بازدید 31031
روز به روز با نوروز؛ (4)

شواهدی که نشان می‌دهد «نوروز» تعطیلات دو هفته‌ای نبوده

کافی است احوال مردمانی را مرور کنیم که سبک کسب و کار و زندگی‌شان، قدیمی تر و باستانی تر است؛ مثل آنهایی که کشاورزی می‌کنند و ساکن روستاهای مختلف هستند. اینجاست که به سادگی درخواهیم یافت که آیین های نوروزی مانند عیددیدنی و سرکشی به بزرگان، قوم و خویشان و همسایگان، مراسمی فشرده در چند روز ابتدای سال است.
کد خبر: ۴۸۵۷۹۴
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۰ 25 March 2015
جز آن دسته از مردم که می‌بایست در نوروز هم بر سر کار حاضر شوند، نوروز برای اغلب مردم حکم تعطیلات بلند مدتی را دارد که چه بسا طولانی ترین تعطیلات در سراسر کره خاکی باشد. اما آیا نوروز از زمان پیدایش مترادف این همه تعطیلی بوده؟

به گزارش «تابناک»، اگر از دانش آموزان، دانشجویان، اساتید و معلمان، کارمندان و بسیاری دیگر از اقشار مختلف جامعه، بپرسیم که مترادف «نوروز» در ذهنشان چیست، احتمالا بسیاری از ایشان، «تعطیلات طولانی» را به زبان می‌آورند چراکه از چند روز مانده به نوروز تا سیزده به در، تعطیلات جای همه امور روزمره شان را می‌گیرد و فرصتی ناب برای مسافرت و گشت و گذار می‌یابند.

این در حالی است که اگر چند دهه به عقب بازگردیم و از زندگی های مدرن امروزی و شهرنشینی با تعریف فعلی دور شویم، درخواهیم یافت که نوروز هرگز به معنای تعطیلات دو هفته‌ای و بیشتر نبوده و تفاوت آشکاری با آنچه امروز از آن می‌بینیم داشته است.

جالب اینجاست که شاهد این مدعا را با کمی دقیق شدن در اتفاقاتی که در نوروز در نقاط مختلف کشورمان رخ می‌دهد، می‌توانیم بیابیم و لازم نیست برای یافتن تفاوت های نوروز امروزی و نوروز گذشته، اقوال قدما و سطرهای کتاب های برجای مانده در این باره را مرور کنیم و رج بزنیم.

کافی است احوال مردمانی را مرور کنیم که سبک کسب و کار و زندگی‌شان، قدیمی تر و باستانی تر است؛ مثل آنهایی که کشاورزی می‌کنند و ساکن روستاهای مختلف هستند. اینجاست که به سادگی درخواهیم یافت که آیین های نوروزی مانند عیددیدنی و سرکشی به بزرگان، قوم و خویشان و همسایگان، مراسمی فشرده در چند روز ابتدای سال است چراکه روزهای بعد، همه برای خود مشغولیت های فراوانی دارند که نمی‌توان ندید گرفتشان.

مثلا در شمال کشور، جایی که کشت دشوار برنج رواج دارد، نوروز زمانی است که کشاورزان با دعا و صلوات، نشاگیری برنج را آغاز می‌کنند؛ به این صورت که دانه های پوست نکنده برنج را خیس می‌کنند تا آماده کاشتن در خزینه شوند. کاری که کشاورزان دیگر نقاط، با بذر محصولات جالیزی انجام می‌دهند تا امثال میوه‌هایی چون گوجه، بادنجان و... به موقع آماده برداشت شده و هم نیاز مردم تامین شود و هم کاسبی کشاورزان برقرار بماند.

البته اینها تنها فعالیت های نوروزی روستانشینان نیست بلکه مکملی است بر فعالیت های هر روزه شان؛ چرا بردن یا تهیه علوفه برای دام ها، سرکشی به مزارع و باغها و ده ها کار ریز و درشت دیگر که نوروز و غیر نوروز سرشان نمی‌شود و مانع از آن است که تعطیلات نوروزی، راه به روستاها بیابد و آن گونه که برای شهرنشینان مترادف تعطیلات و تفریحات است، برای ایشان هم معنا بیابد.

این در حالی است که هر چه امور روزمره روستانشینان نشان از آن دارد که نوروز در گذشته های نه چندان دور (که اغلب جمعیت کشور روستانشین بودند) با تعطیلات طولانی مترادف نبوده، بلکه کارهایی مخصوص این ایام وجود داشته که هنوز می‌توان نشانه های آن را دید و به برهان دیگری برای تعطیل نبودن نوروز دست یافت.

از جمله این کارها که ارتباط مستقیمی با تغییرات جوی داشته، آیین ذخیره سازی برف و یخ در یخچال های طبیعی برای استفاده در فصول گرم سال است که هنوز در مناطقی از کشورمان، مانند برخی شهرهای استان مازندران انجام می‌شو و منسوخ نشده است. آیین «برف‌چال» که در نقاط مختلف کشورمان با اسامی مختلف، در ایام ابتدای بهار صورت می‌گرفته و گواهی بر تعطیل نبودن نوروز به شمار می‌آید.

با این حساب می‌توان دریافت که تعطیلات طولانی به مناسبت نوروز، اتفاقی است که قدمت زیادی ندارد؛ اتفاقی که برای بسیاری مان مثبت تلقی می‌شود ولی به باور برخی منتقدان، اثرات منفی اش قابل چشم پوشی نیست و باید برایش چاره جویی کرد. نظر شما چیست؟

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۷۰
انتشار یافته: ۱۳۷
خداییش مگه بقیه سال توی این مملکت کار میشه و مثلا اداره ها باز هستند
کاش همه سال اسم نوروز وامروز و دیروز داشت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۵
تابناک یکم وجدان داشته باش و منتشر کن
سالها پیش جا انداختید توو ایران تعطیلات خیلیه و هیچ جا اینطور نیست.... با این رفتار منفعت طلبانه دولت تعطیلات رو کم کرد. در حالیکه همه کشورهای دنیا دوروز در هفته تعطیلند و این یعنی 52 روز تعطیلی بیشتر نسبت به ایران که یک روز تعطیلی دارد.
حالا همین نوروز رو هم بگیرید درحالیکه فقط مدرسه ها و آموزش پرورش و.... سیزده روز تعطیله
محمد
| France |
۲۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۵
تابی جون دمت گرم که حرف دل ما کشاورزا رو گفتی واقعا نوروز واسه ما کشاورزا لذت متفاوتی داره حتی بعضی از رفیقام که شمالی نیستن میپرسن برنامت واسه تعطیلات کجاست ؟؟؟
منم با یه لحنه غریبی میگم ما تو این تعطیلات فرصتی برای مسافرت نداریم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۵
ای کاش همه ی سال تعطیل بود...

حداقل فرصت اختلاس به بعضیا داده نمیشد.
نا شناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۵
باید تعطیلات رو کم کرد. حتی اگه اکثریت مخالف باشن . کم بود بازده هم دلیلی بر تعطیلی نیست. یک مدیر موفق در عین حال هم مولفه کیفیت را بالا می برد هم کمیت .
این برای کشوری که روز های سختی در انتظار اقتصادشه ( اتمام ذخایر نفتی ) ضروریه ... ( هر چند تلخ )
سجاد
| United States |
۰۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۶
بهرحال نوروز بزرگترین بهانه برای تعطیل کردن مملکته!
برای مثال دانشگاهها به ترم دوم میگن "نیم ترم"
چون تا 22 بهمن کلاسها یکی درمیون تشکیل میشن ، تا 3 هفته قبل از عید هم شعارهایی مثل "از 20 تا 20 ، هرکی بیاد از ما نیست" با استقبال دانشجوها و البته اساتید مواجه میشه . . .
و در عمل هم از 20 اسفند تا 20 فروردین دانشگاه تعطیله!!!!!
(البته ناگفته نمونه که هرچیزی متعادلش خوبه و خدای نکرده این نظرات واقعگرایانه درباره تعطیلات نوروز نباید بهانه به دست مخالفین آداب و رسوم اصیل ایرانی بده ، و بلایی که سر چهارشنبه سوری اومد سر نوروز هم بیاد)
احمد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۶
تابناک دست بردار ، این مقاله ها چیه نوشتی؟ تا آنجایی که خاطره همه هست نوروز 13 روز تعطیل بوده، تازه فقط مراکز آموزشی تعطیله ادارات که از 5 فروردین بازه، این مقاله هارو برا چی مینویسی؟؟
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۶
سریال مقاله های زرد تابناک تمومی نداره!!!!!
سوال
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۶
به باور برخی منتقدان، اثرات منفی اش قابل چشم پوشی نیست و باید برایش چاره جویی کرد. چند تا از این اثرات منفی رو نام ببر ما هم بدونیم تابی!!!!!
حامد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۶
تابناک جون باز مقاله سفارشی نوشتی که! آخه این مقاله چیه؟ چون یکسری آیین انجام میشده دلیل بر تعطیل نبودنه؟؟؟؟
جوان
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۶
آقا شما همین تعطیلی رو نمیتونی ببینی؟؟؟ شما برو مقاله برای آلودگی هوای تهران بنویس برای گرونی بنویس برای بیکاری این همه جوان مدرک بدست بنویس، نمیخواد نگران تعطیلی دو هفته ای عید باشی،
این همه جوان بیکار داریم که تمام سال رو تعطیل هستن چه برسه به این دو هفته
از جمله دلایل عقب بودن ما از دنیا همین عشق به تعظیلی و کار نکردنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۵
کاملاً موافقم! و از توازن مثبت و منفی ها می توان به این نتیجه رسید نیمی از مخاطبان فهیم این سایت نیز عشق به تعطیلات دارند و مخالف «تن پروری» نیستند!
sina
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۵
از جمله دلایل عقب ماندن ما از دنیا همینه !!!!!!! یعنی خیالمون راحت باشه که اگر این مورد حل بشه دیگه ژاپن تو جیبمونه درسته ادم فهمیده با شعور
میلاد
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۵
آقای فهمیده تر و باشعور تر از بنده... سینا جان...گفت از جمله دلایل نه تنها دلیل !!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۶
دقیقا آقا سینا مشکل ما همینه "تن پروری" ولی هیچکداممان شهامت بیانش را نداریم!!!!!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۶
آقا سینا مشکل ما سنجد است!!!!
بیژن
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۶
نگاه شما موید همان نظریه ایکس و ایگرگ هست که البته کاملا منسوخ شده و اینگونه نگاهها کشور را به عقب میبرد.
افتضاحه واقعا این تعطیلات هیچ توجیهی نداره. پنج روز کافیه به نظر بنده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۶
مجیدجان!خوب همون 5 روز تعطیلیم دیگه... کجا کار می کنی که 13 روز تعطیلی؟نکنه دانش آموزی؟
وحید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۶
اینکه تا سیزده خیلیها مشغول گشت و گذارند و لذا ادارات تعطلیه حرف درستیه. دلیلش فقط یک چیزه: تعطلی مدارس که هیچ توجیهی نداره. مدارس باز بشن همه برمیگردن سر خونه و کار و زندگیشون. ضمنا اصلا سرما در خیلی از استانها اجازه گشت و گذار با لذت نمیده. من نمیدونم چرا هرسال این پروسه غلط تکرار میشه؟!
بعد از مدت ها یک مقالۀ پربار در تابناک دیدم.
واقعا شگفت زده شدم.
بگو تا اخر ماه هیچ فعالیتی انجام نمیشه فقط ضربه اقتصادی به کشور همین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۵
چرا حرف بی خرد میزنید. چرخش اقتصاد کشور با کارخونه هاست که پنجم باز میشن...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۶
راست میگه بیشتر ادارات بویژه بانک ها از پنجم باز هستند و کار میکنند...
خوش بحال مدارس و دانشگاه ها
در کشورهای غربی هم تعطیلات سال نو معمولا چند روز تا یکی دو هفته تعطیل است. البته تعطیلات رسمی خیلی کمتره ولی بقیه اون معمولا مرخصی حساب میشه و خیلی جاها تعطیل میکنن. این کار برای سلامتی و نشاط جامعه مفیده. البته در مورد مدت مناسب برای تعطیلات سالانه به نظرم باید حدود یک تا دو هفته باشه ولی دقیقش رو نمیدونم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۵
تعطیلات رسمیشون هم کمتر نیستا... فقط 52 تا تعطیلی آخر هفته بیشتر دارن....
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۶
ناشناس 22:58 حکایت ما ایرانی ها حکایت همان شتر مرغ است که موقع بار بردن می گوید من مرغم و موقع تخم گذاشتن میگوید من شترم!!!! شما فقط همان 52 تعطیلی آخر هفته را میبینی و این را نمیبینی که چقدر در زمان کار کردن کارایی دارند!!!!!!!!!
مشکلت چیه شما ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۶
مشکل ما میوه ای است به اسم سنجد که خواص بسیاری دارد.!!!!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۶
مرسی !
فقط میگن معلما دو هفته تعطیلن هر اداره ای که بری کسی نیست وفقط یه نفر رو گذاشتن به مردم بگن برین بعد چهاردهم بیایید .اونایی که میگن معلما تعطیلن یه سری بزنن به ادارات دیگه. ببینن کسیب جواب گو هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
معلم ها بصورت قانونی تعطیل هستند و نیازی نیست که از مرخصی استفاده کنند. ولی کارمندان دیگر ادارات باید از مرخصی خود استفاده کنند تا به مسافرت بروند. شما ظاهرا فرق تعطیلی با مرخصی رو نمی دونید.
6 سال است که مملکت نیمه تعطیل است .فکری به حال تعطیلی و بیکاری بقیه سال بکنید.
پاسخ ها
برگ
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۶
6 سال خیلی بیشتره.
من خودم معلمم اما از این وضع راضی نیستم به نظر من باید از تعطیلات نوروزی کاسته شود وچهارشنبه سوری نیز باید حذف شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۵
مگه چهارشنبه سوری تعطیله ؟! خوب تو چهارشنبه سوری رو حذف کن چرا اعصابتو به هم میریزی ؟
وحید
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۵
چه ربطی به چهارشنبه سوری داشت؟
ناشناس
| United Kingdom |
۰۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۶
چهارشنبه سوری رو مگه میتونن خذف کنن؟ متاسفم برای چنین معلمی که تو باشی
ناشناس
| Canada |
۰۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۶
منم که باورم شد شما معلمی!
ارش
| Australia |
۰۴:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۶
جناب معلم مگه ما برای چهارشنبه سوری تعطیلی داریم خوبه قبل از حرف زدن کمی فکر کنید وای به حال اون دانش اموزایی که معامشون شما باشید.متاسفم براتون
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۶
خود چارشنبه سوری که خوبه.آتش، دورهم بودن، پریدن از روی آتیش، فال حافظ، چای داغ.....امان ازترقه های مسخرش... امان از ما که سلب آسایش می کنیم..
چند شبه خواب ندارم از دست صدای مسخرش... از شب تازه شروع می کنند...
به نظر من تعطیلات رسمی نوروز به 2روز کاهش یابد و تعطیلات بی مورد در طول سال حذف شوند.این مسله با وضع قانون محکم شامل مدارس و دانشگاهها باشد...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۵
احساس میکنم زینال بندری باشی
ای بابا دوهفته میخواهیم بخوریم و بخوابیم تو هم میخوای خرابش کنی ها. برو سراغ برنامه های دیگه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۶
اگه ما پول مفت نفت نداشتیم ،شما نمی گفتی که ما میخواهیم دو هفته بخوریم و بخوابیم!!!!!
yasi
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۶
كدوم پول نفت؟برو بابا تب داري
بیزن
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۶
کاملا درسته نشاط اجتماعی از عوامل کارایی بالاست متاسفم که بدون بررسی حگم به کاهش تعطیلات میدید اینها از دانش کم در علم مدیریته
نمیدونم مطلب شما انتقادی است یا صرفا یه دل نوشته. بهر صورت همانطور که در مطلب ارائه شده فرمودید در قدیم اینگونه بوده که مردم آنهم کشاورزان در مدت کوتاهی به دید بازدیدها و بعد بلافاصله به سر کارشان میرفتند خب این چه ربطی به زمان حال داره آنهم در شهرهای فشرده و برزگی مثل تهران خودتان قاضی خداوکیلی اگه یه فامیل در تهرانپارس داشته باشید و منزلتان هم در غرب تهران باشه با این ترافیک آیا روز کفایت میکنه تازه این بغییر از استفاده مفید از طبیعت است . پس آنزمان حال خودش داشت و این زمان هم حال خودش داره حالا درست یا غلط چیزیه که متناسب است و چاره ای هم نداره مگه اینکه برگردیم به 50 سال پیش .
عملا که همان ۴ روزه ما که امروز سرکاربودیم، درثانی دوستان تعطیلات اروپا رو هم ببینند در طول سال تعطیلات زمستانی و تابستانی دارد و... و در آخر اینکه بهره وری در طول سال مهمه نه تعداد کارت پانچ.
لطفاً منتشر کنید :

مگه در تقویم تعطیلات نوروز 5 روز بیشتره؟! پس چرا مملکت حداقل 2 هفته میره تو تعطیل؟! چرا مدارس و دانشگاه ها باید 2 هفنه تعطیل باشند؟! باور کنید همین تعطیلی مدارس و دانشگاه ها باعث میشه که تعطیلات نوروز تا این اندازه بیخود و بی جهت کش پیدا کنه. کاش گوش شنوایی بود!
پاسخ ها
مهرداد
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۵
مجیدجان دلبندم
تعطیلی مدارس و دانشگاهها توی این مدت به چشم میاد برو یه سر به اداره های دیگه بزن فقط نگهبان اونجاست میگه برو بعد 14 بعدش اداره های دیگه روزهای دیگه سال هم اگه کاری داشته باشی بجز امروز برو فردا بیا چیزی نم شنوی
من اداره ای رفتم که کارمنده مشغول بازی رایانه ای بود گفت برو فردا بیا شاکی شدم رفتم پیش ریسش دیدم اونم مشغول بازیه!!!!!!
بچه شنگول آباد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۶
بابا مهرداد !! بازرس ...اينكاره
"چه بسا طولانی ترین تعطیلات در سراسر کره خاکی باشد"
بهتر هست دوستان قبل از ادعاهای این تیپی یک تحقیق کوچکی راجع به کل دنیا انجام بدهند.
در کشورهای غربی هم از جمله آمریکا برای سال نو یک هفته تا 2 هفته به صورت رسمی یا با لحاظ کردن مرخصی تعطیل هستند. در ایران هم اداره جات و وزرات خانه ها بیشتر از یک هفته تعطیل نیستند. در مورد دانش آموزان و داشجویان باید بگم که در غرب تعطیلات بعضا به مراتب بیشتر از ایران هم هست. مثلا در بعضی دانشکاهها ی امریکا 1 ماه اول سال کلا کلاسها تعطیل است و علاوه بر اون یک هفته هم وسط ترم تعطیلات بهاری دارند.
آنچه که مهم تر از تعطیلی هست بهره وری و کارآمدی سیستم است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۵
این اطلاعات دقیق رو از کجا اوردین ؟ آدرس بدین لطفاً
دانشجویی قدیمی نیویورک
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۶
دانشگاه نیویورک 46546
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۶
شما با این همه آمار و اطلاعات دقیق(!) بهتره بری در مرکز آمار سازمان ملل کار کنی چون اینجا داری حیف میشی. به خدا!
ذات و ژن ایرانی تاجر است با تولیدو کار سنگین میانه خوبی ندارند
ایرانیان به دنبال کسب ثروت از آسانترین راهها هستند مثل آلمانیها و ژاپنی ها نیستند
ایرانی ها دوست دارند کالا یا جنسی را بخرند بعد گرون بشه بفروشند و کسب سود کنند
پیشرفت یک کشور مرهون تولیدات صنعتی است که دانش آن در کشور بومی شده باشد
در ایران همه میخوان تاجر باشن به همین دلیل بهره کاری لازم را ندارند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۵
آفرین عالی بود .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۶
اتفاقا اين يك تز كاملا علمي براي حل و فصل بن بست اقتصادي كشوره ...ايران بايد به يك مركز ترانزيت جهاني در شاهراه اقتصادي خاورميانه تبديل شود و بي خيال توليد و صنعتي شدن ....اتفاقا يك عقبه كاملا تخصصي در تاريخ ما هم در اين زمينه وجود دارد.
فکری اول بحال تعطیلی 9 ماهه کارخانجات بکنید این تعطیلات نوروز توجیح پیدا می کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۵
توجیه .
برادر من دانش آموزان گناه دارن.تابستون که باید برن هزارتا کلاس وفلان دوران مدرسه هم که باید درسایی مثل دینی و...حفظ کنن.همین13روزه فقط حال میکنن.تواین کشور بجز نوروز دلیلی برای خوشحالی وجود نداره بزارید سرمون به همین نوروز گرم باشه.الکی هم هی پزمنورالفکری ندید.برید بزینی، کریسمس هم تواروپا همینجوریه مدارس.تواون ساعت های غیرتعطیل کارمندا مگه مارمیکنند اصن که گیردادین به این13روز?درامد کشور هم نفته چه نوروز چه غیر نوروز برداشت میشه ضربه بزرگ اقتصادی کجابود
آیا می دانید کارمفید در ژاپن در روز هفتصد دقیقه است در حالی که در کشور ما در روز کارمفید بیست دقیقه است .تعطیلات نوروز دیگر جای خود را دارد .این تعطیلات مبارک معلمان باشد که از بیست و پنجم اسفند تا پانزده فروردین خودسرانه مدارس راتعطیل می کنند .هنوز کار شروع نکرده تعطیلات تابستان مدارس از 15اردیبهشت شروع شده و 15مهرماه پایان می یابد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۶
الکی میگه...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۶
ميشه بفرماييد اين بيست دقيقه را از كجا درآورديد...والله تو فيلماي ژاپني و كره اي نشون ميده همشون بيكارن ...و حتي توياداره شون هم دارن مشكلات خونوادگي شون رو حل ميكنن.
حالا همتون گیر دادید به تعطیلات عید نوروز از اول انقلاب تا حالا گیر دادید به این تعطیلات ملی ولی جرات ندارید درباره تعطیلات مذهبی حرف بزنید من نمی دانم چه علاقه ای دارید تا یکی یک مطلب می نویسه میآید ازش حمایت میکنید مثلا میان درباره عوارض گرفتن خیابان های داخلی شهر از مردم بپرسند مردم میان خوبه آخر نمی گید مالیات برای چی پرداخت می کنید یا میان بنزین گران کنند باز مردم میان کار خوبی است حرف من این هست که عاقبت دردناک کارهایتان فکر کنید اگر یک بار مخالفت می کردید فقط یک بار الان وضعیت کشور اینطور نبود.
پاسخ ها
کاکتوس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۶
مخالفت؟! خوراکیه؟ جانداره؟ تو جیب جا میشه؟
شرم کن...
تنها خواسته ما این است که بتوانیم این مالیات ها را اینترنتی پرداخت کنیم تا تو صف بانک معطل نشیم...
مردباشین بگین تو مملکت ما چقدر سرگرمی داریم؟اینترنت ما چقدرآزاد است؟روحیه مردم چقدر پایینه؟آمار فلاکت,اعتیاد در کشور چقدره؟
بزارین مردم یه مدت شاد باشن,گناه ما چیه مگه؟
جوون مملکت هیچ امیدی به آیندش نداره.
حالا دوهفته مسافرت چه تاثیری میخواد بزاره مگه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۵
با اون قسمت که مردم ما شادی نمی کنند مواففم ولی این ربطی به تعطیلات نوروز نداره .
در اینکه آیینهای نوروز در مازندران از اصالت بیشتری برخوردار است و شباهت بیشتری با رسوم باستانی نوروز دارد شکی نیست ولی اینکه تعطیلی دو هفته ای در گذشته نبود بحث دیگری است. امور کشاورزی و تغذیه و تهیه علوفه برای دام امور روزمره است و تعطیل بردار نیست. تعطیلی دو هفته ای نوروز طبق تاریخ از دوران ساسانیان و بار عام خاص و عام شاهان ساسانی پابرجاست و اینکه امروزه باید تعطیلات نوروز بنا بر اقتضائات زمانی کاهش یابد احتمالا درست است ولی توجیهات خوبی نداشتید نه از لحاظ تاریخی و نه از لحاظ استناد به رسوم و فعالیت روستاییان.
-منظور از این مقاله چیست؟از نظر تاریخی"در دوران هخامنشی، جشن نوروز در بازهٔ زمانی میان ۲۱ اسفند تا ۱۹ اردیبهشت بر‌گزار می‌شد."و در اسناد تاریخی با کوچکترین جستجو مشخص است که اسناد تاریخی با این مقاله تناقض آشکار دارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۶
جشن با تعطیلی فرق دارد عزیرم!!!!
من باید یه کار اداری برای گرفتن مدرکم که خیلی ضروری بود انجام می دادم که بدبختانه خورد به تعطیلات نوروز یعنی اینقدر طولانیه که کلا فکر کنم کارم تو اون تاریخی که می خوام انجام نمی شه. یعنی حالم از این همه تعطیلی بی خودی بهم می خوره
واقعا که مقاله بی خودی بود خیلی نظرات درباره ضربه اقتصادی نوروزه خوبه به امارها ی نگاهی هم بندازین که نشون میده کار مفید 20دقیقه در روزه انوقت این هم به نوروز ربط داره این همه بی برنامگی و عدم مدیریت و هدر رفتن و قت و بودجه در همه قسمتها هست اگه الگوی کار اصلاح بشه سوئ مدیریت برطرف بشه میبینیم که این تعطیلات نوروز کم هم هست
فقط مدارس و دانشگاهها اگه تعطیل نباشه خود بخود تعطیلی به 4 روز تقویم تقلیل پیدا میکنه
باید به جد فکری کرد اگه قصد داریم کشور پیشرفت کنه باید قدم اول حذف خیلی از تعطیلی های بی مورد مثل ایام نوروز است
واقعا چرا باید مملکت 15 روز بی صاحب باشه چرا؟ دولتمردان جواب بدن
راه حل آن لغو تعطیلی مدارس و دانشگاهها در بین تعطیلات اولی و دومی است. در این صورت تا حد زیادی مشکل حل می شود. در آن چند روز هم دادن مرخصی ممنوع گردد.
بشین سر جات بابا با این تحلیل ابکی!
بالاخره نظريه ابرازى و شواهد مستدل كجاى متن گنجانده شده بود كه هويدا نيست ؟؟؟؟؟؟؟؟
4 روز بسه 12 13 هم که تعطیله اسفندم که اخرش تعطیله بهمنم که تعطیله من نمیدونم کی بازه پس تا بشه روزی که به نفت تکیه نشه
ولی بر خلاف دیگران من میبینم که بشتر مشاغل آزاد اصلا حتی یه روز هم تعطیل نمیکنن چون نفع شخصی در بین هست .(اجاره مغازه و...............)بیشتر اغذیه فروشی ها مراکز خرید بازند فقط دولتی ها به معنای واقعی تعطیلند .آن هم نه همه بلکه بر عکس پلیس .هلال احمر .هتل و غیره زمان پیک کاریشان هست
4 روز بسه 12 13 هم که تعطیله اسفندم که اخرش تعطیله بهمنم که تعطیله من نمیدونم کی بازه پس تا بشه روزی که به نفت تکیه نشه
تعطیلات عید نباید بیشتر از 3 روز باشد . در طول سال هر کسی از مرخصی خود برای استراحت و تمدد اعصاب استفاده کند .
من دانشجوی فوق لیسانس تعطیلی را احساس نمیکنم.
پاسخ ها
شنگول آباد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۶
بابا فوق ليسانس
کلا تعطیلات نوروز رو مخ . خوش هم که نمیگذره . جایی هم که برای شادی و تفریح جز فست فودها نیست. پس کاش کم میشد حداقل همون روال تکراری و روزمرگی ا امه می دادیم بهتر بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۶
آره والله همچين ميگن تعطيلات تعطيلات هيشكي ندونه ....فكر ميكنن الان ملت ايران تو هاوايي و جزاير بالي هر روز بالا و پايين ميپرن...والله تو اداره سرگرم تريم ...حداقل ارباب رجوع رو ميزاريم سركار با همكارا ميخنديم خوش ميگذره!!!!!!
خوبی و لطافت و مزایای سال نو برکسی پوشیده نیست ولی..
1.ترافیک سنگین یکماه قبل ازعید .
2.فشردگی کارهای اداری و بعضا موکول شدن آنها به بعد به بهانه شب عید
3. گران شدن بعضی از کالاها بخاطر شب عید
4حجم سنگین ترافیک در جاده ها و تصادفات متعدد در ایام عید و عزا شدن عید بعضی از هموطنان
5 افزایش مشکل گوارشی به علت مصرف آجیل و نتقلات
6 .اکثر کارها موکول می شود به بعد از 20 فروردین و بعضا بعد از فروردین
7.رکود در بازار خرید فروش در فروردین ماه
8. وقفه در جریان تحصیلی دانش آموزان
و صدها مشکل دیگر ناشی از مدیریت نکردن مناسب ما در این ایام می باشد.
اگر تعطیلات به گونه ای در طول سال تقسیم گردد به مراتب بهتر خواهد بود . اگر ما به سال نو از نظر یک مراسم وآیین نگاه کنیم و تمرکزمان روی تعطیلات و هزینه های بی مورد و سفرهای فشرده اجباری نباشد به مراتب برایمان دلچسب تر خواهد بود
مشکل اینجاست که ما خودمون هم با خودمون رو دربایستی داریم و از خودمون می ترسیم که به سنت های غلطی مثل همین تعطیلی های بی اساس خاتمه بدیم.
واقعا الان وقتشه که یه طرح و لایحه ای به مجلس داده بشه و همه ی تعطیلات بجز یکی دو تا مثل عاشورا و اربعین برداشته بشه و بجاش مرخصی به کارمندان و کارگران و ... داده بشه که هر وقت دوست داشتند مرخصی بگیرند و مثلا به مسافرت بروند که در ایام تعطیلات اینقدر تصادف و ... زیاد نشه و هر کسی هر وقت دلش خواست تعطیل باشه نه هر وقت که دولت خواست. البته این نظر من هست و به نظرم حتی با برداشتن تعطیلات مذهبی بی احترامی به مذهب نیست بلکه سفارش خود اهلبیت به کار را عملی خواهیم کرد. تعطیلات ملی هم تعارفی بیش نیست. مثلا روز ملی شدن صنعت نفت! خوب ملی شد که شد. حالا واسه چی باید تعطیل باشه؟ اتفاقا باید کار کنیم و بقیه ی چیزها را هم ملی کنیم.
بنده با تعطیلات نوروز موافقم ولی پزشکان نباید تعطیل بشوند چون دکتر شدند باید بمانند در شهرشان و به بیماران برسند نه اینکه بروند دنبال خوش خوشکان خودشان؛خوب تحمل ندارید پزشک نشید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۶
دوباره انگار دلت میخواد که وزیر محترم بهداشت ورود پیدا بکنه و حالت را جا بیاره!!!!!!خخخخخخخ
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۶
"خوب تحمل نداريد پزشك نشيد" عجب جمله نغز و پر محتوايي بود خداوكيلي....
چرا حرف بیخود میزنید، تعطیلات رسمی 4 روزه، مدرسه ها فقط تعطیل هست تا آخر 13.....
تعطیلات نوروز از نوامیس فرهنگی ایران است
اطفآ با هر چی بازی میکتید با این بازی نکنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۶
نوامیس فرهنگی!!!!! بازی با الفاظ!!!!سفسطه!!!
یعنی این حجم مسافرت وجابجایی خرید قبل و حین عید هیچ تاثیری در رونق بازار و اقتصاد نداره بعدباز کردن مدارس و دانشگاه وادارات موجب رونق اقتصادی میشه!!! واقعا که دلیل عدم رشد کشور ما همین نگاه های فوق کارشناسی یک عده متخصصه
من 15 سال در المان زندگی کردم سال نو فقط یک روز تعطیل بود و همه با انرژی روز دوم ژانویه سر کار بودند. درضمن یک روز هم هفته آخر سال بخاطر کریسمس تعطیل است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۶
این قابل توجه حضراتی که می گویند که کشورهای غربی هم دو هفته تعطیل هستند!!!!!!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۶
خدا وکیلی همه چیمون به آلمان رفته فقط مونده تعطیلات . چقدر هم هیجان زدست این 1:37 شونصدتا از اینا داده !!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۶
به نظرم به جای کم کردن تعطیلات برن زیرساخت ها رو درست بکنن مثل کارهای بانکی رو از طریق اینترنت انجام بدن نه در خونه در کل شهر مثل مترو و پارک وغیره اگه شهر الکترونیک بشه مشکل تعطیلی هم حل میشه . 5شنبه ها شهر تعطیل میشه دیگعه اراد نیازی به بانک وغیره ندارن. خودپرداز ها رو جمع بکنن به جاش از کارت اعتباری و NFS و غیره به کار بگیرن یا خرید ها ااکترونیکی بشه
دیگه گندش رو در آوردید برای چی تیتر جفنگ می زنید مگه در اون دوران تقویم بوده و یا ریتم زندگی اینطور پر شتاب بوده که دوهفته تعطیلات اون برای بعضی ها به شما اینطور فشار آورده
در كشورهاي غربي هم تعطيلات در ماه مارچ(آخر اسفند و اوايل فرودين) همون حدود دو هفته براي مدارس وجود دارد نام آن March Break است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۶
ناشناس 00:33 چرا سفسطه می کنی !!!! این تعطیلات بین ترم تحصیلی است که در زمستان دو هفته و در آخر تابستان هم دو هفته صورت می گیرد که مربوط به مدارس است !!! آنها تعطیلات سه ماهه تابستانی و یک ماهه نوروزی ندارند!!!!!
اين تعطيلات براي استراحت دانش آموزان بسيار مفيد است ايكاش در هر فصل دو هفته تعطيل باشد و در عوض تابستان به جاي سه ماه و نيم حدود دو ماه تعطيل باشد. به هر حال اين تنها تعطيلي سال است كه براي خانواده ها هم بسيار مفرح و شاد و زيباست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۶
تعطیلات سه ماهه برای دانش آموزان فوق العاده مضر است !!!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۶
تابستان در استانهای جنوبی واقعا غیر قابل تحمله
سلام
من بعنوان یک استادیار دانشگاه واقعا تاسف می خورم از دو هفته قبل از سال نو دانشجویان بعنوان نبود وسیله نقلیه کلاس ها راتعطیل می کنند و سال بعد دوباره اول اردیبهشت به کلاس می ایند یعنی یک ماه ونیم تعطیلی که اسفناک است. راه واقعی جهت کاهش تعطیلات برنامه ریزی های دولت نیست بلکه راه عملی کاهش تعطیلات دانشگاه ها و مدارس همانند سایر ادرات است یعنی 4 روز
دیگر چه بلایی بر سر بیماران و مراجعان ادرات می اید خدا می داند. اکثر دکترهای متخصص تا 15 فروردین نیستند بیمارستان ها نیمه نعطیل است اتاق های عمل تعطیل است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۶
آن دکترهای متخصص که گفتین دو نوبت یک ماهه مطب هایشان را تعطیل می کنند یکی در شهریور ماه و دیگری در نوروز و اکثرا به مسافرت های خارج از کشور تشریف می برن!!!!!!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۶
احتمالا شما دانشگاه آزاد کار می کنید! دانشگاههای معتبر اینگونه نیستند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۶
سلام آقاي استاديار....
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
من هم یک مدرس دانشگاه دولتی هستم. به هیچ وجه اینطور نیست. حداکثر 23 اسفند تا 14 فروردین دانشجوها حضور ندارند. که به علت تعطیل نمودن کلاس. 1/17 نمره از ایشان کسر می گردد.
آیین های نوروزی نمادهایی از زندگی ومعنی زندگی هسنند بجای انتقاد از آنها بهتر است به عنوان یک ایرانی و یا بع عنوان کسی که در این کشور زندگی میکند واز نعمتهای آن استفاده می کند ایین های آن را پاس بداریم .چون فقط نوروز است که مانند کوهی ستبر در مقابل فرهنگهای بی محتوی ووارداتی ایستاده است .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۶
کسی منکر آیین نوروزی نیست!!! بحث بر سر تعطیلات زیاد در ایام نوروز است که موجه نیست!!!!
وای وای دم از برداشتن تعطیلات نوزور نزنید هر تعطیلی میخواهید بردارید ولی تعطیلات نوروز نباید دست بهش زده بشه
بجز آموزش و پرورش و دانشگاهها تمام کرمندان باید از پنجم عید برن سر کار . یک عده نیمه خالی لیوان را میبینند اونها با همه چیز مشکل دارند
این موضوع یک درک عمومی و ملی از موضوع میخواهد تا تعطیلات (نوروز) کم شود. من بعنوان یک ایرانی در مجموع فکر نمیکنم فضای عمومی جامعه به این سطح رسیده باشند که چقدر تعطیلات برای کشوری مثل ما مضر است. خواص هم بدلایلی به این موضوع خیلی ورود نمیکنند. نسلهای آینده چه میگویند؟
اولا تعطیلات رسمی نوروز با احتساب 29 فروردین 5 روزه که از بقیه دنیا بیشتر نیست کمتره
از 5 فروردین هرکس بخواد کاره کنه امکان هست مشکل ایران اینه که رکود هست و از 5 تا 12 فروردین انگیزه ای برای کار نیست اصولا اقتصاد ایران فروردین تعطیله . مشکل تعطیلات ایران تعداد روزهاش نیست بی نظمی دز تعطیلات و تغییرات سلیقه ایه
در امور آموزشی و چیزهای دیگه هم من تخصص ندارم و نمی دونم
به نظر من تعطیلی ۱۵روزه یک جا جالب نیست اولا همه در جادها اذیت میشن دوم اگر احیانا کسی در این مدت معین کرفتاری یا کسالتی داشته باشه مجبوره تا سال دیگه صبر کنه ولی اگر از یکسری تعطیلات غیرضروری کاسته بشه وجمعه وشنبه تعطیل بشه هم همه فرصت کافی برای استفاده دارند هم در مراودات با خارج ازکشور بهتر میباشد
Moshkele shoma asasan ba Norooz ast. Tarof ra begozarid kenar!
آقاجان من مازندرانیم دوتا دلیل آوردی هردوتاشم از دیار ما که نمیشه به همه جا تسریش داد.ولی با اینکه باید این تعطیلات کم شه موافقم.مخصوصا تو بخش آموزش وپرورش وآموزش عالی مصیبتیه.
آقا چرا اینقدر زور میزنین آخه!

هرکی عشقه پوله بره باز کنه در دوکونشو! هرکی خوشش میاد تا 13 بره بخوره بخوابه! چیکار به کار بقیه دارین؟!
من آلمان زندگی میکنم
اینجا تعطیلات تقسیم شده تو کل سال و در ضمن تعطیلات هر استان با اونیکی متفاوته
واسه همین یدفعه کل هتل ها پر نمیشه و اتوبانا شلوغ و ....
و سه ماه تابستان فقط یک ماه مدارس تعطیله
ا نجوری بچه ها خیلی از فضای درس فاصله نمیگیرن و ...
درضمن تمامی تعطیلات تا پنج سال بعد مشخصه دقیق دقیق
مثلا شما تو جستجو کنید تعطیلات مدارس هامبورگ .....
بنابراین کاملا میشه برنامه ریزی کرد .
اگر بخواهیم منطقی به تعطیلات عید نگاه کنیم در دنیای امروز این تعطیلات جایگاهی ندارد وبه به غیر از ضرر چیزی عاید کشور نمی کند پس بهتر است تعطیلات کلیه مراکز دولتی ومدارس ودانشگاهها همان 4 روز باشد
اگه قراره سنت تعطیلات نوروز بر اساس گذشته باشه پس لطفا" تمام سنتهای قدیم رو به روز کنید مانند جشنهای نوروزی و آداب و رسوم ایران باستان ؟
براي ما كارمندها كه همون چندروز اول تعطيليم فرقي نداره ولي شما به فكر اون 29 روزي باشين كه ما از تعطيلات دنيا عقب هستيم چون اونا شنبه و يكشنبه تعطيل هستن ما فقط جمعه ، البته بجز وزارتخونه ها كه 5شنبه هم تعطل هستند در ضمن ما جمعه تعطيليم و اونا شنبه و يكشنبه عملا ما در طول هفته 3 روز از دنيا عقب هستيم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۶
نه اینکه اداره جاتی ها پنجشنبه ها خیلی کار انجام میدن!
آنهایی که می خواهند تعطیلات نوروز را کم کنند کاری به میزان تعطیلات ندارند بلکه می خواهند آیینهای باستانی ابران را از بین ببرند.
سلام همه در مضرات تعطیلات گفتند ولی خیلی ها در همین تعطیلات خرج یکسالشون را کاسبی میکنند مثلا شمالی ها که شبی 300 تا400 تومان خونه هاشونو میدن به مسافرا
یکی از دوستانم ساکن استرالیا هست میگه بابت روز ارتش 2 هفته تعطیله ساعت 17 خونه هستن دیگه سرکار نمیرن تعطیلات آخر هفته دو روز تعطیل هستن. و 15 روز بابت کریسمس تعطیل هستن. تابناک خجالت بکش
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۴:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
احتمالا در کره مریخ تشریف دارن!!!!!
من دیروز برای پیگیری موضوعی به شهرداری منطقه 11 رفتم. خیلی خلوت بود. چند نفری هم که آمده بودند کاری نمی‌کردند و خیلی راحت درباره دید و بازدیدهاشون حرف می‌زدند. به من هم گفتند که سیستم قطعه برو بعد از تعطیلات بیا!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۶
خوب سیستم قطع بوده :)
بهتر است نگارنده مقاله به روستا برود واز شر تعطیلات به گفته ایشان دو هفته ای ولی به صورت رسمی چهار روزه خلاص شود.
کسب و کار و خرید و فروش تا یک ماه تعطیل میشه
چرا کامنت منو تایید نکردید؟ چون حرف راست زدم. و تلخ بود براتون.؟
تعطیلات باید کم بشه همین
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل