بازدید 86956
دو آمار متفاوت از یک تجارت؛

خودروی ایران با چه قیمتی به عراق صادر می شود؟

این آمار تعجب برانگیز در حالی است که سال گذشته، گزارش هایی در مورد نارضایتی ها یعمده مسئولان و مشتریان عراقی از خودروهای ایرانی منتشر شده بود و بر اساس آن، تعدادی از نمایندگان مجلس عراق، خواهان توقف صادرات خودروی ایرانی به عراق شده بودند؛ موضوعی که البته خودروسازان داخلی به شدت آن را تکذیب کردند و البته گویا هنوز خودروی ایرانی به عراق صادر می شود!
کد خبر: ۵۲۹۸۱۶
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۳ 07 September 2015
برنامه دیشب «پایش» بعد از چند صباحی تأخیر به روی آنتن رفت و این بار با موضوع داغ روز یعنی «کمپین خرید خودروی صفر ممنوع» همراه بود؛ صرف نظر از آنکه این برنامه با حضور دو چهره ناشناس برای بررسی عوامل و ریشه های این کمپین و تأثیرات آن بر بازار خودروی کشور برگزار شده بود، نکته مهمتر در این برنامه برخی آمار ارائه شده در مورد صادرات خودروی ایران بود.

به گزارش «تابناک»، در این برنامه،درباره موضوعاتی از جمله تعرفه واردات خودرو در ایران و مقایسه آن با سایر کشورها بحث شد و بحث در مورد تعرفه واردات به این جا رسید که ایران به نسبت کشورهای مشابه تعرفه کمتری دارد.

نکته دیگر آنکه یکی از کارشناسان برنامه، این کمپین را فرصتی برای موج سواری وارد کنندگان خودرو و سهامداران عنوان کرد، ولی جالب ترین نکته در برنامه دیشب، مربوط به آمار و ارقام صادرات خودروی ایران به عراق بود.

یکی از کارشناسان این برنامه اعلام کرد، نرخ رسمی فروش خودرو پراید در عراق، نزدیک به 30 میلیون تومان است. این آمار در نوع خود بسیار جالب توجه است، زیرا تا پیش از این تصور عمومی بر آن بود که خودروی پراید در کشورهایی که این خودرو به آنها صادر می شود، بسیار ارزان تر از ایران به فروش می رسد و حتی گفته شده بود در کشور عراق، این خودرو با بهایی زیر 10 میلیون تومان به دست خریداران می رسد.

البته مشخص نیست که کارشناس برنامه پایش این آمار فروش پراید در عراق را از چه طریقی به دست آورده و ارائه کرده است، ولی آنچه در این میان اهمیت دارد، این ادعاست که بهای رسمی پراید در عراق بیشتر از ایران است.


خودروی ایران با چه قیمتی به عراق صادر میشود؟

اما صرف نظر از این موضوع، امروز ایسنا آمار جالب توجهی از وضعیت صادرات خودروی ایران به عراق منتشر کرده که در تعارض کامل با آمار ارائه شده در برنامه پایش است.

بر اساس گزارش ایسنا در بین آمار خودروهایی که ایران عمدتا به عراق می‌فروشد، پژو پارس و پراید بیشترین میزان صادرات را دارد، به  گونه ای که در پنج ماه آغاز امسال، از مجموع 6000 دستگاه خودروی صادره، بیش از 5800 دستگاه پراید و پژو به قیمت5500 تا 5600 دلار به عراق بوده است.

ایسنا گزارش داده که مجموعا طی پنج ماه نخست سال، حدود 4700 دستگاه خودروی پژو پارس به ارزش حدود 5600 دلار به عراق صادر و همچنین در این پنج‌ ماهه حدود 1100 دستگاه پراید به ارزش حدود 5500 دلار به عراق فروخته شد.

با یک محاسبه ساده می توان گفت با در نظر گرفتن نرخ 3400 تومانی برای دلار داخلی، ارزش گمرکی صادرات پراید به عراق برابر با 18 میلیون و 700 هزار تومان و ارزش گمرکی صادرات پژو پارس حدود 19 میلیون تومان خواهد بود. با فرض عوارض و تعرفه 5 درصدی واردات خودرو به عراق، باز هم این رقم به 30 میلیون نزدیک نخواهد شد.

دو نکته در این میان قابل توجه است؛ نکته نخست اینکه نرخ برابری دینار عراق با دلار آمریکا برابر با 1140 دینار است؛ به عبارتی، هر دلار آمریکا 1140 دینار عراق است که عملا مشتریان عراقی برای پراید حدود 6 میلیون و 200 هزار دینار پرداخت می کنند.

هر دینار عراق در بازار بین المللی برابر با حدود 26 ریال ایران است. در نتیجه بهای فروش پراید به عراق با محاسبه نرخ برابری دینار و ریال ایران برابر با حدود 16 میلیون و 300 هزار تومان خواهد بود که هنوز کمتر از نرخ رسمی فروش پراید در ایران است.

نکته دوم، تفاوت قیمت 100 دلاری گمرکی در صادرات پراید و پژو پارس به عراق است؛ در صورتی که در بازار داخل ایران، این دو خودرو حداقل 17 میلیون تومان اختلاف قیمت دارند.

با این تفاسیر، هنوز دو نکته مشخص نیست: نخست اینکه کارشناس برنامه پایش با چه آماری و بنا بر کدام مستندات، فروش خودروی پراید در عراق را برابر با 30 میلیون تومان اعلام کرده و نکته دوم آنکه دلیل صادرات این دو خودرو به عراق، تنها با 100 دلار تفاوت قیمت، در حالی که تفاوت آنها در بازار ایران به بیش از 17 میلیون تومان می رسد، چیست؟
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۶۲۱
انتشار یافته: ۵۷
عراق اگه از این وضعیت خلاص بشه و اقتصادش رونق بگیره ، دیگه به این چارچرخه های ایرانی حتی نگاه هم نمیکنه!
خودروسازان و کارشناسانشون واقعا مردم رو چی فرض کردند؟آقایون دیگه جناتون پیش ملت رنگی ندارد.
دوتاش رو باهم بخری میدن 30 میلیون. اگه نگفتن. اینا ملت رو ... فرض کردن. واقعا وقیحن
می دونید چیه من دلم نمی خواد سوار ماشین های ایرانی بشم سوار ماشین های چینی می شونم ولی سوار ماشین کلاه برداران نمی شم
خخخخ مثل همیشه دروغ تحویلمون دادن ، مستنداتشون کجااا بود. دیگه اگه واقعا چاقوشونم دسته دار یاشه ، من یکی دیگه باورم نمیشه . حرفاشون باد هواست تو گوش آدما.
بشینین تا خودرو صفر بخریم خخخخ
خود گزارش دروغ ها را بر ملا کرده
این لگنها را فقط با قیمتی پایینتر از قیمت واقعی می توانند بفروشند
آقا آدم تا مغز استخوانش ميسوزه از اينكه مردم را احمق فرض ميكنند هر بچه اي هم با دو دو تا ميفهمه كه دارين به مردم ظلم مضاعف ميكنيد اي گاري سازان داخلي بفهميد و سرتان را از زير برف دربياوريد
هر چی میخوان بگن نمی خریمممممممممممم
مگه خریم، نمیخریم!!!

حالا هی الکی آمار و ارقام ساختگی به مردم اعلام کنید. الان دیگه عصر حجر نیست که بشه به مردم به راحتی آمار و ارقام دروغ داد و اونها رو فریب داد، آقایان کارشناس!!!
یعنی یکی پیدا نمیشه از یک عراقی که پراید داره سوال کنه چند خریده؟؟!!
و نخواد این همه احتمال رو بررسی کرد!!!
باور کنید مسئله خودرو تو کشورهای پیشرفته انقدر مسئله پیش و پا افتاده است که اصلا کسی راجع به هش فکر نمیکنه آخه خودرو چیه که ملت ما باید 50 درصد مغز و فکر و زندگی خودشون رو صرف این مسئله بکنن !!!!!
سلام عمده مشگلات ما از همین جا است که برخی مسئولین مردم رو بلا نسبت احمق فرض میکنن ودروغ تحویل مردم میدن توکشوری که بهترین خودروهای کره ای وژاپنی وغربی با کمترین قیمت حتی تا یک سوم قیمت ایران وجود داره منطقی نیست که پراید 30میلیون فروخته بشه لطفا به شعور مردم توهین نکنید
من حاضرم همین خودروی پژو رو که صادر می کنن با نرخ دینار عراق بخرم یعنی با همون میزان ارزی که به عراق می دن و با همون کیفیت
عالی بود
احتمالا این کارشناس محترم توهم زده. چون خود من سال 87 قیمت تویوتا کمری در کربلا پرسدم دومدل موجود داشت که صفر هم بودند. که یک مدل 9میلیون مدل دیگر 10 میلیون بود.حالا جرا پراید 30 میلیون می خرند.البته این کارشناس در امد دلاری هم در نظر نداشتند.
نهایت امر یعنی کارشناس مورد نظر حقیقت را نگفته!(محترمانه گفتم که بتونید کامنتمو بزارید).
شما هنوز نفهمیدید که دروغ استخوان ندارد که توی گلوی کارشناس گیر کند .نکته دیگه اینکه ما از ده سال قبل نسبت به امار و ارقام الکی عادی شدیم و ناراحت نمی شیم بقول معروف یک چیزی گفت خودروسازا خوششان بیاد که اومد
خب آخه کارشناس‌های آبکی صدا و سیما هم میشن کارشناس؟؟؟!!!!
صدا و سیما ک مردم را .... فرض می‌کنه فکر می‌کنی بهتر از این می‌تونه کار کنه؟؟؟!!!
حرف مردم حقیقته نه کارشناس!!!
همش دروغه
کارشناسان برنامه پایش، خودروسازان، مسئولین همه دروغ میگن تنها چیزی که براشون مهمه پوله پوله پوله
مردم کیلویی چند - کیفیت کیلویی چند - اشتغال کیلویی چند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
از ماست که برماست
خب لقا همون طور بفرستن عراق
ما نمیخوام بدش به عراق
لطفا" به آقایان بفرمایید اگر راست میگویند ماشینهایشان را به همان کشور ها صادر کنند ودست از سر این مردم بردارند از صداوسیما هم بیش از این نمیشود انتظار داشت
این ماشین ها به زور میخرن از ما مگه مجبورن اونها همش ماشین های ژاپنی سوار میشن
گشتم نبود نگرد تابناک جان اصلا نیست که نیست.
خوب کارشاسان پایش طرفدار خودرو سازان بودن و طبق امار انها عامل خودرو در در تصادفات ایران 6 درصد و در جهان 4 درصد و اعلام نشد بعد تصادف چه بلایی بر سر سرنشین و خودرو ایرانی می اید و برای خودرهای جهانی چطور می شوند و چطور است که ما در یک تصادف چند نفر کشته داریم و در تصادفات بزرگ جهانی کشته نداریم و یا خیلی کم است
ناراحت شدید نه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1
اگر بابت پراید 30 میلیون از عراقیا میگیرید خوب من به نفع صادرات میرم کنار و همشو برید صادر کنید ...
دو کارشناس محترم کاملا جهتمند در راستای تائید صنعت عقب مانده و کلاه بردار خودرو ودر مقابل مردم بودند و جالب اینکه بدون ارائه منبع آمار میدادند این هم توهینی دیگر به مردم است
واقعا قیمت پراید در عراق سی میلیون تومان می باشد. من در سفر به عراق شاهد این امر بودم. علاوه بر این آنها از پراید به علت تعمیرات و نگهداری ارزان نسبت به ماشین های ژاپنی ، کره ای و ... رضایت خوبی داشتن.البته این رضایت بیشتر در بین مردم متوسط به پایین می باشد و مردم های متوسط به بالا از ماشین های اروپایی و آمریکایی استفاده می کنن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
ما که باهوشون برخورد داشتیم به سمند ایرانی افتخار ایران! فقط خندیدند
حالا شما مصرف کننده راضی از پراید اونم با 30 تومن از کجا دیدی خدا میدونه
اختلاف 100 دلاری به این دلیل است که خودرو را کیلوئی میفروشند و پژو به اندازه 100 دلار از پراید سنگین تره
خدا خیرتان دهد که تناقضات این مسئولان محترم را برملا می کنید به ویژه در صنعت خودروسازی
دروغ گو حرفش یکی نیست
چون یارانه نمگیرند مابقی ان کمک به مردم عراق میباشد ما که یارانه میگیریم نیاز نداریم
همه اش دروغ هست... مگر طرف ديوانه هست 30 ميليون واسه پرايد بدهد در صورتي که ميتواند از شرکت هيوندا بهترين ماشين رو با 30 ميليون بخره.. اين کارشناس نبوده يک دروغگو بوده که از طرف خودرو سازها اومده تا چرند بگه.... توي عراق براي مصرف کننده 5 ميليون بيشتر نيست
برای اولین بار دیشب حالم از برنامه پایش بهم خورد. خیلی تابلو داشتند از ظلم این خودروسازهای ایرانی حمایت می کردند
shab boood dige fekr kardan mardom khabaaan
انشالله همه عتیقه های ۴چرخ صادر بشوند راحت بشیم از شرشان۰
بنظر من اینها که اینقدر علنا دورغ میگن باید محاکمه بشن.
کسی که خوابه رو میتونی از خواب بیدار کنی ولی کسی که خودش رو به خواب میزنه رو نمی تونی!!!
اینا خودشون رو به خواب زدن.
کارشناس دیشب فقط داشت از گرانفروش حمایت میکرد و میگفت همینه که هست.
می گفتن که قیمت ال ۹۰ تو ایران و خارج ۱ میلیون تفاوت داره !!! خب اگر حرف ایشون درست باشه ایا ال ۹۰ خارج از کشور کیفتش مثل ایرانی هاش هست ؟ آیا هنوز بعد ۱۰ سال با همون طراحی تولید میشه ؟ میتونید تو این لینک ببینید طراحی جدید لوگان رو...
http://parentesis.com/imagesPosts/renault%20logan-G.jpg
حتی یک بار هم نگفتن که کیفیت ماشین های مشکل داره و همش رو انداختن گردن قطعه سازاا خوب اگر قطعات کیفیت نداره چرا استفاده می کنید تو تولید ؟ چرا چون ارزونترن هستن...
ایا درآمد یک ایرانی با یک خارجی برابری میکنه که شما میگید ما قیمت هامون تقریبا با خارج از کشور یکی هست ؟ پس چرا دستمزد کارگران ایرانی با خارج از کشور یکی نیست ؟ یک ایرانی با حقوق یک میلیون ۲ سال بایید آب هم نخوره تا بتونه یک پراید بخره !!! (البته اگه ۲ سال دیگه پراید ۲۴ میلیون باشه)...
آیا تو این چند سال کیفیت خودرو های ایرانی بهتر شده یا بدتر ؟؟ برای مثال خودروی سمند مدل های قدیمیش کیفیتش از جدید هاش بهتره و هرچی گذشته بدترشده

یکی از کارشناسان چندتا ماشین با قیمت پراید نشون دادن که اون یکی کارشناس گفتش که اینا قیمت پایه هستن خب این ماشین ها به دلیل مصرف کم هزینه مالیات و بیمه خیلی خیلی کمتر ازشون میگیرن و تقریبا قیمت همونه و اضافه نمیشه ایشون مردم رو چی فرض کردن... یکی از اون ماشین ها هیوندای i20 بود که ایران قیمتش ۴ تای پراید هست ... ولی خارج از کشور هم قیمت پراید پس راهی برای خریدار نمیمونه و مجبوره پراید (گور متحرک) بگیره.
میگفتن اگر قیمت های ماشین های وارداتی بالاس از طرف واردکنندس وارد کننده ها کیا هستن ؟؟؟؟ کی از اینکه وارد کننده ها ماشین هارو گرونتر از قیمت واقعی میفروشن سود میبره ؟ جز ایران خودرو و سایپا ....

تو ۱۰ سال اخیر خودروی سمند چه تغییری کرده ؟ همون طراحی با کیفیت بدتر و یکم طرح چراغ و سپر رو تغییر دادن...

ملت ایران واقعا مظلوم هستن که گیر همچین آدم های افتادن...

یک زمانی ماشین ایرانی ها بنز - شورولت - کادیلاک ... و بهترین ماشین ها برای ایران طراحی میشد الان چی... اونوقت وقتی اعتراض میکنن بهشون میگن خائن ... اگر این خائن بودنه
من اولین خائن.
اون از وزیر مخابرات که گفت قیمت اینترنت در ایران جزو پنج کشور ارزان در دنیاست!!!! اینترنت در ایران یکی از بی کیفیت ترن و گرانترین اینترنتهای دنیاست.
تماما" دروغ گفته شد تو اون برنامه پراید زیر 10 میلیون و پژو پارس حدود 18 میلیون به خریدار و مصرف کننده عراقی تحویل میشود چرا دروغ میگن.
من خودم کربلا که رفته بودم از یه راننده ای که پراید داشت پرسیدم که این ماشین رو چند خریدی؟ جواب داد که صفر کیلومتر خریدم به قیمت 9 میلیون تومان... راست و دروغش به عهده راننده!
باسلام
کارشناسان برنامه ی پایش کاملا جهتدار به نفع خودروسازان حرف می زدند
اما دم مجریش گرم که حسابی حالشون رو گرفت
اینها که میگن خرجمون در نمیاد پس چجوری موقع صادرات بیشتر از نصف قیمت میفروشن؟؟؟ یعنی حتی از عراقیها و افغانیها هم کمتریم.
تو عراق مزدا3 و تویوتا میخرن با 30 تومن!!!! والا ما چقدر پیشرفت کردیم که ماشینامون انقدر پیشرفت کردن که پراید رو با همون قیمت به مزدا3 ترجیح میدن!!! واقعا باعث افتخاره.
ظاهرا مشاور وزیر نیز حامیان کمپین تحریم خرید خودرو صفر رو انگل نامیدند!!!!
حیف مواد اولیه که صرف ساختن این ماشینا می کنن :)) صادر کنیم خام لآقل ی خدمتی در حق بشریت کرده باشیم
یکیشون کارشناس سایپا بود
یکی باید برنامه پایش رو پایش کنه ،ِ بی خیال همه شدن حامی خودروسازان و دشمن ملت خائن و وطن فروش و ضد انقلاب .
با تمام قوا به کمپین خرید حلبی صفر ممنوع ادامه می‌دهیم تا این از هستی ساقط بشن
هر چیزی که یک سرش به صدا و سیما وصل است بدونید ایرادی توش هست. یه دکتری گفته اگر می خواهیدد سالم بمونید هرچه صدا وسیما تبلیغ می کنه نخرید و نخورید.
کارشناسای محترم نگفتن چندتاش 30 میلیون میدن به عراق !
سلام،حتی اگر خودروی پراید با قیمت 30میلیون هم وارد عراق بشه ،ب پول اونا حدودا 10میلیون میشه!!!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر