بازدید 4217
گلایه‌های مستخدمین حسینی در گفتگو با تابناک؛

«اقتصادمقاومتی» را تنها گذاشتند

معاون اسبق وزارت اقتصاد و بانک مرکزی می‌گوید: هرچند مسئولان عنوان مي كنند برنامه ششم در راستاي اجراي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي طرح‌ريزي مي‌شود اما وقتي خود اين برنامه هنوز مورد اجماع واقع نشده است، چگونه مي توان برنامه‌اي مبنتي بر اصول آن تدوين كرد.
کد خبر: ۵۳۰۳۳۹
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۲ 09 September 2015
معاون اسبق وزارت اقتصاد و بانک مرکزی می‌گوید: هرچند مسئولان عنوان مي كنند برنامه ششم در راستاي اجراي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي طرح‌ريزي مي‌شود اما وقتي خود اين برنامه هنوز مورد اجماع واقع نشده است، چگونه مي توان برنامه‌اي مبنتي بر اصول آن تدوين كرد.

حيدر مستخدمين حسيني در گفتگو با تابناک اقتصادی با بیان اینکه سه دسته رويكرد در باب اقتصاد مقاومتي وجود دارد، اظهار كرد: يك دسته از رويكردها در باب اقتصاد مقاومتي به اقتصاد رياضتي باور داشته و قائل به اقتصاد در فضاي بسته و بدون ارتباط با جهان خارج است. در اين رويكرد بحث خودكفايي محصولات تا حد رفع نيازهاي كشور مطرح مي‌شود.

مستخدمين حسيني، رويكرد دوم را قائل به وجود بحران، تنگنا و تحريم مي‌داند، يعني در اقتصادي كه با تحريم مواجه است، برنامه‌ها تعريف مي‌شود. رويكرد سوم نيز بهره‌گيري از ظرفيت كامل اقتصاد داخلي را اقتصاد مقاومتي مي داند. به عبارت ديگر در رويكرد سوم رساندن بهره‌وري به حداكثر منظور نظر است. رويكردي كه به نوعي در برنامه چهارم هم ديده شده بود. در اين برنامه پنج ساله رشد اقتصادي سالانه 8 درصد تعريف شده است كه 5.5 درصد از آن مربوط به رشد سالانه توليد ناخالص داخلي و 2.5 درصد به رشد بهره‌وري مربوط مي‌شود.

اين كارشناس اقتصادي متذكر شد: اگر با دقت نگاه كنيم، متوجه خواهيم شد كه اين رويكردهاي متفاوت نمي تواند ما را به نتيجه دلخواه برساند. اقتصاد مقاومتي، موضوعي نيست كه تنها از عهده دولت برآيد. دولت تنها يكي از سه راس مثلث تصميم‌گيري است، بنابراين بايد هر سه قوه با هم براي اين بحث مهم تصميم‌گيري و برنامه‌ريزي كنند.

او توضيح داد: بايد سياست‌ها و خط مشي‌ها در اقتصاد مقاومتي مشخص شود تا براساس آن ماموريت‌ها براي هر بخش به طور كامل و شفاف تعيين شود. در حال حاضر تمام برنامه‌ها بدون در نظر گرفتن سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي تدوين مي‌شود و هنوز هيچ مشي مشخصي به عنوان اقتصاد مقاومتي منظور نظر نيست تا در برنامه‌ها مد نظر قرار گيرد.

مستخدمين حسيني با بيان اينكه اين يك خلاء جدي است، تاكيد كرد: هنوز مسئولان عامل اجراي اقتصاد مقاومتي براي اجراي اين سياست، طرحي نينديشيده‌اند و يك وفاق ملي بر روي اين موضوع مهم ايجاد نشده است.

او پيشنهاد مي‌كند: براي تدوين برنامه‌ها و نقشه راه دستيابي به اهداف اقتصاد مقاومتي اتاق فكري متشكل از اساتيد و دانشگاهيان ايجاد شود و عزيزاني كه روي اقتصاد مقاومتي به صورت پايه‌اي كار كرده‌اند، نتايج بررسي‌ها و مطالعاتشان را در اختيار اين گروه قرار دهند تا بتوان به يك وفاق ملي و يك برنامه واحد دست يافت.

اين كارشناس اقتصادي با اشاره به اينكه برنامه ششم توسعه تا چند وقت ديگر تدوين خواهد شد، اذعان كرد: هرچند مسئولان عنوان مي كنند برنامه ششم در راستاي اجراي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي طرح‌ريزي مي‌شود اما وقتي خود اين برنامه هنوز مورد اجماع واقع نشده است، چگونه مي توان برنامه‌اي مبنتي بر اصول آن تدوين كرد.

او به ذكر مثالي مي پردازد. مثلا در بخش صنعت برنامه‌ راهبردي تدوين شده كه در آن توليد برخي محصولات با افزايش ديده شده است در شرايطي كه اكنون با مازاد توليد خودرو و سيمان مواجه هستيم؛ آيا برنامه وزارت صنعت براساس اقتصاد مقاومتي است؟

به عقيده مستخدمين حسيني، اقتصاد مقاومتي بايد به گونه‌اي تدوين شود كه در هر دو شرايط رونق و ركود قابليت اجرا در كشور را داشته باشد. امروز نزديك‌ترين برنامه توسعه اي كشور، برنامه ششم است. بنابارين بهتر است ابتدا روي كليات اقتصاد مقاومتي كار شود تا اين واژه به انحراف كشيده نشود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر