بازدید 16772

اعتراف رسمی آمریکا به «گروگانگیری» دیپلمات‌های ایرانی در اربیل

حمله شبانه کماندوهای آمریکا به کنسولگری ایران در اربیل عراق، درست هنگامی رخ داد که محمد جعفری، معاون علی لاریجانی، دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی، سفری رسمی به کردستان عراق کرد و با مقامات عراقی نیز دیدارهای علنی داشت، اما هنگام حمله کماندوهای آمریکایی، وی در ساختمان کنسولگری نبود و به این ترتیب، آمریکایی‌ها، پنج دیپلمات ایرانی را به جای او ربودند.
کد خبر: ۵۵۷۲۳
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۸۸ - ۱۵:۳۴ 15 July 2009

با پیگیری‌های خبرنگار «تابناک» و همچنین یک روزنامه‌نگار آمریکایی، مقامات ایالات متحده اعتراف کردند که آنها هیچ‌گونه مدرکی علیه سه تن از دیپلمات‌های ایرانی بازداشت شده در اربیل نداشته‌اند و در واقع، آنها را به گروگان گرفته بودند.

به گزارش خبرنگار «تابناک»، حمله شبانه کماندوهای آمریکا به کنسولگری ایران در اربیل عراق، درست هنگامی رخ داد که محمد جعفری، معاون علی لاریجانی، دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی، سفری رسمی به کردستان عراق کرد و با مقامات عراقی نیز دیدارهای علنی داشت، اما هنگام حمله کماندوهای آمریکایی وی در ساختمان کنسولگری نبود و به این ترتیب، آمریکایی‌ها، پنج دیپلمات ایرانی را به جای او ربودند.

بر پایه این گزارش، روزنامه «واشنگتن تایمز» در همین باره نوشت: یکی از اهداف آمریکا در سال 2007 محمد جواد جعفری، فرمانده سابق سپاه پاسداران ـ که در آن زمان به عنوان معاون امنیت ملی در ایران خدمت می‌کرد ـ بود. او در کنفرانس می ‌2007 در قاهره، به طور معجزه‌آسایی ـ به دلیل حضور کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا ـ جان سالم به در برد.

در سال 2007 اجلاسی در قاهره برگزار شد که در آن، وزرای خارجه کشورهای همسایه عراق و برخی کشورهای غربی همچون آمریکا نیز حضور داشتند و همزمان با حضور رایس، هیأت ایرانی شامل منوچهر متکی و محمد جعفری نیز در آن حاضر شدند.

این روزنامه در ادامه می‌افزاید: سه نفر از کارکنان کنسولگری ایران در اربیل که بیش از دو سال در اسارت نیروهای آمریکایی و متهم به فعالیت علیه نیروهای آمریکایی در خاک عراق و به عنوان دیپلمات در اربیل عراق مشغول به کار بوده‌اند، پس از خروج نیروهای آمریکایی از شهرهای عراق به دولت مالکی تحویل داده شدند.

همچنین این گزارش می‌افزاید: یکی از مقامات عالی‌رتبه که مدتی در عراق فعالیت می‌کرد و به دلایلی نخواست نامش فاش شود، از این افراد به عنوان «گروگان»‌های آمریکا در مقابل دخالت‌های دولت ایران در امور عراق نام برد. البته او گفت: به این افراد به عنوان دیپلمات احترام می‌گذاشتیم.

یکی دیگر از مقامات آمریکایی در حال خدمت در خاک عراق که به دلیل حساس بودن این گزارش، از افشای نامش خودداری شده است، اظهار داشت که دولتمردان پیشین آمریکا، ‌از این افراد به عنوان «اهرم فشار» علیه دولت ایران بهره می‌بردند.
البته اینها همه در حالی است که هر دو کشور ایران و عراق، نسبت به بازداشت و توقیف این افراد اعتراض کردند که با واکنش جهانی روبه‌رو شد.

نفر سمت راست: محمد جعفري

سران آمریکا از زمان دستگیری این سه نفر همواره ادعا می‌کردند که اینها به نیروهای ضدآمریکایی در عراق کمک می‌کنند، بدون آن که مدرک مشخصی داشته باشند؛ این سه نفر هرگز با هیچ اتهامی روبه‌رو نبوده‌اند.

«مارک بالستروز»، سخنگوی نیروهای چندملیتی در عراق که مسئول بازداشت و توقیف سه دیپلمات ایرانی بود، روز سه‌شنبه با دادن توضیحاتی، علت این توقف طولانی دولت آمریکا را بیان داشت و گفت: نیروهای ‌آمریکایی بنا بر توافقنامه امنیتی عراق ـ آمریکا، بازداشت شدگان را به دولت عراق تحویل دادند؛ البته بنا بر یک ماده از اساسنامه، آشکارا و صریح درباره بازداشت‌شدگان توضیح نمی‌دهیم.

از سوی دیگر، حسن کاظمی قمی، سفیر ایران در عراق، در مصاحبه اي كه از طريق ايميل با خبرنگار واشنگتن تايمز داشته، اعلام كرده است: اين ديپلمات ها از سال 90 و 91 ميلادي در كنسولگري ايران و از زمان حكومت صدام حسين فعاليت ديپلماتيك انجام مي داده اند.

وي اعلام داشت که این بازداشت‌ها غیرقانونی صورت گرفته و این سه نفر در کنسولگری ایران در اربیل مشغول به خدمت بوده‌ و هیچ وابستگی‌ به نیروهای قدس نداشته‌اند.

کاظمی قمی گفت: این سه نفر پرونده‌ای داشته‌اند که فعالیت آنها را درباره تلاش مؤثر از سال 91 تا سال 2001 بین ایران و اکراد عراقی اثبات می‌نمود.

برخی از تحلیلگران مسائل بین‌المللی بر این باورند که احساس تحقیر سی ساله آمریکایی‌ها از موضوع گروگان‌گیری اعضای سفارت آمریکا در تهران توسط دانشجویان پیرو خط امام ـ که به دلیل جاسوسی دیپلمات‌های آمریکایی صورت گرفته بود ـ شرایطی را برای آنها پدید آورد که به تلافی آن عملیات،‌ پنج تن از دیپلمات‌های ایرانی در اربیل را به مدت 1294 روز در مقابل 52 تن از دیپلمات‌های آمریکایی به مدت 444 به اعتقاد خود تلافی کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
چرا همش میگید سه نفرشون پرونده نداشتن؟ مگه اینا پنج نفر نبودن؟
in eteraf 2 sal pish anjam shod ...khode bande linkesho baratun ferestadam.
حالا پيگيري شما كجا بود؟
یا شما معنی اعتراف رسمی را نمی دانید یا دارید خود را به نفهمی میزنید!
به نظر خیلی غیر منطقی میرسد. اگر امریکاییها واقعا میخواستند محمد جعفری را دستگیر کنند نیازی به گروگانگیری نداشتند و همچنین ترسی هم از کاندولیزا رایس نداشتند. مگر فکر میکنید امریکاییها از چه کسی دستور میگرفتند؟! در ضمن اگر میخواستند گروگانگیری کنند نیازی نبود که اصلا اعلام کنند که آنها این افراد را دستگیر کرده اند و میتوانستند بطور ناشناس آنها را بربایند. البته درست است که از این سه نفر مدرکی نداشتند ولی به آنها مشکوک بودند و میخواستند آنها را تحت فشار قرار دهند تا بلکه مدرکی گیر بیاورند.
اگه 444 در 52 ضرب بشه مي شود 23088 كه مساوي بيست با 1294 ضرب در 5 كه مي شود 6470. پس نتيجه فرض مطرح شده بي پايه و اساس است...
اين خبرم برا دوستاني كه خبر يكي از شورهايه عربي مبني بر احترام نظامي رو تاييد نظامي بودن اونها ميدونستند وميگفتن با اين تيپ و قيافه معلومه كه چكاره بودن
بازم فهميديد آمريكاييها درغگوين واقعا" يه فكري به حال خودتون بكنيد چقدر شما ساده و زودباوريد ولتون ميكرديم الان تو عراق داشتيد كمك رامسفلد دنبال سلاح هاي صدام مگشتيد
مثل اینکه شما معنی «رسمی» را نمی دانید، نظرات شخصی چند نفر گمنام را اعتراف رسمی نمی خوانند! در ضمن اینکه از این نوع دستگیریها به عنوان اهرم فشار یا بقولی هشدار برای عدم دخالت منفی در عراق استفاده شود نیز دلیلی بر بی گناهی این افراد نیست!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی