بازدید 10626
ارزشمندترین حراج هنری؛

جوایز سینمایی رخشان بنی‌اعتماد، سرپناه زنان بی‌سرپناه

این اقدام می‌تواند با مشارکت دیگر هنرمندان همراه شود. در واقع انتظار می‌رود دیگر چهره‌های هنری نیز با حراج جوایز و یا برخی از آثارشان به نفع چنین حرکت ارزشمند، آغازگر حرکت بزرگ‌تری باشند که می‌تواند یک نهضت فرهنگی را شکل دهد...
کد خبر: ۴۸۱۴۷۴
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۸ 07 March 2015
رخشان بنی‌اعتماد در اقدامی غیرمرسوم و ارزشمند، جوایز سینمایی‌اش را حراج کرده و برای شروع، جایزه آسیاپاسفیک را در کنار چکش حراج قرار داده تا با هزینه فروش این جوایز، برای زنان بی‌سرپناه، محلی مناسب برای اقامت بنا شود؛ اقدامی متفاوت که انتظار می‌رود با همراهی دیگر هنرمندان همراه شود و بدین شکل، هدف‌گذاری در نظر گرفته شده برای آن دست سهل الوصول‌تر شود.

به گزارش «تابناک»، فروش یا حراج جوایز بین‌المللی هنری و به طور خاص جوایز سینمایی، اقدامی غیرمعمول ‌و حتی در مواردی کاملاً ممنوع است؛ از آن جمله، می‌توان به جایزه اسکار اشاره کرد که دریافت کنندگانش، توافق‌نامه را مبنی بر عدم فروش به غیر اهدا‌ می‌کنند و در صورت آنکه قصد فروش داشته باشند، باید در اولویت نخست به قیمت نمادین یک دلار به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی یا‌‌ همان آکادمی اسکار بفروشند.

جوایز هنری و به طور خاص سینمایی، معمولاً یا به اشخاص ـ در راستای بزرگداشت‌ ایشان ـ و یا به موزه‌ها اهدا می‌شوند و در ایران نیز بسیاری از سینماگران مجموع جوایزشان را به موزه سینما اهدا‌ کردند و موزه سینمای ایران را به یکی از موزه‌های مهم سینمایی جهان تبدیل کرده که طبیعتاً هر چه حجم این جوایز و یادگارهای مهم تاریخ سینمای ایران و همچنین وسعت اهداکنندگان این جوایز افزوده شود، اعتبار این موزه بیش از پیش خواهد شد.

با این حال، رخشان بنی‌اعتماد راه متفاوتی ‌در پیش گرفته و قصد دارد تا همه جوایز سینمایی‌اش از برلین تا آسیاپاسفیک ‌به حراج بگذارد و هدفی مقدس ‌برای درآمد حاصل از این حراج بین‌المللی در نظر گرفته که می‌تواند این اقدام غیرمرسوم را به کاری مرسوم در سطح سینمای ایران بدل نماید و بدین ترتیب، جوایز بین‌المللی سینمایی، سوای نگاه هنری که به آن‌ها می‌شود، یک کارکرد مثبت دیگر نیز برای جامعه ایران داشته باشد.

جوایز سینمایی رخشان بنی‌اعتماد، سرپناه زنان بی‌سرپناه

بر پایه آنچه امروز رسماً اعلام شد، جایزه ویژه هیأت داوران جشنواره «آسیاپاسفیک» در حراجی بین‌المللی به معرض فروش گذاشته خواهد شد تا هزینه ساخت خانه مهر توسط موسسه «طلوع بی‌نشان‌ها» برای زنان کارتون خواب شهر تامین شود؛ جایزه‌ای که بنی اعتماد به تازگی دریافت کرد، به سرعت درباره سرنوشتش تصمیم‌گیری نمود و در ابتدای صف فروش جوایزش به نفع این حرکت انسان‌دوستانه قرار داد.

بنی اعتماد که پیش از این و به هنگام سپردن جایزه‌های خود به موزه سینما اعلام کرده بود ‌بعد از حیات کلیه جوایزش به منظور تأسیس بنیادی برای حمایت از زنان آسیب دیده تحت نظارت فرزندانش «تندیس» و «باران» به فروش برسد‌، حال با اهدای آخرین جایزه‌اش برای فیلم «قصه‌ها»، نشان داد، هنوز می‌توان به ابتکارعمل‌های تازه‌ای برای بهره‌برداری از ظرفیت‌های فرهنگی در راستای جریان‌سازی فرهنگی و جلب توجه افکارعمومی نسبت به معضلات اجتماعی ـ به عنوان دغدغه غالب در آثارش ـ دست زد.

این جایزه طی چند روز آینده به مکان احداث «خانه مهر» منتقل خواهد شد تا در فروشی بین‌المللی به بالا‌ترین قیمت پیشنهادی به فروش رسیده و هزینه ساخت «خانه مهر» سرپناه زنان کارتون خواب تامین شود؛ اقدامی که می‌تواند با مشارکت دیگر هنرمندان همراه شود و در واقع انتظار می‌رود، دیگر چهره‌های هنری نیز با حراج جوایز ‌یا برخی از آثارشان به نفع چنین حرکت ارزشمند، آغازگر حرکت بزرگ‌تری باشند که می‌تواند یک نهضت فرهنگی را شکل دهد.

در همین راستا، فیلم «کاغذ بی‌خط» ناصر تقوایی جمعه شب پانزدهم اسفند ماه در تالار «ایوان شمس» به منظور حمایت از احداث این خانه به نمایش درآمد و در همین مراسم جایزه فیلم «قصه‌ها» به این مؤسسه اهدا شد تا آنچه در این مراسم آغاز شده بود، تداوم یابد و آنچه رخشان بنی‌اعتماد رقم نیز می‌تواند با سلسله اقدامات مشابه از سوی دیگر هنرمندان شاخص کشورمان در واپسین روزهای باقی مانده به بهار ۱۳۹۴ تداوم یابد و به عنوان بخشی از مسئولیت اجتماعی هنرمندان در کارنامه ایشان ثبت شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۲۶
انتشار یافته: ۱۱
آفرین بر خانم بنی اعتماد. درود بر کسانیکه هنوز ازاده اند .
امیدوارم سایر اقشار تحصیلکرده.ورزشکار و هنرمند هم به این چالش انسانی پاسخ مثبت بدهند و در این شرایط بد اقتصادی و... دردی از هموطنان بکاهند.
زنده باشی خانم بنی اعتماد ، برای دختر و همسر عزیزت هم آرزوی بهترینها رو دارم
خانم هاببخشید که اینچنین مینویسم ولی در دنیایی که خیلی ها حرف ازمردو مردانگی این بانوی هنرمند و ارزشمند ایرانی بار دیگر کاری کرد کارستان ودست همه کسانی را که دم از مرد و مردانگی میزنند بست ،احسنت خانم بنی اعتمادپیروز و سربلند باشی
آفرین به این شیرزن
خانم بنی اعتماد عزیز
آرزومندم خدا به شما و تمامی زنان تلاشگر و فرهیخته این سرزمین عزت روز افزون عطا کند. شما که دغدغه مشکلات جامعه را در آثارتان نیز میتوان به راحتی مشاهده کرد.
بهروز باشید
تفکرات ایشون و گلاب آدینه و پوران درخشنده بسیار شبیه به فمنیست هاست
این حرکت خیلی عالی بود
امیدوارم دیگر بزرگان هم الگو بگیرند
کار بسیار ارزشمندی انجام داده اند به ایشان درود می فرستم
آفرین به این بانوی هنرمند و مادر نازنین.
خدا از شما راضی باشه
بهترین و بالاترین بهای این حرکت زیبا از زمانی که خواهر بزرگوارم نیت انجام این کار را داشته به ایشان رسیده که همان رضا و خوشنودی پروردگار مهربان است
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل