بازدید 14203
کیوسک بین‌المللی «تابناک»؛

شرط «سوئیفت» برای تعامل با ایران/ تعامل مسکو با ارتش آزاد سوریه

تأکید آمریکا بر ضرورت حضور ایران در مذاکرات صلح سوریه، برقراری کانال ارتباطی میان روسیه و ارتش آزاد سوریه، تأکید دولت روسیه بر مبارزه با تروریست ها در سوریه، شرط «سوئیفت» برای ارتباط دوباره با بانک های ایرانی، ادعای گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره ایران و اعزام یک ناو جنگی آمریکایی به نزدیکی جزایر مورد ادعای چین، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.
کد خبر: ۵۴۲۴۷۳
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰ 27 October 2015
شرط «سوئیفت» برای تعامل با ایران/ تعامل مسکو با ارتش آزاد سوریهتأکید آمریکا بر ضرورت حضور ایران در مذاکرات صلح سوریه، برقراری کانال ارتباطی میان روسیه و ارتش آزاد سوریه، تأکید دولت روسیه بر مبارزه با تروریست ها در سوریه، شرط «سوئیفت» برای ارتباط مجدد با بانک های ایرانی، ادعای گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره ایران و اعزام یک ناو جنگی آمریکایی به نزدیکی جزایر مورد ادعای چین، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش «تابناک»، امروز نیز بخش مهمی از مطالب مطبوعات بین المللی، به موضوع سوریه اختصاص دارد. در این زمینه، شبکه خبری «سی ان ان» اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا را بازتاب داده که بر ضرورت حضور ایران در گفت و گوهای صلح در سوریه تأکید کرده است. به نوشته این خبرگزاری، جان کربی با به رسمیت شناختن نیاز به حضور ایران در گفت و گوهای سیاسی انتقال قدرت در سوریه، اعلام کرد، گفت و گوهای دیپلماتیک آینده برای پایان دادن به درگیری ها در سوریه، باید هر چه زودتر در پایان این هفته انجام گیرد. وی اظهار داشته: «می دانیم که برای پایان دادن به بحران سیاسی در سوریه به حضور ایران نیاز است». با وجود این، این مقام آمریکایی نقش ایران در سوریه، از جمله حمایت از بشار اسد، رئیس جمهور این کشور و همچنین حمایت از حزب الله را غیرمفید دانسته است.

*****

از سوی دیگر، در ادامه مباحث یکی دو روز گذشته درباره احتمال همکاری روسیه با برخی گروه های شورشی سوری علیه داعش، یک مقام ارشد روس از برقرار شدن کانال های ارتباطی میان مسکو و گروه موسوم به ارتش آزاد سوریه خبر داده است. بر اساس گزارش «راشا تودی»، میخائیل بوگدانوف، معاون وزیر امور خارجه و نماینده رئیس جمهور روسیه در امور خاورمیانه و کشورهای آفریقایی اعلام کرد، ارتباطاتی میان روسیه و نمایندگان ارتش آزاد سوریه در مسکو برقرار است. وی که در میان روزنامه‌نگاران صحبت می‌کرد، اظهار داشت: «آن ها (نمایندگان ارتش آزاد سوریه) همیشه در مسکو حضور دارند. آن ها افرادی متفاوت بوده و مدام در حال تردد هستند؛ اما همگی آن ها می‌گویند که نمایندگان ارتش آزاد سوریه هستند». در عین حال، گفته می شود  مسکو خواستار برگزاری گفت و گو و سپس تشکیل دولتی متشکل از طرف‌های این گفت و گوها در سوریه شده است.

*****

در همین حال، سخنگوی رئیس جمهور روسیه بار دیگر تأکید کرده که عملیات کشورش در سوریه، عملیاتی با هدف کمک به مبارزه با تروریسم است. دیمیتری پسکوف در گفت و گو با شبکه خبری «بی بی سی» اظهار داشته، دخالت نظامی روسیه در سوریه در واقع عملیات نیروی هوایی روسیه برای حمایت از ارتش سوریه در نبرد با تروریسم و گروه های افراطی است که در حال حاضر بیشتر بخش های خاک سوریه را به اشغال خود درآورده اند. وی اظهار داشته: «بسیار مهم است که سوریه و تمامیت ارضی و سیاسی این کشور را نجات دهیم تا منطقه، از جمله کشورهایی که هم مرز با سوریه هستند، به کابوس سقوط و هژمونی تروریسم دچار نشوند». وی درباره ارتش آزاد سوریه نیز گفته این گروه، گروهی مشخص و ارتش سازمان یافته نیست. ارتش آزاد سوریه شامل گروه های مختلفی است و نمی توان مطمئن بود که همه آن ها طرفدار ایده مبارزه با تروریسم هستند یا خیر.

*****

در مطلبی مربوط به ایران، خبرگزاری «رویترز» از شرط سامانه انتقال تراکنش های مالی بین المللی (سوئیفت) برای اتصال دوباره بانک های ایران به این سامانه خبر داده است. سوئیفت اعلام کرده بانکهای ایرانی زمانی دوباره به این سامانه متصل خواهند شد که اقدامات هسته‌ای این کشور (مطابق با توافق ایران و 1+5) مورد تأیید قرار بگیرد. بر این اساس، بانک هایی که در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران تحریم هستند، بعد از طی شدن اقدامات هسته‌ای ایران، اتوماتیک به سیستم سوئیفت متصل خواهند شد. سوئیفت همچنین اعلام کرده بانک هایی که خارج از چارچوب تحریم های هسته‌ای، تحت دیگر تحریم ها قرار دارند، همچنان از طرف سوئیفت تحریم باقی خواهند ماند. اتحادیه اروپا در 18 اکتبر قانونی را به تصویب رساند که بر اساس آن، اجازه داده می‌شود، تحریم ها علیه ایران، از جمله تحریم مربوط به سوئیفت لغو شود.

*****

ادعای گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل درباره ایران، موضوعی است که مورد توجه خبرگزاری فرانسه قرار گرفته است. به نوشته این خبرگزاری، احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در خصوص موضوع حقوق بشر در ایران، مدعی شده ایران برای نخستین بار در مورد مذاکره در زمینه حقوق بشر و به ویژه اجرای مجازات اعدام، از خود انعطاف نشان می دهد. در عین حال، وی افزوده فراتر از اراده نشان داده شده از سوی تهران برای مذاکره با سازمان ملل متحد در مورد شکایات در  زمینه حقوق بشر، ایران تدابیر ملموس دیگری اتخاذ نکرده است. احمد شهید قرار است طی هفته جاری گزارش سالانه خود را در مورد ایران ارائه کند. وی اعلام کرد در این زمینه نسبت به سال گذشته خوش بین تر خواهد بود.

*****

در نهایت، در میان دیگر موضوعات، خبر اعزام یک ناو جنگی آمریکایی به نزدیک جزایر مورد ادعای چین در دریای جنوبی چین، مورد توجه مطبوعات و رسانه های مختلف قرار گرفته است. «فاکس نیوز» اشاره می کند که یک مقام وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون)، روز دوشنبه اعلام کرد نیروی دریایی این کشور قصد دارد، ناو خود را تا 12مایلی جزایر مصنوعی که پکن در دریای چین جنوبی ایجاد کرده، اعزام کند. این اقدام آمریکا، چالشی جدی برای ادعاهای مالکیت چین بر دریای چین جنوبی به شمار می‌آید. این مقام آمریکایی گفته، این ناو را هواپیمای شناسایی P-8A همراهی خواهد کرد. دو هفته پیش اعلام شده بود که آمریکا ظرف دو هفته آینده کشتی‌های جنگی خود را به نزدیکی جزایر مصنوعی چین در دریای چین جنوبی اعزام می‌کند تا از این طریق نشان دهد ادعاهای سرزمینی چین را در این مناطق به رسمیت نمی‌شناسد. 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها