بازدید 12923

افشای طرح جدید «آیپک» برای جلوگیری از اجرای توافق هسته‌ای

با افزایش شمار حامیان توافق هسته ای ایران در کنگره آمریکا به 38 نفر، شکست جمهوری خواهان در جلوگیری از اجرایی شدن این توافق تقریباً قطعی شده است. با این حال، برخی گزارش هاT حاکی از آن است که لابی صهیونیستی آمریکا (آیپک) طرح جدیدی را تدوین کرده که همان هدف ضربه زدن به توافق را دنبال می کند.
کد خبر: ۵۲۹۳۶۶
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۶ 05 September 2015
افشای طرح جدید «آیپک» برای جلوگیری از اجرای توافق هسته‌ایبا افزایش شمار حامیان توافق هسته ای ایران در کنگره آمریکا به 38 نفر، شکست جمهوری خواهان در جلوگیری از اجرایی شدن این توافق تقریباً قطعی شده است. با این حال، برخی گزارش هاT حاکی از آن است که لابی صهیونیستی آمریکا (آیپک) طرح جدیدی را تدوین کرده که همان هدف ضربه زدن به توافق را دنبال می کند.

به گزارش «تابناک»، پایگاه اینترنتی «لوبلاگ» امروز در مطلبی پیش نویس طرحی را منتشر کرده که گفته می شود، لابی صهیونیستی آمریکا (آیپک) به عنوان نقشه دوم خود برای ضربه زدن به توافق هسته ای ایران طراحی نموده است. این طرح پس از مشخص شدن شکست جمهوری خواهان در به تصویب رساندن نهایی قطعنامه مخالفت با توافق هسته ای ایران تدوین شده و بیش از همه، آن دسته از دموکرات هایی را هدف قرار می دهد که ملاحظات بیشتری نسبت به مخالفت با این قطعنامه داشته اند.

به نوشته لوبلاگ، هرچند بخش هایی از این طرح با آنچه دولت آمریکا خواستار آن است، همسویی دارد، بخش های خطرناکی نیز در آن وجود دارد که می تواند به طور بالقوه سبب به شکست کشانیده شدن توافق هسته ای ایران شود؛ برای نمونه، بخش هایی از این طرح که درباره تحریم های بانکی است، مطابق با مواردی است که مخالفان توافق درباره ضرورت باطل کردن قدرت بخشش تحریم ها از سوی رئیس جمهور مطرح کرده اند.

طرح مذکور همچنین شامل بخش هایی است که به کنگره اجازه می دهد، تحت شرایطی خاص، اقدام به وضع تحریم های مرتبط با تروریسم علیه ایران کرده و همچنین هماهنگ کننده ای برای اجرای توافق هسته ای تعیین کند که وظیفه اش نه فقط نظارت بر اجرای تعهدات ایران، بلکه همچنین گزارش موضوعات غیرمرتبط با بحث هسته ای که خارج از دایره توافق است.

در بخشی دیگر از این طرح، تمهیداتی برای فروش پیشرفته ترین تسلیحات آمریکایی به رژیم اسرائیل در نظر گرفته شده تا امکان حمله به تأسیسات هسته ای ایران را برای این رژیم فراهم کند. افزون بر این، تمهیداتی برای «مذاکره مجدد» درباره برنامه جامع اقدام مشترک هسته ای (برجام) و همچنین موضوع برگشت پذیری تحریم ها در نظر گرفته شده است.

گفته می شود، قرار است این طرح جدید، به عنوان ضمیمه ای به همراه قطعنامه فعلی مخالفت با توافق هسته ای به کنگره ارائه شود. ایده پشت تدوین این طرح این بوده که به برخی دموکرات های نگران، امکان نشان دادن حمایت جدی از رژیم اسرائیل و مخالفت با حکومت ایران را بدهد.

خلاصه این طرح با نام «قانون سیاست نظارتی ایران- 2015» از قرار زیر است:

بر اساس تعهد دو حزبی به نظارت بر توافق هسته ای ایران بر پایه «قانون بازبینی توافق هسته ای ایران» مصوب سال 2015، سیاست آتی ایالات متحده در قبال موضوع هسته ای تدوین می شود: ایالات متحده هرگز به ایران اجازه دستیابی به سلاح هسته ای را نخواهد داد و همه گزینه های در دسترس، از جمله گزینه نظامی، روی میز باقی خواهد ماند.

*** موضوعات تفسیری کلیدی در برجام که بر توافقات بعدی نیز قابل اعمال است، مشخص می شود، که عبارتند از:

- تا زمانی که ایران به تعهدات خود درباره حل و فصل مسائل مربوط به جنبه های نظامی احتمالی (پی ام دی) عمل نکند، هیچ کاهش تحریمی در کار نخواهد بود.

- هرگونه تولید اورانیوم با غنای بالا از سوی ایران، نقض برجام تلقی خواهد شد.

- هیچ بخشی از برجام، توانایی کنگره برای تصویب تحریم های در نظر گرفته شده برای اهداف مشروع سیاست خارجی، از جمله تحریم های مرتبط با تروریسم، حقوق بشر و فعالیت های موشکی ایران را محدود نمی کند.

- هیچ بخشی در برجام وجود ندارد که جلوی تحریم شرکت های خارجی را در صورت بازگشت تحریم های ایران بگیرد.

- برجام، ایران را متعهد می کند که از همان «روز اجرا»، به همه مفاد پروتکل الحاقی ان پی تی پایبند باشد؛ فارغ از اینکه مجلس ایران این پروتکل را تصویب کند یا خیر.

دولت [آمریکا] موظف به فراهم کردن موارد زیر می شود:

- یک استراتژی منطقه ای ده ساله برای مقابله با فعالیت های مرسوم و نامتقارن و همچنین تهدیدات ایران در خاورمیانه و شمال آفریقا، ظرف شش ماه و پس از آن هر دو سال یک بار.

- گزارش هایی درباره استفاده ایران از مبالغ به دست آورده از محل برداشته شدن تحریم ها و تغییرات در حمایت مالی این کشور از فعالیت های منطقه ای و حمایت از تروریسم.

- گزارش هایی درباره جزئیات فعالیت های تحقیق و توسعه هسته ای ایران و همچنین زمان تخمینی برای دستیابی ایران به توانایی ساخت سلاح هسته ای.

- گزارشی درباره نحوه حل و فصل موضوع پی ام دی توسط آژانس.

*** قانون جاری موارد زیر را نیز مدنظر قرار می دهد:

- صراحتاً اجازه کمک بیشتر و به طور خاص کمک امنیتی به اسرائیل را می دهد؛ از جمله در اختیار گذاشتن بمب های سنگرشکن تا اطمینان حاصل شود که رئیس جمهور می تواند و باید همه ساز و کارهای لازم و مناسب را در نظر گرفته و مطمئن شود که اسرائیل ابزار و توانایی لازم برای دفاع از خود در مقابل تهدید هسته ای و دیگر تهدیدات ایران را دارد.

- تحریم های بانکی مرتبط با اشاعه موشک های بالیستیک و همچنین تحریم های مرتبط با تروریسم را ادامه می دهد؛ مگر اینکه رئیس جمهور تأیید کند، نهادهای مالی موردنظر، حمایت خود از اشاعه موشکی و تروریسم را متوقف کرده اند. تحریم های مرتبط با نقض حقوق بشر نیز ادامه پیدا می کند.

- رئیس جمهور موظف می شود، ترتیباتی چند وجهی را هم به منظور اعمال کنترل بر صادرات قطعات مرتبط با سلاح های متداول و موشک های بالیستیک به ایران و هم برای اطمینان یافتن از بازگشت پذیری مؤثر تحریم ها در نظر بگیرد تا به این ترتیب، به هرگونه عدم پایبندی ایران به برجام و یا نقض آن از سوی این کشور واکنش نشان داده شود.

- در صورتی که ایران یکی از این دو کار را انجام دهد، رویه های تسریع کننده ای برای اعمال تحریم های جدید مرتبط با تروریسم علیه این کشور برقرار خواهد شد: 1- هدایت و یا انجام اقدامی تروریستی علیه ایالات متحده. 2- افزایش چشمگیر حمایت عملیاتی یا مالی خود از یک سازمان تروریستی که منافع آمریکا یا متحدانش را مورد تهدید قرار می دهد.

- رئیس جمهور موظف می شود برای تأمین دو هدف، اقدام به منصوب کردن یک «هماهنگ کننده عمل به تعهدات» در چارچوب وزارت خارجه آمریکا کد: 1- هماهنگ کردن همه فعالیت های مرتبط با اجرای برجام و هرگونه توافق بعدی. 2- نظارت بر نقض حقوق بشر و فعالیت های مرتبط با حمایت از اقدامات تروریستی بین المللی از سوی حکومت ایران. 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور