بازدید 7715

دادستان به حکم سعید مرتضوی اعتراض کرده؟

اين پرونده جنبه عمومي هم داشته است. در واقع يك طرف قضيه مدعي‌العموم است البته ما اين انتظار را داريم كه ايشان به عنوان كسي كه از كيفرخواست دفاع كرده نسبت به اين پرونده اعتراض كند و وارد شود.
کد خبر: ۵۵۷۶۱۳
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۷ 31 December 2015
ماجراهاي سعيد مرتضوي قرار نيست پاياني داشته باشد و پس از دادگاه‌هاي او ماجراهاي ديگري پيش مي‌آيد، به نحوي كه معمولا در اخبار خبرگزاري و سايت‌هاي خبري حضور دارد. 28 مرداد سال جاري قاضي پرونده سعيد مرتضوي گفت: مرتضوي از اتهام معاونت در قتل و ارائه گزارش خلاف واقع تبرئه شد.

به گزارش آرمان، محمدرضا محمدي‌كشكولي كه رسيدگي به پرونده‌هاي مربوط به شكايت سازمان تامين اجتماعي و موضوع كهريزك را برعهده دارد، به تسنيم گفت: سعيد مرتضوي در رابطه با شكايت سازمان تامين اجتماعي، به رد مال و حبس محكوم شد. همچنين در رابطه با معاونت در قتل و گزارش خلاف واقع در پرونده كهريزك، مرتضوي تبرئه شده است. وي ادامه داد: پس از اعلام اين حكم برخي بدان اعتراض كردند كه روح‌الاميني، پدر محسن روح‌الاميني يكي از كشته‌شدگان كهريزك از جمله آنها بود و اخيرا نيز دادستاني به راي دادگاه در اين پرونده اعتراض كرده و اين اعتراض به همراه اعتراض ما به ديوان عالي كشور ارجاع شده است.

برنا نوشت؛ عبدالحسين روح‌الاميني، پدر محسن روح‌الاميني يكي از كشته‌شدگان كهريزك گفت: پرونده شكايت ما ادامه دارد و ما اعتراض خود را به ديوان عالي كشور ارسال كرده‌ايم و اين اعتراض هم به دستگاه قضايي منتقل شده وپرونده قطعا دوباره بررسي خواهد شد. وي درباره حاشيه‌هاي خروج سعيد مرتضوي از كشور و ممنوع الخروج بودن يا نبودنش هم افزود: در مراحل قبلي اين پرونده ايشان ممنوع الخروج بوده و اجازه خروج از كشور هم نداشته است اما در مراحل جديد اطلاع ندارم كه دادگاه وي را ممنوع الخروج كرده است يا خير. وي در پايان تاكيد كرد: با استفاده از راهكارهاي قانوني تا آخر پيگير اين پرونده و احقاق حق خود و ديگر آسيب‌ديدگان خواهم بود. دوم دي ماه هم فارس نوشت؛ بخشي از پرونده تامين اجتماعي به همراه شكايت روح‌الاميني از اولياي دم يكي از فوت‌شدگان حادثه بازداشتگاه كهريزك در شعبه نهم دادگاه كيفري يك به رياست قاضي كشكولي رسيدگي شد و پس از برگزاري هفت جلسه، قاضي كشكولي، مرتضوي را در ارتباط با شكايت اولياي دم مرحوم روح‌الاميني به اتهام معاونت در قتل عمدي و آن بخش از حكم پرونده قضات كهريزك كه نقض شده بود، تبرئه كرد.

انتظار داشتيم مدعي العموم اعتراض كند

مجيد طاهري، وكيل خانواده روح‌الاميني اما در گفت‌وگو با «آرمان» توضيحاتي درباره اظهارات عبدالحسين روح‌الاميني دارد. متن اين گفت‌وگو بدين شرح است:

در خبرها آمده بود كه آقاي روح‌الاميني گفته‌اند دادستان هم نسبت به حكم آقاي مرتضوي اعتراض كرده‌ است.

اين پرونده جنبه عمومي هم داشته است. در واقع يك طرف قضيه مدعي‌العموم است البته ما اين انتظار را داريم كه ايشان به عنوان كسي كه از كيفرخواست دفاع كرده نسبت به اين پرونده اعتراض كند و وارد شود. اينكه ايشان اعتراض كرده است را مطلع نيستم اما ما همواره چنين انتظاري را داشتيم. اين پرونده چون جنبه عمومي هم داشته، قاعدتا اعتراضشان در راستاي كيفرخواست صادر شده بوده است.

آقاي روح‌الاميني گفته‌اند قرار است پرونده به ديوان عالي كشور ارجاع شود. اگر قرار باشد پرونده مجددا بررسي شود چه روندي را طي مي‌كند؟

همانطور كه در جريان هستيد در اين پرونده سه اتهام متوجه آقاي مرتضوي و دو تن از قضات تهران بوده است. نسبت به يكي از اتهاماتي كه متوجه ايشان بوده براي ايشان حكمي صادر شده و به صورت قطعي محكوم شده‌اند. حكم به ديوان رفت و تاييد شد و انفصال ايشان را در پي داشت. ديوان جزاي نقدي 200هزار توماني ايشان را موجه ندانست و نسبت به موضوع گزارش خلاف واقع هم ايشان تبرئه شد. ما نسبت به برائت هم اعتراض كرديم. ما دلايل خودمان را داريم و بعد از چند جلسه رسيدگي صدور چنين حكمي را در ذهن نداشتيم. البته اينكه اين پرونده با شكايت تامين اجتماعي هم ادغام شود برايمان قابل هضم نبود. 25ماه گذشته پرونده از شعبه 9 كيفري استان به ديوان ارسال شده است و ديوان بايد به شعبه‌اي ارجاع دهد تا آنها هم رسيدگي كنند.

خودتان به نتیجه اين اعتراضات خوشبين هستيد؟

نمي‌توانم بگويم خوشبين هستم يا خوشبين نيستم. چون خوشبين بودن يا نبودن من تاثيري در روند رسيدگي‌ها ندارد. مشابه اين بخش از پرونده كه به ديوان ارسال شده پرونده آقاي كامراني‌فر بوده است كه شكايت اين پرونده مورد قبول واقع نشد.

نكته ديگري هست؟

موكلين من دل سوخته هستند. تنها انتظارمان اين است مانند همیشه عادلانه و همچنين آن‌طور که شايسته است به این پرونده رسيدگي شود و اميدواريم عدالت در رابطه با آقاي مرتضوي و ديگران اجرا شود و هيچ استثنايي براي هيچ‌كس وجود نداشته باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل