بازدید 2785

روند منجر به تهیه طرح برجام به روایت حیدرپور

کد خبر: ۵۳۸۵۰۴
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۶ 11 October 2015
یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ضمن تشریح روند منجر به تهیه طرح برجام گفت که نمایندگان مجلس قطعا به اجرای برجام رای می‌دهند.

به گزارش ایسنا؛ عوض حیدرپور اظهار کرد: کمیسیون ویژه بررسی برجام به منظور رسیدگی به گزارش اقدامات انجام شده در توافق هسته‌ای ایران با 1+5 که نهایتا به عنوان برجام نام گرفت، تشکیل شد.

وی ادامه داد:‌ بررسی برجام به مدت بیش از یک ماه در این کمیسیون به طول انجامید و اعضای کمیسیون فرصت خوبی را اختصاص دادند تا موضوعات و مسایل مختلف در توافق نامه مورد بررسی قرار گیرد.

حیدرپور با بیان اینکه کمیسیون ویژه نقاط ضعف و قوتی را در جریان بررسی برجام داشت تصریح کرد: یکی از نقاط قوت این بود که همه ابعادی که باید در توافق‌نامه دیده می‌شد به صورت جدی مورد توجه قرار گرفت.

نماینده مردم شهررضا در مجلس خاطرنشان کرد: در عین حال از جمله نقاط ضعف این بود که بیش از حد حرف ها و گزارشات افراد خارج از تیم مذاکره کننده به خصوص مسئولین سابق سازمان انرژی اتمی و تیم مذاکره کننده قبلی توجه کردند که به نظر من این توجه بیش از حد جزو نقاط ضعف برجسته گزارش کار کمیسیون بود.

این نماینده مجلس همچنین اظهار کرد: گزارشی که تهیه و قرائت شد گزارش کاملی بود اما طبق نظر برخی اعضای کمیسیون ویژه، به نقطه نظرات کمیته هایی که در این کمیسیون انجام وظیفه می کردند کمتر توجه شده و آن چه هیات رییسه و به خصوص رییس کمیسیون می خواسته در گزارش نهایی برجسته و به مجلس ارائه شده که به نظر می‌رسد در اعلام مضرات توافق‌نامه اغراق صورت گرفته است.

حیدرپور ادامه داد: در توافق انجام شده، نقاط تلخی برای جمهوری اسلامی ایران وجود داشت اما در ارائه و گزارش آن به صحن شاهد مقدار زیادی اغراق بودیم که نهایتا به دنبال این گزارش مجلس باید تصمیم می‌گرفت که دولت ایران توافق‌نامه را عملی کند یا خیر؟ که اگر می‌خواستیم گزارش کمیسیون ویژه عینا عملیاتی شود، جمهوری اسلامی آسیب‌های جدی می‌دید که نهایتا نمایندگان در مجلس طرح دو فوریتی تهیه کردند و بنا شد براساس آن طرح ملاحظات و نقطه نظرات ایران جهت اعمال در خلال بررسی برجام به تیم مذاکره کننده و دولت اعلام شود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد دو فوریت این طرح هفته گذشته در صحن علنی رای نیاورد و یک فوریت آن به رای گذاشته شد و نمایندگان به آن رای مثبت دادند. بنابراین موضوع در کمیسیون امنیت مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی افزود: اقدام خوبی که توسط کمیسیون امنیت انجام شد این بود که هیات رییسه این طرح دو فوریتی را به همه کمیسیون های تخصصی جهت بررسی و اظهارنظر ارسال کرد که آن‌ها نیز به عنوان کمیسیون های فرعی گزارشات خود را به کمیسیون امنیت ارائه کردند و نهایتا گزارش کمیسیون امنیت امروز در صحن علنی بررسی می‌شود.

حیدرپور با بیان اینکه اکثریت نمایندگان مجلس به گزارش کمیسیون امنیت نظر مثبتی دارند و به آن رای می‌دهند تصریح کرد: در این گزارش نقاط مشخص و معینی به عنوان ملاحظات جمهوری اسلامی ایران در فرآیند اجرا وجود دارد که در 8 بند به صورت جداگانه در گزارش آمده که دولت حتما باید نقطه نظرات مطرح شده و پیشنهادات را در زمان اجرای توافقنامه مورد توجه جدی قرار دهد.

این نماینده مجلس همچنین با اشاره به انتشار برخی اخبار درخصوص احتمال آبستراکسیون توسط طیفی در مجلس گفت: به نظر من دوستان ما در مجلس عاقل‌تر از آن هستند که امروز آبستراکسیون درست کنند چرا که رفتاری غلط و بسیار زشت در مجلس شورای اسلامی است و تاکیدات امام راحل و مقام معظم رهبری همیشه این بوده که نمایندگان با سعه صدر، دانش، منطق و حکمت مباحث خود را مطرح کنند و پس از بررسی عاقلانه و با به کاربردن ادبیات فاخر مسائل را به رای گذاشته تا تصمیم گیری شود. بنابراین علی‌القاعده بعید می دانم امروز شاهد آبستراکسیون باشیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار