بازدید 28127
۲
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با «تابناک»؛

دولت عربستان نمک بر زخم ها نپاشد/ اینکه حجاج دوست داشتند بمیرند حرف مزخرفی است/ ما از خون این عزیزانمان نخواهیم گذشت/کشته شدن بیش از 300 ایرانی در عربستان به این سادگی ها نیست

دولت عربستان هم اگر نمی خواهد پاسخگو باشد، حداقل نمک بر زخم ها نپاشد. اینکه خود حجاج دوست داشتند بمیرند حرف مزخرفی است. چرا سال های قبل کسی دوست نداشت آنجا فوت کند. آنان نباید بگویند قضا و قدر بوده و هوا گرم بود. چرا این قضا و قدر شاهزاده های سعودی را نمی گیرد و گریبان مردم مظلوم را می گیرد؟
کد خبر: ۵۳۴۲۸۷
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۸ 26 September 2015
اتفاق مکه ناشی از مدیریت لائیک در عربستان است/سازمان کنفرانس اسلامی نباید سکوت کند/ دستگاه قضایی ما هم باید نسبت به این سهل انگاری واکنش نشان دهد پس از حادثه منا در مکه، نمایندگان مجلس شورای اسلامی از این موضوع به شدت انتقاد کردند و دلیل آن را تنها بی کفایتی آل سعود در برگزاری مناسک حج دانستند، همچنین نمایندگان بر این باورند، باید منطقه آزاد حج هر چه زودتر تشکیل و مدیریت آن به صورت شورایی و از طریق چند کشور مسلمان اعمال شود.

به گزارش «تابناک»، حسن کامران در گفت و گو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: چند دلیل برای این اتفاق در عربستان وجود دارد؛ نخست اینکه ناشی از مدیریت لائیک در عربستان است و رژیم سعودی به هیچ عنوان اسلامی نیست و هر لطمه ای که به مسلمانان وارد شود، چیز بعیدی نیست.

این نماینده مجلس افزود: این رژیم با صهیونیست ها عجین است، منتها با یک لباس مسلمانی و باطن صهیونیستی در حال اداره کشور  هستند؛ بنابراین، مراسمی مانند حج که نیاز به یک برنامه ریزی قوی و حساب شده دارد از کنترل این رژیم خارج است.

وی گفت: هر روز شاهد یک اتفاق جدید در این مراسم بزرگ هستیم؛ یک روز پنکه سقوط می کند، روز بعد چادر ها آتش می گیرند و بعد جرثقیل روی سر مردم خراب می شود و جان صدها نفر را می گیرد و در جای دیگر شازده می رود ریگ بیندازد و دست بوس شیطان برود و این بلای عظیم را بر سر مردم می آورند.

نماینده مردم اصفهان یادآور شد: نکته جالب اینکه آنان کم هم نمی آورند و از رو نمی روند و حتی به تازگی هم گفته اند، این قضا و قدر الهی بوده است، حال آنکه قضا و قدر تعریف خود را دارد. قضا یعنی حکم و قدر یعنی اندازه. اینها بحث هایی است که داروین و استکبار راه انداخته است، اسم بی تدبیری های خود را گذاشته اند قضا و قدر.

اینها به جای اقرار، اتفاقات رخ داده را توجیه می کنند. آنان در حالی که برای استکبار سربازی می کنند، به نام دین عملیات انتحاری انجام می دهند، هزینه تروریست ها را در عراق و سوریه تأمین کرده و روز عید قربان به یمن حمله می کنند؛ اینها معنای دیگری جز همان معنی اسلام آمریکایی ندارد. اینها دین را در اختیار آمریکایی ها قرار داده اند و به جای اینکه خادم باشند، خائن هستند.

اتفاق مکه ناشی از مدیریت لائیک در عربستان است/سازمان کنفرانس اسلامی نباید سکوت کند/ دستگاه قضایی ما هم باید نسبت به این سهل انگاری واکنش نشان دهد

منصور حقیقت پور همچنین در گفت وگو با تابناک اظهار داشت: حادثه منا نشان داد که رژیم صهیونیستی و وهابی حاکم در حجاز، توانایی و لیاقت مدیریت حرمین شرفین را ندارد. این حق جهان اسلام است که مدیران نالایقی که هزاران مسلمان بی گناه را به کشتن داده اند، به محاکمه بکشند و حق حاجیانی را که از دنیا رفته اند، از این انسان های مفلوک بگیرند.

وی افزود: مقامات جمهوری اسلامی هم باید تصویر روشنی از این نامردان که بر این سرزمین های مقدس حکمرانی می کنند، بسازند و تصور نکنند، عربستان می تواند رفیق راهبردی ما در سطح منطقه باشد، برای میان مدت و دراز مدت هم باید منطقه آزاد اسلامی مکه و مدینه را به صورت حقوقی برای جهان اسلام جا بیندازیم و باید در این رژیم حقوقی مکه و مدینه، منطقه ای آزاد باشد که علما و بزرگان جهان اسلام آن را مدیریت کنند و آبروی اسلام در این منطقه نگه دارند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی گفت: این اتفاق بی گمان در روابط آینده ایران و عربستان تأثیرگذار خواهد بود و ما باید از اینها مطالبه گری کنیم. دولت ما باید از هم اکنون مطالبات خود را به دولت عربستان اعلام کند. کشته شدن بیش از 300 ایرانی در عربستان به این سادگی ها نیست. اگر امروز اتفاق بسیار کوچکتر از این در اروپا رخ داده بود، آنها به این سادگی از آن نمی گذشتند، ما هم از خون این عزیزان نخواهیم گذشت.

این نماینده مجلس خاطرنشان ساخت: سعودی ها، مردمان ما را در فجیع ترین حالت و با زبان تشنه به کام مرگ فرستادند، این اقدام عین همان اقداماتی است که صهیونیست ها سر مسلمانان آورده اند. این کار باید آنقدر پیگیری شود تا مسببان آن در یک دادگاه عادله محاکمه شوند.

اتفاق مکه ناشی از مدیریت لائیک در عربستان است/سازمان کنفرانس اسلامی نباید سکوت کند/ دستگاه قضایی ما هم باید نسبت به این سهل انگاری واکنش نشان دهد

غلامعلی جعفر زاده ایمن آبادی نیز در گفت و گو با تابناک گفت: نباید سازمان کنفرانس اسلامی سکوت کند. باید هر چه سریع تر به موضوع ورود کند و به گونه ای عمل شود که مدیریت مناسک حج شورایی باشد.

وی افزود: دستگاه قضایی ما نیز باید به این سهل انگاری واکنش نشان دهد و موضوع را پیگیری کند؛ حتی باید خانواده های این قربانیان نیز شکایت کنند. البته بعد مادی مد نظر ما نیست و اثر معنوی مد نظر ماست. باید طوری باشد که این حادثه دیگر تکرار نشود و طوری باشد که مسئولیت این کار از عربستان گرفته شود.

این نماینده همچنین ادامه داد: دولت عربستان به دلیل حمایت از نیروهای داعش و همچنین جنگ مستقیم با یمن، قدرت مدیریت حجاز را ندارد و همه ذهنیت خود را در داعش متمرکز کرده و دیگر قادر به مدیریت مناسک حج نیست. از طرف دیگر، شاهزاده ها و سردمداران حکومت عربستان، افراد هرزه ای هستند و به دلیل خودخواهی هایی که دارند و خود را بالاتر از دیگران می دانند، باعث این فجایع شده اند.

وی گفت: زمانی که یکی از مسئولان عربستان به زیارت می آید، اینها رمی جمرات را قرنطینه می کنند و همه زائران را پشت ستون ها نگاه می دارند تا خانواده شاه برود رمی جمرات انجام دهد و این گونه می شود که این فجایع به وجود می آید.

وی افزود: دولت ایران نباید سکوت کند. ظواهر امر نشان می دهد، ایران بیشترین آسیب را دیده است و بنابراین، باید حتما عضو هیأت تحقیق و تفحص آنجا باشد و دلیل این وضعیت مشخص شود. عربستان نیز باید به این موضوع تمکین کند.

وی در پایان می افزاید: دولت عربستان هم اگر نمی خواهد پاسخگو باشد، حداقل نمک بر زخم ها نپاشد. اینکه خود حجاج دوست داشتند بمیرند حرف مزخرفی است. چرا سال های قبل کسی دوست نداشت آنجا فوت کند. آنان نباید بگویند قضا و قدر بوده و هوا گرم بود. چرا این قضا و قدر شاهزاده های سعودی را نمی گیرد و گریبان مردم مظلوم را می گیرد؟ به هر روی باید مشخص شود که این اتفاقات چرا رخ داده است.

دولت عربستان توان اداره این مراسم را ندارد. این مراسم را با مراسم عاشورا ـ آن هم در کشوری که هنوز به ثبات کامل هم نرسیده ـ مقایسه کنید، خواهید دید که مدیریت بسیار بالاتری دارد. به نظر می رسد، باید شعبه خاصی هم در این زمینه در قوه قضاییه تشکیل و به طور جدی موضوع پیگیری شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸۵
انتشار یافته: ۲
1
1
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل