بازدید 25829

پنج نکته جالب درباره اندروید که احتمالا تاکنون نمی دانستید

زمانی که اندروید به بازار آمد، چند صباحی از حضور آیفون می گذشت و غول گوشی های موبایل آن زمان یعنی نوکیا دیگر پیر شده بود. این سیستم عامل به سرعت بازار را تسخیر کرد و توانست در مدتی کمتر از پنج سال، سهم حداکثری از بازار گوشی های هوشمند به خود اختصاص دهد؛ اما این سیستم عامل داستان های جالب توجه دیگری هم دارد که احتمالا بسیاری از کاربران اندروید از آنها بی خبر هستند.
کد خبر: ۵۲۶۶۵۷
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۰ 25 August 2015
پنج نکته جالب درباره اندروید که احتمالا تا به حال نمیدانستیدزمانی که اندروید به بازار آمد، چند صباحی از حضور آیفون می گذشت و غول گوشی های موبایل آن زمان یعنی نوکیا دیگر پیر شده بود. این سیستم عامل به سرعت بازار را تسخیر کرد و توانست در مدتی کمتر از پنج سال، سهم حداکثری از بازار گوشی های هوشمند به خود اختصاص دهد؛ اما این سیستم عامل داستان های جالب توجه دیگری هم دارد که احتمالا بسیاری از کاربران اندروید از آنها بی خبر هستند.

به گزارش «تابناک»، گوگل در پیگیری هدف بلندپروازانه خود، یعنی ورود به بازار گوشی های هوشمند در تابستان سال 2005 شرکت کوچکی به نام Android Inc را خریداری کرد. تقریبا سه سال بعد بود که اولین گوشی هوشمند مجهز به اندروید یعنی G1 ساخت شرکت اچ تی سی روانه بازار شد؛ گوشی هوشمندی که به دنبال خود، کل دنیای گوشی های هوشمند را تغییر داد.

هرچند امروز بیش از هر چیز اندروید را سیستم عامل موبایل می شناسند، این سیستم عامل روی گونه های مختلفی از سخت افزار و پلتفرم های مختلف، از ساعت های هوشمند گرفته تا رایانه های دسکتاپ و لپتاپ و کنسول های بازی و همچنین تلویزیون های هوشمند به کار گرفته می شود. با یک چنین وسعت و گستره ای از کاربری، سیستم عامل گوگل تبدیل به یک موفقیت بزرگ در زمانی کوتاه شد.

گوگل اخیرا اعلام کرده است، نسخه شش از این سیستم عامل با نام «مارشمالو» روانه بازار خواهد شد؛ اما ما قصد پرداختن به اندروید نسخه شش را نداریم، بلکه واقعیت ها و داستان های جالبی را در مورد این سیستم عامل بیان می کنیم که شاید تا کنون از آنها بی خبر بوده اید
پنج نکته جالب درباره اندروید که احتمالا تا به حال نمیدانستید

داستان لوگوی اندروید و معنای نام آن

لوگوی اندروید، رباتی فاقد جنسیت است که البته از هر دو جنس مرد و زن نکاتی را در دل خود دارد. این ربات که هیچ گونه جنسیتی را در بر نمی گیرد در ساده ترین حالت ممکن طراحی شده است؛ اما چه کسی این لوگو را برای اندروید طراحی کرده است؟

آن گونه که مشخص است، گرافیستی با نام «ارینا بلاک» مسئولیت طراحی این لوگو را بر عهده داشته است. زمانی که قرار بود اتودهای اولیه برای طراحی این لوگو زده شود، وی و تیم همراهش اسباب بازی ها و فیلم های علمی مربوط به فضا و فضایی ها را بررسی کردند تا از آنها الهام بگیرند و در نهایت طرح این ربات ساده به عنوان لوگوی نهایی حاصل می شود.

داستان نام این ربات نیز به همین سادگی است. در نام این ربات نیز موضوع عدم اشاره به هیچ جنسیتی وجود دارد و هرچند در ابتدا به عنوان Andy the Android مورد ارجاع قرار میگرفت، این نام و همچنین نام اندروید هیچ گاه نام رسمی آن نبوده و هنوز هم نیست. حتی نکته جالب تر اینکه در شرکت گوگل، این ربات سبز رنگ را با نام Bugdroid صدا می کنند!

ماجرای نام گذاری نسخه های اندروید با نام شیرینی جات


اولین نسخه ای که از این سیستم عامل به شکل عمومی منتشر شد، نسخه 1.5 با نام Cupcake بود. این اولین بار بود که نام یک دسر برای این سیستم عامل انتخاب شد و بعد از موفقیت آن، گوگل به همین سبک و سیاق نام گذاری – استفاده از نام دسرها و شکلات ها – ادامه داد. اما طی روزهای اولیه طراحی این پلتفرم، نسخه های غیر نهایی نام هایی بیشتر مطابق با لوگوی رباتی این پلتفرم داشت؛ نام هایی مانند Astro Boy، Bender یا حتی R2-D2. بعد از انتشار اولین نسخه اندروید در سال 2008 گوگل نهایتا تصمیم گرفت مکانیزم نامگذاری دسرها را به شکل جدی دنبال کند و بعد از آن نام نسخه های مختلف اندروید برگرفته از نام دسرها و شیرینی جات البته به ترتیب حروف الفبای انگلیسی است.
پنج نکته جالب درباره اندروید که احتمالا تا به حال نمیدانستید

نسخه ای که هرگز برای گوشی های هوشمند نبود

در اوایل سال 2011 گوگل نسخه شماره 3 سیستم عامل خود را با نام اندروید Honeycomb یا موم عسل منتشر کرد. این نسخه از اندروید مختص به تبلت ها طراحی شده بود و برای گوشی های هوشمند نبود. تمرکز آن بر صفحه نمایش بزرگ بود و اولین تبلتی که از این نسخه استفاده کرد Motorola Xoom بود. این نسخه البته با انتقادات فراوانی از سوی کارشناسان و کاربران مواجه شد و گوگل به سرعت آن را با نسخه 4 یعنی Ice cream Sandwich جایگزین کرد. بعد از آن به جای تمرکز بر طراحی پلتفرم مخصوص صفحه نمایش های بزرگ، گوگل توان خود را صرف قابلیت همخوانی اندروید با انواع صفحه نمایش ها کرد.

بیش از یک میلیارد دستگاه اندروید فعال در سراسر دنیا

کافی است نگاهی به دور و بر خود بیندازید تا متوجه شوید که بسیاری از اطرافیان شما از گوشی ها و دستگاه های مجهز به اندروید استفاده می کنند. این موضوع تنها مختص به دور و اطراف شما نیست! دو سال قبل، ساندرا پیچای که به تازگی مدیر عامل گوگل شده اعلام کرد که بیش از یک میلیارد دستگاه اندروید فعال – از هر گونه ای – در سراسر جهان وجود دارد. برای آنکه این رقم را بهتر درک کنید بهتر است، بدانید که جمعیت فعلی کره زمین در حدود 7.3 میلیارد نفر تخمین زده می شود.

طراحی متفاوت اندرویدی های اولیه

اولین گوشی اندروید ساخت اچ تی سی بیش از همه با صفحه کلید کشویی AZERTY و صفحه نمایش 3.2 اینچ خود شناخته میشد. اما نیاکان این اولین اندروید، ظاهری بسیار متفاوت داشتند. نکته آنکه گوگل قبل از انتشار اولین نسخه هوشمند اندروید خود و پیش از رونمایی جابز از آیفون، ایده هایی متفاوت تر برای ساخت یک هوشمند نسبت به امروز داشت. تصویر زیر، مربوط به گوشی اندروید HTC EXCA 300 است که نام کد آن Sooner بود؛ هوشمندی که از بلک بری و سیستم عامل Palm ایده گرفته شده بود. این هوشمند که هیچ گاه منتشر نشد، حافظه رم 64 مگابایت داشت و پردازشگر آن از نوع OMAP 850 بود؛ اما علیرغم ضعف های بزرگ خود، مسیر اندروید را به سمت گوشی های فعلی هموار کرد.

پنج نکته جالب درباره اندروید که احتمالا تا به حال نمیدانستید
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار