بازدید 3646

سومین اجلاس جهانی کاهش بلایای طبیعی

دبیرکل سازمان ملل متحد، میزان خسارات سالانه ناشی از بلایای طبیعی در جهان را 300 میلیارد دلار اعلام و تاکید کرد: با اختصاص سالیانه 6 میلیارد دلار برای مقابله با بحران ها تا سال 2030، می توان از میزان خسارات ناشی از این بلایای طبیعی کاست.
کد خبر: ۴۸۳۶۸۷
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۸ 14 March 2015
دبیرکل سازمان ملل متحد، میزان خسارات سالانه ناشی از بلایای طبیعی در جهان را 300 میلیارد دلار اعلام و تاکید کرد: با اختصاص سالیانه 6 میلیارد دلار برای مقابله با بحران ها تا سال 2030، می توان از میزان خسارات ناشی از این بلایای طبیعی کاست.

به گزارش ایرنا، بان کی مون این مطلب را عصر امروز(شنبه) در آغاز به کار سومین اجلاس جهانی کاهش بلایای طبیعی در شهر سندایی ژاپن بیان کرد.

در این اجلاس که پنج روز به طول می انجامد، «اسماعیل نجار» معاون وزیر کشور و رییس سازمان مدیریت بحران کشورمان نیز به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران حضور دارد.

دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین از شرکت کنندگان در این اجلاس خواست در مباحث خود در طول برگزاری این نشست، به خواسته ها و نیازهای میلیونها مردم دنیا توجه داشته باشند و راهکارهای خود را بر اساس نیازهای موجود ارایه کنند تا بتواند مسایل و مشکلات ناشی از قهر طبیعت را کاهش دهد.

«شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن نیز در آیین گشایش این نشست بین المللی، وعده کمک چهار میلیارد دلاری داد و گفت که کشورش این مبلغ را برای مدیریت، کمک و مقابله با انواع بلایای طبیعی هزینه می کند.

وی تاکید کرد که این کمک ها می تواند علاوه مباحث مالی، کمک های علمی و فنی را نیز شامل شود.

وی افزود: دولت ژاپن در این زمینه طرحی چهار ساله را اجرا خواهد کرد که براساس آن، دستکم 40 هزار متخصص در زمینه بحران های طبیعی آموزش داده خواهند شد.

آبه، همچنین ضمن قدردانی از کشورهای جهان به دلیل حمایت از ژاپن پس از فاجعه زلزله شهر سندایی در سال 2011، ابراز امیدواری کرد که کشورها بتوانند از این همایش برای سهیم شدن در درس های آموخته شده از بلایای طبیعی و تقویت همکاری های بین المللی استفاده کنند.

سندایی، یکی از شهرهای واقع شده در شمال شرق ژاپن است که در زلزله 9 ریشتری سال 2011 و سونامی پس از آن به کلی ویران شد.

سومین اجلاس جهانی کاهش بلایای طبیعی تا 27 اسفندماه در شهر سندایی ادامه خواهد داشت و نمایندگان کشورهای حاضر در این نشست بین المللی، درباره چگونگی مدیریت تهدیدهای بلایای طبیعی، بحث و تبادل نظر می کنند.

تصویب و تدوین دستورالعمل جدید برای کاهش خطرات طبیعی، به روز رسانی تجارب کسب شده کشورها و به اشتراک گذاشتن آنها برای کنترل و کم کردن تلفات انسانی در دهه های آینده، ارایه دستورالعمل های لازم برای کاهش تلفات و تقویت و انعطاف پذیری بیشتر در برابر حوادث طبیعی از محورهای مهم این اجلاس عنوان شده است.

این همایش 10 سال یکبار برگزار می شود؛ برای نخستین بار کنفرانس یادشده در سطح اجلاس سران در حال برگزاری است.

سازمان ملل پیشتر در گزارشی اعلام کرده بود که در 10 سال گذشته، حدود 700 هزار نفر در اثر بلایای طبیعی در جهان جان خود را از دست داده اند و ضررهای اقتصادی ناشی از این بلایا، به یک تریلیون و 400 میلیارد دلار می رسد.

براساس آمارهای ارایه شده، بلایای طبیعی در سال گذشته میلادی بیش از 22 هزار 542 نفر را در جهان کشت که مرگبارترین آن گردباد «های یان» در فیلیپین بود.

جاری شدن سیل های موسمی در هند نیز سال گذشته 6 هزار و 54 کشته به همراه داشت که از مرگبارترین حوادث سال گذشته میلادی محسوب می شود.

سال 2004 میلادی جهان شاهد یکی از مرگبارترین حوادث طبیعی کره زمین بود؛ زمانی که حدود 243 هزار نفر براثر زمین لرزه و سونامی اقیانوس هند جان خود را از دست دادند.

آمار ارایه شده نشان می دهد در سال گذشته میلادی حدود 100 میلیون نفر در جهان که عمدتا از قاره آسیا بودند تحت تاثیر بلایای طبیعی قرار گرفتند که کمترین میزان در یک دهه گذشته بود.

براساس ارزیابی های انجام شده، آسیب های اقتصادی ناشی از بلایای طبیعی در جهان در سال 2013 نزدیک به 119 میلیارد دلار است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر