقط از زنان دعوت شده که سهمی از فهرست‌های انتخاباتی و کرسی‌های مجلس را مطالبه کنند. مگر این درخواست اشکالی دارد؟

سیاست زن و مرد ندارد. دیدگاه انصار حزب‌الله کاملا مشخص است هرکسی می‌تواند در سیاست حضور داشته باشد ما با دیدگاهی که توسط دولت ارائه شده است مخالفیم.

طبق اصول آزادی بیان چرا اجازه نمی‌دهید آنها حرف‌شان را بزنند؟

شما الان مدافع آن خانم هستید؟

  من به عنوان خبرنگار سؤال می‌پرسم.

شما از خود آن خانم دلیل این کارهایش را بپرسید، اما ما مشخصا اعلام کردیم مخالف رویکردهای در پیش گرفته‌شده از سوی آن خانم هستیم. ما براساس آزادی بیان حرفمان را زدیم. شما هم براساس آزادی بیان بروید با آن خانم صحبت کنید. این خانم می‌خواهد سیاست‌ورزی را زنانه و مردانه کند ما با حضور زنان مخالف نیستیم. با سرو صدا به این شکل مخالفیم. از خود آن خانم بپرسید که چرا این رفتار را دارد! براساس اصول آزادی بیان که شما هم از آن دم می‌زنید ما حق داریم حرف بزنیم آن خانم هم حق دارد حرف بزند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل