بازدید 34659
انتقادات معاون سابق نظام وظيفه خریداری خواهد یافت؟

نصف افرادی که به سربازی می‌روند اضافه هستند!

سربازی در ذهن مسئولان، مسأله‌ای است که وقتی می‌خواهیم به فردی یک امتیاز بسیار بزرگ دهیم، او را از سربازی معاف می‌کنیم؛ مثل معافیت ایثارگران، مدال‌آوران ورزشی و المپیادهای علمی و... ؛ پس با این نگاه، سربازی خدمت مقدس تلقی نمی‌شود، بلکه یک اقدام سخت است. به دلایلی از این دست است که می‌گوییم غایبان به نسبت کسانی که به خدمت می‌روند در زندگی جلو‌تر هستند.
کد خبر: ۴۷۸۹۲۷
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۰ 28 February 2015
با ۵۰ درصد سربازان کنونی هم می‌شود، نیاز نیروهای مسلح را برطرف کرد؛ این را اگر ما بگوییم یا حتی فردی چون نمایندگان مجلس، دولت‌مردان، اساتید دانشگاه و امثال ایشان مطرح کنند، ممکن است غیر کار‌شناسی خوانده شده و به این دلیل که بر بحث محاط نیستیم، مردود خوانده شود؛ اما این ادعا را فردی مطرح کرده که سال‌ها در ‌جریان بوده و حرفش قابل اتکا و اعتناست.

به گزارش «تابناک»، طی روزهای گذشته و به فاصله کوتاهی از تصویب قانون تعیین جریمه برای سربازان غائب و تعیین چگونگی معاف شدن ایشان به ازای دریافت مبالغی خاص، همایشی با نام «سربازی و راهکارهای عادلانه» در دانشگاه تهران با حضور جمعی از مسئولان برگزار شد که برخی مطالب مطرح ‌در آن، جا دارد که به دقت مورد توجه قرار گرفته و دستمایه طراحی مکانیزمی جدید برای خدمت وظیمه عمومی در کشور یا‌‌ همان سربازی شود.

از جمله میهمانان این همایش، محمدرضا اکبر حلوایی، معاون پیشین سازمان وظیفه عمومی ناجا بود که پس از ‌سخنرانی در این همایش، در نشست پرسش و پاسخ با دانشجویان و دیگر میهمانان همایش حضور یافت و به موضوعاتی اشاره کرد که کمتر سابقه داشته مشابه‌شان را از زبان فردی که در این باره مسئولیت داشته بشنویم؛ موضوعاتی که‌ گاه بارها در جامعه‌ از زبان مردم شنیده می‌شود، ولی شنیدن آن «از زبان مسئولان ـ ولو آن فرد مسئول سابق لقب بگیرد ـ بدیع به نظر می‌رسد. مانند اینکه «سربازان به نسبت افرادی که معاف می‌شوند، هیچ مزیتی ندارند و حتی عقب‌تر قرار می‌گیرند‌».

با این مقدمه می‌توان دریافت که در این همایش چه سخنان جالبی مطرح شده است؛ جملاتی که نیاز به توضیح و تفسیر ندارند و چه بسا اگر عینا نقل شوند، راحت‌تر می‌توانند شائبات را برطرف کنند؛ بنابراین، ‌برخی از سخنان معاون سابق سازمان وظیفه عمومی ناجا را عینا درج می‌کنیم.

* سربازی یک موضوع تک بعدی نیست، ولی به جنبه‌های دیگر آن نگاه نمی‌شود؛ به عنوان مثال حوزه اقتصادی. سربازی یعنی درگیر کردن یک جوان به مدت بیش از دو سال، به طوری که سه یا چهار ماه قبل از سربازی و سه یا چهار ماه بعد از سربازی این جوان را درگیر می‌کنیم و یک نیروی مولد اقتصادیِ جوان و کار‌آفرین را از محیطی که در آن تأثیرگذار است، به محیطی بدون بهره‌وری کافی منتقل می‌کنیم.

 
* در حوزه فرهنگ؛ افراد با تفکرات و آداب و رسوم و فرهنگ متفاوت را در یک محیط پادگانی با یک تراکم انسانی زیاد و مدت زمان بالا جمع می‌کنیم که البته موجب تبادل فرهنگی هم می‌شود اما از این اتفاق هیچ هدف خاصی دنبال نمی‌شود.

* در حوزه اجتماعی؛ مشکلات محیط‌های پادگانی و تأثیراتی که بعدا در رفتار اجتماعی فرق ‌می‌ماند.

* در حوزه خانواده؛ از روزی که فرزند پسر به دنیا می‌آید، دغدغه سربازی برای خانواده شروع می‌شود، حتی خانواده‌هایی که برای معافیت فرزندشان دست به هرکاری می‌زنند هم از این دغدغه بی‌بهره نیستند.
 

* در حوزه تحصیل؛ برخی برای نرفتن به سربازی تحصیلاتشان را طولانی می‌کنند و حتی به خاطر سربازی به دانشگاه می‌روند، ولو به یک رشته بی‌ربط. در هر حال هزینه کاذب به ایشان و کشور تحمیل می‌شود. سوای آن، کسانی که به سربازی می‌روند از تحصیل محروم می‌شوند و شرایط سربازی به گونه‌ای پیش می‌رود که مشوقی برای تحصیل افراد پس از سربازی وجود ندارد.

* سربازی حتی در حوزه تأمین امنیت هم هدفمند نیست، زیرا استراتژی مناسبی برای آن تعریف نکرده‌ایم. از سال ١٣٠۴ تا کنون تغییر اساسی در سربازی صورت نگرفته، در حالی که زمان سربازی پس از انقلاب از ١٢ ماه الی ٢٨ ماه تغییر کرده است. استراتژی تعریف شده‌ای هم برای یک سرباز وجود ندارد و معلوم نیست که یک سرباز قبل و بعد از سربازی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد.

* این قانون علاوه بر اینکه الزامی و اجباری ا‌ست، هیچ‌گونه ابزار تشویقی در آن لحاظ نشده و اهرم‌های تنبیهی در آن هم قوی نیستند. تنها امتیاری که به یک فرد سربازی رفته می‌دهیم این است که در حداکثر سن استخدام، مدت سربازی فرد را هم لحاظ کنیم!


* فرد حین خدمت امتیازی ندارد و نسبت به یک فرد معاف از خدمت عقب‌تر قرار می‌گیرد.

* مطابق با آمار، در سی سال گذشته اعزام سربازان حدود ۶۴ درصد مشمولان سربازی بوده است، البته در سال‌هایی کمتر از ۵٠ درصد و در سال‌هایی بیش از ١٠٠ درصد به خدمت اعزام کرده‌ایم. از ٣۶ درصد باقی مانده که به خدمت نمی‌روند، بنا برگفته مسولین نظام وظیفه ١٠ الی ١۵ درصد غایب وجود دارد که معنای آن این است که ۲۰ درصد هم معاف می‌شوند.

* سربازی در ذهن مسئولین مسئله‌ای است که وقتی می‌خواهیم به فردی یک امتیاز بسیار بزرگ دهیم، او را از سربازی معاف می‌کنیم؛ مثل معافیت ایثارگران، مدال‌آوران ورزشی و المپیادهای علمی و... پس با این نگاه، سربازی خدمت مقدس تلقی نمی‌شود بلکه یک اقدام سخت است.


* غایبان به نسبت کسانی که به خدمت می‌روند در زندگی جلو‌تر‌ند و جالب آنکه هرچند سال مشکل ایشان مطرح شده و برایشان تسهیلاتی مثل خرید خدمت، عفو یا... در نظر می‌گیریم.

* دوران آموزشی اصلا متناسب با نیازهای نیروهای مسلح برگزار نمی‌شود؛ آموزش‌های سنتی در مراکز آموزشی از هر لحاظ استاندارد نبوده و مراکز آموزش محیط‌های خشک نظامی هستند که روابط عاطفی نامناسب در آن‌ها موج می‌زند.


* در به کارگیری سربازان تبعیض داریم؛ یکی در شهر خودش تا بعد از ظهر خدمت می‌کند و دیگری در مرز‌ شبانه‌روز به خدمت مشغول است.


* سربازی هزینه تحمیلی به خانواده‌ها هم هست، زیرا هزینه رفت و آمد سرباز بر عهده خانواده است.


* فردی که به خدمت می‌رود، جبران نیامدن دیگران به خدمت را (جبران غیبت سربازان غائب را) هم باید بکند.


* در صورتی که در نیروهای مسلح بخواهیم از تکنولوژی استفاده کنیم، نمی‌توانیم سربازان را به واسطه مدت زمان کوتاه خدمت به کار بگیریم و از سوی دیگر، به دلیل ملاحظات امنیتی هم سرباز کارآمد نیست.

 
* مدعی پیشرفت در تکنولوژی نظامی هستیم؛ اما از سیستم دوربین مدار بسته ـ که نارسایی‌های نیروی انسانی را هم ندارد ـ استفاده نمی‌کنیم تا از جوانان به عنوان سرباز برای پست نگهبانی استفاده نشود.


* نیاز واقعی نیروهای مسلح ۴٠٠ هزار نفر در سال نیست؛ اما چون سرباز را به عنوان نیروی کار ارزان قیمت نگاه می‌کنیم، نگران اتلافش نیستم، وگرنه با ۵٠ درصد سربازان کنونی هم می‌شود نیاز نیروهای مسلح را برطرف نمود.


* در شرایط امروز، استفاده از نیروی انسانی در جنگ‌ها قابل تأمل است. با اطمینان عرض می‌کنم در شرایط بحرانی نمی‌شود ‌روی این سربازان حساب کرد، زیرا روی انگیزه آنان و روحیاتشان کار خاصی انجام نشده است؛ من اصلا شیوه فعلی سربازی را نمی‌پذیرم. هیج سربازی نیست که به او شغلی مشخص با وظایف مشخص به او سپرده باشند.


* هیج زمینه‌ای برای بروز استعداد، توانایی‌ها و قابلیت‌های کاری ایشان ایجاد نمی‌کنیم. تحصیلات داشتن برای سرباز به درجه‌های روی دوش او محدود می‌شود نه استفاده کارآمد. بحث من سربازی حرفه‌ای نیست، باید سیستم نظامی ما سیستم حرفه‌ای پرور باشد و بحث دفاع ملی را در قالب بسیج و با عمومی کردن دفاع پیگیری کرده و در حوزه نظامی‌گری باید آموزش‌های حرفه‌ای برای تسلیحات جدید و پیشرفته را در دستور کار قرار دهیم.

کافی است، بند بند این جملات ‌را مورد مداقه قرار داده و به عنوان نظریات فردی که سال‌ها ارتباط بسیار تنگاتنگی با مسائل وظیفه عمومی داشته و با اشکالات و محاسن سربازی از نزدیک آشناست، به آن‌ها بنگریم تا دریابیم ‌آنچه به عنوان انتقادات عمومی به سربازی مطرح می‌شود، نه مشکلاتی دیده نشده و درک نشده، که مشکلاتی آشکار هستند که مسئولان نظام وظیفه هم به آن‌ها واقفند، ولی ظاهرا کسی تمایلی به رفع و رجوعشان ندارد؛ آیا چنین موضوعی شبهه برانگیز نیست؟!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۱۶۹
انتشار یافته: ۸۸
تمام حرفهای ایشان درست است. من 19 ماه در مرز خدمت کردم و در واقع فقط وقتم را هدر دادم. با لیسانس مهندسی از دانشگاه خواجه نصیر، چندین ماه حتی شبها پست میدادم، به این علت که سرباز صفر کافی نداشتند! ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
من یک سوالی دارم پس چرا سربازی رو کردن 24 ماه؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
سرباز باید نگهبانی هم بدهد تازه اون مدرک تو در مرز به چه دردی میخورد که می خواستی نگهبانی هم ندی
داش حامد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
این حرفارو وقتی مسئولیت داشت میزد نه حالا
حتی اگه بخوان این حرف رو قبول کنن، به جای این که از سربازی همه کم کنن، میان یه عده رو با دلایل بی‌معنی، مثل چندبرادری و ... معاف میکنن و بقیه رو تمام‌وقت میبرن سربازی!

من شخضا به جای ۱۶ ماهی که تا سه سال پیش قرار بود خدمت کنم، الان ۲۴ ماه باید خدمت کنم، فقط به خاطر این که گفتند سرباز کم شده! تازه اونایی که با غیبتشون باعث این اضافه خدمت من شدن، الان دارم سربازیشونو میخرن و راحت به زندگیشون میرسن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
آقا موسی کاملا حق داری.....
منم این وضعیت رو درک کردم، از 16 ماه رسیدم به 24 ماه

اما غایبین دارن به ما میخندن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
سه برادری هم خیلی وقته حذف شده
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
خوب شمام غیبت کن مثه من مثه بقیه
ناشناس
| United States |
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
بیست سی میلیون پول خورد نیست که با پرداخت اون بیایم به شما بخندیم
ایوالله..کو گوس شنوا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
چون از دید علمی و حرفه ای این مشکلات و این استعدادهای بالقوه بررسی نشده اند که چگونه باید از ان ها استفاده شود
چه عجب يك مطلب منطقي از سربازي ديديم كه حرف خدمت رفته ها باشه....
ولي چه فايده .....
کو گوش شنوا؟ نمیدونین چه ستمی به این طفلکیا میشه
عاشقتم تابناک
چرا که این اخبار سربازی رو خوب پوشش میدی
خدا خیرش بده که حرف دل ما رو زد،...
شورای نگهبان طرح هفته قبلو تایید کرد یا هنوز مونده؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
داره نگهبانی میده هنوز
آفرین

نظریه بسیار علمی مبتنی بر تجربه سی ساله است امیدوارم مسئولین محترم درجهت حرفه ای کردن این مجموعه از طریق استخدام اقدام وبودجه آنرا نیز از فروش اختیاری تامین نمايند
دیروز موردی دیدم که 3 سرباز راهنمایی رانندگی نتوانستند نظم ترافیکی یک 2 راهی ساده را برقرار کنند. و بدتر آن را مسدود کردند.افسر کادری محترم هم در ماشینش نشسته بود که خدای نکرده سردش نشود!!
آخر مسئول محترم، حداقل یک آموزشی به اینها بدهید بعد مثل بچه یتیم ها ولشان کنید در خیابان ها!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
آموزش . من یکی که کلا 10 تا گلوله مشقی شلیک کردم و تمام ...
حرف حق زده. حتی سربازان در سازمان هایی هم که امریه هستند بسیار هدر داده می شوند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
من امریه بودم
واقعا بیکار بودیم
اشکال نداره، افسر وظیفه لیسانسو میذارن دم ورودی خط بی ار تی جلوی موتورها رو بگیره!؟ سرباز مفت دیگه، اصلا بذارن دم مدرسه ها که بچه ها از خیابون رد بشن، یا بذارنشون دم مترو کشیک بدن واسه دلخوشی مردم، سرباز مفت دیگه بذار حالشو ببرن
سربازي بايد حرفه اي شود و يا حقوقي مطابق قانون كار به سربازان در طول خدمت داده شود.
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۰۴:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
حقوق قانون کار کمه. باید مطابق کادری ها بهش بدن
کاملا درسته . صحبت هایی که بسیاری از کارشناسان غیر مستقیم بیان کرده اند. و نواقص مطرح شده کاملا در این سیستم مشهود است. ولی ما باید همه چیز مثل هم باشد یعنی نمی شود عنصر اتلاف وقت منابع و عدم کارایی از سیستمان حذف کنیم. و جزء اصول پذیرفته شده به آن واقف و پایبندیم ولی بعضا آن را نقد می کنیم
چه فایده کو گوش شنوا من خودم سربازی رفتم همه این حرفا درسته از درس، کار، زندگی و...عقب افتادم آخرش هم حین خدمت تصادف کردم نزدیک بود بمیرم دستم شکست هیچ خسارتی هم بهم ندادن ای بابا این حرفا رو واسه کی بگیم
سربازی بعنی حداقل دو سال وقت تلف کردن جوان تحصیل کرده ایی که علاوه بر این که در دوران تحصیل خود از بازار کار دور بوده، دو سال دیگر هم به آن اضافه شود.
پاسخ ها
رامین
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
اتفاقا هدف اصلیش هم همینیه که گفتی
علت اینکه کسی به این مطلب بسیار مهم نمیپردازد اینست که فرزندان مقامات و دست اندرکاران کشور معاف میشوند و حتی برای اقوام و آشنایان خود هم امتیازات ویژه ای قائل میشوند.
پس میمانند فرزندان افراد درجه 2 و 3 و... که خدا به دادشان برسد...
«چون سرباز [بخوانید جوانان بیچاره بدون پارتی] را به عنوان نیروی کار ارزان قیمت نگاه می‌کنیم و نگران اتلافش نیستیم.»
این جمله این آقا همه چیز رو نشون میده! دیگه احتیاجی به بحث و اعصاب خردی نیست!
این جمله رو باید طلا گرفت !
"نیاز واقعی نیروهای مسلح ۴٠٠ هزار نفر در سال نیست؛ اما چون سرباز را به عنوان نیروی کار ارزان قیمت نگاه می‌کنیم، نگران اتلافش نیستم، وگرنه با ۵٠ درصد سربازان کنونی هم می‌شود نیاز نیروهای مسلح را برطرف نمود."

افراط و تفریط بلای جان همه کشور شده !
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
پنجاه درصد بقیه هم سهم خدمت نرفتن فرزندان از ما بهتران است.
باید اهداف سربازی مشخص بشه، چه هدف های رفتاری در آخر کار مد نظره، یه سرباز وقتی از پادگان در میاد باید نسبت به اول سربازی چه فرق هایی کرده باشد؟ چقدر حس وطن پرستی در این سربازان رشد داده میشود؟ عملا چقدر با تاکتیک های جنگ جدید اشنا میشن؟ چقدر کمک های اولیه به صورت عملی یاد میگیرند؟
فقط نيروي نظامي حرفه اي با حقوق عالي براي كشور مفيد است و سربازي وقت تلف كردن جوانان است و وقتي عده اي حاضر هستند حتي پول هم بدهند كه وقت خود را هدر ندهند معلوم نيست كجاي عقل و دين اجازه از بين بردن وقت انسانها را ميدهد
حرفه ای شدن سربازی به پول زیادی نیاز دارد و تا زمانی که نیروی رایگان هست این مسئله پابرجاست.
با سلام و تبریک به تابناک که واقعا اخباری را منتشر می کند که درد دل این جوانان و عوام جامعه می باشد من الان در خدمت اجباری سربازی بسر می برم که مدیر کافی نت نیز می باشم و همچنین مدرک کارشناسی مهندسی برق در دانشگاه تبریز را دارم تنها چیز و کاری که در خدمت از خلاقیت ها و داشته های من استفاده کرده اند تایپ کردن نامه است!!! آیا واقعا کسی که بعنوان یک مهندس برق و یا کامپیوتر داشته هایی که سالیان سال با زحمت به دست آورده و یاد گرفته وقتی با کاربرد تنها بعنوان یک تایپیست به سخره گرفته می شود هیچ انگیزه ای برای دفاع از کشور و خدمت به کشور باقی می ماند؟؟!! آیا فکر می کنید ما کشور عزیز و رهبر عزیزمان را دوست نداریم؟؟!! آیا فکر می کنید فقط شما مسئولان هستید که وطن پرستید؟؟!! آیا فکر می کنید فردا شمایی که از ناموس و مال و ... کشور دفاع می کنید.. نه به واللاه قسم همان ما هم هستیم .... و کسی هم که درس میخواند همیشه با استرس خدمت سربازی درس خوانده و خیلی از بازدهی خودش را از دست داده است.. بازم تشکر از تابناک
من که به شخصه 10 سال از زندگیم بخاطر خدمت تو کلانتری عقب افتادم نسبت به بقیه هم کلاسیهای پسر که به یک صورتی معاف شدن و نرفتن ...
ایشون چرا اون موقعی که مسئول بودن این حرفهارو نزدن؟
البته ماهی رو هر وقت از آب بگیری تازس
واقعا تعجب می کنم... یک معضل چقدر باید گفته بشه تا افراد مربوطه اقدام به حلش کنند؟ این سربازی شده موجب دردسر جوان ها، جلوی کار و پیشرفت و زندگی و ... را گرفته. کی پس قراره حل بشه؟؟؟؟؟ نباید اجازه بدیم وقتی دیگه دیر شد فکر حلش باشیم.
من با مدرک کارشناسی ارشد روزی 3 بار فقط جواب تلفن سرهنگ را میدهم! زندگیم در سربازی به پوچی رسیده،
البته 100% مسئولان خبر دارند که عمر عده ای را تلف میکنند ولی تصمیم گرفتند به عده ای دیگر خدمت را بفروشند و عمر تحصیلکردگان را باز هم تلف کنند
تابناک خدا خیرت بده که به این مسائل میپردازی، من نمیدونم این مسئولین چرا گوش نمیکنن در حالی که خودشون هم میدونن سربازی مشکل داره!!!
به نظر منی که خودم باید سربازی برم سربازی خوبه. چون ما ایرانیا کلا بی نظمیم سربازی رفتن کمی باعث منظم شدنمون میشه حالا اگه اینم نباشه دیگه بدتر...
پاسخ ها
پژمان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
عزیزم نظم باید توسط خانواده آموزش داده بشه نه به زوره تو سریه عده ای دیگه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
عزیز دلم برات آرزو می کنم که هر جور شده نری سربازی ولی اگه رفتی می بینی که سربازی تنها به ادم یادآور می شه که چه قدر قبلا زندگی منظمی داشته!
هادی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
هرکی تا 18 یا 22 نظم رو یاد نگرفت، بهتره بره غاز بچرونه نه خدمت !!!
علیرضا
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
ما خیلی منظمیم اگه ممکنه بگید ما رو نفرستند!!!!!!!!!!
شما برو حالشو ببر.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
برو اونجا بی نظم تر نشی صلوات
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
و به نظر منی که الان سربازم بهت میگم که تو انقدر تو سربازی بی نظمی و بی کاری میبینی که اگه آدم منظم و کاری هم باشی تا آخر سربازی وا میدی.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
ما ایرانی‌ها؟! دوست عزیز ببخشید، من بی نظم نیستم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
واقعا برات متاسفم. فکر می کنم هنوز هم نفهمیدی نظم چیه
محمد حسین
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
یعنی نظم را هیچ جور دیگه نمیشه یاد گرفت به جز سربازی رفتن؟ یعنی همه اونهایی که سربازی رفتند نظم دارند؟
شما که طالبی بیا برو جای منم برو که خیلی منظم بشی!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
شما که خیلی دوست داری منظم باشی پاشو برو به جای ما نظم یاد بگیر
سجاد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
من تنها چیزی که توی پادگان ندیدم نظم بود.
سربازی از بلایای الهی است
27 ماه با تحصیلات عالیه خدمت کردم کار دولتی هم ندارم وکارم ازاد است میگن اگه میخواهی جزو سنوات کاری بیمه حساب بشه باید پول بدی و ٢ سال وبخری یعنی هیچ
این اقای مقاله نویس یه خودش در شرف سربازی هست یا پسرش در شرف سربازی که اینقدر هر روز راجب سربازی مقاله می نویسه عزیم برو خدمت خدمت ادم را می سازه ! ما رفتیم ان موقع کسی نیامد از این مقاله بنویسه ! چرا ما رفتیم سربازی ولی شما نروید این عدالت نیست ....تابناک ما را خسته کردیی با مقالات راجب سربازی به خدا زشته خوبیت نداره ...سربازی یک وظیفه ملی هست همه ما دین داریم باید انجامش بدبم
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۰۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
اگه راست میگی یک روایت بیار راجع به سربازی
ناشناس
| Malaysia |
۰۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
یک جایی هست بعضی ها مراجعه میکنند به اسم : روانپزشک!!
ناشناس
| Netherlands |
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
تو یا آقازاده ای یا یه جوری خدمتتو پیچوندی پس بهتره نظر ندی!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
آدم دلش می خواد به نظرت هزار تا منفی بده ولی حیف که نمیشه
سربازی فعلی خدمت به وطن نیست
بیگاری کشیدن از جوانان می باشد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
این دلیل نمیشه که چون شما رفتین سربازی همه باید برن.
خدا پدر شما را بیامرزد که این حرف ها را زدی
100 درصد این حرف ها درست است.
سالهاست همه اظهار نظر می کنند ولی هیچ کدوم عمل نمیکنند.
انیشتین تو ایران بره سربازی فوقش میزارنش نامه تایپ کنه، دیگه بماند چیزهای دیگه ...
تصمیم کبری...
تابناک عزیز من تصمیمو امروز گرفتم...
امروز به این نتیجه رسیدم که 8 سال غیبت کنم و بعد از اوون برم و سربازیمو بخرم...
امروز با اینکه واکسنم رو هم زده بودم، دفترچه ام رو پست نکردم...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
ببخشید الان دیگه مثه قدیم نیست که دفترچه پست کنن
میرن پلیس +10 الکترونیکی ثبت نام میکنن
لغو سربازی اجباری و بس. درک کنید لطفا.
به من گفتن که سربازی دوسال است ندانستم که عمریک جوان است
واقعیت محضه
اینها الان بچه های خودشون باید برن خدمت یاد این حرفها افتادند
فقط حرف میزنیم
من خودم نظامی هستم، باید برای همیشه مشکل سربازی حل بشه اونم حرفه ای شدن سربازی هست.
چرا این عزیزمون اون موقع که مسئول بود این حرفها رو نمی زد؟؟؟؟
دو سال خدمت تقریبا با حقوق صفر انجام دادیم حتی ما را بیمه هم نکردند خدمت مقدس سربازی ؟؟؟
مسخره تر این هست که 21 ماه سربازی بری بعد بگن باید پول هم بدی تا بشه جز سوابق بیمه
سربازی علاوه بر وقت تلف کردن هیچ حاصلی نداره لطفا مسئولین فکری بکنند
کاش صحبتی هم از از سربازانی که نان آور خانواده شان هستند و زن و بچه دارند به میان میآمد.
سرباز و دانشجو جز بیکاران محسوب نمی شوند......فعلا همه دنبال نخود سیان........خود بخوان از این مجمر
تمام حرفاش منطقی و مطابق با واقعیته...
لعنت خدا به هر چي ادم بده
من الان 21سالمه و واسه خودم و 3نفر دیگه شغل ایجاد کردم.دانشجو هم هستم ک دارم کم کم تموم میشم.موندم ک کاری رو ک با هزار زحمت و دردسر و بدبختی ایجاد کردم باهاش چ کنم ک تا پایان خدمتم از بین نره.هم درامد خودم قطع میشه هم اون دو نفر.تازه شاید من اگه خدمت نمیرفتم کارم رو گسترش هم میدادم.ک باعث اشتغال بیشتر هم میشه.من توقع دارم دولت منو حمایتم کنه نه اینکه با پس گردنی بفرستم خدمت.
برسد به دست آنانی که باید بشنوند و بدانند.
مناسب ترین و بهترین راهکار سربازی حرفه ای هست
از تابناک میخوام در مورد سربازی بیشتر بحث بشه.
سلام...خدمت سربازی چه برای قشر تحصیل کرده و چه برای قشر کم سواد و یا بی سواد اون هم به صورت اجباری قابل توجیه نیستش به هیچ وجه....یک سری توجیه های غیر منطقی هم میشه که مثلا میگن باید از مملکت دفاع بشه و از این جور صحبت ها.....ولی سربازی اجباری هیچ توجیهی نداره و از ریشه اشتباه هست....دوستان اگه کمی تحقیق کنن میفهمن که سربازی به صورت حرفه ای و غیر اجباری مزایای خیلی خیلی بیشتری نسبت به سیستم اجباری داره و این حرف رو بنده از خودم و از سر احساسات بیان نمیکنم و یک بحث کاملا کارشناسی شده هست
هیچ توجیحی برای کار اجباری وجود نداره خیلی از دوستانم چندین ساله پایان خدمتشون تو جیبیشونه دارن خیابون متر میکنن پایان خدمت چه کمکی میتونه بهشون کنه؟؟وقتی بیکار باشی پول نداشته باشی هیچ کاری نمیتونی کنی چه بری خدمت چه نری همش یکیه دوسال فقط اتلاف وفته
تو این تورم اومدم تو دوران کارشناسی کار کنم که خرج ام دربیاد، بالطبع درسم طول کشید. برای ارشد خوندم، شهید بهشتی دراومدم، حالا به خاطر مشکل سنوات دوره کارشناسی نمیتونم ارشد بخونم. دردم رو به کی بگم؟
سربازی اجباری
یعنی دو سال تلف شدن عمر
چقدر زیبا مطرح کردند حرف دل اکثریت پسر هارو گفتن . واقعا چرا باید کسی که معاف میشود با کسی که تمام خدمتشو با تمام سختیاش تحمل کرده برابر باشه یا حتی بیشتر. اون قسمت که میگن واقعا اصلا سرباز با هیچ انگیزه ایی نمیاد خدمت هم واقعیت یه تعداد نیروی انسانی بی هدف فقط صرف باربری و کار اضافه میشن
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس