بازدید 7041
۳

كاهش ٣٠ درصدي پيامك‌ها نسبت‌به سال گذشته

هر سال تعداد كساني كه از طريق اپراتورهاي تلفن همراه سال نو را به همديگر تبريك مي‌گويند كمتر مي‌شود. اين در حالي است كه در تعطيلات نوروز ٩٣ معاون سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي از تبادل ٢٨ ميليارد پيامك توسط مشتركان تلفن همراه در تعطيلات نوروز ٩٣ خبر داده بود.
کد خبر: ۴۸۸۹۳۹
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۱ 07 April 2015
«نوروز فاطمي و سالي همراه با سربلندي و سلامت برايتان آرزومندم. حسن روحاني، رييس‌جمهور» اين پيامك حسن روحاني براي تبريك نوروز به تمام كساني است كه تلفن همراه دارند. حالا اين پيامك كه براي تمام اپراتورها ارسال شده احتمالا براي دولت درآمدي نداشته و فقط به اپراتورها سودرساني كرده است. اما اين روزها اولويت مردم براي رد و بدل كردن پيامك ابتدا وايبر و واتس‌آپ است و اگر دسترسي به اينترنت نداشته باشند سراغ پيامك از طريق سيم‌كارت خود مي‌روند موضوعي كه در ايام نوروز امسال درآمدهاي بسياري را از جيب اپراتورهاي همراه كم كرد.

به گزارش اعتماد، اوج پيامك زدن هميشه يك‌بار در سال و آن هم در تعطيلات نوروز و براي تبريك گفتن است. اداره كل ارتباطات شركت ارتباطات سيار براي نوروز امسال اعلام كرد، طي تعطيلات نوروزي (۲۹اسفندماه ۹۳ تا پايان ۱۴ فروردين ماه ۹۴) در شبكه اپراتور اول تلفن همراه كشور، ۱۰ ميليارد و ۷۹۴ ميليون و ۸۰۵ هزار و ۶۰۸ پيامك ارسال شده است. براي نوروز ٩٤ سهم اپراتور ايرانسل در بازه زماني ٢٩ اسفند ٩٣ تا پايان ١٣ فروردين ١٣٩٤ مجموعا ٨ ميليارد و ٦٤٠ ميليون و ٨٣٦ هزار و ٨٥ پيامك توسط مشتركان تلفن همراه ايرانسل با ضريب موفقيت ٩٩ و ٣٥ صدم درصد تبادل شده است. ١٩ ميليارد و ٤٣٥ ميليون و ٦٤١ هزار و ٦٩٣ پيامك، تعداد پيامكي است كه در نوروز ٩٤ ارسال شده است.  اين آمار در حالي داده شده است كه با مقايسه‌اي كوتاه با سال گذشته به راحتي مي‌توان به اين نكته دست پيدا كرد كه بيش از ٣٠ درصد كاهش داشته است. هر سال تعداد كساني كه از طريق اپراتورهاي تلفن همراه سال نو را به همديگر تبريك مي‌گويند كمتر مي‌شود. اين در حالي است كه در تعطيلات نوروز ٩٣ معاون سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي از تبادل ٢٨ ميليارد پيامك توسط مشتركان تلفن همراه در تعطيلات نوروز ٩٣ خبر داده بود. حسن رضواني در گفت‌وگو با فارس اعلام كرده بود: در ١٣ روز تعطيلات نوروز ٩٣، مشتركان دو اپراتور تلفن همراه كشور ٢٨ ميليارد و ٥٠٠ ميليون پيامك ارسال كرده‌اند كه در اين ميان مشتركان ايرانسل ١٦ ميليارد و مشتركان همراه اول ٥/١١ ميليارد پيامك ارسال كردند كه اين تعداد پيامك نسبت به سال گذشته ٦٥ درصد افزايش داشته است. اين آمار در نوروز ٩٤ نسبت به نوروز ٩٣، ٣٠ درصد كاهش داشته است. به نظر مي‌رسد اين كاهش ناشي از رشد چشمگير پيام رسان‌هاي تلفن همراه در كشور است.

دولت چگونه از طريق پيامك درآمدزايي مي‌كند؟

اما در اين ميان تنها نكته داراي اهميت درآمد مخابرات از اين پيامك‌هاست. بنا بر مصوبه مجلس شوراي اسلامي اپراتورهاي كشور موظف شده‌اند كه از ابتداي سال جاري به ازاي ارسال هر پيامك مبلغي معادل ١٠ ريال از كاربران كسر كرده و آن را به حساب درآمد عمومي نزد خزانه‌داري كشور واريز كنند. بر همين اساس مي‌توان نتيجه گرفت در بازه زماني ١٥ روزه نوروز امسال درآمد ٨/١٠ ميليارد توماني براي واريز به خزانه داري حاصل شده است. همراه اول در طرح نوروزي امسال كه از يكم فروردين تا پايان ۱۳ فروردين ماه اجرا شد، براي تمامي مشتركين خود به قيد قرعه، ۵ مبلغ «يك هزار توماني»، «۲ هزار توماني»، «۵ هزار توماني»، «۱۰ هزار توماني» و «۵۰ هزار توماني» اعتبار هديه در نظر گرفته بود. اينگونه مي‌توان حساب كرد كه دو اپراتور مشهور تلفن همراه امسال در مقايسه با سال ١٣٩٣ در تعطيلات نوروز نزديك به ١٢١ ميليارد تومان ضرر كرده‌اند. چند سالي است كه بر اساس ابلاغ دولت مبني بر حمايت از زبان فارسي در پيامك‌هاي ارسالي، قيمت پيامك فارسي از ١٤ به ٨ تومان كاهش و پيامك انگليسي (فينگيليش) از ١٤ به ٢٢ تومان افزايش پيدا كرده است. در پيامك‌هاي به زبان انگليسي براي هر كاراكتر، يك بايت (٨ بيت) اختصاص داده شده، در حالي كه در پيامك زبان فارسي يا عربي به دليل نياز به ايجاد يك كد قابل فهم براي سيستم‌هاي كامپيوتري يك حرف از قبل تايپ شده است. همچنين تعرفه پيامك فارسي بين خطوط و ساير خطوط ايرانسل ويژه سيم‌كارت‌هاي اعتباري در طرح‌هاي طلايي، آبي و قرمز به ترتيب ٨٠ و ١٠٠ ريال و اين رقم در پيامك انگليسي به ترتيب ٧٥ و ٩٥ ريال است. تعرفه پيامك فارسي و انگليسي در سيم‌كارت‌هاي پيام‌رسان دايمي و اعتباري ايرانسل هم ١٠٠ ريال است. حال براي اينكه چندان اعداد و ارقام سمت و سوي حداقل يا حداكثري نگيرند كافي است ميانگيني از تعرفه‌ها گرفته تا به عدد حدودي ١٥ تومان براي هر صفحه پيامك برسيم؛ با در نظر گرفتن اين عدد براي تعداد كل پيامك‌هاي همراه اول ظرف نوروز ٩٤ به رقم ١٦١ ميليارد و ٩٢٢ ميليون توماني مي‌رسيم. همچنين براي ايرانسل رقمي در حدود ١٢٩ ميليارد و ٦١٢ ميليون تومان بوده است. (باز هم تاكيد مي‌شود كه اين تعرفه در نظر گرفته شده، ميانگيني از تعرفه‌ پيامك‌هاي فارسي و انگليسي مشتركان دايمي و اعتباري است). مجمع جهاني اقتصاد در تازه‌ترين گزارش خود درباره تعداد كساني كه در ايران تلفن همراه دارند آماري بيش از ٥٦ ميليون نفر را اعلام كرده است. در اين گزارش كشورهاي مختلف جهان براساس تعداد مشتركان تلفن همراه به ازاي هر ١٠٠ نفر رده‌بندي شده‌اند. براين اساس اعلام شده كه از هر ١٠٠ ايراني ٩/٧٤ نفر جزو مشتركان تلفن همراه محسوب مي‌شوند. در اين رده‌بندي هنگ‌كنگ با ٦/٢٠٩ درصد بيشترين درصد مشتركان تلفن همراه را در دنيا به خود اختصاص داده است و دو كشور پاناما و عربستان نيز به ترتيب با ٩/٢٠٣ و ٢/١٩١ درصد دوم و سوم شدند. كمترين ميزان مشتركان تلفن همراه نيز مربوط به سه كشور آفريقايي، بروندي، اتيوپي و مالاوي بوده است. با احتساب جمعيت ٧٥ ميليون نفري و آمار اعلام شده از سوي مجمع جهاني اقتصاد مي‌توان نتيجه گرفت كه در حال حاضر تعداد مشتركان تلفن همراه در ايران به بيش از ٥٦ ميليون و ١٧٥ هزار نفر رسيده  است.

رقابت را وايبر و واتس‌آپ بردند

براساس آمار سايت الكسا و ديگر سايت‌هاي جهاني، در واتس‌آپ بيش از شش ميليون ايراني عضو هستند و همچنين در وايبر بيش از ٢٨ ميليون ايراني عضويت دارند. بنابراين مي‌توان متوجه اين مساله شد كه همانند ديگر كاربران نقاط مختلف جهان ارسال پيامك از طريق پيام‌رسان‌هاي رايگان بيشتر مورد پسند مردم قرار دارد. امسال وايبر، واتس‌آپ، تانگو و مانند آن در نوروز بيش از ١٠ ميليارد پيامك را از جيب مخابرات بيرون كشيدند. تا دو سال گذشته روند ارسال پيامك‌ها با رشد همراه بوده است تا جايي كه در نوروز ۹۳ نسبت به نوروز ۹۲ اين آمار بالغ بر ۶۵ درصد بود. اما در سال جاري، وايبر با استيكرهاي تازه فارسي‌اش آمد و ديگر پيام‌رسان‌ها هم رونق بيش از پيش پيدا كرده‌اند و نسبت به سال گذشته بيش از ٣٠ درصد اپراتورها كاهش داشته‌اند. شايد سال آينده عزم و تلاش بيشتري نسبت به امسال براي اختلال در اينترنت به كار بسته شود تا حداقل در ٤٨ ساعت ابتدايي نوروز بتوانند از ضرر اپراتورها كه قطعا نسبت به امسال بيش از ٣٠ درصد خواهد بود جلوگيري كنند. رشد چشمگير پيام‌رسان‌هاي تلفن همراه ضرر زيادي به اپراتورها و دولت وارد كرده است.

اپراتورهای تلفن همراه از ارسال 19 میلیارد پیامک نوروزی خبر می‌دهند

در حالی که مشترکان تلفن همراه براین باورند که نسبت به سال‌های گذشته به مراتب پیامک‌های کمتری دریافت کرده‌ و اکثرا از نرم‌افزارهای پیام رسان رایگان استفاده کرده‌اند، اپراتورهای تلفن همراه از ارسال 19 میلیارد پیامک نوروزی خبر می‌دهند.

به گزارش ایسنا، طی سالهای گذشته همواره در لحظه تحویل سال نو و حتی از مدتی قبل از آن و تا پایان نوروز، ارسال پیامک‌های مختلف تبریک نوروزی امری متداول میان مشترکان تلفن همراه بوده است اما طی سال 1393 با گسترش فعالیت شبکه‌های ارتباطی موبایل و استفاده مردم از نرم افزارهای پیام رسان، بخش قابل توجهی از پیام‌های تبریک نوروزی به این شبکه‌ها منتقل شد به گونه‌ای که حتی در ایام نوروز کندی این شبکه‌ها اعتراض کاربران را به همراه داشت. با این حال پس از به پایان رسیدن ایام تعطیلات اپراتورها که سالهای قبل معمولا حدود دو بار در ایام نوروز به اعلام آمار پیامک های ارسال شده خود می پرداختند، پس از 14 روز این آمار را اعلام کردند. اما در نهایت با اعلام این آمارها سوالاتی ایجاد شد؛ زیرا مشاهدات بسیاری از مشترکان گویای آن بود که تعداد پیامک‌های تبریک ارسالی و دریافتی در سال جاری به مراتب کمتر از سال های قبل بوده است.

از سویی آمارهای مقامات رسمی گویای آن است که در حال حاضر بیش از 20 میلیون گوشی هوشمند در دست مشترکان تلفن همراه قرار دارد که طبیعتا این گوشی‌ها به طور بالقوه از امکان اتصال به شبکه های ارتباطی موبایلی برخوردار بوده و به نظر می رسد اکثر مشترکان آنها از نرم افزارهای ارتباطی استفاده کنند و این در حالی است که بنا بر آمارهای رسمی موجود در کشور حدود 70 میلیون سیم کارت فعال وجود دارد.

بر این اساس می توان نتیجه گرفت که حدود یک سوم مشترکان موبایل از گوشی های هوشمند استفاده می کنند و حتی اگر تنها 10 درصد پیام‌های خود را از طریق شبکه های موبایلی ارسال کنند، رقم قابل توجهی از تعداد پیامک‌ها کاسته خواهد شد.

با این حال وزیر ارتباطات در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه آمارهای ارائه شده از سوی اپراتورها حقیقی به نظر می رسند اظهار کرد: اگر اپراتورها آمار را به اشتباه منتشر کنند در ازای آن ملزم به پرداخت مبلغی به دولت هستند چرا که به ازای ارسال هر پیامک از سوی اپراتورها مبلغی نیز به عنوان سهم دولت در نظر گرفته می‌شود که اگر اپراتورها آمار اشتباهی در این زمینه منتشر کنند به ازای آن ملزم به پرداخت سهم دولت خواهند بود.

البته محمود واعظی به نکته دیگری نیز اشاره کرده و افزود که طی سال های گذشته با توجه به افزایش ضریب نفوذ تلفن همراه به طور معمول هر سال تعداد پیامک‌های نوروزی نسبت به سال قبل از آن حداقل 20 درصد افزایش داشت ولی با این حال در سال جاری این افزایش را نداشته‌ایم که شاید عدم افزایش 20 درصدی پیامک‌های ارسال شده به دلیل استفاده مردم از نرم افزارهای ارتباطی بوده باشد.

ناگفته نماند که برخی اپراتورها مانند ایرانسل تلاش کرده بودند با تعریف طرح های تشویقی مختلف مردم را به ارسال پیامک‌های بیشتر ترغیب کنند. بر این اساس اپراتور دوم این گونه اعلام کرده بود که مشترکان ایرانسل می توانند به ازای پرداخت مبلغی معادل هزار تومان پیامک‌های درون شبکه ای خود را تا هر سقف به طور رایگان ارسال کنند.

علاوه بر این از جانب رئیس جمهوری هم مانند سال گذشته پیام تبریکی برای تمام مشترکان تلفن همراه ارسال شده بود که این پیامک در موارد متعدد چندین باره به دست مردم رسیده و در نهایت حداقل 70 میلیون از این آمار را به خود اختصاص می دهد.

نکته دیگر آن که آیا اعلام پیامک‌ها و بالا بردن تعداد آنها سودی برای اپراتورها به دنبال دارد که برای اعلام این اعداد و ارقام در میان آن‌ها رقابت صورت گیرد؟ اما به هرحال به گفته وزیر ارتباطات در ایام نوروز امسال حدود 10 میلیارد پیامک از سوی مشترکان همراه اول، 8.6 میلیارد از سوی مشترکان ایرانسل ارسال شده و مابقی این اس ام اس ها از سوی مشترکان رایتل نقل و انتقال داده شده است و در مجموع بالغ بر 19 میلیارد پیامک در ایام عید جابه جا شده است.

نکته قابل توجه آنکه مجلس نیز اواخر سال گذشته در قالب مصوبه‌ای اعلام کرده بود که از آغاز سال 1394 اپراتورها ملزم خواهند بود به ازای ارسال هر پیامک مبلغ 10 ریال را به خزانه دولت واریز کنند که براین اساس تنها برای ایام نوروز اپراتورها ملزم به واریز رقمی معادل 19 میلیارد تومان به خزانه دولت خواهند بود.

اما بنا بر اعلام وزارت ارتباطات تفکیک آمار پیامک‌های نوروزی اپراتورهای مختلف گویای آن است که در ایام نوروز امسال مشترکان همراه اول 10 میلیارد و 251 میلیون پیامک ارسال کرده‌اند که این رقم در مشترکان اپراتور دوم ایرانسل به هشت میلیارد و 640 میلیون می رسد. سهم مشترکان رایتل یا اپراتور سوم از پیامک های نوروزی بسیار اندک بوده و تنها 71 میلیون پیامک در میان کاربران این اپراتور رد و بدل شده است.

اما درباره رقم این پیامک‌ها معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان تنظیم مقررات ارتباطات معتقد است این رقم نسبت به نوروز سال 1393 حدود یک میلیارد کاهش داشته است.

علی اصغر عمیدیان در عین حال در این باره اظهار کرده است به طور متوسط لازم بوده است که سالانه 1.3 میلیارد افزایش در تعداد پیامکها را داشته باشیم که این اتفاق نیفتاده و درواقع تعداد پیامکهای امسال 2.3 میلیارد کاهش داشته است که به نظر می رسد بخش مهمی از این موضوع به فعالیت شبکه‌های اجتماعی داخلی و خارجی برمی گردد.

به گفته رییس سازمان تنظیم مقررات ارتباطات، لازم است از این پس برنامه ریزی های کافی صورت بگیرد تا شبکه های اجتماعی داخلی و خارجی نیز مدیریت شوند تا ضربه‌ای به درآمد اپراتورها وارد نکنند. 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۳
آماري كه ارائه كردند واقعي ميباشد من زماني كه متني را تايپ ميكنم به شصت كلمه رسيد مي نويسه پيامك دوم به صد كلمه رسيد مينويسد پيامك سوم يعني يك پيام دو سطري بفرستي براي شما چهار تا پيام محسوب ميشود وخيليها از اين قضيه اطلاعي ندارند وفكر ميكنند يك پيام فرستادند در حالي كه چهار تا پيام براي آنها محسوب شده است
كاملا درسته! سريعتر فيلترشون كنيد برن خدايي نكرده از درامد كسي كم نشه!
ربطی به شبکه ها نداره
پیامک از مد افتاده ،به دلیل صادقانه نبودن و تقلیدی بودن
خانواده ما دیگه اصلا حوصله ارسال پیامک ندارن
مردم ترجیح میدی ارتباط رودرو و شادی واقعی رو تجربه کنن
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار