بازدید 13288

پایان عصر چمران در شورای عالی استانها

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، ریاست شورای عالی استانها را پس از 12 سال واگذار کرد و انتخاب امسال را به نامزد گمنامی از استان خراسان رضوی باخت.
کد خبر: ۴۶۲۷۸۳
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۶ 01 January 2015
مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، ریاست شورای عالی استانها را پس از 12 سال واگذار کرد و انتخاب امسال را به نامزد گمنامی از استان خراسان رضوی باخت.

به گزارش خبرآنلاین بالاخره مهدی چمران پس از 12 سال نشستن بر صندلی ریاست شورای عالی استانها، کنار رفت. او که در سال گذشته هم نتوانسته بود از پس احمد مسجدجامعی در رقابت ریاست شورای شهر تهران برآید، امسال غلامرضا بصیری پور هم نگذاشت چمران به صندلی 12 ساله خود تکیه کند و با 42 رای توانست به آرای 32 رایی چمران غلبه کند و به جای او بنشیند.

چمران در شورای عالی استان ها چه کرد و چه ها نکرد؟


مهدی چمران، فوق لیسانس معماری که توانسته بود از دوره دوم شورای شهر تهران، پایگاه سنتی شوراها را برای خود حفظ کند، در 12 سال اخیر حضورش در شورای عالی استانها، عملکردی که نشان دهد این شورا توانسته شان و جایگاه قانونی و واقعی خود را در کشور پیدا کند، نشان نداد.

طبق قانون اساسی، شورای عالی استانها، تنها نهادی است که می تواند مانند قوه مجریه، به مجلس شورای اسلامی به صورت مستقیم، لایحه قانونی بفرستد و درخواست قانونگذاری کند. این توان و جایگاهی است که در قانون اساسی، برای هیچ نهاد دیگری پیش بینی نشده است، ولی عملکرد چمران در طی 12 سال اخیر، نشان داده از این توان و جایگاه قانونی، استفاده بجا و شایسته ای نشده است.

از جمله اینکه منتقدان چمران در شورای عالی استانها می گویند باید این شورا، با تقدیم لایحه "مدیریت یکپارچه شهری" به مجلس شورای اسلامی، اختیارات 23 گانه ای که قانون برای شوراهای شهر و روستا تعیین کرده را به صورت قانونی، به دست می آورد، ولی تعلل 12 ساله این منتخب مردم تهران، نتوانست مشکل شوراها را حل کند.

از سوی دیگر، مهدی چمران با استفاده از جایگاه شورای عالی استانها، می توانست در طی بیش از یک دهه، جایگاه شوراهای استانی را نیز ارتقا بخشد، ولی در طول سالیان گذشته، شوراهای استانی به دلیل اینکه قادر به انتخاب مسئولان استان نبودند، هرگز در مدیریت کلان استانها به بازی گرفته نشدند.

اوج بی اعتنایی را می توان در رفتار دولت دهم نسبت به شوراهای استانی دید. زمانی که از حضور اعضای شوراهای استانی در جلسات شوراهای اداری استان، جلوگیری به عمل آمد و حتی یکی از اعضای شورای استان سیستان و بلوچستان در این باره به خبرآنلاین اعلام کرد که ادارات و سازمانهای دولتی در استانها، تمایلی ندارند اعضای شورای استانی را به داخل جلسات خود راه دهند.

منتقدان چمران معتقدند بزرگترین تاثیری که چمران در زمان مدیریت 12 ساله خود در شورای عالی استانها گذاشت، افزایش تقابل دولت وقت با شهرداری دوران قالیباف بود. مواضع او در حمایت نهان از یار دیرین خود در شهرداری تهران یعنی محمود احمدی نژاد، باعث شد محمدباقر قالیباف، شهردار تهران از بی تاثیری شورای عالی استانها، انتقاد کند و چمران نیز برای جبران این کم کاری، عرصه را برای عملیات مختلف قالیباف در شهرداری تهران، باز گذاشت، عملیاتی که هم اکنون شهروندان تهرانی شاهد ثمرات آن هستند؛ فروش تراکم بی اندازه، تخریب گسترده باغات و فضای سبز برای احداث ساختمان و ترافیک کوری که با وجود ساختن بزرگراه ها و پل های معظم، همچنان شهروندان را در چنگ خود اسیر کرده.

غلامرضا بصیری پور و همراهی دولت

رئیس جدید شورای عالی استانها، از خراسان رضوی آمده. کسی که توانست چمران را در رقابت نفسگیر صبح امروز با اختلاف 10 رای (42 به 32) مغلوب کند. او که پیش از این در شورای عالی استانها به صورت نامزد سایه، سیاستهای چمران را مورد نقد قرار می داد، اکنون امیدوار است با همراهی دولت یازدهم، بخشی از مشکلات تلنبار شده در 12 سال اخیر شوراها را رفع و رجوع کند.

شاید اوج همدلی و تعامل دولت با شورای عالی استانها را بتوان در ضیافت شام دیشب نامزدهای امروز در گردونه رقابت ریاست این نهاد، دید. جایی که محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت و معاون نظارت و برنامه ریزی رئیس جمهور به عنوان مهمان عالی رتبه این ضیافت حضور یافت و با تاکید بر حل مشکلات تلنبار شده شوراها در 12 سال اخیر، از مساعد دولت برای همراهی نهاد شوراها در سراسر کشور خبر داد.

برخاستن چمران از صندلی شورای عالی استانها و انتخابات شورای شهر تهران

امروز، شاید نقطه اوج فواره ای بود که مهدی چمران در سالهای اخیر به آن رسیده بود. او که توانست در انتخابات شهریورماه امسال با غلبه بر احمد مسجدجامعی به صندلی ریاست شورای شهر تهران، بازگردد، اوج قدرشناسی خود را نسبت به آرایی که گرفته بود، با حمایتهای آشکار و نهان از حسین رضازاده، عضو شورای شهر و رئیس فدراسیون وزنه برداری برای حضور این قهرمان ورزشی در دو شغل نشان داد.

ولی وقتی وزیر ورزش و رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اعلام اینکه طبق قانون نمی تواند یک فرد، دو شغله باشد، به مجلس رفت تا با دوستان خود برای نگهداشتن رضازاده، لابی کند. با وجودی که هنوز انتخابات ریاست فدراسیون وزنه برداری فرانرسیده، اخطارهای مکرری که وزارت ورزش و سازمان بازرسی کل کشور به این حامی چمران دادند، به نظر می رسد رضازاده نیز از شورای شهر رفتنی باشد و دولت چمران تا انتخابات بعدی هیات رئیسه شورای شهر (شهریور 94) مستاجل شود.

در این بین، نقش انتخابات مجلس شورای اسلامی و احتمال رفتن برخی از یاران چمران از شورا به مجلس را نیز نمی توان منکر شد. اعضایی مانند پرویز سروری، مرتضی طلایی، عبدالمقیم ناصحی و برخی دیگر از حامیان چمران برای رفتن به مجلس لحظه شماری می کنند و در صورت خالی شدن شورا از حامیان او، پیش بینی اینکه در سال آینده چمران قافیه را به رقیب دیگر خود در کوران رقابت هیات رئیسه شورای شهر تهران واگذار کند، چندان مشکل نیست.

بصیری پور را بهتر بشناسیم

غلامرضا بصیری پور، رئیس جدید شورای عالی استانها که توانست بر نشستن 12 ساله مهدی چمران روی صندلی ریاست عالی این نهاد پایان دهد. در حال حاضر رئیس شورای شهر خراسان رضوی است.



بصیری پور تاکنون مدیرکل ستاد اجرای فرمان امام (ره) در استان خراسان رضوی -شمالی- جنوبی، مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره مجمع خیرین مسکن سازخراسان رضوی،نائب رئیس شورای اسلامی شهرمشهد ورئیس کمیسیون فرهنگی واجتماعی شورای اسلامی شهر،رئیس شورای اسلامی استان خراسان،مشاور اجرایی استاندار خراسان،مدیر کل امور اجتماعی و انتخابات استانداری خراسان، نماینده تام الاختیار و مدیر کل منطقه 2 خراسان،نائب رئیس هیات مدیره و قائم مقام شرکت عمران و مسکن شرق ایران، مدیرعامل موسسه خیریه حمایت از بیماران آسیب پذیر توس، رئیس هیئت مدیره شورای عالی خانه خیرین استان خراسان رضوی، رئیس هیئت مدیره مرکز آموزشی عترت مطهر،فرماندار مشهد در 5 سال، فرماندار اندیمشک-کرمانشاه-دزفول دردوران دفاع مقدس،رئیس هیئت ورزشی باستانی و کشتی پهلوی،رئیس هیئت ورزشهای بیماران خاص، رئیس هیئت مدیره بنیاد خیرین جامعه المصطفی، مسئول ستاد هفته دفاع مقدس استان در سال های 71 و 72،مسئولیت ستاد استقبال از ازادگان سرافراز استان خراسان، رئیس هیئت مدیره سرای توانمند سازی طلیعه زندگی (خانه سبز سابق)،رئیس هیئت مدیره مجمع خیرین ستادعتبات و عالیات بوده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار