بازدید 69066

توضیحات معاون وزیر خارجه در خصوص تجاوز به دو جوان ایرانی

خوشبختانه در این مواقع، وزارت خانه بسیار دقیق و موفق عمل می‌کند؛ یعنی بلافاصله که ما از ماجرا مطلع شدیم، آقای ملا عباسی، مسئول ‌کنسولگری ما در جده در صحنه میدانی حاضر ‌و بعد هم خود سرکنسول وارد صحنه شد و دولت عربستان هم همکاری لازم را در این زمینه انجام داد.
کد خبر: ۴۸۹۱۳۹
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۸ 07 April 2015
بانک‌ها باعث بالا رفتن قیمت مسکن و اجاره بها می‌شوند!پس از انتشار خبر تجاوز به دو نوجوان ایرانی و واکنش معاون کنسولی وزارت خارجه، تابناک برای بررسی بیشتر، گفت‌و‌گوی کوتاهی ‌با حسن قشقاوی انجام داد، معاون وزیر امور خارجه در امور کنسولی، پارلمانی و ایرانیان در‌باره اصل ماجرا ‌گفت: هنوز چیزی احراز نشده و کسی هم نگفته که تجاوزی صورت گرفته است، ماجرا از این قرار بود که صبح آن روز، اوحدی، رئیس محترم حج و زیارت، به من زنگ زد و ماجرا را به ما اطلاع داد.

به گزارش «تابناک»، معاون کنسولی و امور ایرانیان خارج از کشور‌ درباره اقدامات وزارت خارجه و پیگیری‌های انجام شده گفت: خوشبختانه در این ‌مواقع، وزارت خانه بسیار دقیق و ‌موفق عمل کرد؛ یعنی بلافاصله که ‌‌از ماجرا مطلع شدیم،‌ آقای ملا عباسی مسئول کنسول‌گری‌ ما در جده در صحنه میدانی حاضر شد و بعد هم خود سرکنسول آمد و دولت عربستان هم همکاری لازم را در این زمینه انجام داد.

قشقاوی گفت: در این زمان، یازده نفر از مأموران آنجا را به صف کردند و از فرد قربانی خواسته شد تا متهم را شناسایی کند و شناسایی انجام و پرونده مقدماتی در این زمینه تشکیل شد. ما نیز در حال پیگیری آن هستیم.

همچنین وی درباره دلیل دیرکرد در انتشار این خبر از سوی وزارت خارجه نیز اظهار داشت: در این گونه مواقع، دو حق وجود دارد؛ یک حق قربانیان و خانواده آن‌هاست و دیگری حق ملی است. معمولا در این گونه موارد، ورود به جزئیات و اطلاع رسانی سریع بدون اذن خانواده‌ها، ‌امر ممدوحی نیست؛ بنابراین، باید همزمان با کارهای رسانه‌ای اخلاقیات هم مورد اهتمام جدی قرار گیرد.

قشقاوی در ادامه افزود: اگر چند روز‌ تأخیر در اطلاع رسانی شده، از سر غفلت نبوده است. وزارت خارجه کار خود را به خوبی انجام داده، ولی آیا ما مجاز هستیم این کار را انجام دهیم. این کار از نظر اخلاقی درست نبوده و باید اجازه خانواده را داشته باشد.

وی با گلایه از برخی رسانه‌ها در خصوص نوع پوشش خبری نیز عنوان داشت: نباید در این گونه مواقع به وزارت‌خانه انتقاد وارد کرد. وزارت خارجه در این مواقع بسیار دقیق عمل کرده ‌و ‌بسیار موفق است. کار دیپلماتیک تعریف شده است و از نظر نرم جهانی: 1 ـ احضار کاردار، ۲- صدور یادداشت اعتراضی، ۳- حضور سریع مسئول کنسولی در محل، ۴- تمهیدات برای تشکیل پرونده و ۵- ادامه و پیگیری کار است که وازرت خارجه تمام این کار‌ها را انجام داده است.

وی تصریح کرد: تا امروز تمام این کار‌ها در صحنه بود و به همین دلیل تأخیر در پرواز صورت گرفته است و وقتی پرواز انجام شد که همه اقناع نسبی شدند؛ بنابراین چیز پنهانی وجود ندارد و ما دلیلی نداریم ‌به آن تجاوز یا شبه تجاوز بگوییم.

قشقاوی در مورد اینکه از وی نقل شده که شبه تجاوز بوده، ‌این گونه توضیح داد: این گونه گزارش‌ها باید مستند باشد، قربانیان هم اگر مطلبی دارند، در‌ وزارت خارجه باز است و می‌توانند بیایند و مطالب خود را ارائه دهند، ما استقبال می‌کنیم، به نظر من نباید با وزارت خارجه این گونه صحبت شود مثلا ما چه چیز پنهانی داریم که نخواهیم به افکار عمومی بگوییم. این کار هیچ سودی برای ما ندارد.

معاون وزیر خارجه در پایان تأکید کرد: ما از پنهان‌کاری سودی نمی‌بریم و با توجه به شواهد موجود اقدام کرده‌ایم. ما ‌چون در کنار حقوق ملی حقوق شخصی افراد نیز وجود دارد، هر گونه اطلاع رسانی و ورود به جزئیات را بسته به اجازه قربانیان دانستیم. ما مجاز به ورود به جزئیات نیستیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها