بازدید 48344
بسته خبری ویژه «تابناک»؛

کنایه برره ای ضرغامی به روحانی/ مشکلات مذاکرات از چه طرقی به رهبر انقلاب منتقل می‌شد؟ / نقش مشایی در اختلاس سه هزار میلیاردی/ پیوستن صالحی به تیم مذاکره پیشنهاد چه کسی بود؟/ مگر هاشمی متولد روستا نیست؟!/ گرفتن دست همسر در خیابان ‌قابل توجیه نیست

رصد‌خانه «تابناک» ‌خبرهایی‌ برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند؛ تیترهایی مانند«قیام دولت علیه فساد اقتصادی!»،«درخواست یک نماینده برای حضور آمانو در مجلس»،«موافقت یهودیان ایران با توافق»،«ناگفته های جدید صالحی از مذاکرات»،«لاف زنی سفیر عرستان در خصوص ایران» و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۵۲۲۳۶۱
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۰ 05 August 2015

تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد. خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر رسمی؛ خبرهایی که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر‌ به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کم‌رنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»، جایی است که خبرهایی ‌گاه غیررسمی و ‌گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، ‌برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبرهایی که ‌گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و ‌گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه ‌می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری ‌هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند.

در رصدخانه تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

قیام دولت علیه فساد اقتصادی!

محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس جمهور پس از بازدید دوساعته از راه اندازی درگاه پنجره واحد بعنوان رونمای سیستم یکپارچه الکترونیکی گمرکی و اجرای سیستم مدیریت ریسک هوشمند گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: ما با همه توان در جهت تقویت، استقرار و تثبیت این سیستم یکپارچه عمل خواهیم کرد. این سیستم در واقع یکی از قیام های دولت تدبیر و امید بر علیه فساد اقتصادی و درجهت کمک به تسهیل تجاری و رشد اقتصادی کشور است.وی همچنین افزود: وقتی از حکمرانی خوب و بهبود فضای کسب و کار و تسهیل تجارت و شفافیت در فعالیتهای اقتصادی و... صحبت میکنیم، باید مردم نمونه های عملی روشنی از تحقق این شعارهای صحیح مشاهده کنند ، که پنجره واحد بعنوان رونمای نظام یکپارچه الکترونیکی گمرک و اجرای سیستم مدیریت ریسک هوشمند یکی از نمونه های بارز تحقق این شعار هاست.

***********

کنایه برره ای ضرغامی به روحانی

عزت الله ضرغامی رئیس سابق سازمان صدا و سیما به اظهارات اخیر روحانی در مصاحبه تلویزیونی واکنش نشان داد.ضرغامی با انتشار تصویر شهیدسیدعباس موسوی، دبیرکل وقت حزب‌الله لبنان از مراحل مونتاژ موشک فجر٣ در صفحه شخصی اینستاگرامش نوشت: موشک داریم تا موشک؛ «موشک‌های بالستیک ایران با برد بالای ٢٠٠٠ کیلومتر نقش کلیدی در تقویت بنیه دفاعی و بازدارندگی دشمن و نهایتاً تأمین امنیت مردم دارد.دکتر روحانی در مصاحبه تلویزیونی گفتند، فقط موشک‌هایی که برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی می‌شوند، ممنوع است.باتجربه و سابقه‌ی مختصری که در این زمینه دارم معتقدم صرفاً به کلمه‌ی "طراحی" نباید قناعت کرد. قاعده بازی نباید دست حریف باشد و الا به هر بهانه تک‌روی خواهد کرد. مثلا خواهد گفت موشک ٢ یا ٣ هزار کیلومتری که کلاهک هسته‌ای حمل نکند که به درد نمی‌خورد!! منظور ما موشک کاتیوشا (٢٠ کیلومتری) بوده است!» وی در پی نوشت مطلبش آورده است: شیرفرهاد (مهران مدیری) در شطرنج برره‌ای، مهره‌ی اسب را ٦ خانه جلو می‌برد و در مقابل اعتراض حریف که یادآوری می‌کرد که قاعده‌ی حرکت این مهره فقط ٣ خانه است، می‌گفت: "اسب اگر اسب باشه، ٦ تا خونه هم می‌پره!!" (با لحن برره‌ای بخوانید!)

***********


درخواست یک نماینده برای حضور آمانو در مجلس

محمد حسن آصفری در واکنش به حضور مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در کمیته روابط خارجی مجلس سنا برای توضیح درباره نتایج مذاکرات ایران و 1+5 گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نهادی است که در راستای سیاست‌های توسعه طلبانه و خصمانه آمریکا در منطقه به وجود آمده است، سیاست‌هایی که آمریکا بر پایه آن از نهادی در مجامع سازمان ملل به نفع خود استفاده می‌کند. وی در پایان گفت: ما از آقای آمانو دعوت کرده و می‌کنیم که در راستای حفظ جایگاه بی‌طرفی‌اش به همان میزان که به کنگره آمریکا توجه می‌کند در پارلمان ایران و در جلسه غیرعلنی گزارشی از اقداماتش را به مجلس شورای اسلامی ارائه دهد.

***********


در پيگيري مسائل انتخابات عقب هستيم

قائم مقام دبير کل حزب اعتماد ملي با اشاره به اينکه کميته انتخابات اين حزب فعال شده است گفت:‌ قبول داريم که در پيگيري مسائل انتخابات مجلس عقب هستيم.حجت‌الاسلام رسول منتجب نيا در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به اينکه جريان اصولگرا نگراني بابت تائيد صلاحيت نامزدهاي خود ندارد اظهار کرد: معمولا به جز موارد معدود، اغلب تمام نامزدهاي اصولگرايان تاييد صلاحيت شده‌اند اما اين نگراني در جريان اصلاحات وجود دارد که تمام نامزدهاي آنان تائيد صلاحيت نشوند.وي همچنين با اشاره به برخي اظهارات درباره رد صلاحيت شدن اصلاح طلبان خاطر نشان کرد: مشکل ديگر اصلاح طلبان به احزاب و تشکل هاي آن‌ها باز مي گردد. احزاب و جريان هاي اصولگرا همچون گذشته فعال هستند. آن‌ها يا به شکل سنتي يعني از بالا به پايين درباره انتخابات تصميم مي گيرند يا به شکل جديد يعني هر حزب يا هر حوزه براي خود نامزد تعيين مي‌کند که به نظر مي رسد در اين دوره همان شکل سنتي اجرا شود، اما برخي احزاب اصلاح طلب منحل شده اند و حزب اعتماد ملي هم مجبور شده بود که فعاليت خود را متوقف کند. با اين وجود در ماه هاي منتهي به انتخابات، اصلاح طلبان بايد احزاب و تشکل هاي خود را ساماندهي کنند و هم نامزدهايي که احتمال رد صلاحيت آن‌ها ضعيف است را شناسايي کنند.اين فعال سياسي اصلاح طلب تاکيد کرد:‌ به هر حال شرايط براي فعاليت اصلاح طلبان عادي نيست و هنوز وعده هاي رئيس جمهور براي ايجاد فضاي امن وآرام براي فعاليت سياسي عملي نشده است. من قبول دارم که بايد سرعت بيشتري به فعاليت خود دهند و تشکل هاي اصلاح طلب بايد منسجم تر فعاليت کنند اما به هر حال اصلاحات مشکلاتي هم در پيش رو دارد.اين نماينده پيشين مجلس شوراي اسلامي همچنين با اشاره به برخي اظهارات درباره کند بودن فعاليت جناح هاي سياسي گفت:‌من اين اظهارت را قبول دارم ولي همه بايد کمک کنند. بايد بزرگان نظام کمک کنند که مشکلات فعلي حل شود، اکنون به پا در مياني بزرگان نظام نياز داريم .

***********


مشکلات مذاکرات از چه طرقی به رهبر انقلاب منتقل می‌شد؟

مذاکرات هسته‌ای بنا به وظیفه به عالی ترین مقامات ارشد نظام گزارش می‌شد. رهبری بر روند کلی و همچنین جزئیات مذاکرات اشراف کامل داشتند اما درباره جزئیات اظهار نظر نمی‌کردند و آن را به نهادهای ذیربط ارجاع می‌دادند. ایشان در عین حال به فرایند کلی مذاکرات و موضع کشورهای مختلف طرف مذاکره هم احاطه داشتند و رهنمودهای ایشان و زمان‌هایی که برای اعلام مواضع انتخاب می‌کردند و مقاطع بسیار مهمی که برای عنوان کردن مباحث انتخاب می‌فرمودند، برای ما که درمذاکرات شرکت داشتیم و با مسائل ریز مواجه بودیم خیلی کارگشا بود و کمک بسیار زیادی به روند مذاکره می‌کرد.

***********


موافقت یهودیان ایران با توافق

نماینده کلیمیان در مجلس با بیان اینکه اکثریت یهودیان آمریکا حامی توافق هسته ای اخیر هستند گفت: متاسفانه اقلیتی از روسای کارخانه های اسلحه سازی و یهودیان افراطی که دارای دستگاه های تبلیغاتی و رسانه ای هم هستند مخالف توافق اند و سعی می کنند همه یهودیان را اینگونه جلوه دهند. مره صدق" نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی افزود: استکبار دشمنی با ملت ایران را پایان نداده اما در این مرحله با توجه به مقاومت ملت ایران و تلاش های دیپلماتیک فراوان به یک توافقی رسیده ایم. عضو ارشد جامعه کلیمیان ایران تاکید کرد: کلیمیان ایران به عنوان بخش جدایی ناپذیر جامعه ایران، سرنوشت مشترکی با تمام ایرانیان برای خود قائلند و هر موضوعی که به نفع ایرانیان باشد به نفع جامعه کلیمیان هم خواهد بود و بالعکس و بر این اساس ما موافق این توافق هستیم و کلیت آن را مثبت و به نفع ایران می دانیم.وی با اشاره به برگزاری جلسات اخیر بین یهودیان آمریکا با رئیس جمهور این کشور خاطر نشان کرد: اکثریت یهودیان آمریکت صلح طلب و حامی توافق ایران و 1+5 هستند اما اقلیتی که کارخانه های اسلحه سازی و رسانه ها را در اختیار دارند و جنگ طلب و افراطی به شمار می روند با این توفق مخالفند و به علت داشتن نفوذ و رسانه سعی می کنند همه یهودیان آمریکا را مخالف توافق جلوه دهند درحالیکه بر اساس اطلاعاتی که ما داریم بدنه اصلی یهودیان آمریکا موافق توافق اند.

***********


ناگفته های جدید صالحی از مذاکرات

علی اکبر صالحی در گفتگویی درباره جزئیات مذاکرات محرمانه با آمریکا که با حضور عمان برگزار شد بازگو کرده است. ‌در دولت یازدهم مقامات بلندپایه دیپلماتیک ایران و امریکا بارها در چارچوب مذاکرات هسته‌ای به صورت دوجانبه دیدار کردند. این در حالی است که جرقه‌های اولیه دیدارهای دوجانبه که البته به صورت محرمانه انجام می‌شد، اواخر دولت دهم زده شد. شما آن هنگام مسئولیت وزارت خارجه را عهده‌دار بودید و پیش‌تر در اشاره‌ای گذرا خبر داده بودید که مذاکره با امریکا سال 1390 آغاز شد. لطفاً درباره چرایی و چگونگی تمایل به مذاکره دو کشوری که 33 سال قطع رابطه دیپلماتیک داشتند توضیح دهید. اینجانب از زمانی که پرونده ساختگی هسته‌ای ایجاد شد، در جریان همه جزئیات این چالش قرار داشتم و به عنوان کسی که قبلاً مسئولیت نمایندگی ایران در سازمان بین‌المللی انرژی اتمی را عهده دار بود، بر موضوع هسته‌ای متمرکز شده و به عنوان نمونه با رسانه‌های بین‌المللی زیادی درباره این موضوع مصاحبه داشته یا مقاله نوشتم؛ بعدها که به سازمان انرژی اتمی و پس از آن به وزارت خارجه رفتم با توجه به سوابق کاری متوجه شدم ظاهراً کشورهای عضو گروه 1+5 با شیوه‌ای که در پیش گرفته‌اند، خیلی دنبال دستیابی به نتیجه نیستند. هربار که تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات حضور می‌یافت، طرف مقابل، موانع جدیدی را برای ایران ایجاد می‌کرد و به جای برطرف شدن موانع، یک «مذاکره برای مذاکره» دیگر، به فهرست مطول مذاکرات قبلی، اضافه و کار مذاکره‌کنندگان ما سخت‌تر می‌شد. ‌البته طرف مقابل مدعی بود که ایران خیلی در مذاکره جدی نیست و جلیلی را متهم می‌کردند که به جای مذاکره هسته‌ای، در نشست‌ها مسائل غیر مرتبط و شعاری مطرح می‌کند... خیر. بنده در جریان بودم که ایران جدی بود. آقای جلیلی خودسرانه کار نمی‌کرد؛ کمیته‌های متعددی در شورای عالی امنیت ملی وجود داشت. نمایندگان نهادها و سازمان‌های مختلف از جمله سازمان انرژی اتمی و وزارت خارجه در این کمیته‌ها حضور داشتند و موضوعات را مورد بررسی قرار می‌دادند. آقای دکتر جلیلی در این چارچوب کار می‌کرد.

***********


اعلام موجودیت فراکسیون اعتدال

حجت‌الاسلام علی‌اکبر مرتضوی کیاسری رئیس مجمع جانبازان و ایثارگران انقلاب اسلامی اظهار داشت: ۲۱ خرداد ماه ۹۴ مجمع عمومی فوق‌العاده خانه احزاب برای اصلاح اساسنامه در وزارت کشور تشکیل شد و در این مجمع احزاب تصمیم‌گیری کردند که از این پس به جای ۱۵ نفر، ۲۱ نفر بر روی صندلی‌های شورای مرکزی خانه احزاب تکیه بزنند. وی ادامه داد: قرار شد هر جریان به صورت مساوی از کرسی‌های خانه احزاب برخوردار شوند و جریان‌های اصول‌گرا، اصلاح‌طلب و جریان سوم که نام آن مشخص نبود، ۳ لیست ۷ نفره را برای شورای مرکزی انتخاب کنند. براین اساس فراکسیون "اعتدال" برای شرکت در انتخابات شورای مرکزی خانه احزاب اعلام موجودیت کرد. رئیس مجمع جانبازان و ایثارگران انقلاب اسلامی افزود: فراکسیون "اعتدال" با اعلام حمایت و حضور ۴۰ حزب، روز گذشته اعلام موجودیت کرد؛ عضویت در فراکسیون اعتدال به این شرط نیست که حتماً آن حزب نباید اصول‌گرا و اصلاح طلب باشد بلکه هر حزبی دارای نگاه، مَنش و رفتار معتدل باشد، می‌تواند در این جریان عضو شود.

***********


رسایی: 9 دی میتواند متشر شود

حمید رسایی، توقیف ۹ دی را غیرقانونی دانست و تاکید کرد که این نشریه می‌تواند به چاپ برسد.حمید رسایی در واکنش به توقیف نشریه ۹ دی نامه خطاب به علی جنتی وزیر ارشاد نوشت: جای بسی تعجب است که معاونت مطبوعاتی وزیر محترم، برخلاف قانون مجلس شورای اسلامی و آیین نامه هیأت دولت با اهداف سیاسی در صدد اعمال فشار بر مطبوعات منتقد دولت برآمده است و در حالی حکم به توقیف ۹ دی داده که اساسا چنین اختیاری را ندارد. هیأت نظارت بر مطبوعات حق ندارد نشریه ای را به دلیل عدم رعایت مصوبات شورای عالی امنیت ملی توقیف کند بلکه این حق فقط به دادگاه اختصاص دارد. مضافا اینکه عدم اشاره قانونگذار به واژه "باید" و تصریح بر اینکه دادگاه نیز "می تواند" حکم به توقیف دهد، حکایت از این می کند که نباید سختگیرانه با مطبوعات برخورد کرد.

***********


کدخدایی خواستار شکایت از هاشمی شد

عباسعلی کد‌خدايی٬ سخنگوی سابق شورای نگهبان خواستار شکايت اين شورا و نهاد‌های امنيتی از اکبر هاشی رفسنجانی شد. آقای کدخدايی اين درخواست را پس از آنکه هاشمی رفسنجانی اعلام کرد شورای نگهبان و نيروهای امنيتی می‌خواستند در انتخابات گذشته از «انتخاب درست» مردم جلوگيری کنند٬ مطرح کرده است. وی گفته «بايد دستگاه‌هايی که مورد اتهام {هاشمی} قرار گرفته‌اند، از اين افراد به قوه قضائيه شکايت کنند.» کدخدايی اضافه کرده کسی که چنين «اتهامات کذب و بی اساسی» را می‌زند بايد آنها را در يک محکمه صالح ثابت کند. کدخدايی افزوده «بايد پاسخ‌های قاطع و قانونی به چنين اتهامات واهی داده شود.» به گفته وی «عده‌ای وجود دارند که در انتخابات‌های گذشته نيز با تشويش اذهان عمومی و ايجاد يک بحران ساختگی به دنبال تحت شعاع قرار دادن انتخابات هستند.» کدخدايی اضافه کرده «اين افراد چون در انتخابات گذشته از سوی مردم انتخاب نشده‌اند، در حقيقت شکست خود را متوجه دستگاه‌های قانونی کشور می‌کنند.»

***********


نقش قابل توجه رحیم مشایی در اختلاس سه هزار میلیاردی

رئیس سابق سازمان بازرسی کل کشور در مصاحبه با روزنامه ایران گفت: اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری پیشین ایران، در پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی «نقش قابل توجهی» داشته‌است. وی اضافه کرده: «در واگذاری فولاد و پروژه تهاتر دو طبقه کردن جاده چالوس به نور، جلسه‌ای در هتل استقلال به دستور مستقیم آقای مشایی بود. آقای مشایی نامه داده بودند و نقش قابل توجهی داشتند.» پورمحمدی تأکید کرده: «البته ایشان گفته بود من فقط توصیه کردم و مسئولان باید طبق وظیفه خود عمل می‌کردند ولی همگان می‌دانند که توصیه مقامات عالی اثربخش است؛ به ویژه اگر مکتوب هم باشد.»

***********


درآمد 30 میلیارد دلاری سوء استفاده کنندگان تحریم

رييس اتاق اصناف ايران می گويد: «به علت تحريم‌های موجود سالانه بين ۲۵ تا ۳۰ميليارد دلار از ارز کشور به دلالان و واسطه‌ها بابت واردات کالاها پرداخت می‌شد که بعد از توافق، اين روند متوقف خواهد شد.» علی فاضلی رئيس اتاق اصناف ايران طی سخنانی در نشست بررسی فرصت‌ها، تهديد‌ها و چشم‌انداز اقتصاد ايران پس از تفاهمنامه ۱+۵ که با حضور صاحب‌نظران اقتصادی و روسای اتحاديه‌های صنفی در سالن اجتماعات اتاق اصناف ايران برگزار شد، گفت: «حذف واسطه‌ها و جلوگيری از خسارت ۲۵ تا ۳۰ميليارد دلاری ناشی از واردات کالاها در زمان تحريم، کمترين دستاورد توافق هسته‌ ای است.»

***********


تحلیل یک اقتصاد دان از وضعیت فساد در دوره احمدی نژاد

کمال اطهاری کارشناس و پژوهشگر اقتصادی ضمن تأکید بر اینکه شاخص‌های محاسبات جهانی ما را در رده‌های پایین ازنظر شفافیت اداری و در رتبه‌های بالا ازنظر فساد قرار می‌‌دهد، گفت: این مسئله ارتباط مستقیمی با دو مقوله بسیار مهم یعنی عرصه‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی دارد که هر دو مقوله نیز در چارچوب حکمرانی شایسته باهم مرتبط هستند. وی افزود: در بخش نخست میزان مشارکت اجتماعی و سیاسی نقش تعیین‌کننده‌ای در جلوگیری از فساد داد. زمانی که انحصارطلبی در حوزه سیاسی وجود داشته باشد مسلماً فساد بیشتر می‌شود. از قدیم گفته‌اند که دیکتاتوری و هرج‌ومرج دو روی یک سکه هستند. به‌عبارت‌دیگر وقتی مشارکت اجتماعی کم بشود حتماً میزان هرج‌ومرج بیشتر خواهد شد. اطهاری ادامه داد: این قاعده حتی در دورانی که به خاطر رواج خودکامگی و کنترل‌های سیستم خودکامه افزایش‌یافته باشد نیز نهایتاً جامعه به هرج‌ومرج می‌رسد؛ مانند آنچه در آلمان بعد از بیسمارک یا شوروی بعد از استالین اتفاق افتاد. این کارشناس مسائل اقتصادی همچنین گفت: در کشور ما نیز زمانی که جریان پوپولیستی قدرت را به دست گرفت و به‌صورت انحصارطلبانه‌ای دولت به شخص تبدیل شد و هر سیستم نظارتی مانند سازمان برنامه و کنار گذاشته شد، شاهد بالا رفتن فساد بودیم. درواقع خودمحوری رییس‌جمهور پیشین به فساد انجامید زیرا سیستم به فرد تبدیل‌شده بود که نه مجلس و نه نهادهای نظارتی را بر نمی‌تابید. لذا انحصارطلبی انواع رانت را ایجاد کرد و این شیوه فئودالیسم است که به جامعه بازگشت.

***********


ارتباط دادن مذاکرات هسته‌ای با صلح امام حسن(ع) اشتباه است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: برخی از افراد مذاکرات هسته‌ای را به صلح امام حسن (ع) ربط می‌دهند و این کار یک اشتباه است.حسن رحیم‌پور ازغدی ظهر امروز در دومین روز از دوره خط امام خواهران بسیجی که در مجتمع امام رضا(ع) مشهد برگزار شد، با بیان اینکه امام حسن (ع) هرگز معاویه را به رسمیت نشناخت‌، اظهار کرد:‌ ایشان فرمودند معاویه هرگز حق ندارد حکومت را بین بنی‌امیه دست به دست کند و حق صدمه زدن به اعضای جبهه ما را ندارد اما معاویه بر خلاف مفاد صلح عمل کرد و برخی از افراد در جامعه کنونی مذاکرات هسته‌ای را به صلح امام حسن (ع) ربط می‌دهند که این کار یک اشتباه است.

***********


پیوستن صالحی به تیم مذاکره پیشنهاد چه کسی بود؟

منصوری آرانی از نمایندگان مجلس معتقد است اضافه شدن علی اکبر صالحی به تیم مذاکره کننده هسته‌ای پیشنهاد علی لاریجانی بوده است. او در گفت و گویی با خبر آنلاین می‌گوید: همراهی آقای صالحی با تیم مذاکره کننده پیشنهاد آقای لاریجانی بود که دیدیم این حضور چقدر راهگشا بود. در این قضیه، تصمیم گیر رئیس جمهور بود ولی پیشنهاد دهنده اقای لاریجانی بود. به همین دلیل است که می گویم نقش رئیس مجلس در هدایت مجلس فوق العاده بالاست و آقای لاریجانی این نقش را به خوبی ایفا می کند.

***********


روایت مداح ایرانی نیویورک نشین از اشک‌های ظریف در امریکا

مهدی دردشتیان، مداح ایرانی ساکن نیویورک در گفت‌وگو با مجله مهر گفت: ز مسجد «امام علی(ع)» نیویورک می‌گوید و تفاوت‌هایش با مسجد محله‌اش در خیابان ایران: «فرق این مسجد با مساجد داخل ایران است که شما ممکن است که ببینید یک اهل تسنن داخل مسجد آمده که ممکن است نگاه منفی هم به شیعه داشته باشد. او می‌آید و عقب مسجد بلند بلند حمد و سوره‌اش را می‌خواند تا حواس ها را به خود جلب کند تا بگوید من به اینکه شما شیعه‌اید معترضم؛ اما آمده‌ام در مسجدتان نماز بخوانم! این مسجد توسط آقا مرتضی تهرانی در محله کوئینز نیویورک تاسیس می‌شود. سرمایه خوبی هم برای این مسجد هزینه می‌شود. طی تاریخ اتفاقات زیادی برای این مسجد افتاده است. از آقای امیرخانی که با ارمیایش به این مسجد می‌رود و نماز می‌خواند تا آقای ظریف که در جلسات مداحی شرکت می‌کرد. آقای خزایی هم به این مسجد آمده‌اند. حتی آقای متکی وزیر سابق هم نماز عیدفطر را در این مسجد خوانده‌اند.»

***********


تکذیب تغییر موضع ایران در منطقه بعد از توافق هسته‌ای

علی اکبر ولایتی: اینکه شایعه کرده‌اند ایران در توافق هسته‌ای قبول کرده از برخی مواضع خود در حمایت از کشورهای منطقه عقب‌نشینی خواهد کرد، بی‌پایه و اساس است؛ ما حتی بیش از کشورهای دیگر در منطقه در مقابله با تروریست حمایت خواهیم کرد چرا که ناآرامی منطقه امنیت و تمامیت ارضی کشور ما را هم تهدید می‌کند و ما این 2 را با هیچ چیز عوض نمی‌کنیم. مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در بخش پایانی سخنانش به شرایط منطقه اشاره کرد و گفت: گروه‌های تروریستی تکفیری که تفاله‌های صدام و وهابیت در منطقه هستند و با پول عربستان و سلاح آمریکا برای ناامن کردن منطقه ایجاد شده‌اند، در کشورهای سوریه، یمن، عراق و غیره جنایت‌های سنگینی را متحمل می‌شوند.

***********


لاف زنی سفیر عرستان در خصوص ایران

سفیر عربستان در مصر گفت که ایران توانایی های ریاض را آزمایش نکند و از «دخالت» در یمن خودداری کند. احمد عبدالعزيز قطان گفت: عربستان نخواهد پذیرفت که ایران با کشورهای عربی بازی کند؛ تهران نباید قدرت ما را آزمایش کند. وی اضافه کرد: ما مصمم به مقابله با ایران هستیم، البته عربستان هیچگاه به دنبال یک جنگ تمام عیار نیست. سفیر عربستان گفت: ایران سعی کرد امنیت منطقه خواه در لبنان خواه در سوریه و عراق را به بازی بگیرد. دربحرین نیز تلاش کرد و همیشه سعی دارد از طریق ایجاد دولتی کوچک در درون دولت در همه کشورهای عربی، سلطه یابد. همانطور که در یمن اتفاق افتاد و به همراه حوثیها برای این هدف تلاش کرد.

قطان در ادامه گفت این علی عبدالله صالح رئیس جمهور مخلوع است که یمن را ویران کرد، کمکها را هدر داد و فرصتهای ثبات را برای ملتش از بین برد.

***********


تعیین مسول ستاد نشر نامه رهبری به جوانان غربی

دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به دنبال برخی ابهامات در بعضی رسانه‌ها درباره‌ ستاد نشر و تبلیغ نامه رهبر معظم انقلاب(مدظله) به جوانان اروپا و آمریکای شمالی اطلاعیه‌ای صادر کرد.به گزارش دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه‌ای،‌ به دنبال برخی ابهامات در بعضی رسانه‌ها درباره‌ی «ستاد نشر و تبلیغ نامه رهبر معظم انقلاب(مدظله) به جوانان اروپا و آمریکای شمالی» به اطلاع می‌‌رساند به دلیل اهمیت موضوع٬ از بدو صدور نامه‌ی معظم‌له در تاریخ 93/11/1، در مؤسسه‌ی حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای(مدظله العالی) ستادی با عنوان مذکور و با مسئولیت آقای دکتر مقدم‌فر٬ وظیفه‌ی هدایت تلاش‌های خودجوش علاقمندان در داخل و خارج کشور، و هماهنگ و هم‌افزا نمودنِ آن با فعالیت‌های نهادها و دستگاه‌های مسئول را بر عهده دارد.

***********


سرنوشت دولت روحانی در نیمه دوم بازی مشخص می‌شود!

آذر منصوری، از فعالان زن اصلاح‌طلب طی یادداشتی در شماره سه‌شنبه روزنامه اعتماد با اشاره به توافق دولت روحانی با کشورهای 1+5 در وین نوشته است: اکنون وضعیت دولت در حالتی است که می‌توان گفت سرنوشت خود و طیف حامیانش را در دست دارد و خود می‌تواند این سرنوشت را تعیین کند. به عبارتی دیگر حتی سرنوشت برخی دیگر از بازیگران صحنه سیاسی ایران و از جمله رقبای جدی دولت هم در دستان خود اوست. سرنوشتی که با نتیجه بازی در زمین سیاست داخلی مشخص می شود.او افزوده است: از همین روست که دولت باید با همان قدرت و انگیزه نیمه دوم رقابت خود را که این بار در محدوده سیاست داخلی انجام می‌شود، ادامه دهد و گرنه پیروزی در نیمه اول هیچ تضمین نهایی برای کسب نتیجه در کلیت بازی نخواهد بود.

***********



روایت رمضان‌زاده از پیغام نظام به جریان خاص!

عبدالله رمضان‌زاده، سخنگوی دولت اصلاحات به تازگی در بخشی از گفت‌وگوی خود با روزنامه اعتماد با اشاره به چیزی که آنرا نشانه‌های گشایش سیاسی نامیده، اظهار کرده است:

«هفته گذشته تعدادی از زندانیان سیاسی آزاد شدند. این نشان می دهد که مجموعه نظام به این نتیجه رسیده است در آستانه انتخابات اسفندماه تحرکاتی را در این زمینه انجام دهد و چارچوب هایی را رعایت کند. برخی شاید بگویند تنها یک یا دو ماه از محکومیت این محکومان سیاسی باقی مانده بود و آزادی آنها معنای خاصی ندارد. من بر خلاف این معتقدم این یک نشانه و یک پیغام از سوی کلیت نظام است و ما باید از این پیغام استقبال کنیم»!

***********


خطر جنگ به خاطر بحران آب

میدانی معاون وزیر نیرو گفت: آب در ایجاد اشتغال و تولید صنعت نقش بی‌بدیلی داشته و قابل جایگزینی نیست بنابراین وقتی شخص حقیقی و حقوقی احساس می‌کند به خاطر کمبود و محدودیت آب منافعش به خطر افتاده طبیعی است که عکس العمل نشان ‌دهد.وی اظهار داشت: بحران و کمبود آب ممکن است به مناقشه و منازعات و حتی جنگ منجر گردد که امیدواریم هرگز چنین اتفاقی رخ ندهد.معاون وزیر نیرو در ادامه گفت: بیش از 50 درصد کشورهای دنیا در حوزه‌های مشترک قرار دارند برای مثال روخانه دجله و فرات که از ترکیه به سمت سوریه و عراق جریان دارد.وی ادامه داد: دنیا با تصویب کنوانسیون آبهای مشترک غیرقابل کشتیرانی به سمتی می‌رود که آب محور صلح و تفاهم شود یعنی با تبدیل به منافع مشترک و ایجاد تعامل بین کشورها، معامله برد – برد شود چون طبعاً اگر بخواهیم کسی را از این نعمت محروم کنیم این کنوانسیون استمرار نمی یابد.میدانی تاکید کرد: باید روی منافع مشترک در رابطه با کشورهای همسایه و همچنین در آب‌های درون مرزی تمرکز کنیم البته در دولت یازدهم به دیدگاه مدیریت حوضه های آبریز رسیده ایم چرا که در برخی حوضه ها گاهی 8 استان ذینفع هستند لذا چنانچه مدیریت بهم پیوسته حوضه آبریز وجود نداشته باشد دچار آسیب خواهیم شد.

***********


قرائتی : سردار سازندگی ذوالقرنین است نه هاشمی

حجت الاسلام قرائتی گفت: متاسفانه فاصله ما با قرآن موجب شده است هر برداشتی که از اطراف خود داریم در زندگی به کار ببریم مانند این اشتباه که هاشمی رفنسجانی را سردار سازندگی می دانیم در حالی که به فرموده قرآن سردار سازندگی ذوالقرنین است زیرا سدی را ساخت که تا چند هزار سال میخ در داخل آن فرو نمی رفت.

***********




شورای عالی ایرانیان خارج از کشور منحل می شود؟

به گزارش خبرنگار ندای ایرانیان به نقل از منابع آگاه؛ سازمان مدیریت و برنامه ریزی و برخی نهادهای دولت تصمیم گرفته است. شورای ایرانیان خارج از کشور را که زیر مجموعه نهاد ریاست جمهوری است منحل کرده و وظایف شورا به یک اداره کل در وزارت خارجه منتقل شود.بنابر همین گزارش؛ شایعه انحلال شورا در حالی مطرح شده است كه در ابلاغيه دفتر رييس جمهور صرفا انتزاع شورا از نهاد به وزارت خارجه مطرح بود.شورای عالی ایرانیان خارج از کشور  سال 1383 شكل گرفت كه در بدو تاسیس بر اساس آئین‌نامه مصوب، شورای عالی زیر مجموعه وزات امور خارجه قرار می گرفت.در سال های بعد، سطح و ساختارآن به  دبیرخانه ارتقاء یافت و به نهاد ریاست جمهوری منتقل گردید.


***********



مگر هاشمی رفسنجانی متولد روستا نیست؟!

سیدمحسن میرشمسی د واکنش به این سخن هاشمی رفسنجانی که گفته بود «برخی دیروز در کوچه روستایشان می گشتند اما امروز انقلابی شده اند » در صفحه شخصی‌ خود نوشت: نگاه طبقاتی به مردم در خیلی‌ها نهادینه شده است؛ نگاه تحقیرگونه و تمسخرآمیز و فرودست‌بینی طبقات و اقشار ضعیف. به‌گونه‌ای درمورد روستا و روستایی صحبت می‌کنند و یا این واژگان را در مواردی و مواقعی به کار می‌برند که انگار روستایی مترادف است با بیماری یا جرم یا یک ننگ!بعضی‌ها هم اساساً به جای فحش از واژه‌های روستایی یا شهرستانی استفاده می‌کنند! توی خیابان‌های تهران آدم زیاد این واژه‌ها را می‌شنود؛ مخصوصاً در حین رانندگی!یا مثلاً در برخی سریال‌ها و فیلم‌ها روستایی‌ها و شهرستانی‌ها را انسان‌هایی با شکل و شمایل و ظاهر و باطن عقب‌افتاده و واژه‌ای که نمی‌خواهم بیان کنم، به نمایش می‌گذارند.حال سوال این است که آقای هاشمی رفسنجانی که مدعی نزدیکی به امام راحل است و قطعا تعابیر و تعاریف امام راحل درباره اقشار ضعیف و مستضعفان و کوخ‌نشینان را شنیده است، چرا از این ادبیات تحقیرآمیز و تمسخرآمیز درباره روستا و روستانشینان استفاده می‌کند! حال آنکه شخص آقای هاشمی بر اساس آنچه در زندگینامه خود به نگارش درآورده است، از یک روستا به انقلاب پیوسته و انقلابی شده است!

***********


گرفتن دست همسر در خیابان ‌قابل توجیه نیست

آیت‌الله سیدابوالحسن مهدوی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به اینکه انسان بی‌‌غیرت وقتی مشکلی را در جامعه می‌بیند، نسبت به این موضوع کاملا اظهار بی‌تفاوتی می‌کند، اظهار کرد: اگر زن‌ها با خواسته خود تمایل داشته باشند که در جامعه از پوششی نامناسب برخوردار باشد، وضع آن جامعه رو به افول می‌رود.وی بیان کرد: متاسفانه در حال حاضر بسیاری از مردان جامعه اطلاع ندارند که گرفتن دست همسر باید در حریم خانواده انجام شود به طوری که وقتی از آنها علت این کار را می‌پرسیم، پاسخی غیر قابل توجیه می‌دهند.امام جمعه موقت اصفهان با بیان اینکه در مباحث روانشناسی آمده است که مردان و زنان نباید خودشان را انگشت‌نمای دیگران قرار دهند، گفت: اگر فردی با پوششی غیردینی در جامعه حضور پیدا کنند و نگاه همگان را به خود جذب کنند، نشان‌دهنده بی‌اخلاقی آنها است.وی بیان کرد: اگر چه پوشش غیردینی زنان و مردان در جامعه از لحاظ شرعی حرام نیست اما از نظر اخلاقی، نشان‌دهنده بی‌غیرتی فرد است.مهدوی با بیان اینکه افراد بدحجاب در جامعه مرتکب انواع گناهان می‌شوند، افزود: دلیل این ادعا آن است که چون هزاران نفر در جامعه او را نشان می‌دهند و می‌گویند و فرد بدحجاب نیز در مقابل آنها کاملا بی‌تفاوت است و مقاومت می‌کند، مقاومت کردن جسارت او را به کار زشت افزایش می‌دهد.نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان تصریح کرد: روایت است که وقتی افراد به صورت علنی کارهای زشت انجام می‌دهند باید بدانند که آنها قادرند به صورت مخفیانه نیز همان کارها را انجام ‌دهند.


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل