بازدید 14066
۱

امید خونین مهاجران غیرقانونی افغان در ایران

این روزها آنقدر اخبار حوادث کارگران افغان در ایران زیاد شده است که باید رجوع کنیم ببینیم آیا آمار ورود غیر مجاز اتباع افغان زیاد شده یا خیمه مرگ بر سر آنها برافراشته شده است؟
کد خبر: ۴۹۲۹۹۶
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۸ 20 April 2015
مهاجران غیرقانونی همچنان به ایران وارد می‌شوند. از تمامی مرزها، ورودشان را می‌توان شاهد بود. البته برخی از این شاهد بودن به اخباری کشیده می‌شود که به ما خبر از کشته شدن شان در جاده های کشور را می‌دهد.

به گزارش ابتکار، آماری که در سال 92 موجود بود، نشان می‌داد که از سال 1357 بیش از سه میلیون افغان وارد ایران شده بودند که حدود 800 هزار نفر از آنها پناهنده و بقیه شان، اتباع غیر مجاز بودند و البته مهلتی که به آنها داده می‌شد برای اینکه در صورت عدم ثبت نام ایران را ترک کنند. اینها از آمار موجود در مورد افغان ها. حالا چطور شد که این موضوع آنقدر پر از تاکید شد؟

مرگ 11 سرنشین افغان

خبری با این تیتر: کشته شدن 11 سرنشین پژو 405 در برخورد با خاور. سخنگوی سازمان امداد و نجات هلال احمر این خبر را تایید کرده بود. این حادثه در جاده میناب به بندرعباس رخ داد. یک دستگاه پژو 405 با یک دستگاه خاور برخورد کرد که منجر به مرگ 11 نفر شد. به گفته سخنگوی سازمان امداد و نجات هلال احمر این حادثه 5 مصدوم نیز داشته است. این حادثه ساعت 3:20 بامداد در استان هرمزگان جاده میناب به بندرعباس و حوالی روستای درتوجان رخ داده است.

24 کشته و 42 مصدوم

و خبر تکمیلی که در ادامه آمده بود. انگار قرار بود که روز پر حادثه ای برای اتباع غیر مجاز در ایران باشد. 24 کشته و 42 مصدوم، آمار کلی مجروحین و متوفیانی بود که در چهار تصادف جان خود را از دست داده بودند. آن هم 24 تبعه غیر مجاز در جاده های جنوبی کشور. یکی از این حادثه ها در اثر برخورد یک دستگاه پژو 405 و یک دستگاه تویوتا وانت که هر دو حامل اتباع غیرمجاز افغانستانی بودند رخ داد. حادثه دیگری که در‌ ساعت 21 و 44 شب در جاده داراب بندرعباس در استان فارس بر اثر برخورد یک دستگاه پژو 405 حامل اتباع غیر مجاز افغانستانی با کامیون یک نفر کشته و 12 نفر مصدوم را بر جای گذاشت. حادثه سوم بر اثر واژگونی یک 405 حامل اتباع غیرمجاز افغانستانی 8 مصدوم بر جای گذاشت.

افغان ها به ایران می‌آیند

افغان ها از سال 1357 آن هم با آغاز جنگ های شدید میان مجاهدان افغان و شوروی سابق از این کشور مهاجرت کرده و به کشورهای مختلف پناهنده شدند. اما ورود آنها و پناهندگی شان به ایران، با آغاز جنگ بین ایران و عراق رقم خورد. رهبر کبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی(ره) به سپاه و بسیج تکلیف کردند که نهایت همکاری را با مهاجران افغان انجام دهند. مرز ایران به روی افغان ها گشوده شد. آنها مجبور به پرداخت وجه یا ارائه گذرنامه و ویزا نبودند. اکثر آنها به استان خراسان و منطقه های تربت جام، تربت حیدریه و مشهد مهاجرت کردند و به کارهای معمول مشغول شدند. کارهایی نظیر کار در ساختمانها، دامداری و کشاورزی و...

افغان ها در ایران چه می‌کنند؟

در طول این مدت، خبری از کمک های میلیاردی برای افغانها به ایران از سوی مجامع بین‌المللی نبوده است. بلکه میانگین کمکهای مالی سالانه برای هر تبعه افغان حدود 10 دلار بوده است. در صورتی که ایران برای هر افغان، حدود 5 دلار هزینه کرده است. در ایران حدود 1400 مدرسه ویژه افغان ها داریم که 15 واحد آن را کمیساریا و سایرکشورها آن هم تنها در ساخت مشارکت داشته اند. تحصیل فرزندان افغان ها چه پناهنده و چه اتباع غیرمجاز همیشه در ایران رایگان و با کمترین هزینه بوده است. حتی افغان ها تا سطوع عالی دانشگاهی هم محدودیتی برای تحصیل نداشتند.

آنها که مجبور به ترک ایران می‌شوند

با اعلام فراخوان ثبت نام اتباع غیر قانونی، صدها هزار افغان مجبور به ترک ایران می‌شوند. بعد از اتمام اعتبار ویزای شان. گاهی نیز دستگیری اتباع افغان تشدید پیدا کرده و از کشور طرد می‌شوند. اتباع افغان در صورت عدم داشتن مدارکی مبنی بر اقامت قانونی در ایران، پس از دستگیری به کشور خود طرد شده و سپس ممنوع الورود می‌شوند.

کارگران ارزان

در این میان اما کارفرمایانی هستند که اتباع افغان غیر مجاز را در ایران به کار می‌گمارند. آن هم به خاطر پایین بودن میزان دستمزدشان. البته میزان نظارت ها بر استخدام اتباع غیر قانونی تشدید شده است. چون همه اتباع افغان از حمایت های قانونی مانند بیمه، حق استفاده از تحصیل و... برخوردار می‌شوند. در گذشته ورود غیر قانونی اتباع افغان بیشتر بود. اما الان کاهش چشمگیری پیدا کرده است. محیط برای ورودهای غیر قانونی نا امن شده است و حکم نهایی حضور اتباع غیر مجاز در مرزهای کشور، طرد و ممنوع الورود شدن آنان است.

هنوز هم جان خود را از دست می‌دهند

این روزها آنقدر اخبار حوادث کارگران افغان در ایران زیاد شده است که باید رجوع کنیم ببینیم آیا آمار ورود غیر مجاز اتباع افغان زیاد شده یا خیمه مرگ بر سر آنها برافراشته شده است؟ به عنوان مثال نهم فروردین امسال، حادثه آوار در زعفرانیه؛ ساعت 10:56 دقیقه نیروهای آتش نشانی به محل اعزام شده و مشاهده می‌شود کارگران در سقف طبقه ششم یک ساختمان شش طبقه در حال ساخت، مشغول ساختن سقف ورودی پشت بام بودند که این سقف ناگهان تخریب می‌شود. بر اثر تخریب ورودی پشت بام یک کارگر زیر آوار گرفتار می‌شود. آتش‌نشان‌ها مشغول عملیات شده، این کارگر 26 ساله افغان را از زیر آوار خارج کرده و تحویل عوامل اورژانس می‌دهند که متاسفانه مشخص می‌شود این فرد جان خود را از دست داده است.

تخریب های مرگبار

یا خبر ناخوشایند دیگری که از تخریب مرگبار یک ساختمان قدیمی بر سر دو کارگر افغان خبر می‌دهد. آتش نشانان به محل حادثه واقع در شهرری، خیابان دیلمان جنوبی اعزام می‌شوند. بر اساس مشاهدات آتش نشانان مشخص می‌شود دو کارگر افغان مشغول تخریب این ساختمان بودند که ناگهان دیوار جانبی طبقه دوم بر سر آنان خراب می‌شود. یکی از کارگران موفق به نجات جان خود شده و تنها آسیب دیدگی سطحی برمی دارد. اما عملیات برای نجات مردی 35 ساله که زیر آوار گرفتار است آغاز می‌شود. اما وی جان خود را از دست می‌دهد. علت این حادثه بی احتیاطی کارگران حین کار اعلام می‌شود.

سایه دلهره افغان ها

اخبار دیگری منتشر می‌شود. اخباری که ناخوشایند است اما حکایت از سایه دلهره افغان ها در کشوری غریب اما برای ما آشنا دارد. دلهره ای که حالا حالا ها ممکن است دست از سر آنها برندارد. هنوز هم غیر قانونی وارد ایران می‌شوند. هنوز هم حاضرند جان خود را برای جان دوباره از دست بدهند. هنوز هم سوار بر مرکب مرگ می‌شوند. به هر قیمت... هنوز هم مهر غیر قانونی بر پیشانی شان زده می‌شود. راستی... چرا افغان ها، غیر مجاز سوار بر مرکب مرگ شدند؟

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۲
انتشار یافته: ۱
ظاهرا در این نوشته خطر بالقوه خطرناک ورود افراد خرابکار به عنوان پناهنده و جویای کار فراموش شده است و یا این که برخی از همین جویندگان کار هم ممکن است با وعده پولی بیش از درآمد حلال، دست به کاری بزنند که جبران آن سخت و پرهزینه باشد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان