بازدید 34720

صدور کارت "اهدای عضو" الکترونیکی شد

کد خبر: ۴۹۰۷۷۸
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۱ 13 April 2015
قائم مقام رییس اداره پیوند وزارت بهداشت با اعلام راه اندازی اولین سامانه کشوری کارت اهدای عضو به نشانی www.ehda.center، گفت: بر خلاف گذشته که کارت ها دیر به دست مردم می رسید، هموطنان به محض ورورد به سامانه و اقدام به ثبت نام، کارت اهدای آماده شده را ملاحظه کرده و همان لحظه می توانند پرینت آن را بگیرند.

به گزارش ایسنا، دکتر امید قبادی با بیان اینکه در ایران حدود 25 هزار بیمار نیازمند به عضو و ارگان‌های حیاتی شامل کبد، کلیه، قلب، ریه، لوزالمعده و روده وجود دارد که روزانه بین 7 تا 10 نفر از آنان بخاطر نرسیدن این ارگانها فوت می کنند، اضافه کرد: سالانه 5 تا 8 هزار نفر مرگ مغزی در کشور داریم که از این تعداد 2500 تا 4000 نفر یعنی حدود 50 درصد از آنها صلاحیت اهدای عضو دارند، یعنی ارگان های آنها برای اهدا مناسب است اما در سال های 92 و 93 شاهد بودیم که تنها حداکثر 800 مورد از آنها به اهدا رسیدند و عمده ترین دلیل آن نیزعدم رضایت خانواده بوده است.

وی گفت: به جز کلیه که هم می توان آن را از فرد زنده گرفت و هم دیالیز کرد، تنها منبع تأمین دیگر ارگانهای حیاتی در حال حاضر، افراد مرگ مغزی هستند.

دکتر قبادی افزود: طبق آمارها در سال 84 در ایران، رضایت به اهدای عضو تنها 5 درصد بود و این تعجب آور بود چراکه ایرانی ها را در دنیا به عنوان انسان های ایثارگر و نوع دوستی می شناسند.

قبادی در توضیح گفت: طی جلسات متعدد و آسیب شناسی در این زمینه، به این نتیجه رسیدیم که مشکل ما در زمینه اهدای عضو، عدم فرهنگسازی مناسب در این زمینه بوده است.

وی همچنین گفت: وقتی در سال 84 به این نتیجه رسیدیم که بزرگترین مشکل ما، فرهنگ سازی است دستگاه ها و ارگان های فرهنگ ساز مانند صدا و سیما، جراید، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هنرمندان و ورزشکاران کمک زیادی به ما داشتند به نحوی که تا قبل از 9 ماهه اول سال 93 آمار اهدا عضو 36 درصد بود که خوشبختانه توانستیم در حال حاضر آن را به 70 درصد برسانیم همچنین پیش بینی ما این است که در سال آینده افزایشی در زمینه اهدا عضو داشته باشیم که در این زمینه رسانه ها نقش موثری دارند.

به گفته وی، اگر 50 تا 60 درصد از مرگ مغزی ها به مرحله اهدای عضو برسند، تمام بیماران نیازمند، پیوند می شوند.

وی اشاره کرد: در دنیا اهدای عضو را به یک چهارپایه تشبیه می کنند یکی از این پایه ها و در عین حال قطور ترین پایه آن، خانواده اهدا کننده عضو است پایه دوم، پزشکانی هستند که کار پیوند را انجام می دهند و پایه سوم، ارگانهای فرهنگ ساز و موثری هستند که بستر جامعه را برای پذیرش اهدا عضو آماده می کنند و پایه چهارم نیز دولت است.

در طرح مدل ایرانی شبکه فراهم آوری و پیوند اعضا، سالانه 3 قطب افتتاح می شود

طراح و مجری طرح کشوری مدل ایرانی فراهم آوری و پیوند اعضا خاطر نشان کرد: در حال حاضر در کشور 16 مرکز فراهم آوری (برداشت ارگان) داریم اما برای اولین بار در کشور طرح شبکه فراهم آوری و پیوند اعضا تدوین شد.

وی در توضیح این طرح گفت: به عنوان مثال فرض کنیم فردی در خوزستان نیاز به پیوند قلب داشته باشد اما به دلیل عدم ارائه این خدمت در استان خوزستان و اینکه جامع ترین مراکز پیوند قلب در حال حاضر در تهران است، باید راهی تهران شود و در بسیاری از این موارد، این افراد به دلیل وضعیت نامناسب مالی و جسمی در همان شهر خود فوت می کنند.

وی گفت: در حال حاضر اکثر مراکز پیوند در تهران متمرکز شده و به صورت عادلانه در سراسر کشور تقسیم نشده اند در حالی که فردی که در خوزستان نیاز به پیوند دارد در مقایسه با فردی که در تهران است باید به همان میزان از این امکانات برخوردار باشد.

قبادی تشریح کرد: طرح مدل ایرانی شبکه فراهم آوری و پیوند اعضا (ایرنوپت) اولین شبکه ای است که محور آن بر این اساس که در کشور حداقل 9 مرکز جامع پیوند داشته باشیم و معیارهایی مانند آمار مرگ مغزی، بیماران نیازمند، مسافت و تراکم جمعیت مشخص می کنند که در کجای کشور باید قطب پیوند داشته باشیم. قطب پیوند یعنی در این قطب ها فراهم آوری و پیوند کلیه و دیگر ارگان های حیاتی حتی پیگیری بعد از پیوند بیماران نیز صورت گیرد.

وی همچنین با تأکید بر این که قطب های 9 گانه در ایران مشخص شده اند، گفت: اجرای کامل این طرح 38 ماه طول می کشد که یکسال از این طرح گذشته و با تأکید وزیر بهداشت دقیقا مطابق زمان بندی پیش رفته و حتی یک روز هم عقب نبوده ایم، ضمن اینکه 2 سال و 6 ماه دیگر از اجرای کامل این طرح باقی مانده است.

به گفته قبادی، در قالب این طرح سالانه 3 قطب را راه اندازی می کنیم و به لطف خدا و به همت همکاران، سه قطب فارس، اصفهان و خراسان رضوی را تا پایان سال 94 تکمیل می کنیم.

وی با بیان اینکه همه مراکز استانها موظف به پیوند کلیه هستند و برای پیوند کلیه 73 مرکز در کشور را در نظر گرفته ایم افزود: به عنوان مثال در قطب جنوب شرق کشور که کرمان، یزد و سیستان و بلوچستان قرار دارند قرار بر این است که کرمان پیوند ریه و کبد و آن دو استان، دیگر پیوندها را انجام دهند اما تمام تلاش خود را به کار خواهیم گرفت که این مراکز جامع را در تمام مراکز استان ها داشته باشیم.

در مرگ مغزی ضربان قلب به صورت مصنوعی تا حداکثر 14 روز به کار خود ادامه می دهد

قبادی در تشریح مرگ مغزی گفت: در پزشکی دو نمونه مرگ داریم یکی مرگ قلبی که بیش از 90 درصد از مرگ هاست و همان چیزی است که مردم می بینند به صورتی که قلب یک انسان می ایستد و دیگری، مرگ مغزی است که کمتر از 10 درصد از مرگ ها را به خود اختصاص داده است و به دلیل اینکه در بیمارستانها اتفاق می افتد بسیاری از مردم با آنها آشنا نیستند پس برای این نوع مرگ نیاز به فرهنگ سازی داریم.

وی ادامه داد: در فرد مرگ مغزی به واسطه دستگاه های مصنوعی، هم قفسه سینه تکان می خورد و هم قلب در حال ضربان است، به نظر می رسد که این فرد فوت نشده است در حالی که برداشت عموم مردم از مرگ، عدم حرکت قفسه سینه و همچنین عدم ضربان قلب است پس وقتی خانواده ای بالای سر عزیز خود می رود و ما به آنها می گوییم مرگ مغزی شده است، پذیرش این موضوع برای آنها بسیار سخت است بنابراین نیاز به فرهنگسازی بسیار گسترده در این زمینه داریم.

وی تصریح کرد: درمرگ قلبی هیچ ضربان قلبی وجود ندارد اما در مرگ مغزی به واسطه دستگاه های منصوعی که به آن فرد وارد می کنیم، اکسیژن رسانی به صورت مصنوعی به ارگانها انجام می شود و ضربان قلب به صورت مصنوعی تاحد اکثر 14 روز به کار خود ادامه می دهد اما دیگر ارگانها در همان هفت روز اول، قابل استفاده هستند این در صورتی است که اگر خانواده ها به اهدا عضو عزیزانشان رضایت دهند به جای خاکسپاری، می توانند شاهد زندگی مجدد چند انسان دیگر باشند.

قبادی ضمن بیان اینکه قانون اهدا عضو در مجلس شورای اسلامی در سال 79 به تصویب رسید و از سال 81 که آیین نامه آن توسط هیأت وزیران ابلاغ شد، افزود: اهدای عضو در ایران سابقه ای 13 ساله دارد در حالی که در کشور اسپانیا 52 سال از موضوع اهدای عضو در این کشور می گذرد.

وی با اشاره به این که اهدای عضو یک مقوله معنوی است، گفت: دولت های پیش هم در این خصوص کمک کرده اند اما بیشتر به رشته اهدا عضو به عنوان یک رشته آموزشی و آزمایشی در حوزه پزشکی نگاه می شداما در حال حاضر با توجه به تأکید وزیر محترم بهداشت، اهدا و پیوند عضو به یک رشته جدی و مهم تلقی شده است.

راه اندازی سامانه کشوری کارت اهدای عضو و وزیر بهداشت دریافت کننده این کارت


قائم مقام اداره پیوند وزارت بهداشت درباره مراحل دریافت کارت اهدای عضو گفت: اسفند ماه 93 اولین سامانه کشوری کارت اهدای عضو به نشانی ehda.center در رودسر گیلان با حضور وزیر بهداشت افتتاح شد و اولین فردی هم که در این مراسم اقدام به گرفتن این کارت کرد، دکتر هاشمی وزیر محترم بهداشت بود.

وی گفت: امتیاز این سامانه این است که بر خلاف گذشته که کارت ها دیر به دست مردم می رسید، هموطنان عزیز به محض ورورد به سامانه و اقدام به ثبت نام، کارت اهدا آماده شده را ملاحظه کرده و همان لحظه می توانند پرینت آن را بگیرند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۲۳
این سامانه هم مثل سامانه های دولتی دیگر کار نمیکنه همین الان امتحانش کردم لطفا مدیران تا از بخش انفورماتیک خود مطمن نشدن چیزی را رسانه ایی نکنن حالگیری می کنید چرا آخه
باسلام. بنده دوبار اقدام به نام نویسی اینترنتی نمودم و هر دو ثبت شد. اما با گذشت چند ماه هنوز کارتی به دستم نرسیده.
لطفا راهنمایی کنید چطور کارت رو دریافت کنم
با سلام میخواهم پس از مرگم کل اعضای بدنم را اهدا کنم


باتشکر
با سلام میخواهم پس از مرگم کل اعضای بدنم را اعدا کنم.
با تشکر
من ثبت‌نام کردم، پرینت هم گرفتم، اما کارت اصلی کی بدستمون میرسه؟،
سلام من رمز عبورمو فراموش کردم لطفا منو راهنمایی کنید
سلام چند سالی هست ثبت نام کردم برای عضویت در اهدای عضو ولی کارتی به دستم نرسید
سلام سالهای زیادی است ثبت نام اهدای عضو کردم ولی کارت برایم نفرستادند برای دیگران به آدرسشان دادند
چندسالی است که فرم اهداپرکردم ولی کارتی برایم ارسال نشد.
من 5سال پیش عضو شدم، ویه کارت عضویت دریافت کردم که دقیقن مثل عابربانک ملی هست و کارهای بانکی هم میشه انجام داد
الان تاریخ انقضاء کارتم 3ماه هست تموم شده، چطوری باید دوباره بگیرم
سلام خسته نباشید ببخشید الان من حدود ۲سال بیشتر اسم نویسی کردم ولی هیچ خبری نشده از کارت.چرا اینقد دیر اخه میاد.یاباید دوباره اسم نویسی کنم.
خیلی وقته ثبت نام کردم پرینت هم گرفتم ولی هنوز کارتم به دستم نرسیده. اگه بمیرم اعضا بنم الکی میره زیره خاک ..]خه حیفه ورزشکارم
سلام من حاضرم بعد مرگم اعضاي سالم بدنم رو اهداء كنم
,
من سه سال پیش ثبت نام کردم اما هنوز کارت به دستم نرسیده. آیا اینجا دوباره ثبت نام کنم؟
من خیلی دوست دارم ک هروقت مردم همه ی غضومو اهداکنم.
سلام.
به نام انسانيت
ميخام روز مرگم همه اعضا بدنم اهدا بشه به هركس كه نيازمند هس از انگشت پام تا مو سرم همه رو اهدا ميكنم
دوست دارم اگرمرگ مغزی شدم اعضای بدنم اهدابشه
سلام میخوام بعد مرگم کل اعضای بدنم اهدابشه .ممنون
ببخشید چطور ثبت نام کنم
سلام من دوست دارم ثبت نام کنم
میخوام بعداز مرگم عضوم را اهدا کنم باتشکر
با سلام ،دوست دارم پس از مرگم اعضای بدنم اهدا شود
سلام،بیش ازسه سال ثبت نامـمردم هیچـ کارتی بدستم نرسید،وچندبار اعلام کردم ولی پاسخگونبودید.لطفا جواب بدید کی کارت بدستم میرسه
قلب و سایر اعضایی رو که خدا داده ومیتواند دراین دبیا بماند چرا همراه من نابود شود .الله لا یهب المصرفین
بنده نیز بعد از فوت مرگ مغزی اعضای بدنم را اهدا میکنم
نمیشه
سلام من دوست دارم بعداز مرگم اعضایم اهدا شود
منم خیلی دوست دارم اهدای عضو کنم
دوست دارم موقعی که میمیرم تعدادی زندگی کنن
با سلام وخسته نباشید به همه منم میخوام عضو بشم اما نتونستم جه باید کرد با تشکر.به امید ان روز که مشکلی برای هیچ انسانی نباشد که احتیاج به عضو داشته باشد.خدا حافظ همتون
سلام میخوام به از مرگم کل اعضای بدنم اعدابشه باتشکر
میخوام اگه مرگ مغزی شدم اعضای بدنم اهدا کنم
درخواست اهداعضوهستم
باسلام من قبلا هم ثبت نام کردم,اما کارت برای من ارسال نشده
سلام ودورد بر کسانی که در این را کمک میکنند من خودم در سال ۱۳۷۸ اقدام به این کار کردم با اگاهی کامل ممنونم از همه اهداکننده های عزیز
با سلام وخداقوت خدمت شمامن میخواهم بعد از مرگم اعضای بدنم را اهدا کنم متشکرم
سلام میخوام بعد از مرگم اعضای بدنم واهدا کنم
من میخواهم بعدازمرگم تمام اعضای خودرااهداکنم بارضایت کامل حلالشان باشه
سلام میخواهم بعدمرگمـ اعضای بدنم رااهداکنم
سلام من قبلا چندسال پیش کارت اهداعضوگرفتم که طی حادثه ای کیفمو زدن که کارتم توش بود دیگه پیگیری نکردم برا المثنی.الان میخام دوباره اینترنتی ثبت نام کنم هرکاری میکنم سایتش بازنمیشه.چرا؟کسی هس منو راهنمایی کنه؟
میخواهم بعد از مرگم اعضا بدنم را اهدا کنم
میخواهم بعداز مرگم اعضای بدنم را اهدا کنم
ببخشید من یک سال هست ثبت نام کردم اما تا به حال کارت عضویت برام نیومده چرا
من نميدونم تا كي عمرميكنم اما اگرمرگ مغزي شدم ميخواهم تمام اعضاي بدنم رااهداكنم
من میخواهم بعدازمرگم تمام اعضای بدنم رااهداکنم بارضایت کامل
بعد مرگم میخام کل اعضای بدنم اهدا بشه اگه خدا قبول کنه
من ثبت نام کردم ولی میخوام انصراف بدم چ بکنم؟
میخواهم پس از مرگم اعضای بدنم را اهدا کنم....
با سلام می خوام بعد از مرگم اعضای بدنم و اهدا کنم
ميخواهم پس از مرگم تمام اعضاي بدنم اهدا شود
سلام من ثبت نام کردم کدرهگیری هم گرفتم میخواستم ولی همسرم رضایت ندارن حالاتکلیف من چیه
سلام . میخواهم بعد از مرگم کل اعضا بدنم را اهدا کنم .
سلام ...من سال نود و دو ثبت نام کردم ولی هنوز کارتی به دستم نرسیده ...ایا باید دوباره ثبت نام کنم ....اگه کارت نداشته باشم ....چی میشه ؟؟؟؟ثبت نامم الکی میشه ...
سلام دوست دارم قبل از مرگم اعضای بدنمو اهدا کنم چون دوست ندارم از یادها برم مچکرم
با سلام میخوام بعد از مرگم تمامی اعضای بدنم را اهدا کنم با تشکر
من دوست دارم عضو شوم
پاسخ ها
امید رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۹
س،باید ثبت نام کنید
سلام خسته نباشید من شهریور ۸۶ بود ک کارت اهدای عضو گرفتم، میخواستم بدونم هنوز اعتبار داره؟
ثبت نام کردم ولی کارت یاکدهگیری ندارم
دوست دارم بعد از مرگم اعضای بدنم را اهدا کنم .
من میخواهم پس از مرگم اعضای بدنم اهدا شود
با سلام مي خوام پس از مرگم اعضاي بدنم رو اهدا كنم
باتشكر
سلام میخوام کارت اهداء عضو داشته باشم
پاسخ ها
امید رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۹
س،اول باید ثبت نام کنید
من صبا 15t ساله قول میدم بعد مرگم کل بدنم را اهدا کنم :)
سلام.چند روزه که میخوام برای اهداعضو ثبت نام کنم ولی اصلا سایت باز نمیشه و error میده
سلام.خسته نباشید.چندسالی بود ثبت نام کرده بودم.ولی خبری از کارت نشد.دوباره ثبت نام کروم.چه طوری پرینت بگیرم.ممنون میشم.راهنماییم کنید.
سلام من به اهدا عضو پس از مرگ مغزیم رضایت میدهم
سلام خسته نباشید من رفتم توسایت ثبت نام کردم حالابایدچیکارکنم
سلام امیدوارم قبل از عروجم بتونم با این کارم اگر خدا بخواهد دل یه نیازمند رو شاد کنم سپاسگزارم
سلام.می حوام بعدازمرگم اعضای بدنم رو اهداکنم.
سلام.من برای کارت اهداعضوثبت نام کردم ولی نتونستم عکس کارتمودخیره کنم چطوری میتونم کارتم روذخیره کنم؟آدرس سایت کجاست؟
میخواهم کارت اهدای عضو داشته باشم
میخواهم کارت اهدای عضو داشته باشم
سلام.چند سالی هست عضو شدم اما هیچ کارتی دریافت نکردم
میخواهم کارت اهداء عضو داشته باشم
سلام. من ثبت نام کردم.کد رهگیری ندارم
من وهمسرم میخواهیم اهدای عضو بکنیم. میشه راهنمایی کنید از تبریز
میخوام کارت اهدای عصو داشته باشم
سلام الان حدود 4 یا 5 ساله ثبت نام کردم ولی کارت دریافت نکردم . چرا ؟
سلام.لطف کنید کارتهای اهدای عضو رو مادام العمر کنید.تا کسی نخاد تمدیدش کنید.واگر ثبتنام اهدای عضو رو راحتر کنید .افراد بیشتری استقبال میکنند
بسيار انسان دوستانه ميباشد
با سلام میخواهم پس از مرگم کارت اهداء عضو داشته باشم
با سلام .دوست دارم هر ارکانی از بدنم مورد احتیاج بود اجازه میدم بردارند
میخواهم عضو بشم
سلام من نام کاربری و رمز عبور فراموش کردم چکار کنم؟؟
من میخوام ثبت نام کنم ولی نمیدونم چجوری پیش راهنمایی کنید
میخام بعد از مرگم اهدا عضو کنم
میخواهم بعد مرگم اعضای بدنم اهدا بشود
بعداز مرگم اعضای بدنم اهدا کنم
سلام من یکماه پیش از طریق سایت فرم اهدا عضو پر کردم حالا چجوری،کارتمو بیارم ک بتونم ازش،پرینت بگیرم.ممنون میشم راهنمایی کنید
ثبت نام کردم ولی خبری از کارت نی
من از وقتی بچه بودم آرزو داشتم اهدا عضو و الان که 14سالمه کم کم دارم به ارزوم میرسم خدا شرکت
میخوام بعد مرگم اعضای بدنم رو اهدا کنم
دوست دارم پس از مرگم اعضای بدنم رااهدا کنم
با سلام،بنده ده دوازده ساله که عضو این گروهم ولی کارتم رو گم کرده ام،چطور کارت جدیدم رو میتونم بگیرم؟
من هر کاری میکنم ثبت نام کنم تو سایت اهدای عضو همش میزنه بروز خطا چرا؟
سلام من گذر واژمو یادم رفته میشه راهنماییم کنید؟؟
سلام من تقریبن نزدیک به یک سال هست که ثبت نام کارت اهدای عضو کردم وپیرینتش وهم گرفتم ولی کارت اهدام بدستم نرسیده چه کار باید بکنم
من دوست دارم بد مرگم بدنم رو اهداکنم
من یک ماه پیش اینترنتی ثبت نام کردم برای کارت اهدای عضو پرینت هم گرفتم از کارتم ولی کارت اصلی به دستم نرسیده لصفا رسیدگی کنید تو رو خدا
سلام هرکاری کردم موفق به ثبت نام نشدم فرم رو.درست پرکردم ولی هرکاری کردم ثبت نکرد میزد تاریخ تولد رابزنیدد میزدم باز میزد تاریخ تولد
نشد که نشد
حالا کدوم بیمارستان باید برم تاحضوری فرم پرکنم
باتشکر
سلام خسته نباشی من هر چی تو اینترنت نگاه میکنم کارت من صادر نشد
من خیلی وقته ثبت نام کردم ولی هنوز کارتمو دریافت نکردم لطفا راهنمائیم کنید
ازخدا می خواهم خدا میخواهم حداقل سی درصد مرگ ها مرگ مغزی باشد تادیگر کسی به خاطر پیوند جان خودرااز دست ندهد
من ثبت نام کردم ومی خواهم لغو اشکنم
من چند وقت پیش ثبت نام کردم ولی کارتی به دستم نرسیده
سایت اصلن باز نمیشه
ثبتنام کردم ولی کارتی بدستم نرسیده باید چکار کنم
سلام من ازطریق پیامک ثبت نام کردم چطوری باید کارت رو بگیرم؟
من دوست دارم حداقل کاری بعد از مرگم میتونم بکنم اهدا عضو بندم با رضایت کامل
سلام.خسته نباشید.یک ساله ثبت نام کردم برای کارت اهداعضوولی به دستم نرسیده.دوست دارم بعدازمرگم کل اعضای بدنم اهدابشه.
آن شاالله که الگویی باشیم برای زندگی بخشیدن به هم نوعان خود
سلام من 3سال پیش ثبت نام کردم ولی کارتی دریافت نکردم چکارکنم دوباره ثبت نام کنم
سلام عضو هستم کارت را چگونه دریافت کنم
سلام من بیشتر از یک ساله ثبت نام کردم اما کارتون دریافت نکردم باید چکار کنم
کارت اهدای عضو می خواهم راهنمایی کنید.
سلام،ببخشید من کارت اهدای عضو رو از طریق3432ثبت نام کردم،از کارتمم پرینت گرفتم،میشه بگین آیا کارتمونم میدین
من سال ۲۰۱۳ثبت نام کردم یه کارت موقت بهم دادن هنوز کارت اصلیش نیومده باید چی کار کنم ؟؟؟
سلام، من دوست دارم بعد ازمرگم همه اجزا بدنم روببخشم
من ثبت نام کردم تماس گرفتن ک بیا بیمارستان کارتت رو بگیر رفتم ک بگیرم هیشکی روحشم خبر نداشت اصن
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر