بازدید 14840
هفته بیست و نهم لیگ برتر فوتبال ایران؛

چشم تبریز و تهران و اصفهان به هفته پایانی لیگ

با پایان بازی‌های هفته بیست و نهم و پیروزی هر سه تیم، کورس قهرمانی ترکیب بالای جدول دست نخورد تا همه چیز برای سپاهان و تراکتور و نفت تهران به هفته پایانی موکول شود؛ جایی که دو تیم اول و دوم جدول در فینال بزرگ تبریز به مصاف هم می‌روند.
کد خبر: ۴۹۹۱۰۹
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۱ 10 May 2015
لیگ بر‌تر فوتبال ایران، حساس‌ترین روزهای خود را پشت ‌سر می‌‎‌گذارد و در حالی که دو تیم پر هوادار پایتخت، شانسی برای قهرمانی ندارند،‌ درخشش تیم‌های شایسته شهرستانی لیگ بر‌تر ایران را در چهاردهمین دوره‌اش به اوج هیجان رسانده است. با پایان بازی‌های هفته بیست و نهم و پیروزی هر سه تیم، کورس قهرمانی ترکیب بالای جدول دست نخورد تا همه‌ چیز برای سپاهان و تراکتور و نفت تهران به هفته پایانی موکول شود؛ جایی که دو تیم اول و دوم جدول در فینال بزرگ تبریز به مصاف هم می‌روند.

به گزارش «تابناک»، هرچند هفته بیست و نهم لیگ بر‌تر، ‌تکلیف قهرمانی را مشخص نکرد، دست‌کم برای دو تیم استقلال تهران و نفت مسجدسلیمان تعیین کننده بود؛ جایی که تیم امیرقلعه‌نویی در ادامه نمایش ضعیفش در این فصل با نتیجه سنگین ۴ـ۱ برابر تراکتورسازی در تهران مغلوب شد و شانس سهمیه آسیایی را از دست داد و در طرف دیگر نفت مسجد سلیمان در یک بازی عجیب و پرحاشیه برابر سپاهان اصفهان با سه گل شکست خورد و اولین تیم سقوط کرده به دسته اول لقب گرفت. مسجدسلیمانی‌ها که یک فصل در لیگ بر‌تر حضور داشتند در این فصل بعد از دست و پنجه نرم کردن با مشکلات فراوان، سرانجام به لیگ پایین‌تر بازگشت.

در ادامه نگاهی داریم به بازی‌های پر هیجان هفته بیست و نهم لیگ بر‌تر.

تراکتور سازی؛ پرصلابت در قامت یک قهرمان


بهترین‌های هفته بی‌شک به تبریزی‌ها اختصاص دارد؛ جایی که تیم صدر‌نشین تراکتورسازی در یکی از دو فینال بزرگ تا پایان فصل با قاطعیت تمام، توانست از سد تیم استقلال در تهران و در ورزشگاه آزادی بگذرد و صدر جدول را از دست ندهد. تراکتورسازان که وضعیت سخت‌تر نسبت به نفت و سپاهان از نظر بازی داشتند، امروز موفق شدند از یکی از دو فینال بزرگ خود سربلند بیرون بیایند. آن‌ها امروز با درخشش سامان نریمان جهان با نتیجه چهار بر یک از سد استقلال تهران گذشتند.

در طرف مقابل اما استقلال یکی از بد‌ترین فصل‌های خود را پشت ‌سر گذاشت. شاید بعد از فصلی که رولند کوخ هدایت این تیم را بر عهده داشت، این فصل بد‌ترین فصل برای استقلالی‌ها باشد؛ جایی که آن‌ها حتی یک خاطره شیرین از این فصل به یاد ندارند و تقریبا همه بازی‌های مهم را واگذار کردند. اگر تیم امیر قلعه‌نویی را در مقایسه با تیم یحیی گل‌محمدی ببینیم، متوجه می‌شویم ‌پیروزی در بازی‌های بزرگ رمز موفقیت ذوبی‌هاست و در مقابل هم شکست در همه بازی‌های بزرگ، عامل سقوط استقلالی‌هاست. امیر قلعه‌نویی تقریبا در تمام مسابقات بزرگ امسال بازنده بود و همین ‌موجب شد تا استقلالی‌ها حتی سهمیه لیگ قهرمانان را هم نگیرند و در یک هفته مانده به پایان لیگ در رده ششم جدول فاصله چندانی با پرسپولیس رده نهمی نداشته باشند. این عملکرد ضعیف استقلالی‌ها در بازی‌های بزرگ این ترس را برای هواداران این تیم ایجاد کرده که شاید باز هم دربی را به رقیب دیرینه‌شان واگذار کند.

این بازی البته حواشی فراوانی هم داشت که بزرگترینش رویارویی اندو تیموریان با تیم سابقش بود. تیموریان که یکی از بازیکنان لیست بلندبالایی مغضوبان امیر قلعه‌نویی است، در نیم فصل راهی تراکتور شد تا به این تیم در راه قهرمانی کمک کند. قلعه‌نویی شاید سال‌ها بعد اگر اندکی از غرورش کم شده باشد با فکر کردن به این روز‌ها متوجه شود که با بیرون کردن خیلی از ستاره‌ها هم به خودش و هم به استقلال ضربه بزرگی زد.

برای تراکتوری‌ها امروز سامان نریمان جهان هت‌تریک کرد و ادینهو هم گل نوزدهم فصلش را به ثمر رساند و در سوی مقابل، امید ابراهیمی روی اشتباه فاحش حامد لک تنها گل استقلال را به ثمر رساند.

استقلال ۱ ـ تراکتورسازی تبریز ۴


گل‌ها: امید ابراهیمی (۳۰) برای استقلال و سامان نریمان جهان (۷ و ۵۶ و ۸۸) و ادینیو (۱+۴۵) برای تراکتورسازی


نفت با یک گل خودش را به فینال تبریز رساند


برای شاگردان علیرضا منصوریان دو فینال بزرگ در پیش است. آن‎‌ها ابتدا جمعه این هفته و در پایان لیگ بر‌تر ایران برای تعیین قهرمان لیگ باید به مصاف تراکتورسازی تبریز بروند و بعد از آن هم ‌در فینال جام حذفی به مصاف ذوب‌آهن اصفهان بروند.

‌در حال حاضر نفت و تراکتور هر دو ۵۷ امتیازی هستند و تراکتوری‌ها به مدد تفاضل گل بهتر صدرنشین لیگ هستند. این شرایط در پایان هفته بیست و هشتم هم وجود داشت و نفتی‌ها برای اینکه از کورس قهرمانی جا نمانند، چاره‌ای جز بردن صبای قم نداشتند. یکی از سه تیمی که پیش از این تکلیفش مشخص بود و با جایگاهی بین هفت تا دهم جدول، هم از سقوط نکردن مطمئن‌ بودند، هم شانسی برای سهمیه و قهرمانی نداشتند. با این حال، شاگردان مهدی تارتار نمایش خوبی برابر نفتی‌ها ارائه دادند تا سرانجام یک پنالتی سرنوشت بازی را تعیین کند.

نفتی‌ها فصل پیش هم تا هفته پایانی شانس بزرگ قهرمانی بودند؛ اما در هفته پایانی جام را از دست دادند. تیم خوب و جوان علیرضا منصوریان این روز‌ها یکی از آماده‌ترین تیم‌های ایران است. آن‌ها یکی از دو نماینده ایران در دور حذفی لیگ قهرمانان آسیا هستند و از سوی دیگر، در لیگ و جام حذفی هم از شانس‌های مهم قهرمانی هستند. همه این مسائل دست به دست هم داده تا نفتی‌ها این روز‌ها لحظات حساسی را پیش ‌روی داشته باشند. شاید تنها نقطه ضعف نفت، نداشتن تماشاگر باشد و شاید همین ‌در بازی مهم هفته پایانی برابر تراکتورسازی در تبریز روی تعیین قهرمان تأثیرگذار باشد!

نفت تهران ۱ ـ صبای قم صفر


گل: وحید حمدی‌نژاد (۵۴ ـ پنالتی)


حرکت خزنده سپاهان به سوی قهرمانی


زردپوشان اصفهان این روز‌ها حرکت خزنده‌ای به سوی قهرمانی دارند. هرچند آن‌ها ‌تیم سوم جدول و شانس سوم قهرمانی هستند، ‌با توجه به اختلاف یک امتیازی‌شان با صدر جدول و بازی آسان‌تر نسبت به تراکتورسازی و نفت به قهرمانی امیدوارترند.

پیروزی درخشان آن‌ها با سه گل برابر نفت مسجدسلیمان، با اینکه آن‌ها را در کورس قهرمانی نگهداشت، ‌مسجدسلیمانی‌ها را به لیگ پایین‌تر فرستاد؛ اتفاقی که البته خارج از حوصله هواداران پرشور مسجدسلیمان بود و در دقایقی از بازی به دلیل اختلال تماشاگران بازی متوقف شد.
بازیکنان تیم سپاهان در دقیقه ۷۰ بازی مقابل نفت‌مسجدسلیمان زمین مسابقه را ترک کردند و به رختکن رفتند. این اتفاق پس از آن رخ داد که هواداران مسجدسلیمان با شکستن صندلی‌ها و پرتاب آن به درون زمین، صحنه‌های عجیبی را خلق کردند. آن‌ها سپس با شکستن فنس کنار زمین به داخل هجوم بردند که با دخالت پلیس متفرق شدند.

سپاهانی‌ها با پیروزی ۳ـ۱ برابر نفت‌مسجد سلیمان با ۵۶ امتیاز همچنان چسبیده به نفت و تراکتور در کورس قهرمانی ‌بمانند. آن‌ها در هفته پایانی به مصاف سایپا کرج می‌روند.

نفت مسجدسلیمان ۱ ـ سپاهان اصفهان ۳


فرزاد محمدی (۷۸) برای نفت مسجدسیلمان و مهدی شریفی (۱۲) عبدالله کرمی (۴۳) محمدرضا خلعتبری (۹۱) برای سپاهان


شانس فولاد برای سهمیه کمرنگ شد


تیم فولاد خوزستان در هفته بیست و نهم لیگ بر‌تر فوتبال ایران با تساوی برابر پدیده مشهد دو امتیاز  و نیز شانس گرفتن سهمیه را از دست داد. شاگردان اسکوچیچ که در خانه به مصاف تیم پدیده می‌رفتند، تنها تساوی هفته پر هیاهوی بیست و نهم را رقم زدند تا با قرار گرفتن در رده پنجم جدول به هفته پایانی چشم داشته باشند؛ جایی که با روند رو به رشد ذوب‌آهن به نظر می‌رسد آن‌ها ‌شانس چندانی برای کسب سهمیه نداشته باشند.

‌شاید حفظ رتبه پنجم جدول از این جهت برای فولادی‌ها مهم باشد که در صورت قهرمانی نفت تهران در لیگ بر‌تر و ذوب‌آهن در جام‌حذفی، ‌سهمیه چهارم ایران در لیگ قهرمانان به تیم پنجم جدول برسد.

دوازدهمین شکست فصل پرسپولیس هم رقم خورد!


شاگردان برانکو ایوانکویچ گویا قصد ندارند لیگ بر‌تر را جدی بگیرند و به این ترتیب در هفته بیست و نهم لیگ بر‌تر دوازدهمین شکست فصل آن‌ها هم رقم خورد. پرسپولیسی‌ها امروز در تبریز با نتیجه ۲ـ۱ مغلوب گسترش فولادی شدند که اندکی در منطقه خطر قرار داشت.

سرخپوشان تهرانی امروز و در رقابت‌های هفته بیست و نهم لیگ بر‌تر یکی هشت بازی همزمان را از ساعت ۱۸:‌۰۰ برابر گسترش فولادی ارائه می‌دادند که با قرار داشتن در منطقه مرزی فانوس به دستان اندکی خطر سقوط را احساس می‌کرد و برای همین از انگیزه بالایی برخوردار بود. اما در مقابل پرسپولیس، یکی از سه تیمی بود که نتیجه بازی‌ها در تعیین سرنوشتش تإثیری نداشت. همین انگیزه‌ هم به آبی‌پوشان تبریزی کمک کرد تا از پس سرخپوشان تهرانی برآیند.

جابر انصاری ستاره بی‌چون و چرای امروز میدان بود و با دو گلی که در دقایق ۱۳ و ۵۰ به تور دروازه سرخ‌ها چسباند، سند پیروزی تیمش را امضا کرد تا در مقابل تنها گل پرسپولیس که در دقیقه ۸۸ و توسط تادو و البته از روی نقطه پنالتی به ثمر رسید کارگر نباشد. پیروزی گسترشی‌ها برابر پرسپولیس روز خوب تبریزی‌ها را کامل کرد تا آن‌ها در دوئل با تهرانی‌ها پیروز قاطع میدان باشند. چه در ‌خانه و چه در خارج از خانه. پرسپولیس با این شکست همچنان در رده نهم جدول ‌ماند و حالا مانند استقلال شکست‌خورده به بازی آخر فصل فکر می‌کند؛ بازی که با این کیفیت تیم‌ها معلوم نیست چیز خوبی از آب درآید یا خیر!

گسترش‌فولاد تبریز ۲ ـ پرسپولیس ۱

گل: جابر انصاری (۱۳ و ۵۰) برای گسترش‌فولاد و تادو (۸۸ ـ پنالتی) برای پرسپولیس


ذوب به سهمیه نزدیک‌تر شد، ملوان به سقوط


بهترین تیم نیم‌فصل دوم ایران باز هم در یک دیدار دیگر پیروز شد تا همچنان شانس بالایی برای کسب سهمیه باشد. ذوبی‌ها اگر در طول فصل چهار امتیاز بیشتر کسب می‌کردند، الان در کورس قهرمانی بودند. با این حال همه از اینکه تیم نیمه دوم جدول نیم فصل اول با چنان روند صعودی خود را به رتبه چهارم جدول رسانده، این تیم را تحسین می‌کنند. دو گل ذوبی‌ها امروز روند صعودی این تیم را تکمیل ‌و در طرف مقابل، ملوان را به سقوط نزدیک‌تر کرد.

تیم فیروز کریمی حالا با یک پله سقوط در رتبه دوازدهم جدول قرار دارد و در هفته پایانی باید برای بقا بجنگد. فاصله ملوان با تیم پانزدهم جدول تنها دو امتیاز است و آن‌ها برای بقا به سه امتیاز بازی بعدی نیاز دارند. هیأت مدیره برای تشویق بازیکنان این تیم پاداش ۲۰۰ سکه‌ای برای ‌‌ماندن این تیم در لیگ تعیین کرده‌اند.

ذوب‌آهن اصفهان ۲ ـ ملوان بندرانزلی صفر


گل: احسان پهلوان (۷۷) و مرتضی تبریزی (۸۷)


در سایر بازی‌های لیگ این نتایج رقم خورد


پیکان ۲ـ راه‌آهن ۳


گل: سیدحسین کریمی (۵۵) و احمد جمشیدیان (۶۴) برای پیکان و موتومبا (۵۴) و رامین رضاییان (۸۵ و ۳+۹۰ ـ پنالتی) برای راه‌آهن

سایپای البرز ۳ ـ استقلال خوزستان ۲


گل‌ها: مجتبی رمضانی (۲)، میلاد میداودی (۷) و مسعود ابراهیم‌زاده (۹۰) برای سایپا و میثم مجیدی (۴۵) و سیدمهدی سیدصالحی (۷۴) برای استقلال خوزستان
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی