بازدید 8352

سونی پیکچرز تسلیم هکرها شد

این تهدیدها همچنین باعث شد تا مراسم پیش‌نمایش اولین نمایش این فیلم در نیویورک و مصاحبه‌ رسانه‌ای ست روگن و جیمز فرانکو بازیگران اصلی فیلم لغو شود.
کد خبر: ۴۵۹۷۰۹
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۳ 20 December 2014
تنها چند روز به اکران سراسری فیلم«مصاحبه»، محصول جدید شرکت سونی پیکچرز مانده بود که هکرها با حمله سایبری به این کمپانی بسیاری از اطلاعات محرمانه شرکت سونی را دزدیدند و در فضای مجازی منتشر کردند. این گروه که خود را «نگهبانان صلح» می‌داند با انتشار پیامی تمامی سینماهای نمایش‌دهنده فیلم «مصاحبه» را تهدید کرد، به‌طوری که مراسم پیش نمایش این فیلم و اکران آن به‌طورکلی لغو و پای اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا و سازمان امنیت ملی ایالات متحده به این ماجرا باز شد.

به گزارش شهروند، از آن‌جایی که داستان فیلم«مصاحبه» ماجراهای یک مجری تلویزیونی و تهیه‌کننده‌اش است که سازمان سیا آنها را برای ترور زمامدار کره‌شمالی اجیر می‌کند، این احتمال می‌رود که حملات سایبری اخیر از سوی کشور کره‌شمالی برنامه‌ریزی شده باشد تا از اکران این فیلم جلوگیری کند. البته آن چیزی که بیشتر موجب نگرانی سینماهای نمایش‌دهنده این فیلم شد، 

انتشار نامه تهدیدآمیزی از سوی این گروه بود که در آن به حادثه ١١‌سپتامبر اشاره شده بود: «ما مشخصا به همه شما نشان خواهیم داد در تمام جاهایی که «مصاحبه» پخش می‌شود ازجمله پیش‌نمایش آن در نیویورک تمام کسانی که می‌خواهند از تروریسم شادی کسب کنند به چه سرنوشتی دچار خواهند شد.‌ به‌زودی تمام دنیا خواهد دید که کمپانی سونی پیکچرز انترتینمنت چه فیلمی ساخته است. دنیا پر از ترس خواهد شد. یازدهم سپتامبر را به یاد بیاورید. به شما پیشنهاد می‌کنیم خودتان را در آن مواقع از جاهایی که فیلم را پخش می‌کند دور نگه دارید و اگر اين مكان‌ها به خانه‌تان نزدیک است، بروید بیرون.»

این تهدیدها همچنین باعث شد تا مراسم پیش‌نمایش اولین نمایش این فیلم در نیویورک و مصاحبه‌ رسانه‌ای ست روگن و جیمز فرانکو بازیگران اصلی فیلم لغو شود. البته سازمان امنیت ملی ایالات‌متحده روز سه‌شنبه اعلام کرد که هیچ‌گونه مدرکی مبنی بر وجود یک حمله فعال علیه سالن‌های سینمای آمریکا پیدا نشده است و تا آن زمان شرکت سونی همچنان بر سر تصمیم خود مبنی بر اکران فیلم«مصاحبه» مانده و گفته بود پخش‌کنندگان می‌توانند تصمیم بگیرند فیلم را می‌خواهند نمایش دهند یا نه.اما پس از انتشار اخبار مربوط به تهدید سینماها سهام هر چهار سینمای زنجیره‌ای بزرگ این کشور کاهش پیدا کرد و موجب شد تا بسیاری از ١٠ سینمای زنجیره‌ای بزرگ آمریکا شامل کارمایک، ای‌ام‌سی، ریگال و سینه‌مارک اعلام کنند که یا اکران «مصاحبه» را به تعویق می‌اندازند یا آن را لغو می‌کنند. در این میان تعدادی از سینمادارها هم قاطعانه می‌گویند که برنامه‌های خود را تغییر نمی‌دهند. تام استفنسن رئیس «لوک سینماز» یکی از آنهاست. او گفت: «مایه تأسف است. اگر سونی بخواهد این فیلم روی پرده برود، ما آن را نشان می‌دهیم. سونی حق دارد فیلم بسازد. ما هم حق داریم آن را نشان بدهیم. ضمن این‌که به‌طورکلی سانسور چیز بدی است.»

اف‌بی‌آی این روزها درحال تحقیق درباره حمله سایبری به سونی است و احتمال ارتباط این موضوع با کره‌شمالی را بررسی می‌کند. پیش از این کره‌شمالی آشکارا مخالفت خود را با فیلم اعلام کرده و برای ساخته شدن این فیلم به سازمان ملل شکایت کرده بود، اما گفته در این ماجرا نقشی نداشته است. این درحالی است که هنوز معلوم نیست این گروه هکر که خود را «نگهبانان صلح» می‌نامد، از کجا حمایت می‌شود. ولی کره‌شمالی اعلام کرده آنها می‌توانند از حامیان این کشور باشند.

هکرها به خواسته خود  رسیدند

سرانجام شرکت سونی اعلام کرد که «مصاحبه» برای کریسمس اکران نخواهد شد و بیانیه‌ای منتشر کرد: «به خاطر این تلاش وقیحانه برای جلوگیری از نمایش یک فیلم و در ادامه تلاش برای تخریب شرکت ما، کارکنان ما و عامه مردم آمریکا، عمیقا متاسف هستیم. ما از فیلمسازان خود و حق آنها برای داشتن آزادی بیان حمایت می‌کنیم و از پیامد این اتفاق بسیار غمگین هستیم.» سونی همچنین در بیانیه خود از هکرهایی که سالن‌های سینما و سینماروها را تهدید کردند و چند هفته است باعث وحشت کارکنان این شرکت شده‌اند، انتقاد کرده و نوشته است: «سونی پیکچرز قربانی یک اقدام جنایی بی‌سابقه علیه کارکنان ما، مشتریان ما و کسب و کار ما شده است. آنهایی که به ما حمله کردند، دارایی‌های فکری، ایمیل‌های شخصی و اطلاعات حساس و اختصاصی ما را به سرقت بردند تا روحیه ما را به هم بریزند و ظاهرا تمام این کارها برای جلوگیری از اکران فیلمی است که آنها دوست ندارند.» چند ساعت پس از انتشار بیانیه سونی، یکی از سخنگویان این شرکت اعلام کرد سونی برنامه‌ای برای اکران فیلم «مصاحبه» در آینده یا توزیع آن در قالب وی‌او‌دی یا دی‌وی‌دی ندارد.

پشتیبانی اوباما و جورج کلونی از اکران فیلم«مصاحبه»

خبر لغو اکران این فیلم در آمریکا با واکنش گسترده روبه‌رو شده و خیلی‌ها از این تصمیم سونی و سینمادارها انتقاد کرده‌اند. اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا به شبکه ای‌بی‌سی نیوز درخصوص این تهدید‌ها گفت: «دولت او هوشیار خواهد بود و اگر هرگونه مدرکی مبنی بر وجود یک خطر جدی و حقیقی علیه مردم آمریکا وجود داشته باشد، سریعا به آنها خبر خواهد داد اما فعلا پیشنهادش به مردم آمریکا این است که به تماشای فیلم بروند.» جرج کلونی هم ٣ هفته بعد از این‌که استودیوی اصلی فیلم‌هایش مورد حمله قرار گرفت با جسارت از آن دفاع کرد و از رسانه‌ها به خاطر انجام ندادن وظیفه‌شان انتقاد کرد و گفت: وقتی او از همه درخواست کرد که پشت سونی بایستند و تسلیم حمله‌های هکرها نشوند، تمام مسئولان اجرایی ‌هالیوود فرار کردند: «تنها  با کمی کار، رسانه‌ها می‌توانستند ثابت کنند که تنها احتمالا این کار کره‌شمالی نبوده است – مسلما کار کره‌شمالی بوده است. داریم درباره یک کشور حرف می‌زنیم که می‌خواهد تصمیم بگیرد چه چیزی داشته باشیم. این تنها روی فیلم‌ها تأثیر نمی‌گذارد، روی تمامی مضامینی که داریم تأثیر می‌گذارد.» کلونی درباره تصمیم سونی برای جلوگیری از اکران فیلم «مصاحبه» هم اشاره کرد که احساس می‌کند آنها مجبور به انجام این کار شده‌اند.

هکرها چه اطلاعاتی از سونی پیکچرز دزدیدند؟

هکرها در سه هفته اخیر با حمله سایبری به سونی علاوه بر دزدیدن اطلاعات مربوط به کارمندان سونی، حقوق مدیران، مذاکرات داخلی و پنج فیلم جدید این کمپانی، فیلمنامه قسمت جدید «جیمز باند» را هم دزدیدند و آن را در فضای مجازی پخش کردند. درحالی‌که قرار بود فیلمبرداری فیلم «اسپکتر/ روح» به کارگردانی سم مندس به‌زودی آغاز شود. همچنین افشای ایمیل‌های رد و بدل شده بین روسای سونی و تهیه‌کنندگانی که با این شرکت همکاری می‌کنند جنجال زیادی به پا کرده است. در یکی از این اسناد آمده که سونی قصد داشته در گروه بازیگران فیلم «کلاهبرداری آمریکایی» به جنیفر لارنس حقوق کمتری بدهد و از پذیرش آنجلینا جولی برای فیلم بعدی‌اش خودداری کرده است. انتشار محتوای ایمیل‌های هک شده، باعث شد تا دو تن از مسئولان سونی؛ ایمی پاسکال رئیس کمپانی سونی پیکچرز و اسکات رودین تهیه‌کننده برای تحقیر نژادی اوباما با انتشار بیانیه‌هایی جداگانه عذرخواهی کنند. ايميل‌هاي اين دو دربرگيرنده توهين نژادي به ويل اسميت و خانواده‌اش و نيز شماري از چهره‌هاي ‌هاليوود مثل آنجلينا جولي نيز بوده است.

ضرر ٧٥‌میلیون دلاری برای شرکت سونی

البته کمپانی سونی پیکچرز انترتینمنت ممکن است بر سر موضوع کنسل کردن اکران کریسمس فیلم «مصاحبه» مبلغ ٧٥‌میلیون دلار ضرر کند. این رقم ٧٥‌میلیون دلاری شامل ٤٤‌میلیون دلاری می‌شود که سونی برای تهیه و ساخت فیلم خرج کرده بود و همچنین ٣٠‌میلیون دلاری که برای تبلیغ آن در سراسر دنیا  صرف کرده است. بیمه بخشی از این مبلغ را تأمین خواهد کرد اما نه تمام آن را. به گفته کنت همیلتون رئیس کمپانی فرانت‌رو، اگر ثابت شود کشور کره‌شمالی پشت این حملات و تهدیدهای خشونت‌واری است و باعث کنسل شدن پخش فیلم «مصاحبه» شده، شرکت‌های بیمه بخشی از ضررهای سونی را جبران خواهند کرد.

درحال حاضر به این دلیل شرکت سونی نمی‌تواند از بیمه استفاده کند چون در صورتی شرکت بیمه زیان وارد شده را جبران می‌کند که فیلمبرداری به خاطر مرگ یک ستاره یا فاجعه‌ دیگری متوقف شده باشد. درحالی‌که اما فیلمبرداری «مصاحبه» کامل شده و در دست توزیع‌کنندگان قرار گرفته بود. این استودیو ممکن است درنهایت بتواند فیلم را به کمپانی دیگری بفروشد که بتواند آن را از طریق سرویس‌های ویدیوئی ازجمله نت‌فلیکس به فروش برساند اما در این مقطع به هیچ‌وجه به نظر نمی‌آید که هیچ کمپانی‌ای بخواهد از ترس هک‌شدن به این فیلم دست بزند. ضرر بزرگ دیگر سونی خرج‌هایی است که طی چند هفته گذشته متحمل آنها شده است. تعمیر کردن خطوط دفاعی سایبری این کمپانی هزینه‌ای ده‌ها‌میلیون دلاری برای سونی خواهد داشت و صاحبان ژاپنی این کمپانی پیش از این نیز وادار به رویارویی با چندین دعوی قانونی از سوی کارمندان سابق خود که اطلاعاتشان درز پیدا کرده، شده‌اند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار