بازدید 63633
بسته خبری ویژه «تابناک»؛

احضار دستیار روحانی به دادگاه/ آمار جدید از زنانی که به نیویورک رفته‌اند/ محبوب‌ترین قوه کشور به انتخاب رسانه نزدیک به آیت‌الله مصباح/ شکایت از وزیر علوم احمدی نژاد در موضوع زمین‌خواری/ هجوم ایرانیان برای فروش سرمایه‌های خود در آمریکا

رصد‌خانه «تابناک»، ‌خبرهایی‌ برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند؛ تیترهایی مانند «رؤسای جمهور لازم نیست بشریت را نجات دهند!»، «چرایی سقوط شاخص بورس»، «یک بار هم به احمدی‌نژاد مشاوره ندادم»، «حکم استفاده از مواد محترقه از نظر آیت‌الله مکارم»، «احمدی‌نژاد گفت از تحریم‌ها استقبال می‌کند» و... ‌رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۴۸۴۵۲۰
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۷ 17 March 2015
تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد. خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر رسمی؛ خبرهای که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر‌ به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کم‌رنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»، جایی است که خبرهایی ‌گاه غیررسمی و ‌گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، را ‌برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبرهایی که ‌گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و ‌گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه ‌می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری ‌هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند.

در رصدخانه تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

رؤسای جمهور لازم نیست بشریت را نجات دهند!


محمدجواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه گفته: اشکالی که من به رؤسای جمهور وارد می‌دانم این است که وقتی عزیزان ما رأی می‌آورند یادشان می‌رود این رأی برای یک مسئولیت خوب و مهم اجرایی و در چهارچوب قانون تعریف شده است. یک دفعه احساس می‌کنند که باید منجی کشور و بشریت باشند. ادبیات ما یک دفعه از یک مسئول اجرایی با برنامه به یک آدمی که بحث‌های فلسفی بزرگی می‌کند تبدیل می‌شود و گاهی هم این بحث‌های فلسفی به جایی می‌رود که فقط به ایران محدود نیست بلکه به کل بشریت می‌رسد.

حمایت افکار عمومی آمریکا از مذاکرات هسته‌ای


نتایج یک نظرسنجی تازه که توسط سی‌ان‌ان و او. آر. سی اینترنشنال انجام شده نشان می‌دهد که ۶۸ درصد شهروندان آمریکایی از مذاکرات دیپلماتیک مستقیم با ایران حمایت می‌کنند.

با این حال کمتر از نیمی از آن‌ها معتقدند ۴۷ سناتوری که نامه هشدار آمیز خطاب به مقامات ایران را امضا کرده بودند، زیاده روی کرده‌اند و کمتر از ۴۰ درصد عقیده دارند این نامه به روند مذاکرات آسیب زده است.

تأیید رسمی حضور داعش در افغانستان


دفتر رئیس جمهوری افغانستان برای اولین بار رسما حضور داعش در افغانستان را تأیید کرد. اجمل عابدی سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان به بی‌بی‌سی گفته، «حضور داعش در افغانستان واقعا نگران کننده است». وی افزوده که شکل جنگ در افغانستان تغییر کرده و تروریسم حالا تبدیل به یک سیستم شده است.

چرایی سقوط شاخص بورس


شاخص بورس روز سه‌شنبه با افتی ۵. ۵ درصدی در یک روز، به ۶۱ هزار و ۵۰۰ واحد سقوط کرد. در پی بازگشایی نماد شرکت‌های پالایشگاهی، بورس تهران ریزش‌های شدیدی را تجربه کرده و با افت قیمت و کاهش تقاضا مواجه شده است. در معاملات امروز بورس تهران شرکت‌های پالایشگاهی بعد از ۹ ماه توقف، به تالار شیشه‌ای برگشتند و موجب کاهش شدید قیمت‌ها و ریزش شاخص‌های بورس شدند.

کار‌شناسان افت‌های بالای ده هزار واحد را در روز بازگشایی پالایشگاه‌ها پیش‌بینی می‌کردند، و این موضوع به کمک رشد برخی سهم‌ها و معاملات بلوکی تعدیل شد.

احضار دستیار روحانی به دادگاه

علی یونسی دستیار ویژه رئیس جمهور ایران در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی به دادگاه ویژه روحانیت احضار شده است. بنا به ادعای تسنیم، احضار یونسی به دلیل سخنان اخیر وی در مورد کشور عراق بوده که منجر به واکنش‌هایی در این کشور و نیز در فضای سیاسی داخلی شد.

یک بار هم به احمدی‌نژاد مشاوره ندادم


جمشید پژویان رئیس سابق شورای رقابت در گفت‌و‌گویی تفصیلی با نامه نیوز به بررسی اشتباهات ساختاری نظام اقتصادی کشور پرداخته و تأکید می‌کند «کسانی که برای اقتصاد ایران تصمیم می‌گیرند گیرند برای درمان فرزند خود به دنبال بهترین پزشک اطفال هستند. اما اقتصاد کشور که ۷۵ میلیون نفر متأثر از آن هستند، به دست هر فردی که اقتصاددان نیست می‌سپارند. دلیلش هم این است که تأثیر سیاست‌های اقتصادی زمان بر است و زمانی که آثار تصمیمات بروز می‌کند خیلی‌ها دلیل آن را متوجه نمی‌شوند».

پژویان همچنین در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو رابطه نزدیک خود با رئیس دولت دهم را شیطنت رسانه‌ای عنوان کرد و گفت «مسأله رابطه در مورد سیاست درست هدفمندی یارانه‌ها بود که من در تمام موارد حمایت می‌کردم. من با تمام دولت‌ها همکاری داشته‌ام و اتفاقا با دولت آقای احمدی‌نژاد از نظر کار مشاوره‌ای کار کمتری انجام دادم چون به هیچ عنوان در یک جلسه هیأت دولت حضور نداشتم و حتی یک بار مشاوره ندادم».

توهین یار احمدی‌نژاد به یکی از ارکان نظام

عبدالرضا داوری از افراد نزدیک به محمود احمدی‌نژاد و اسفندیار رحیم مشایی در گفت‌وگو با نامه نیوز با اشاره به رأی نیاوردن هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست مجلس خبرگان گفت: ایشان با مواضعی که بعد از فتنه ۸۸ اتخاد کردند هیچ جایگاهی در فضای حاکمیتی نظام جمهوری اسلامی نخواهند داشت و صرفا در یک پست تشریفاتی مثل ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام نمی‌تواند فرا‌تر نگاه کند.

مدیرمسئول سابق روزنامه شهروند در مورد آینده سیاسی آیت‌الله هاشمی خاطر نشان کرد: معتقدم به احتمال بسیار در انتخابات مجلس خبرگان آقای هاشمی رفسنجانی سال آتی رد صلاحیت می‌شود و همین کرسی معمولی در مجلس خبرگان را هم از دست خواهند داد.


آیت‌الله محمدرضا نکونام مرخص شد

محمدرضا نکونام مشهور به آیت الله نکونام، از اساتید حوزه علمیه قم که از مدتی پیش بازداشت بود، دیروز (دوشنبه) از زندان به مرخصی رفته و پس از طی شدن دوره مرخصی به زندان باز خواهد گشت. در روزهای گذشته نیز فرزند وی از روند بررسی پرونده پدرش، ابراز رضایت کرده بود.

حکم استفاده از مواد محترقه از نظر آیت‌الله مکارم


حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی به پرسشی درباره استفاده از مواد محترقه در چهارشنبه سوری پاسخ گفته است. به گزارش شفقنا، متن پرسش مطرح و پاسخ این مرجع تقلید شیعیان بدین شرح است:

حکم استفاده از مواد محترقه در چهارشنبه سوری، زمانی که اکثریته مزمان از آن استفاده می‌کنند، بفرمایید.

این کار خلاف عقل و شرع است.

محبوب‌ترین قوه کشور به انتخاب رسانه آیت الله مصباح


مرسوم است که آخر هر سال، رسانه‌ها و افکار عمومی رأی خود را پیرامون «ترین‌ها» ‌صادر می‌کنند. با اندکی جستجو در فضای مجازی و رسانه‌ای کشور، به راحتی می‌توان به محبوب‌ترین‌ها، موفق‌ترین، زشت‌ترین‌ها و... در نزد افکار عمومی دست یافت؛ اما شرط دسترسی و فهم این مهم تنها کمی واقع بینی و فاصله گرفتن از توهمات است.

«بی‌باک» سعی دارد طی گزارشات متعدد با کمک تعدادی از نخبگان و کار‌شناسان کشور از «ترین‌های» سال ۹۳ رونمایی نماید. در این سلسله گزارش‌ها سعی بر این است تا از محبوب‌ترین، منفورتین، پرحاشیه‌ترین، پرمخاطب‌ترین، صریح‌ترین و سایر «ترین‌های» سال ۹۳ معرفی شوند.

قوای سه‌گانه یا قوای حاکم در جمهوری اسلامی ایران، بر طبق اصل 57 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران عبارتند از: قوه قانون‌گذاری، قوه مجریه و قوه قضائیه. این قوا زیر نظر مقام معظم رهبری و مستقل از یکدیگر برطبق اصول قانون اساسی فعالیت می‌کنند. از هر جهت که بنگریم کارهای ارزنده و قابل تقدیر دستگاه قضا در سال جاری پیرامون مبارزه عملی و غیرشعاری با فساد و برخورد قاطع با برخی دانه درشت‌ها آنقدر بر کام مردم و نخبگان کشور شیرین بود که ما را مجبور کرد تا در اولین گزارش به محبوب‌ترین قوه کشور بپردازیم.

به گزارش بی‌باک، افتخاراتی که دستگاه قضا امسال در مبارزه با فساد به نام خود ثبت کرد و جسارت و قاطعیتی که از خود در قبال برخی قلدرمآب‌ها و دانه درشت های سیاسی و اقتصادی بروز داد، جایگاه و محبوبیت این قوه کشورمان را در بین مردم بسیار ارتقا داده است.

شکایت از وزیر علوم احمدی‌نژاد در موضوع زمین‌خواری


رئیس سازمان امور اراضی کشور از شکایت از کامران دانشجو وزیر اسبق علوم و استاندار تهران در دولت نهم خبر داده است. قباد افشار این شکایت را در راستای بحث زمین خواری در کلاک لواسان دانسته است.

بنا به ادعای قباد افشار درباره این پرونده زمین خواری هم از شهردار وقت لواسان شکایت شده است و هم از استاندار تهران. افشار می‌گوید، شکایت از دانشجو، به این دلیل صورت می‌گیرد که با وجود اینکه طرح در شورایعالی تصویب نشده بود، دستور تفکیک و ساخت‌وساز را داد و این را ابلاغ کرد.

وضعیت قرمز منابع آبی در ۹ کلان‌شهر


معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان آنکه میانگین بارندگی‌های کشور در ۷ سال اخیر از ۲۴۲ به ۲۰۳ میلی‌متر کاهش یافته است، گفت: هم‌اکنون ۹ مرکز استان در وضعیت قرمز آبی قرار دارند. تشیعی با بیان آنکه برای عبور از پیک مصرف تابستان ۹۴ به همکاری مشترکان برای صرفه‌جویی دست‌کم ۱۰ تا ۲۰ درصدی مصرف آب نیاز داریم، تصریح کرد: هم‌اکنون ۹ مرکز استان شامل شهرهای کرمان، بندرعباس، سنندج، تهران، اصفهان، مشهد، شیراز، کرج و همدان در وضعیت قرمز آبی قرار دارند که صرفه‌جویی دست‌کم ۲۰ درصدی مشترکان برای تامین پایدار آب شرب ضروری است.

اعتراض به تصدی نعمت‌زاده بر ۳۳ شرکت خصوصی


نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با انتقاد از تصدی وزیر صنعت در ۳۳ شرکت خصوصی، گفت: تصدی نعمت‌زاده در این شرکت‌های خصوصی با قاموس نظام اسلامی همخوانی ندارد.

حسین طلا با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر تصدی‌گری گسترده برخی از مسئولان ارشد کشور در بخش خصوصی گفت: در حالی که برخی از وزارتخانه‌ها هنوز نتوانسته‌اند حقوق پرسنل خود را پرداخت کنند، برخی از مسئولان علاوه بر مزایای مقام عالی وزارت، تصدی‌گری گسترده و خلاف قانون در بخش خصوصی انجام می‌دهند که این واقعا مایه تأسف است.

خسارت راننده علی مطهری را چه کسانی پرداخت کردند؟


مصطفی ترک همدانی وکیل مطهری درباره جبران شدن خسارت‌های وارده به خودرو حامل علی مطهری در سفر به شیراز گفت: استانداری تعمیرات خودرو را بر عهده گرفته و هزینه‌ها را پرداخت کرده است و همچنین حامیان دکتر مطهری مبالغی را به این راننده به عنوان خسارت پرداخت کرده‌اند.

احمدی‌نژاد گفت از تحریم‌ها استقبال می‌کند


سید حسین موسویان، عضو پیشین تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان در کتاب بحران هسته‌ای ایران خاطره‌ای از احمدی‌نژاد در مذاکرات نقل کرده و نوشته است: رئیس جمهور منتخب و من نه فقط در مورد مسائل مربوط به برنامه‌های هسته‌ای، بلکه در ابعادی وسیع‌تر درباره مناسبات ایران با غرب صحبت کردیم. ما در هیچ یک از مسائل مورد گفت‌وگو حتی یک نقطه نظر مشترک نیز نداشتیم. در این فرصت من با دیدگاه‌های وی در مورد سیاست خارجی آشنا شدم که به نظر من تندروانه‌ترین موضع‌گیری در میان مواضع سیاستمداران ایرانی از زمان روی کار آمدن جمهوری اسلامی در ایران بود. آقای احمدی‌نژاد با صراحت به من گفت که احکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و احتمال ارجاع پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد، تصویب قطعنامه‌های تنبیهی علیه ایران در شورای امنیت، موضع‌گیری کشورهای غربی علیه ایران و به طور کلی مناسبات ایران با کشورهای غربی برای وی هیچ اهمیتی ندارد. رئیس جمهوری در این دیدار به من گفت که از اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران استقبال می‌کند، چون این گونه فشار‌ها باعث خواهند شد که ایران استقلال و خودکفایی بیشتری پیدا کند. پس از این ملاقات متوجه شدم که ایران به سمت یک بحران و رویارویی جدید در سطح منطقه و همچنین در سطح بین‌المللی حرکت خواهد کرد. من هیچ شکی نداشتم که احمدی‌نژاد بدون هیچ گونه توافق و مشورتی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و جامعه بین‌الملل دستور آغاز غنی‌سازی اورانیوم را صادر خواهد کرد.

شکی نداشتم که با یک چنین تصمیماتی حتما پروژه هسته‌ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارجاع خواهد شد و به زودی تحریم‌هایی علیه ایران به تصویب خواهد رسید.

هجوم ایرانیان برای فروش سرمایه‌های خود در آمریکا


یکی از رسانه‌های غربی نوشته: یک ایرانی که بین ایران و آمریکا در سفر است گفت که او و بسیاری از هموطنانش در حال فروش سرمایه‌های خود در آمریکا هستند تا میزان دلار امریکا در داخل ایران را افزایش داده و به رشد اقتصادی کشورشان کمک کنند. ایرانیان ساکن امریکا باید از فرصت استفاده کرده تا پول‌های خود را به ایران منتقل کنند، چراکه هنوز دلار در ایران قدرتمند است. بازارهای ایران هم اکنون واکنش مثبتی به اخبار خوب از مذاکرات نشان داده‌اند. براساس این گزارش، ایرانیان هم اکنون در حال فروش سرمایه‌های خود در آمریکا هستند، چراکه می‌توانند ریال یشتری نسبت به ۶ ماه آینده خریداری کنند. یک منبع به بریت بارت گفت که توافق هسته‌ای احتمالا تا هفتهٔ آینده به دست می‌آید. اگر چنین اتفاقی بیفتد ۱۰۰ میلیارد دلار از سرمایه‌های ایران که در طول چندین سال گذشته مسدود شده، آزاد می‌شود.

آمار جدید از زنانی که به نیویورک رفته‌اند


معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: برخی درباره سفر به نیویورک برای شرکت در کمیسیون مقام زن از عبارت لشکرکشی زنان به سرزمین شیطان یاد کردند در حالی که این افراد هنوز فرق بین لشکر از گروهان را نمی‌دانند. وی با بیان اینکه برخی از عبارت لشکرکشی برای حضور معاونت زنان و تعدادی از سازمان‌های مردم نهاد و سمن‌ها در این اجلاس یاد کرده‌اند، ادامه داد: استفاده از این عبارت نشان می‌دهد مدعیان عده‌ای جوان هستند که تفاوت گروهان از لشکر را تشخیص نمی‌دهند زیرا فقط ۵ نفر دولتی با من همراه بودند و رقم اعضای سازمان‌های مردم نهاد نیز به ۱۵ نفر نرسید.

تجمع داوطلبان معترض به انتخابات شورایاری‌ها


تعدادی از داوطلبان چهارمین دوره انتخابات شورایاری‌ها از محل وردآورد دقایقی پیش در مقابل ساختمان شورا تجمع و درخواست رسیدگی به شکایات مطرح شده از سوی هیأت نظارت بر انتخابات داشتند. تعدادی از تجمع کنندگان به نحوه نظارت و فرآیند برگزاری انتخابات انتقاد و مطرح کردند که تعدادی از ناظرین انتخاب شده در پای صندوق‌های رأی در محله وردآورد تقلب‌هایی را در برگزاری انتخابات داشته‌اند. این افراد همچنین با اشاره به ارسال شکایتشان به هیأت نظارت مرکزی و ریاست آن، خاطرنشان کردند: هیچ‌یک از شکایات مطرح شده رسیدگی نشده است.

مقصر اصلی حادثه شیراز پیدا شد


رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: مقصر واقعه شیراز رئیس دانشگاه است که از اجرای مصوبه شورای تأمین استان فارس تمرد کرده و لذا تقصیر اساسی در واقعه شیراز با شخص رئیس دانشگاه شیراز و قائم‌مقام او است. علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی درباره حادثه اخیر شیراز و حمله عده‌ای به علی مطهری، گفت: با توجه به مصوبه شورای تأمین استانداری فارس مبنی بر ضرورت لغو سفر آقای مطهری به شیراز و سخنرانی او در دانشگاه و نیز ابلاغ این مصوبه به رئیس دانشگاه شیراز، وی از اجرای این دستور تمرد کرده و لذا تقصیر اساسی در واقعه شیراز با شخص رئیس دانشگاه شیراز و قائم مقام او است و حتماً باید در قبال عدم اجرای مصوبه شورای تأمین استان فارس پاسخگو باشند.

تخمه ژاپنی هم‌ قیمت‌ پسته شد!


در این روز‌ها همچون روال هر ساله، میزان تقاضای انواع آجیل شب عید افزایش چشمگیری یافته است و این افزایش تقاضا در کنار کاهش عرضه باعث شده که قیمت برخی اقلام مانند فندق و تخمه ژاپنی افزایش محسوسی پیدا کند. البته قیمت اقلام دیگری از جمله پسته، بادام، بادام هندی، گردو، تخمه کدو و... تغییر چندانی نسبت به ماه‌های اخیر نداشته‌اند.

مسال فندق گران‌ترین نوع آجیل به حساب می‌آید و به طور متوسط مغز فندوق در مغازه‌های سطح شهر کیلویی ۷۵ تا ۸۵ هزار تومان عرضه می‌شود. به گفته برخی فروشندگان امسال میزان عرضه فندق نسبت به تقاضای آن بسیار پایین‌تر است و همین مسأله باعث افرایش قیمت این خشکبار شده است. این درحالی است که براساس اعلام مسئولان وزارت جهاد کشاورزی قیمت منطقی برای هر کیلوگرم فندق درجه یک نهایتا ۳۰ هزار تومان و برای هر کیلوگرم مغز فندق درجه یک فرآوری شده نهایتا حدود ۶۵ تا ۷۰ هزار تومان است و بیش از آن سودجویی فروشندگان است.

همچنین رئیس اتحادیه خشکبار و آجیل فروشان تهران دلیل بالا بودن برخی اقلام آجیل را مربوط کیفیت و اندازه آن دانسته است. تخمه ژاپنی نیز که یکی از پایه‌های اصلی آجیل شب عید است در آستانه سال جدید هر کیلوگرم آن حدود ۱۵ تا ۱۸ هزار تومان افزایش یافته است؛ به طوری که هرکیلوگرم تخمه ژاپنی ۴۷ تا ۵۰ هزار تومان در مغازه‌های سطح شهر فروخته می‌شود. همچنین تخمه کدو ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان و تخمه آفتاب گردان بین ۱۳ تا ۱۶ هزار تومان عرضه می‌شود.

انواع پسته شور و خام درجه یک و درجه دو بین ۴۵ تا ۷۰ هزار تومان فروخته می‌شود که قیمت آن نسبت به هفته‌ها و ماه‌های اخیر تغییر چندانی نداشته است. بادام هندی نیز که تا چند سال پیش مرغوب‌ترین نوع آجیل به حساب می‌آمد بین ۵۵ تا ۵۸ هزار تومان عرضه می‌شود که تقریبا با قیمت پسته و بادام برابری می‌کند و قیمت آن از فندق پایین‌تر است. در کنار این اقلام گردو که البته جزو آجیل شب عید محسوب نمی‌شود بین ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان عرضه می‌شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل