بازدید 8178
صالحی اعلام کرد؛

امیدواریم تا اواسط دی ماه تمام اقدامات ایران تمام شود

علی اکبر صالحی در گفت وگوی ویژه خبری گفت: در خصوص سخنان امروز آمانو مبنی بر اینکه هنوز نقاط خاکستری در پرونده ایران وجود دارد، گفت: مهم و ملاک قطعنامه است و مضمون سخنان آمانو در متن قطعنامه نیامده است؛ اظهارات امروز آمانو با متن قطعنامه تناقض ندارد.
کد خبر: ۵۵۴۳۲۴
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۴ 15 December 2015

علی اکبر صالحی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما درباره سخنان اخیر آمانو مدیرکل اژانس بین المللی انرژی اتمی افزود : همه پرونده های هسته ای ایران ساختگی بود و با هر بهانه ای می خواستند ایران را تحت فشار قرار دهند با این منظر بقیه اتهامات و فشارهای آنها قابل توجیه است و هدف آنها فقط فشار بر ایران بود .

به گزارش «تابناک»، وی گفت : آمانو تفسیر شخصی دارد و با آنچه که در قطعنامه آمده مغایراست ، آنها نمی خواهند صریحاً برائت ایران را اعلام کنند زیرا با فشار افکار عمومی مواجه می شوند که پس چرا 12 سال ایران را متهم کردید و تحت فشار قرار دادید .

صالحی افزود : توجیهات برخی ها خیلی ارزشی ندارد که به آن بها دهیم اصل، قطعنامه ، و بندهای آن نیز گویاست . پرونده هسته ای ایران بسته و قطعنامه ها لغو و از دستور آژانس با عنوان قبلی خارج شده است .

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت : پرونده پی ام دی بسته شد و اگر آنها بخواهند چرخ را به حالت قبل برگردانند ، افکار عمومی آن را نمی پذیرد .

وی افزود : در نتایج نمونه گیری های آخر آژانس ، چیزی دیده نشد و مبنای کار آنها علمی است و نمی توانند قضاوت فرضی و فلسفه بافی کند .

صالحی گفت : در برزیل تز دکتری یک دانشجو چگونگی ساخت بمب هسته ای است آنها به او کاری ندارند بنابراین اتهامات آنها به ایران با هدف اعمال فشار ساختگی است .

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این سوال که فعالیت های هسته ای ما در آینده چگونه ادامه خواهد یافت ؟ گفت : این پرونده دیگر به عنوان چگونگی اعمال پادمان هسته ای بر اساس قطعنامه های شورای امنیت نیست و عنوان آن "پایش فعالیت های هسته ای در چارچوب توافقات برجام " می شود.

وی ادامه داد : برخی اقدامات از جمله پرچیدن سانتریفیوژهای غیر فعال آغاز گردید و اکنون برچیدن سانتریفیوژهای فعال را بر اساس برجام اغاز می کنیم اگر طبق برنامه جلو برویم حدود سه هفته طول می کشد.

صالحی گفت : امیدواریم تا اواسط دی ماه کارها به گونه ای جلو رود که همه اقدامات خود را انجام دهیم و سپس تحریم ها لغو شود.

نقش رهبری درمدیریت مذاکرات فوق العاده بود

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: به سهم خودم به طور ویژه از مقام معظم رهبری تشکر می کنم زیرا نقشی که ایشان در حفظ و پیشبرد صنعت هسته ای و در مدیریت نحوه مذاکرات هسته ای داشتند فوق العاده بود که بعداً تشریح خواهد شد.

علی اکبر صالحی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری سه شنبه شبکه دو سیما افزود : تذکر ایشان ، تذکر به مذاکره کننده داخلی از جنس " وذکر ان الذکری تنفع المومنین" و همزمان اخطاری به طرف مقابل بود که بداند مذاکره کننده ایران نخست به پشتوانه ملت ، رهبری و دولتش کار می کند و دوم اینکه انها نباید جلوتر از حد خودشان بیایند و این بسیار کارساز بود .

وی گفت : نقشه راهی که منجر به بسته شدن پی ام دی شد بر اساس منویات مقام معظم رهبری اقدام کردیم و ایشان دستوراتی در خصوص مصاحبه ها و نحوه بازرسی ها دادند که همه آنها را لحاظ کردیم .

صالحی افزود : الحمدلله به لطف الهی ضمن عمل به منویات ایشان به گونه ای عمل شد که نتیجه ای که امروز گرفتیم بسیار مبارک است که ان شاء الله ملت آثار آن را خواهند دید.

وی در پاسخ به این پرسش که 12 قطعنامه ای که گفته شد لغو شده است چه موانعی را برای ایران بوجود آورده بود ، گفت : عمده مانعی که این قطعنامه ها ایجاد کرده بودند این بود که آنها منجر به صدور چند قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل شده بود که با آنها توانستند اجماع جهانی ایجاد و تحریم ها را علیه ایران تشدید کنند .

صالحی ادامه داد : طبق اساسنامه آژانس تعریف شده که باید آژانس همه نوع همکاری را با اعضای خود داشته باشد اما این قطعنامه ها موجب شد که متاسفانه ما را از همکاریهای فنی با آژانس در سه سال اخیر منع کنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت : ما یکی از کشورهای پیشتاز در استفاده از امکانات آژانس در ابعاد فنی بودیم و هر سال حدود یک و نیم تا دو میلیون دلار استفاده های فنی از آژانس می بردیم که این مقدار بیش از پول عضویتی بود که می پرداختیم .

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به اینکه طراحی رآکتور جایگزین رآکتور اراک را چه زمانی آغاز خواهیم کرد گفت : حدود یکسال است که طراحی را آغاز و ان را در برجام ارائه کردیم و بر اساس آن اقدام می کنیم .

صالحی افزود : کارگروه ویژه ای از ایران - چین و آمریکا برای بازسازی و یا مدرن سازی رآکتور اراک تشکیل شده است و همچنین کشورهای دیگر نیز می توانند به این کارگروه بپیوندند .

وی گفت : ما طراحی خود را آغاز کردیم زیرا پروژه مال ماست و ما کارفرما و مدیر طرح هستیم .

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود : مخزن قبلی اراک را خودمان ساختیم و اکنون نیز مخزنی مشابه آن می سازیم اما سوراخ های آن را تغییر می دهیم و جابه جا می کنیم و در کل طراحی ، یکی است .

صالحی با بیان اینکه حدود دو سال ونیم طول می کشد تا مخزن جدید را بسازیم گفت: طراحی رآکتور را از صفر آغاز نمی کنیم و فقط طراحی مخزن جدید را انجام می دهیم .

وی ادامه داد : در کل حدود سه تا چهار سال طول می کشد تا رآکتور اراک را سرو پا کنیم و راه اندازی آن هم حدود یک تا یک سال ونیم طول می کشد .

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت : ما از فرصت استفاده می کنیم تا کشورهایی مانند آمریکا وچین ، طراحی ما را تاییدیه علمی بدهند و این ما را با اطمینان بیشتری روبرو می کند تا کار را پیش ببریم .

وی با اشاره به اینکه رآکتور اراک ، رآکتور واقعی مانند بوشهر اما در مقیاس کوچک تر است افزود : اگر ما از این فرصت همکاری استفاده نکنیم و اتفاقی روی دهد افکار عمومی مردم از ما می پرسد چرا از فرصت همکاری استفاده نکردید اما اگر آنها تاییدیه بدهند ما با اطمینان خاطر جلو می رویم و گرچه شاید باز هم اتفاقی رخ دهد اما از نظر وجدانی ، همه مسائل ایمنی را رعایت کردیم .

صالحی گفت : سه ساعت پیش تماس تلفنی مفصلی حدود یک ساعت با رئیس سازمان انرژی اتمی چین و همچنین مونیز وزیر انرژی آمریکا به مدت حدود 45 دقیقه درباره بازطراحی رآکتور اراک گفتگو کردم .

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود : کارهای زیادی برای اجرایی شدن برجام در پیش داریم اما با این تماس ها رفع موانع می کنیم .

وی ادامه داد : اجرایی شدن برجام جزئیات فراوانی دارد و ماباید آن را به گونه ای پیش ببریم که ساختار هسته ای ما طبق دستور مقام معظم رهبری حفظ شود و خدشه و کندی در کار ایجاد نشود .

صالحی گفت : حدود یک ماه پیش جلساتی داشتیم و نتایج این جلسات و پشت پرده آن را که در جهت منافع ایران است در پسابرجام بیان می کنیم.

وی درباره چگونگی رسیدن به ظرفیت 190هزار سو غنی سازی هم گفت : بر اساس محاسبات ما نیاز سالانه ما برای تامین سوخت نیروگاه بوشهر و رآکتور اراک و تهران حدود 190 هزار سو است .

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه در 15 سال آینده باید حداقل 190 هزار سو داشته باشیم افزود : برنامه ای را در این باره تنظیم وخدمت رئیس جمهور و مقام معظم رهبری ارائه کردیم که در شورای نظارت بر برجام و شورای عالی امنیت ملی بررسی شد .

صالحی با اشاره به اینکه بالقوه می توانیم به ظرفیت حدود یک میلیون سو برسیم گفت : در نطنز دو سالن A و B داریم که زیرساخت های سالن B هنوز ساخته نشده است .

وی افزود : 20 هزار ماشین سانتریفیوژ در سالن A جا می شود که اگر ماشین سانتریفیوژ آی آر 8 به درستی ساخته شود هر کدام از آنها تا 25 سو ظرفیت غنی سازی دارند که در این صورت سالن A ، 500 هزار سو ظرفیت غنی سازی خواهد داشت .

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه در سالن B نیز حدود 20 هزار ماشین سانتریفیوژ آی آر 8 را می توان جا داد گفت : در این صورت این سالن نیز ظرفیت غنی سازی 500 هزار سو را خواهد داشت که در مجموع دارای ظرفیت بالقوه غنی سازی یک میلیون سو در سالن های A و B نطنز خواهیم بود .

صالحی با اشاره به تاریخچه ای از فعالیت سانتریفیوژها در ایران گفت : از سال 69 سانتریفیوژها را وارد کردیم و سال 72 توانستیم دو ماشین را راه اندازی کنیم و در حدود سال 83 نیز توانستیم آبشاری از این ماشین ها ایجاد کنیم .

وی ادامه داد : از سال 84 تا 85 سانتریفیوژهای خود را ساختیم و اکنون هنوز این ماشین ها کارایی های لازم را ندارند اما کشورهای پیشرفته در این زمینه می گویند در زمان طراحی سانتریفیوژ جدید و رسیدن آن به تولید انبوه 8 سال زمان نیاز دارد و این زمان برای ما که از تجربه کمتری برخورداریم حداقل 10 تا 12 سال است .

صالحی گفت : بر اساس برجام از سال هشت و نیم به بعد می توانیم دویست ماشین سانتریفیوژ آی آر 8 و 200 ماشین آی آر 6 را بدون روتور تولید کنیم.

وی در توضیح اینکه چرا این ماشین را بدون روتور تولید می کنیم گفت : هر ماشین سانتریفیوژ اجزای مختلفی دارد که یکی از آنها روتور است و به این علت روتور را انتخاب کردیم که هر زمان اراده کنیم به سرعت می توانیم آن را تولید کنیم .

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود : از نظر طرف مقابل فرقی نمی کرد که چه قطعه ای از ماشین نباشد وما روتور را اتنخاب کردیم زیرا نگهداری آن مشکل است و با توجه به اینکه از سال دهم شروع به ساخت کامل ماشین می کنیم بنابراین اگر می خواستیم روتور تولید کنیم نگهداری آن تا سال دهم مشکل بود .

صالحی ادامه داد : از انتهای سال سیزدهم به بعد آزادیم و می توانیم هر قدر که خواستیم ماشین سانتریفیوژ روتور دار بسازیم .

وی با بیان اینکه تا سال سیزدهم نمی توانیم به ظرفیت غنی سازی 190 هزار سو برسیم گفت : در سال پانزدهم به حداقل 190 هزار و حداکثر یک میلیون سو خواهیم رسید .

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این پرسش که تحقیق و توسعه را از چه زمانی آغاز می کنیم گفت : تحقیق و توسعه ما متوقف نیست اما پس از برجام محدودیت هایی را در این زمینه پذیرفتیم که در طول ده سال تعداد ماشین ما در آبشار بیش از 30ماشین نشود.

صالحی افزود : با همین آبشار 30 تایی بیش از 85 تا 90 درصد مشخصات مورد نیاز یک ماشین را می توانیم استخراج کنیم و بقیه را پس از سال دهم انجام خواهیم داد .

وی اضافه کرد : اکنون 5 هزار و 60 ماشین سانتریفیوژ داریم که با توجه به ظرفیت غنی سازی یک سو برای هر ماشین ، اکنون حدود 5 هزار و 60 سو ظرفیت غنی سازی داریم که این مقدار تا سال دهم برای تولید باقی می ماند و البته علاوه بر این ماشین هایی نیز برای تحقیقات داریم .

صالحی گفت : حدود 300 کیلو از اورانیوم غنی سازی شده تولیدی این ماشین ها را می توانیم ذخیره کنیم و بقیه را که حدود 700 تا 800 کیلو می شود می توانیم رقیق کنیم که این کار به صرفه نیست و بهتر است آن را بفروشیم .

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره مابه ازای اورانیوم تحویلی ایران بر اساس برجام گفت : همانگونه که مقام معظم رهبری تاکید کردند که مرحله به مرحله اقدامات خود را باید انجام دهیم ما توانستیم مابه ازا را بیاوریم اما هنوز اورانیوم غنی شده را تحویل ندادیم و در زمان مقرر تحویل خواهیم داد .

وی با اشاره به اینکه کیک زرد را به عنوان ما به ازا تحویل گرفتیم افزود : میزان کیک زردی که تحویل گرفتیم فوق العاده است و جای افتخار دارد .

صالحی در پاسخ به این پرسش که آیا کارخانه تولید کیک زرد ما تعطیل می شود و آیا محدودیتی در این زمینه داریم ؟ گفت : خیر ، اکتشاف و استخراج را انجام می دهیم و هر سال استخراج ما افزایش می یابد زیرا برخی معادن جدید نیز وارد فرآیند می شود .


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر