بازدید 3221

لاریجانی: در موضوع هسته‌ای عجله نکردیم

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اینکه می‌گویند ایران در موضوع هسته‌ای با عجله تصمیم گرفت، حرف سنجیده‌ای نیست.
کد خبر: ۵۵۳۹۱۶
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۲ 14 December 2015
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در هیئت قمی‌های مقیم تهران، گفت: از اینکه توفیقی حاصل شده تا در جمع شما هستم خوشحالم، امیدوارم از ظرفیت این نشست‌ها بیشتر برای شکوفایی استان قم استفاده شود.

به گزارش تسنیم وی افزود: وضعیت کنونی قم تا حدی متأثر از مسائل کلان کشور و بخشی از آن به شرایط شهر قم بستگی دارد، آن مقداری که مربوط به شرایط کلی کشور است به دلیل گرفتگی‌هایی که از لحاظ اقتصادی به وجود آمد است، اما بخشی از مسائل قم مربوط به نوع شهرسازی است.

رئیس مجلس با تأکید بر اینکه به آینده کشور امیدوارم، گفت: در آینده وضعیت کلان کشور بهتر خواهد شد و باید توجه داشت که  در دهه اخیر شرایط بین‌المللی کشور سخت بود و غربی‌ها موانعی را در مسائلی مانند هسته‌ای و تحریم‌ها ایجاد کردند و حتی در شئون دیگر نیز دردسرهایی از سوی دشمنان ایجاد شد.

لاریجانی افزود: در مسئله هسته‌ای به نظر بنده هوشمندانه عمل شد و ایران توانست صاحب دانش هسته‌ای شود، البته در این راه هزینه‌هایی نیز داده شد، اما امروز ایران اسلامی در بخش تکنولوژی صاحب‌نظر است.

وی گفت: دشمنان در دوره‌های گذشته تلاش کردند ایران مسئله هسته‌ای را به صورت ناقص رها کند و فشارهای زیادی در این رابطه اعمال کردند و حتی در باغ سبز نشان می‌دادند تا ایران موضوع پیشرفت هسته‌ای را رها کند، اما ایران مسیر را طی کرد.

رئیس مجلس تصریح کرد: ایران همواره تلاش برای مذاکره می‌کرد، اما فشارهای آنان باعث شد که به تفاهم نرسیم و آنان به مسیر خود رفتند و ایران نیز در موضوع هسته‌ای راه خود را برای تکمیل پیگیری کرد.

لاریجانی افزود: غربی‌ها در سه سال و نیم گذشته پیشنهاد دیگری را در خصوص مسئله هسته‌ای مطرح کردند و پذیرفتند تست‌هایی در این زمینه شود، البته آنان به صورت شفاهی اذعان می‌کردند غنی‌سازی ایران را قبول دارند، اما تست ما بر این اساس بود که باید این موضوع را به صورت مکتوب بیان کنند به دلیل اینکه حرف شفاهی در دنیای دیپلماسی می‌تواند تغییر کند و آنان بعد از مدتی نشان دادند که غنی‌سازی را پذیرفته‌اند، بعد از آن مذاکرات جدی آغاز شد که عمدتاً در دولت یازدهم صورت گرفت.

وی اضافه کرد: فکر می‌کنم ایران مسیر درستی را طی کرده به دلیل اینکه هم دستاورد فنی داشته و هم اینکه چون می‌خواستیم توانستیم دستاوردها را تثبیت و فشارها را از روی کشور برداریم، با توجه به این موضوعات مذاکرات آغاز شد تا دستاوردها تثبیت و فشارها کاهش یابد، البته در این خصوص بحث‌های زیادی است اما آنچه اطلاع دارم و در حین مذاکرات گزارش داده می‌شد ما توانستیم پیش برنده عمل کنیم البته داد و ستد بود اما به نظرم اهداف ایران محقق شد.

رئیس مجلس گفت: اینکه عنوان می‌شود ایران با عجله تصمیم گرفت حرف سنجیده‌ای نیست، به دلیل اینکه در 3 سال و نیم گذشته دایماً مذاکره‌کنندگان گزارش می‌دادند و بررسی‌هایی صورت می‌گرفت و گاهی گفته می‌شد مسیر عوض شود و خیلی بحث در این رابطه انجام شده و اینگونه نبوده که با تعجیل کار انجام شده باشد.

لاریجانی ادامه داد: طرف مقابل در مذاکرات هسته‌ای تعهد داد که تحریم‌ها را بردارد و در این رابطه مکانیزمی طراحی شد و آنان شرط گذاشتند و ما نیز شرط گذاشتیم، شرط ما براین اساس بود که گام اول را آنان بردارند، هر چند زمان اجرای آن وقتی است که ما هم اقداماتی کرده باشیم اما اعلام تصمیم باید از قبل باشد و در این رابطه یک بخش به آمریکا مربوط می‌شد و یک بخش نیز به اتحادیه اروپا ارتباط داشت البته ما نیز تعداد سانتریفیوژها را تقلیل دادیم.

وی افزود: در نامه مقام معظم رهبری و مصوبه مجلس بیان شده که باید پرونده‌ای تحت عنوان PMD تعیین تکلیف شود تا بعد جمهوری اسلامی ایران اقدام کند و این موضوع هم درباره مواد غنی شده و هم در خصوص راکتور اراک بود، البته علت داشت به دلیل اینکه آنان ادعایی را از سوی برخی کشورها سامان داده و مطرح کرده بودند و مسئله دعوایی نیز در همین رابطه بود در غیر این صورت بقیه بخش‌ها حل شده است.

رئیس مجلس گفت: موضوعی که غربی‌ها در آن ماجراجویی می‌کردند و به دنبال تحریم بودند به همین PMD ارتباط داشت و بحث ما نیز تعیین تکلیف این پرونده بود که امیدوارم با گزارش آمانو و پیش‌نویس قطعنامه در همین روزهای آینده مسئله بسته شود و اگر اینگونه نشود گام بعدی برداشته نمی‌شود.

لاریجانی تأکید کرد: اگر موضوع مذکور انجام شود ایران نیز گام‌های بعدی را برمی‌دارد و آژانس نیز گزارش خواهد داد، بنابراین باید گام نهایی که همان لغو عملی تحریم‌هاست صورت گیرد، ما در راه خود صادق هستیم به شرط اینکه آنان نیز به تعهدات خود عمل کنند و در صورتی که آنان در هر بخش عملکرد درستی نداشته باشند، ایران نیز می‌تواند اقدام متقابل انجام دهد.

وی با بیان اینکه دیپلماسی ایران از هوشمندی برخوردار بوده است، گفت: رفع مشکلات در موضوع هسته‌ای به مانند این است که سنگی در رودخانه برداشته شود، اما باید توجه داشت انجام این مهم به منزله حل تمامی مشکلات نیست و به مانند رودخانه‌ای است که اگر آب در جریان داشته باشد و سنگ مانع نیز برداشته شود سرعت آب بیشتر خواهد شد اما اگر آبی در جریان نباشد وجود سنگ نیز خیلی مهم نیست.

رئیس مجلس ادامه داد: اگر جریان اقتصاد در داخل کشور فعال شود، بسیاری از مشکلات حل می‌شود و امیدوارم در موضوع هسته‌ای بقیه راه نیز به صورت صحیح طی شود.

لاریجانی درباره مسائل منطقه‌ای، گفت: اوضاع منطقه دچار مشکلاتی شده که بخشی از دلیل آن به دلیل وجود تروریست‌هاست و بخشی از آن به دلیل هوسرانی برخی از کشورها است که باعث شده آتش اختلاف را افزایش دهند و کشورهایی مانند یمن، بحرین، عراق و سوریه در آتشفشانی از مسائل حرکت کنند، همین مسئله موصل نیز چیز ساده‌ای نیست و معلوم است که طراحی وسیعی در این خصوص صورت گرفته که باعث ایجاد شعله‌های جدید در منطقه شود.

وی افزود: برخی از بمباران‌ها در منطقه نیز می‌تواند فضای ناامن ایجاد کند در هر صورت مسائلی مانند همین حمله به هواپیما روسیه در منطقه می‌تواند جنجال بیافریند.

رئیس مجلس ادامه داد: جریان تروریستی هیچگاه به این اندازه پیشرفت نداشته و در زمانی تنها محدود به حضور نیروهای کمی در افغانستان بود اما امروز تروریست‌ها افزایش یافته‌اند و حدود 30 میلیارد دلار سلاح در اختیار دارند و در برخی از مناطق سوریه از موشک تاو استفاده می‌کنند که البته با توجه به شماره سریال‌های موشک‌ها کاملا قابل ردیابی است که از سوی چه کشوری این موشک‌ها به آنان داده می‌شود و این موضوعات باعث شده جریان تروریستی در شمال آفریقا، لیبی، مصر، افغانستان و پاکستان حضور داشته باشند.

لاریجانی با بیان اینکه در این شرایط آشفته منطقه ایران اسلامی همواره به دنبال ایجاد و پایداری امنیت در داخل و خارج از مرزها بوده است، گفت: البته بعید می‌دانم با این وضعیت بین‌المللی مسائل سریعا حل شود و فکر می‌کنم حدود 5 الی 6 سال زمان برای رفع مشکلات در این خصوص لازم باشد البته دست خداوند و عقل کشورهای منطقه می‌تواند زمینه تسریع در رفع مشکلات را فراهم کند.

وی افزود: باید برای رفع مشکلات آمادگی بیشتری داشت و در این رابطه با دیپلماسی فعال در منطقه و فهم امنیتی صحیح مسائل مختلف را حل کرد.

رئیس مجلس همچنین تصریح کرد: ایران در مقایسه با سایر کشورها در مسائل منطقه‌ای همواره تصمیم صحیحی گرفته است و غربی‌ها نیز رفتار سنجیده ایران را قبول کرده‌اند و همواره ایران به آنها تذکر می‌داد از تروریسم به عنوان ابزار استفاده نکنند که البته در مدیریت صحیح این مسائل نقش مقام معظم رهبری بسیار مهم بوده است و ایشان همواره هدایت‌گر بوده‌اند.

لاریجانی با بیان اینکه امیدوارم مسیر خوب طی شده با فکر غنی تداوم یابد، افزود: ایران وقتی می‌تواند در تمامی مسائل بین‌المللی به صورت مطلوب موفق باشد که از پتانسیل‌های اقتصادی قوی نیز برخوردار باشد و سابقه نشان داده نقطه آسیب‌پذیر کشور مسائل اقتصادی است به دلیل اینکه در سایر موضوعات ایران عملکرد خوبی داشته است.

وی افزود: یکی از دلایل ضعف در مسائل اقتصادی مدیریت نارسا و نادقیق بوده و اینکه در سه دهه گذشته نرخ رشد اقتصادی 3 درصد بوده برای کشوری که می‌خواهد جهش داشته باشد خوب نیست؛ همچنین متوسط 14 درصدی نرخ تورم باعث ایجاد شرایط سخت برای مردم شده که گویای این است اقتصاد ما پیش برنده نیست همچنین نرخ بیکاری 20 درصدی برای کشور جوانی که فارغ‌التحصیلان بسیاری دارد خوب نیست.

رئیس مجلس ادامه داد: کشور از یک بیماری اقتصادی مزمن رنج برده که بخشی از آن به دلیل مدیریت ضعیف و بخشی به دلیل ساختار اقتصادی غیر صحیح بوده است و باید موانع ساختاری اقتصاد رفع شود به دلیل اینکه مسائلی مانند وجود بیکاران تحصیلکرده تبعات اجتماعی به همراه خواهد داشت.

لاریجانی افزود: با این وضعیتی که سعودی‌ها برای قیمت نفت به وجود آورده‌اند و همچنین به خاطر اعمال تحریم‌ها و اینکه فروش نفت کشور حدودا نصف شد فشار مضاعفی به اقتصاد وارد شد همچنین ساختار اداری کشور به دلیل بزرگ شدن دولت درست نیست و اگر تحولی ایجاد نشود در سال آینده نیز همین مقدار نیز بودجه عمرانی نخواهیم داشت.

وی گفت: ریشه بیانات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی به این مسائل باز می‌گردد که باید به تولید توجه کنیم و اقتصاد مردمی و صادرات افزایش یابد.

رئیس مجلس اضافه کرد: همین مشکلاتی که صادرکنندگان فرش دارند، باعث ایجاد مسائلی برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان شده است.

لاریجانی گفت: رفع رکود در بخش‌های مختلف نیاز به مجاهدت دارد و مقام معظم رهبری نیز در این خصوص اظهار داشتند که کار در عرصه اقتصاد نیز مجاهدت است البته در مجلس نیز کارهایی برای تسهیل فضای کسب و کار شد و در لایحه خروج از رکود نیز مجلس کارها را تکمیل کرد، اما باید تلاش کرد جلوی گسترش دیوانی کشور گرفته شود به دلیل اینکه کشور باید در حوزه اقتصاد نظارت و هدایت کند و دولتی چابک و کوچک باشد.

رئیس مجلس افزود: گاهی برخی‌ها با تجمع مقابل مجلس تقاضای استخدام دارند و ما نیز علاقه‌مند به ایجاد شغل هستیم، اما باید توجه کنند که کارآفرینی تشویق شود تا اشتغال‌زایی صورت گیرد.

لاریجانی درباره مسائل قم، گفت: برای پیشرفت قم باید به بخش‌های مختلف توجه شود وجود حوزه علمیه در قم باعث افتخار برای مسلمانان و ایرانیان است و قم مهم‌ترین مرکز تشیع است و در خصوص رشد  علمی عملکرد خوبی داشته است اما باید توجه داشت 100 نفر در این زمینه مشغول به کار هستند و بقیه باید در بخش‌های خدمات، صنعت و کشاورزی مشغول شوند.

وی افزود: حدود 5 درصد از کارها در قم به بخش کشاورزی به دلیل محدودیت آبی می‌تواند اختصاص یابد، البته باید از روش‌های نوین آبیاری استفاده شود.

رئیس مجلس ادامه داد: در بخش خدمات نیز باید اقداماتی برای آماده‌سازی زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری در قم صورت گیرد.

رئیس مجلس ادامه داد: شهرسازی در قم نیز باید تحول یابد البته بافت قدیمی قم بسیار پیچیده است که باید هم نگه داشته شود و هم اصلاح شود یعنی راه‌ها باز شود و در حد وضع، نیز فکر شود که مترو گسترش یابد و در این خصوص قرارگاه با آوردن تجهیزات شروع به کار کرده البته به دلیل کمبود نقدینگی سرعت کار مقداری کم است، اما اوراق قرضه‌ای در این رابطه تهیه شد.

لاریجانی همچنین تأکید کرد: مقداری از مشکلات به دلیل خشکسالی‌های مالی دولت بوده است و درباره مونوریل قم نیز مقرر شده یک فاز آن تکمیل شود در رابطه با پروژه حرم تا جمکران نیز سرمایه‌گذاری‌هایی صورت گرفته و در دولت قبل نیز منابعی برای این کار اختصاص داده شد و اوراق مشارکتی تا حدود 400 هزار میلیارد تومان فروخته شد و باعث شد راه باز شود.

وی افزود: پروژه حرم تا جمکران، پروژه خوبی بوده و می‌تواند باعث آبادانی بیشتر شود، البته شهرداری به عهد خود در مسائل به موقع عمل نکرد و اگر بر عهد به خوبی عمل نشود در زندگی فردی و اجتماعی نیز تأثیرگذار است، بنابراین باید به عهدها وفا شود.

لاریجانی ادامه داد: درباره رکود در اقتصاد نیز با بانک‌ها مذاکراتی صورت گرفت تا فشار بر صنعتگران قم کمتر باشد، نکته دیگر اینکه با توجه به محدودیت سرمایه‌گذاری در تهران و حل مشکل سرمایه‌گذاری در 120 کیلومتری تهران که در دولت قبل صورت گرفت، استان قم توانست از سرمایه‌گذاری‌های خوبی برخوردار شود.

وی گفت: برخی‌ها عنوان می‌کنند چون قم یک شهر فرهنگی است نباید خیلی در آن کار صنعتی صورت بگیرد اما باید توجه داشت خیلی از شهرهای فرهنگی در اروپا صنعتی نیز هستند، بنابراین باید تنظیم درستی در این خصوص صورت گیرد و اگر فکری برای صنعتی شدن شهر بیش از یک میلیون نفری نشود آسیب‌های اجتماعی به وجود می‌آید.

رئیس مجلس اضافه کرد: تلاش ما این بوده که به صنعتگران قم حتی در شرایط رکود نیز کمک شود و در این رابطه سرمایه در گردش آنان تأمین شود و با توجه به رکود در صنعت می‌توان گفت قم به صورت نسبی وضعیت بهتری داشته است.

لاریجانی در ادامه، اظهار داشت: اگر در ماه‌های آینده رفع مسائل هسته‌ای باعث گشایش شود، تولیدکنندگان با سهولت کار می‌کنند و به طور مثال راحت می‌توانند ال‌سی باز کنند و باعث شود فشارهای اقتصادی کاهش یابد.

وی افزود: در صورت بهبود شرایط اقتصادی شما نخبگان قم نیز بهتر می‌توانید در آبادانی قم کمک کنید ما نیز همواره به دلیل تعلق خاطری که به قم داریم در خدمت توسعه این شهر خواهیم بود.

رئیس مجلس خاطر نشان کرد: مقدار زیادی از عمر خود را در قم بودم و به این شهر دین دارم و افتخار می‌کنم در شهری که بارگاه حضرت معصومه(س) و حوزه علمیه و مراجع تقلید حضور دارند، کار می‌کنم.

لاریجانی در پایان یادآور شد: موضوعات مذکور باعث می‌شود همواره با رغبت بیشتر در این شهر کار کنم و امیدوارم بتوانم کمک بیشتری نیز انجام دهم.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل