بازدید 15269
۲

غافلگیری «فرهادی» برای سینما این‌ بار با طعم شبکه‌های اجتماعی

آنچه از پروژه به بیرون درز کرده اینکه گویا قرار است تا پایان همین پاییز کار ساختش تمام شود؛ بنابراین، با یک پروژه جمع و جور و متفاوت مواجه هستیم که قرار است بازیگرانش از طریق ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتماعی فرستاده می‌شود، شناخته شوند.
کد خبر: ۵۳۲۸۴۰
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۲ 19 September 2015
بیست و یک سال پیش محسن مخملباف در آستانه نخستین سده سینما، فیلمی در ستایش سینما ساخت. «سلام سینما» که آن روزها یکی از نوآورانه‌ترین فیلم‌های سینمای ایران بود، از یک آگهی در روزنامه‌ها شروع شد؛ جایی که محسن مخملباف از علاقه‌مندان به سینما برای پروژه جدید سینمایی‌اش دعوت کرد تا در تست بازیگری شرکت کنند و نتیجه‌اش فیلمی شد در ستایش سینما؛ فیلمی با بازی نابازیگرانی که شیفته سینما بودند.

به گزارش «تابناک»، روزی که مخملباف از علاقه‌مندان به بازیگری دعوت کرد تا تست بازیگری فیلم جدیدش بازی کنند، چیزی نزدیک به 5000 نفر در باغ فردوس تهران گرد هم آمدند تا در تست بازیگری آقای کارگردان شرکت کنند. خیلی‌ها می‌گفتند اگر محدودیت‌های زمانی وجود نداشت، شاید تعداد شرکت‌کنندگان به بیشتر از این رقم هم می‌رسید؛ اما گرد هم آمدن همین تعداد هم با توجه به محدودیت‌های اطلاع رسانی در سال 73 اتفاق عجیبی بود. اتفاقی که نتیجه‌اش را می‌توانید در فیلم «سلام سینما» ببنید؛ فیلمی که بر اساس اتفاقات آن روز و در خلال تست بازیگری‌ها شکل گرفت و ساخته شد.

حالا اما بیست و یک سال بعد از آن ماجرا، روز گذشته ویدئویی منتشر شد که از کلید خوردن پروژه‌ای مانند سلام سینما در سینمای ما خبر می‌دهد. این ‌بار اما نامی پشت این پروژه قرار دارد که شاید موجب استقبال گسترده‌تری از سال 73 را پدید آورد؛ هرچند شیوه این فراخون مجازی است و دیگر ممکن نیست یک جمعیت پنج هزار نفری یا بیشتر را در یکی از محله‌های تهران ببینیم.

درست در روزهایی که همه انتظار داشتند اصغر فرهادی از پروژه جدید سینمایی‌اش با پنه‌لوپه کروز خبرهای جدیدی به ما بدهد، کاوه سجادی حسینی، در ویدئویی کوتاه خودش را دستیار کارگردان اصغر فرهادی در پروژه سینمایی «برسد به دست آهو» معرفی می‌کند و از علاقه‌مندان دعوت می‌کند برای همکاری در این پروژه سینمایی به آن‌ها بپیوندند.

«سلام سینما» جدید این‌بار با طعم «اصغر فرهادی» و شبکه‌های اجتماعی

کاوه سجاید حسینی که تجربه کارگردانی فیلم «بوفالو» را در پرونده خود دارد، روز گذشته با این ویدئوی کوتاه موجی را در میان اخبار فرهنگی و هنری کشور ایجاد کرد. تقریبا هیچ کس از پروژه جدید و عجیب اصغر فرهادی خبری نداشت و این ویدئوی کوتاه حسینی موجب شد تا هم علاقه مندان به بازیگری به تکاپو بیفتند و هم اهالی رسانه تلاش کنند تا از این فیلم اطلاعات جدیدی کسب کنند.

چهار سالی می‌شود که علاقه‌مندان فیلمی از اصغر فرهادی روی پرده ندیدند. کارگردان مشهور ایرانی بعد از فیلم سینمایی «گذشته» که در فرانسه و با ترکیبی از بازیگران ایرانی و فرانسوی به تهیه‌کنندگی کمپانی ممنتو ساخت، دیگر پروژه سینمایی را شروع نکرد تا اینکه یک ماه پیش خبر کار جدید سینمایی‌اش این‌بار در اسپانیا به گوش رسید. فیلمی که بار دیگر با تهیه‌کنندگی ممنتو قرار بود در جایی خارج از ایران ساخته شود و یک سوپراستار سینما را در دل خود داشت؛ پنه‌لوپه کروز بازیگر اسپانیایی سینما که با اشتیاق از بازی در فیلم جدید فرهادی سخن گفته بود.

اخبار و روایت‌ها از این فیلم از ساخت آن در اکتبر 2016، یعنی یک سال دیگر خبر می‌داد و گویا فرهادی این روزها مشغول کار روی فیلمنامه آن است؛ اما یکباره روز گذشته از پروژه جدید و متفاوت سینمایی فرهادی پرده برداری شد؛ پروژه‌ای که در همه معیارهایش متفاوت است.

سجادی حسینی در ویدئوی فراخوان بازیگری فرهادی می‌گوید: «ايشان قرار است به زودي در ايران فيلمي بسازند و ما مي‌خواهيم از شما دعوت كنيم كه اگر تمايل داريد در اين فيلم بازي كنيد و براي ما تصوير ويديويي خود را روي برنامه تلگرام آپلود و ارسال كنيد».

سجادي حسيني در ادامه ويديو با اشاره به اينكه قرار نيست كار ويژه‌اي در اين ويديو، كه قرار است برايمان ارسال كنيد انجام دهيد، مي‌گويد: «فقط كافي است خودتان را معرفي و كمي درباره خودتان صحبت كنيد و شماره تماس‌تان را بگذاريد».

دستيار اصغر فرهادي در ادامه مي‌گويد: «اگر در بين اطرافيانتان كسي هست كه تمايل به بازي كردن يا استعداد بازيگري دارد، از او تصوير بگيريد و براي ما بفرستيد. سنش هم مهم نيست». او سن افرادي كه مي‌خواهند براي بازي در فيلم فرهادي و اين فراخوان شركت كنند، بدون محدوديت مي‌داند و مي‌گويد: «پير و جوان و بچه، فرقي نمي‌كند، هر كه مي‌خواهد مي‌تواند براي اين شماره ويديويش را ارسال كند». او در ادامه به شماره تماسي كه زير ويديو درج شده است اشاره مي‌كند و مي‌گويد كه اين شماره فقط براي تلگرام و آپلود كردن ويديو است و كسي پاسخگوي تماس شما با اين شماره نخواهد بود. سجادي حسيني در آخر نيز تأكيد مي‌كند كه اگر در مرحله اول قبول بشويد، حتما با شماره شما تماس خواهيم گرفت.

آنچه از پروژه به بیرون درز کرده اینکه گویا قرار است تا پایان همین پاییز کار ساختش تمام شود؛ بنابراین، با یک پروژه جمع و جور و متفاوت مواجه هستیم که قرار است بازیگرانش از طریق ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتماعی می فرستند، شناخته شوند. با توسعه شبکه‌های اجتماعی در ایران و تأثیر فراوان آن در سبک زندگی مردم، حالا گویا قرار است شاهد تأثیر آن در عرصه‌های مختلفی مانند سینما باشیم. ابتکار عوامل فیلم برای انتخاب بازیگران از طریق شبکه‌های اجتماعی، نشان می‌دهد این شبكه‌هاي اجتماعي و مجازي براي سينماگران اين روزها شكل ديگري به خود گرفته و کارکرد جدیدی دارد تا جایی ‌‌که پروژه‌هاي سينمايي از اين شبكه‌ها براي انتخاب بازيگر استفاده مي‌كنند. تقريبا يك ماه پيش پروژه «كودكي ناتمام» به كارگرداني حسين مهدويان نيز كه قرار است فيلمي درباره حاج احمد متوسليان بسازد، از اين طريق براي انتخاب بازيگرانش استفاده كرد.

صحبت عوامل فیلم جدید فرهادی، نشان می‌دهد در همین فرصت کوتاه، استقبال از شرکت در این فیلم بسیار قابل توجه بوده و از همان ساعت‌های ابتدایی ویدئوهای فراوانی برای تلگرام این فیلم ارسال شده است. اگر در سال 73 تنها پنج هزار نفر از طریق آگهی روزنامه‌های آگاه شدند که فیلمی در حال ساخت است و خودشان را به محل قرار رساندند، می‌شود حالا حدس زد با این فراخوان مجازی و با توجه به سهولت استفاده از اپلیکیشن‌های موبایلی و گستردگی شبکه‌های ارتباطی چه استقبال قابل توجهی از فیلم فرهادی می‌شود؛ فیلمی که البته هنوز از آن جز نام کارگردان و این ویدئوی فراخوان اطلاعات بیشتری در دست نیست.
 



سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۵
انتشار یافته: ۲
حس ميكنم اقاي فرهاد ًي ميخواد تمام اين ويديو ها رو كه كساني كه اونها ميفرستن حتما افرادي هستن كه عاشق بازيگري هستند رو يه جورايي كنار هم ميزاره و يه اهنگ هم پس زمينه ،چاشنيش ميكنه و بعدش به عنوان فيلم ابداعي و جالب به نام خودش ثبت ميكنه،،،
کار جرج سوروس است
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان