بازدید 3300

گرفتگی صدا؛ از نشانه‌های تومورهای حنجره

کد خبر: ۵۲۸۷۰۹
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۱ 02 September 2015
یک متخصص گوش،حلق و بینی با بیان اینکه افراد با سابقه پولیپ بینی، سینوزیت و عفونت مزمن حلق و گلو بیشتر در معرض گرفتگی صدا هستند، گفت: مصرف سیگار از عوامل پرخطر گرفتگی صدا است.

به گزارش ایسنا، دکتر حسین امینی گفت: به غیر از تغییر صدای طبیعی که با بلوغ کودک و همزمان با فعال شدن هورمون‌ها و رشد حنجره اتفاق می‌افتد، گاهی در سنین بالاتر و به دلایل متفاوتی گرفتگی و تغییر صدا ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به برخی از عوامل زودگذر گرفتگی صدا مانند آلودگی هوا و سخنرانی برای ساعات طولانی گفت: در این موارد تنها به دلیل خستگی صوتی و فشاری که بر حنجره وارد می‌شود، تغییر و گرفتگی صدا ایجاد شده و با استراحت صوتی خود به خود برطرف می‌شود.

این متخصص گوش و حلق و بینی افزود: خوانندگان تازه‌ کار باید بدانند از ظرفیت صوتی خود به چه شکل استفاده کنند و جهت هنرنمایی، فشار بیش از حد به حنجره خود وارد نکنند.

وی همچنین به علل موضعی گرفتگی صدا اشاره کرد و گفت: با ایجاد پولیپ روی طناب صوتی حنجره، هنگام صحبت کردن بین این طناب‌ها فاصله می‌افتد و صدا دورگه می‌شود و با بزرگ شدن پولیپ، به دلیل تنگی حنجره ممکن است بیمار دچار تنگی نفس شود.

امینی با بیان اینکه در مواردی تومورهای بدخیم حنجره نیز منجر به گرفتگی صدا می‌شود، افزود: در این بیماران با مصرف طولانی‌ مدت دخانیات و رشد تومور، در صورت عدم پیگیری به موقع، احتمال تنگی ‌نفس نیز وجود دارد و در این حالت، نتیجه درمان ضعیف خواهد بود و بیمار زمان زیادی برای ادامه زندگی نخواهد داشت.

این متخصص گوش، حلق و بینی تصریح کرد: در مواردی فلج‌ حنجره (به دلیل خونریزی در مراکز مغزی محل هسته‌های عصب حنجره) باعث فلج شدن این عضو می‌شود و اختلال صدا را بوجود می‌آورد.

وی به دیگر دلایل ایجاد گرفتگی صدا اشاره کرد و گفت: گاهی تومور لوله مری با تاثیری که روی طناب صوتی حنجره می‌گذارد، باعث دورگه شدن صدا می‌شود.

امینی با بیان اینکه درمان گرفتگی صدا در مرحله اول به شناسایی علت و مدت بیماری و همچنین به عوارض داخلی بستگی دارد، گفت: گرفتگی صدا در افرادی که به عوامل ثانوی مانند دیابت، فشارخون و چربی دچار هستند، شدت بیشتری دارد.

وی افزود: در مواردی که علل جزئی مانند آلودگی‌هوا یا عفونت حلق باعث گرفتگی صدا شود، عوارض با دوری از دود، خوردن مایعات و استراحت صوتی برطرف می‌شود و اگر تغییر صدا ناشی از مشکل عفونی باشد، درمان با آنتی‌بیوتیک تحت نظر پزشک متخصص انجام می‌شود.

امینی گفت: تومورهای تیروئید نیز می‌توانند باعث فلج عصب حنجره و گرفتگی صدا شوند و گاهی بعد از عمل جراحی ممکن است در اثر قطع عصب یا فشار روی آن، صدا تغییر کند.

وی در پایان تاکید کرد: در صورتی که فشار روی عصب حنجره خیلی زیاد نباشد، گرفتگی صدای ایجاد شده به تدریج برطرف می‌شود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان