بازدید 49430

چرا شبکه‌ تماشا با شبکه نمایش ادغام شد؟

دیگر چیزی از آرشیو تلویزیون برای پخش مکرر در شبکه‌های مختلف نمانده بود و کف‌گیر پخش به ته‌دیگ آرشیو خورد و در همین شرایط ، پورمحمدی و همکارانش، مدیریت تلویزیون را تحویل گرفتند. بدین ترتیب از این پس، پخش سریال (به عنوان مأموریت شبکه تماشا) بخشی از برنامه‌های شبکه نمایش خواهد بود و شبکه نمایش، شبکه فیلم و سریال می‌شود
کد خبر: ۴۵۵۲۳۶
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۳ 04 December 2014
پس از اعلام رسمی ادغام شبکه‌های تماشا و نمایش، مراحل اجرایی این طرح طی می‌شود؛ اما این دو شبکه با چه انگیزه‌ای ادغام شد و در همین راستا، چه چالشی با گسترش کمی آنتن تلویزیون در سال‌های اخیر رخ داده و مدیر تازه تلویزیون برای گذر از کدام بحران، این تصمیم سریع را ابلاغ کرد و پس از این ادغام باید چه راهکاری برای رسیدن شبکه نمایش به ظرفیت واقعی‌اش ـ که پربیننده‌ترین شبکه تلویزیون است ـ پی گرفت و این راهکار نیازمند چه ملزوماتی است؟

به گزارش «تابناک»، اگر قرار باشد سرمایه‌های یک مجموعه رادیو و تلویزیونی (broadcasting) نظیر رسانه ملی را برشماریم، «آرشیو برنامه‌ها» اعم از برنامه‌های «تولیدی» و «تامینی» یکی از چند سرمایه اصلی چنین مجموعه‌هایی در کنار تجهیزات و نیروی انسانی کارآمد است و بنابراین همه رسانه‌ها تلاش می‌کنند ضمن استفاده بهینه از آرشیو برنامه‌ها، به گونه‌ای از آرشیو استفاده نکنند که کاملاً تکراری شده و ارزشش را از دست داده باشد.

توسعه شبکه‌های تلویزیونی بدون پیش‌تولید سنگین و متناسب با افزایش کمی و کیفی شبکه‌های تلویزیونی، راهی برای مدیران وقت رسانه ملی به جز رفتن سراغ آرشیو این سازمان باقی نگذاشت و بار دیگر بخش قابل توجهی از آنتن شبکه‌های مستند، نسیم، تماشا و نمایش با تکیه بر آرشیو پر شد و همه سرمایه محتوایی رسانه ملی در معرض بازپخش قرار گرفت.

چرا شبکه‌های تماشا و نمایش ادغام شد؟

در نهادی که حدود ۱۵ درصد اعتباراتش برای تولید می‌ماند، شبکه‌های تازه نفس، بدین شکل کارشان را ادامه دادند و کم‌کم فضا به سمتی رفت که یک برنامه تلویزیونی پس از پخش در یکی از شبکه‌های یک تا پنج، در یک یا دو شبکه دیگر نیز پخش شده و در ‌‌نهایت از شبکه شما و شبکه‌های استانی سر درآورد و این گونه بهترین برنامه‌ها نیز برای مخاطب ملال آور می‌شد و در عین حال مخاطب که پی برده بود، در شبکه تماشا هیچ اثر تازه‌ای پخش نمی‌شود، انگیزه‌ای برای تماشای این شبکه نداشت.

این شیوه غیرمرسوم که حکم سوزاندن آرشیو تلویزیون را داشت، آنچنان استمرار یافت که آهسته آهسته و دیگر چیزی از آرشیو تلویزیون برای پخش مکرر در شبکه‌های مختلف باقی نماند و کف‌گیر پخش به ته‌دیگ آرشیو خورد و در همین شرایط، پورمحمدی و همکارانش مدیریت تلویزیون را تحویل گرفتند.

در این شرایط دو راه پیش روی بود؛ یا اینکه هزینه‌ای بسیار کلان برای تولید وسیع و کلان سریال و همچنین دوبله تعداد قابل توجهی از سریال‌های خارجی برای شبکه تماشا شود، یا آنکه قید این شبکه را زد و آن را حذف یا ادغام کرد. با توجه به بدهی ۱۳۰ میلیاردتومانی بر جای مانده برای معاونت سیما، مشخص بود پورمحمدی امکان چنین سرمایه گذاری را ندارد و این امکان به زودی نیز میسر نمی‌‎شود.

در همین راستا با توجه به آنکه ادامه روند کنونی پخش از آرشیو ممکن نبود، تصمیم به ادغام این شبکه‌ها گرفته شد تا در ‌‌نهایت بخشی از شبکه نمایش به عنوان شبکه فیلم، به پخش سریال اختصاص یابد و دیگر آنکه شبکه نمایش از این پس، شبکه فیلم و سریال شود. این اتفاق، فرسایش آرشیو رسانه ملی را تا حدودی کند خواهد ساخت؛ هرچند انتظار می‌رود با افزایش اعتبارات، شاهد گسترش برنامه‌های تامینی (دوبله) و تولیدی باشیم و این شبکه که ظرفیت بدل شدن به پربیننده‌ترین شبکه تلویزیون را دارد، صرفاً به بازپخش تولیدات دیگر شبکه‌ها محدود نشود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۶۵
انتشار یافته: ۱۵
به نظر بنده بهتر است شبکه نمایش با تماشا ادغام نشود بلکه شبکه تماشا با ifilm ادغام شود و شبکه نمایش مثل گذشته بماند.
به جای ادغام میشد که تغییر محتوا و مضمون در یکی از آنها ایجاد کرد.
... ماهواره مارو خراب كرد و ما با گيرنده ديجيتال و شبكه نمايش آشنا شديم
الان ٤ ماه از اقدام نيروي انتظامي ميگذره و ما با شبكه نمايش نيازي به نصب مجدد أنتن ماهواره نديديم (خصوصا براي ساعت هاي ٢١-٢٣ و يك بامداد)
خواهشا كاري نكنيد كه دوباره به سمت ماهواره كشيده بشيم
جواب یک کلام است :
موازی کاری!
.
بنظرم شبکه آی فیلم هم باید کلاً حذف بشه .
شبکه ورزش و شبکه 3 هم باید تکلیف خودشون رو باهم روشن بکنن . . . اگه شبکه 3 شبکه جوان هستش شرح وظایفش با شبکه ورزش تفاوت داره ، پس چرا پوشش برنامه های دست اول ورزشی در انحصارشه؟
.
ضمناً بخش خبر شبکه 1 با بیش از 200 دقیقه پخش خبر در روز ، باید تکلیف خودش رو با شبکه خبر روشن بکنه . . . شبکه خبر 24 ساعته خبر پخش میکنه ، یک دهم بخشهای خبری شبکه 1 و 2 مخاطب نداره .
دوستان. بدونید که سینما سم است، فیلم سم است، سریال سم است. تلویزیون مسموم است.
فیلمها و سریالها، ابزار انتقال و دیکته کردن تفکرات نویسندگان و کارگردانان به مغز ... شماست.
تنها فیلم مستند (آن هم مستندی بدون جانبداری و کتمان حقایق) ارزش دیدن دارد.
اگر دست من بود دستور میدادم تمامی شبکه ها را منحل کنند و تمامی کراگردانان و بازیگران را هم...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۴
شاید الان فکر میکنی که همه اونایی که بهت منفی دادن نمیفهمن و تو میفهمی
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۴
واقعا که اینهمه روشنفکری و فهم و ژرف نگری شما جای تحسین و تشکر دارد. ...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۴
ای بابا. اصل کاریها رو نقطه چین کردی تابناک؟
به نظرت ... و اعدام مشکلی داره؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۴
...
ببخشید
بهزاد
| Netherlands |
۰۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۴
خدا ... رو شناخته بهش شاخ نداده !
صدا و سيما ايران با بخشی از درآمدهای که دارد از تبليغات بازرگانی و غيره... باز هم نمی دانيم چرا سازمان برای ساخت سريالهای ايرانی و یا خريد و دوبله سريالهای خارجی که کم هم نيست باز مشکل دارد...!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
چرا شبکه تماشا را با شما ادغام نکردن
پاسخ ها
سجاد
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۳
بنظرم همه شبکه هایی که در دوره ضرغامی تاسیس شدن رو در یک شبکه ادغام بکنن ، باز براش برنامه کم میارن . . .
اگه قراره 8 تا شبکه اضافه بشه که 60% برنامه هاشون پخش تکرار برنامه های همون شبکه های سابق هستش ، همون بهتر که هیچ شبکه ای اضافه نشه!
به نظر من تگر همه شبکه ها را با هم ادغام کنند هم اتفاق خاصی نمی افته مطمین باشید کسی متوجه نمی شه
این همه سریال تو دنیا هست حداقل برین از تاجیکستان سریال بیارین !!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل