بازدید 3171

چند توصیه درباره آرتروز زانو

کد خبر: ۵۰۱۳۸۰
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۰ 18 May 2015
یک متخصص طب فیزیکی انجام فعالیت‌های تکراری از جمله بالا و پایین رفتن مداوم از پله‌ها را از جمله علل ابتلای زودرس افراد به آرتروز زانو عنوان کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر کامبیز خاموشیان با بیان اینکه عوامل متعددی در ابتلا به آرتروز زانو موثر است، ناهنجار‌ی‌های مادرزادی، ناهنجاری‌های ثانویه که شایع‌ترین آن کمبود ویتامین D است که منجر به نرمی استخوان و انحراف در زانو شده و نیز شکستگی‌های حواشی مفصل زانو را از جمله این عوامل عنوان کرد.

خاموشیان شایع‌ترین علل ابتلا به آرتروز زانو را استفاده نامناسب از مفصل زانو و انجام کارهای تکراری با زانو مانند بالارفتن پی در پی از پله‌ها عنوان کرد.

وی افزود: همچنین در ورزش‌هایی مانند فوتبال، بسکتبال و کوهنوردی که زانو همواره در معرض آسیب بوده و فشار بسیاری به آن وارد می‌شود، احتمال ابتلا به آرتروز زودرس افزایش می‌یابد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ادامه داد: در مشاغلی نیز که زانو تحت فشار زیاد قرار می‌گیرد از جمله کشاورزی که در آن کشاورزان به حالت چمباتمه در زمین‌های کشاورزی خود کار می‌کنند، احتمال آسیب زانو و ابتلا به آرتروز زودرس افزایش می‌یابد.

به گفته خاموشیان بر اثر عوامل اولیه مانند علل مادرزادی، آرتروز در دهه سوم و چهارم زندگی فرد و بر اثر سایر عوامل مانند استفاده نامناسب از زانو در دهه چهارم و پنجم زندگی بروز پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: این بیماری دارای چند مرحله بوده که در مرحله نخست آن فرد حالت درد و کوفتگی در مفصل زانو و خستگی زودرس را دارد که در این مرحله غضروف مفصل در حالت ساییدگی است و در صورت مراجعه زودهنگام فرد احتمال درمان آرتروز در این مرحله وجود دارد.

خاموشیان اظهار کرد: با پیشرفت بیماری، غضروف از بین رفته و حاشیه استخوان سایید می‌شود که در این حالت پیشگیری و درمان سخت‌تر شده و تنها می‌توان با تجویز دارو بیماری را کنترل و علائم آن را تا حدی کاهش داد.

این متخصص طب فیزیکی در خصوص جراحی آرتروز نیز اظهار کرد: در اکثر موارد با تجویز دارو، انجام ورزش‌های خاص و استفاده از کفش مناسب انحراف مفصل اصلاح شده و بیماری کنترل می‌شود و نیازی به جراحی نیست.

وی تصریح کرد: در درمان این افراد استفاده مناسب از زانو، خودداری از چهارزانو نشستن، کوهنوردی و از پله بالارفتن و نیز افزایش ساعات پیاده‌روی با کفش مناسب بر روی سطح صاف توصیه می‌شود.

خاموشیان پیاده‌روی را در پیشگیری و درمان آرتروز بسیار موثر دانست و اظهار کرد: این کار موجب تقویت عضلات نگهدارنده زانو شده و در پیشگیری و کنترل آرتروز بسیار موثر است.

این متخصص طب فیزیکی اظهار کرد: همچنین استفاده از مبل و صندلی و نیز استفاده از توالت فرنگی برای این بیماران جهت درمان آرتروز توصیه می‎‌شود.

وی با بیان اینکه در مراحل پیشرفته بیماری آرتروز احتمال از بین رفتن مفصل زانو و زمین‌گیر شدن بیماران وجود دارد، گفت: در اینگونه موارد به عنوان درمان نهایی با استفاده از عمل جراحی مفصل تعویض می‌شود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان