بازدید 17334

نیجریه فرانسه نیست! کشته‌شدگان هم پاریسی نیستند

با گذشت نزدیک به بیست ساعت از انفجار انتحاری در شمال نیجریه ـ که منجر به مرگ نزدیک به پنجاه تن در بازاری در شهر کانو شده ـ به طرز عجیبی شاهد هیچ‌ گونه واکنشی در فضای خبری و مجازی از سوی کاربران ایرانی برای ابراز هم‌دردی با قربانیان این حادثه نیستیم. این ماجرا از آن جهت عجیب است که ابراز همدردی فراوان ایرانی‌ها با قربانیان حوادث تروریستی فرانسه، بحث‌های فراوانی را برانگیخته بود.
کد خبر: ۵۴۸۴۵۱
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۳ 19 November 2015
با گذشت نزدیک به بیست ساعت از انفجار انتحاری در شمال نیجریه ـ که منجر به مرگ نزدیک به پنجاه تن در بازاری در شهر کانو شده ـ به طرز عجیبی شاهد هیچ‌ گونه واکنشی در فضای خبری و مجازی از سوی کاربران ایرانی برای ابراز هم‌دردی با قربانیان این حادثه نیستیم. این ماجرا از آن جهت عجیب است که ابراز همدردی فراوان ایرانی‌ها با قربانیان حوادث تروریستی فرانسه، بحث‌های فراوانی را برانگیخته بود.

به گزارش «تابناک»، گروه تروریستی بوکوحرام همان مدلی را در شمال افریقا پیاده می‌کند که داعش در خاورمیانه. این گروه تروریستی و تندروی مسلمان به واسطه حمله به مدارس دختران در نیجریه و به بردگی گرفتن آن‌ها شهرت یافته است. آنها پس از بیعت با ابوبکر البغدادی در مارس 2015 نام خود را به ولایت غرب آفریقای دولت اسلامی تغییر داده‌اند و سعی می‌کنند در انجام عملیات‌ تروریستی در آفریقا، دست کمی از داعش در آسیا و اروپا نداشته باشند. در همین راستا، عصر روز گذشته، عملیات انتحاری در بازار موبایل شهر کانو در شمال نیجریه ترتیب دادند که منجر به مرگ دست کم پنجاه تن شدند. 

نیجریه فرانسه نیست! کشته‌شدگان هم پاریسی نیستند

البته کشته‌شدگان سیاه‌پوست این حادثه نه در سالن کنسرت و نه در رستوران‌های شیک پاریس زندگی نمی‌کردند. آنها مردم عادی بودند که در یک بازار موبایل مشغول داد و ستد بودند و یکباره در آغوش مرگ آرمیدند؛ در هفته‌ای که ماجرای همدردی ایرانیان با قربانیان حوادث تروریستی پاریس، محل بحث و جدل فراوانی قرار گرفت. وقوع حادثه پاریس، تنها یک روز بعد از عملیات تروریستی در ضاحیه لبنان، و سکوت جمعی در خصوص آن و در کنارش شیون و مویه برای قربانیان پاریس موجب شد تا خیلی‌ها، هموطنانشان را متهم کنند که بروز احساساتشان نه بر اساس عواطف انسانی که بیشتر یک جور شوآف برای نمایش خودشان بوده، وگرنه چه تفاوتی است میان آنکه در ضاحیه به خاک افتاده و آنی که در پاریس جان باخته است؟ مثال دیگر این ماجرا همین اتفاقی است که به دست یک گروهک تروریستی در شمال افریقا رخ داده است و احتمالا خیلی از آنهایی که در هفته گذشته برای پاریس سوگواری کرده بودند، حتی از این ماجرا هم خبر ندارند. 

توجیهی که بسیاری برای این سطح بالا از واکنش در کنار بی‌توجهی به اتفاقات مشابه در خاورمیانه و افریقا می‌‌آورند، ماجرای «ارزش خبری» این اتفاقات است؛ ماجرایی که در بخشی از کامنت‌های کاربران تابناک در خبر «کشتار مردم در پاریس با کشتار مردم سوریه چه تفاوتی دارد؟» بارها به آن اشاره شد. این عده معتقدند که وقوع یک عملیات تروریستی در کشوری با سطح امنیت فرانسه بسیار مهم‌تر از وقوع این حادثه در عراق، سوریه، لبنان یا نیجریه است. شاید تا اینجا توجیه آنها درست باشد؛ اما مگر همدردی با انسان‌هایی که در این حوادث آسیب دیده‌اند به ارزش خبری‌اش وابسته است؟ انسان‌دوستی و توجه به هم نوعان چیزی نیست که بتوان با برچسبی مثل «ارزش خبری» به آن وزن بخشید.

نیجریه فرانسه نیست! کشته‌شدگان هم پاریسی نیستند

مسأله دیگری که بسیاری در توجیه رفتار خود در هفته گذشته بدان اشاره کرده‌اند این است که وقوع حملاتی از این دست در خاورمیانه و آفریقا طبیعی است؛ اما وقتی چنین حادثه‌ای در کشوری چون فرانسه اتفاق می‌افتد، موجب می‌شود تا جامعه در شوک فرو رود و علت همدردی‌های دامنه‌دار با قربانیان فرانسه از همین دست است. بی‌شک همین توجیه خودش فاتحه‌ای است بر تابوت انسانیت. یعنی تکرار خشونت‌های بیشمار یک مشت وحشی و تروریست در خاورمیانه، موجب می‌شود که مرگ انسان‌ها برای ما اتفاقی معمولی تلقی شود. در واقع همین توجیه هم موجب می‌شود تا برچسب «ریاکاری» بر همدردی بسیاری از این هموطنانمان در هفته گذشته زده شود. چه اینکه چگونه می‌توان صداقت همدردی آدم‌هایی را پذیرفت که خودشان می‌گویند کشته‌ شدن انسان‌ها در خاورمیانه برایشان طبیعی است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۸۵
انتشار یافته: ۳۰
تابناك ما به فرانسه نزديكتريم.
واکنش متفاوت ایرانیان نسبت به حادثه فرانسه از این جهت است که مردم با شعور ما با اعلام همدردی خود نسبت به ملت فرانسه این نکته مهم تاکید می کنند که ایرانیان مبرا از اقدامات خشونت آمیز بوده و هیچ نقشی در این حوادث ندارند.
مضافا باینکه برای نیجریه ای که مسلمان مسلمان را می کشد اعلام همدردی بی دلیل خواهد بود
پاسخ ها
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
نیجریه بعد از گذشت چند سال، از تبلیغات آقای شیخ زاکی زاکی، بیش از 12 میلیون نفر به تشیع گرویده‌اند. ایشون حتی سه تا از فرزندان برومندش رو در این راه از دست داده. شهید شده‌اند.
بوکوحرام هم یک گروه تکفیری شیعه کشه، فقط و فقط. ای کاش تابناک اینا رو بیشتر، تاکیدم روی بیشتره، رسانه‌ای می‌کرد.
حالا توی ناشناس چن من میارزی شما که میخایی خودت رو از شیعه‌ی علی بن ابی طالب که شهید راه دینش شده، جدا کنی؟!
چن من؟
واقعا ساعتی تفکر از سالها عبادت بهتره. اینو به خودمم میگم. باید بگم. غرق در کار و بار و زندگی و عیاشی و ... بشیم و تازه فکر کنیم که کی بهتره، کی بدتره! وای خدایا. توبه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۱
اکثر مردم نیجریه وحتی دولت ش مسیحیین
نیجریه کشوری است که گروه شور‌وشی زیاد دارد
پاسخ ها
جانباز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
نگفتی شورشیها ازکجا اومدن وازکجاتغذیه مالی ونظامی میشن؟!
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
گروه بوکوحرام، یک گروه تکفیریه که فقط کارش کشتن شیعه هاست.
هرجا شیعه دیدی، خون به ناحق ریخته هم خواهی دید. اینو قسم میخورم. چون علی و پسرش حسین، واقعا مظلوم بودند.
همون کشته هایی که در حج، زیر دست و پا خفه شدند، هم نیجریه ای و شیعه بودند. کجایی عمو!
برای نسل کشی شیعه، به خدا بسیج شدند. به خدا. چرا نمیفهمید.
آدم با آدم فرقی نداره. خدا رحمتشان کند .
اول تسلیت به کل بشریت لبنان سوریه افغانستان عراق نیجیریه فرانسه دوم متاسفانه ما ایرانیها نژاد پرستیم
باشه تابناک جان حق با توست برای ویزای فرانسه رفته بودن، ولی وقتی در مورد مردم نتیجه گیری قطعی می کنید - نه فقط بیان یک احتمال -، اینو بدونید که ممکنه تهمت زده باشید و از جایگاه تهمت در دین هم که خبر دارید ان شاء الله
تا بوده همینجوریا بوده،
هرچه زر وسیم وزور بیشتر تسلیت وهمدردی بیشتر
نیجریه را مهد تمدن می دانید؟ فرانسه را با چه هدفی مورد حمله قرار دادند؟ اینکه انسانها بطور تصادفی در نقاط مختلف متولد می شوند را در نظر بگیرید، سوری،ایرانی،لبنانی و فرانسوی چه گناهی دارند که بازیچه دست و توهمات واهی برخی شده اند.
عادت شده كه بايد هميشه از يك سري كشور جهان چندمي حمايت كنيم كه اون هم فقط براي دوشيدن ما هست مثل فلسطين يمن افغانستان ونزولا و سودان و ..... تا با يك كمك بيشتر از كشوري ديگه به ما پشت كنن هنوز هم توقع دارين مردم از اين سياست پيروي كنن اين ميشه كه كار برعكس انجام ميدن
انسانها هر جا در هر مملكتي كه باشن برابر هستن. شما هم بجاي تابناك جان چقدر به اخبار فرانسه بها دادين؟
ميدونم اين متن منتشر نمي كنين
پاسخ ها
جانباز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
نمیدونستم شیرهم داری ایندفعه شیرتوببربده به همین فرانسه ای که درزمان دفاع مقدس هواپیماهای جنگی به صدام میدادتوی مباحث دیگه هم جلوی ما ایستاد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
تو هم حتما میخواهی فرانسه را
بدوشی
چون نیجریه نشان درجه یک فرهنگ! نداره....که به هنرمندان بده.!!!!
تازه ویزایش هم به درد نمی خوره!!!!
مثلا هنرمندان ما هم که گرافیک کار کردنشون فقط پست مدرنه تنها فرانسوی ها درک می کنند.
نیجریه سیاه پوست بیچاره چه به درک هنر پست مدرن!!!!


متاسفم برای مثلا هنرمندان و افراد حو گیر ایرانی که فازشون قمپوز در کردن و ادعای روشنفکر درآوردن هست.
پاسخ ها
333
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
گل گفتی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۱
شما که انقدر ادعا داری خودت چی کار کردی کجا دل سوزندی چه قدمی برداشتی من گرافیست با هنرم حرفم رو زدم و منتشر کردم شما چطور؟!
از قدیم گفتن ننگ دارا و مرگ فقیر صدا نداره.
پس اگه این ضرب المثل رو برعکس کنیم مرگ دارا صدا داره ، که دیدیم داشت
به امید روزی که هیچ پدری نگران امنیت خاموادش نباشه، به امید روزی که هیچ مادری درد فرزندش رو نبینه، به امید روزی که هیچ بچه ای شرمندهگی والدینش رو نبینه و به امید روزی که جهان برای همه امن باشه.
چرا نرفتند روبروی سفارت نیجریه همدردی کنند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
کسی ویزا و اقامت نیجریه نمیخواد گریه هم جلو سفارت نیجریه معنی نداره
خیلی وقته فاتحه انسانیت خونده شده
کسی ویزا و اقامت نیجریه نمیخواد گریه هم جلو سفارت نیجریه معنی نداره
خیلی وقته فاتحه انسانیت خونده شده
آخه ما لوسیم.............
کسی از به فرانسوی ها برای رضای خدا تسلیت نگفته بلکه برای گرفتن اخذ اقامت تسلیت گفتن
وقتی اخبار صدا و سیما در صدر اخبار حوادث پاریس رو میگه چه انتظاری از مردم داریم
من اصلا انفجار در نیجریه رو نمیدونستم برای اینکه اصلا نشنیدم ولی حوادث پاریس در همه اخبار گفته شد خود صدا و سیما اهمیتی برای آفریقایی ها قائل نیست
بوكوحرام هم نيجريه اي هستند و موضوع جنگها و كشمكشهاي داخليست اما در فرانسه موضوع متفاوت است بوكوحرام داعش طالبان و.... همه برايند اسلام امريكايي هستند حالا به درست يا غلط
نیجریه یا هرکجای جهان سوم جاییست که افراد از حقوق انسانی خود اگر هم آگاه باشند برای داشتنش نمیجنگند ، کاری که غرب وحشی 600سال پیش انجام داد !!!!!! جهان سوم فقط شکم سیرکردن میشناسند و زادوولد
تابناک جان من نوعی از درد مردم نیجریه ناراحتم ولی حوصله شمعو ندارم در واقع عزاداری ما شعورش بیشتره تا شورش؛اینام که برا فرانسه شمع روشن میکنن و جلو یفارتش گریه میکنند چند نفر بیشتر نیستن بهتره کم محلیشون کنی اما یه جمله:من هیچ وقت برا مشرکان طلب امرزش نمیکنم میدونی که کیارو میگم همونایی که از مرگ ما خوشحال نشن فکر کنم ناراحتم نمیشن خیلیلشون
مثال جالبى خودمان داريم و اگر اشتباه نكنم ميگويند ارزش امامزاده دست متولى امام زاده است
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر