بازدید 47683
در حاشیه مذاکرات ایران و ۱+۵؛

ایرانی‌ها هرگز کارشکنی‌های عربستان را فراموش نمی‌کنند

مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+ ۵ در حالی وارد حساس‌ترین مرحله خود شده که طی روزهای اخیر، تلاش‌های برخی کشورهای منطقه برای ایجاد اخلال در مسیر مذاکرات بیش از هر زمان دیگری آشکار شده است. در این میان، به ویژه ضرورت توجه به نقش مخرب و منفی عربستان سعودی ضروری است که از هیچ تلاشی برای ضربه زدن به توافق هسته‌ای فروگذار نکرده است.
کد خبر: ۴۵۲۲۰۱
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۲ 24 November 2014
مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+ ۵ در حالی وارد حساس‌ترین مرحله خود شده که طی روزهای اخیر، تلاش‌های برخی کشورهای منطقه برای ایجاد اخلال در مسیر مذاکرات بیش از هر زمان دیگری آشکار شده است. در این میان، به ویژه ضرورت توجه به نقش مخرب و منفی عربستان سعودی ضروری است که از هیچ تلاشی برای ضربه زدن به توافق هسته‌ای فروگذار نکرده است.

به گزارش «تابناک»، مذاکرات جاری هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+ ۵ در وین، شاهد روندی بود که پیش از این و در دوره‌های قبلی گفت‌و‌گوهای هسته‌ای سابقه نداشت. این روند عبارت بود از ملاقات‌ها و گفت‌و‌گوهای علنی وزیر خارجه آمریکا با وزرای خارجه برخی کشورهای عرب منطقه خلیج فارس که موضوع برنامه هسته‌ای ایران و چشم انداز توافق هسته‌ای، محور و دستور کار اصلی آن را تشکیل می‌داد.

در این روند، آنچه بیش از بقیه موارد به چشم آمده و مورد توجه ناظران و تحلیلگران قرار گرفت، سفر سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان سعودی به پایتخت اتریش و دیدار وی با جان کری در فرودگاه وین بود. امری که بیش از هر زمان دیگری تلاش عربستان برای تأثیرگذاری بر روند مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+ ۵ را آشکار کرد.
 
آن گونه که خبرنگاران ایرانی حاضر در وین بیان می‌کنند، اصل ماجرا از این قرار بوده که وزیر خارجه عربستان از همتای آمریکایی خود درخواست می‌کند تا در کشور دیگری به جز اتریش، دیداری ‌با یکدیگر داشته باشند؛ اما جان کری با اشاره به درگیر بودن در مذاکرات فشرده هسته‌ای، این درخواست را رد کرده و به همین دلیل، سعود الفیصل برای انجام دیداری کوتاه با کری به وین سفر می‌کند.

اما آنچه تقریباً همه تحلیلگران درباره این موضوع بر سر آن اتفاق نظر دارند، این است که سفر کوتاه و غیرمنتظره فیصل به وین، بیش از هر چیز به این دلیل انجام شده که حکومت سعودی با توجه به پیشرفت‌های حاصل شده در مذاکرات، از حصول توافقی میان ایران و غرب در موضوع هسته‌ای نگران است و می‌خواهد تا پیش از حصول چنین توافقی به هر نحو ممکن جلوی آن را بگیرد.

سعودی‌ها که همواره ایران را به عنوان مهم‌ترین قدرت در مقابل خود در منطقه خاورمیانه دیده‌اند، از حصل و فصل پرونده هسته‌ای و به تبع آن، عادی شدن روابط ایران با غرب نگران هستند، زیرا این موضوع می‌تواند به طور بالقوه روابط ویژه آن‌ها با کشور‌ها غربی ـ به خصوص آمریکا ـ را که محور مشترک اصلی آن ایران ستیزی بود، تحت الشعاع قرار دهد.
 
البته به نظر می‌رسد، این روند اخلال‌گرانه از چشم خود آمریکایی‌ها نیز دور نمانده، زیرا بر اساس اخباری که امروز به نقل از یک وبسایت سعودی در برخی منابع خبری انتشار یافت، رئیس جمهور آمریکا در دیدار با یکی از مقامات ارشد سعودی خواستار بهبود رابطه عربستان با ایران شده است.

به هر حال، باید به این نکته توجه داشت که مقامات سعودی طی ماه‌های اخیر و به موازات نزدیک‌تر شدن به زمان از پیش اعلام شده برای حصول توافق هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+ ۵، اقدامات خود علیه ایران را در جنبه‌های مختلف شدت بخشیده و در پی ضربه زدن به منافع ایران به هر نحو ممکن برآمده‌اند. بازی نفتی این کشور و تلاش مستمر برای پایین آوردن قیمت جهانی نفت، یکی از این جنبه‌هاست که طی ماه‌های اخیر آشکار شده و مشخصاً هدف ضربه زدن به ایران از جنبه اقتصادی را دنبال می‌کند.

بر این اساس، دور از انتظار نیست که در ادامه مسیر گفت‌و‌گوهای هسته‌ای و در صورت تمدید مذاکرات به هر شکل ممکن نیز اقدامات سعودی‌ها علیه ایران تشدید شده و جنبه‌های جدیدتری نیز به خود بگیرد. این موضوعی است که نه مردم ایران و نه دیپلمات‌های کشور هیچ‌ گاه فراموش نمی‌کنند و طبیعتاً بر مسیر آینده روابط ایران با عربستان نیز تأثیرگذار خواهد بود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۵۱۷
انتشار یافته: ۲۹
خدا لعنت کند این وهابی ها و سلفی ها را که سر تا پای وجودشان بد جنسی و خباثت نسبت به ایران است!! هر چه که ایران به آنها احترام میگذارد بیشتر عکسالعمل منفی از خود نشان میدهند
بدبختها فکر می کنند در دنیا برای آنها اهمیتی قائل هستند؟!! مطمئن باشید روزی عربستان از ارزان فروشی نفت و لطمه به منافع ایران تجربه تلخی را دریافت می کند....
دور نیست روزی که عربستان در بسیاری از مسائل محتاج ایران شود. ولی این شیوخ بدانند ایران مانند آنها نامرد نیست..!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
چون مي دونند ايران نامرد نيست و مقابله به مثل نميكنه هر غلطي مي كنند وگرنه بزدل تر ازين حرفاند و اگه ما بهشون حالي كنيم كه ما هم ميتونيم بدجور حالشونو بگيريم حساب كار دستشون مياد.
مسلما ارزو عربستان حمله تمام عيار ناتو به ايران است .
يه نظر من دشمن اصلي ايران امريكا نيست ،عربستانه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
کشورهایی نظیر آمریکا روسیه چین اروپایی ها بر اساس منافع خود عمل می کنند استفاده از عباراتی نظیر دوست یا دشمن در باره آنها صدق نمی کند. بنابراین بهتر است ایران طوری عمل کند که با انها منافع مشترکی داشته باشد در اینصورت کشورهایی مثل عربستان دیگر نمی توانند غلطی بکنند. بهتر است ایران راه گفتگوی دیگری را به موازات گفتگو های اتمی با آمریکا باز کند هرچه ایران بیشتر با آمریکا گفتگو کند آل سعود و نوچه هایش بیشتر خوار و خفیف می شوند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
آل سعود سگ دست آموز آمريكا و اسرائيله
ناشناس
| United States |
۲۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
آمریکا شیطان بزرگه و عربستان و اسراییل و انگلیس نوچه هاشن
مرگ بر آل سعود
اميدوارم عربستان نابود شود .
پاسخ ها
حسن
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
انشاا... بزودی نوبت آنها هم توسط تروریست های دست پرورده خودشان داعش فرا میرسد .
لعنت همیشگی به این عربستان حقه باز و خائن نسبت به جهان اسلام...
ایشالا یه روز اون بینی کثیفشون رو به خاک می مالیم...البته تا حالا هم کم موفق نبودیم...بزرگترین حامی تروریست عربستان سعودیه
سلام . از تفکرات وهابی و تکفیری بیش از این انتظاری نیست هیچ کس نگران نباشد انها ناخواسته در جهت اثبات بیشتر تفکرات کثیف خود گام برداشته اند . نیش عقرب نه از ره کین است اقتضای طبعتش این است .
لعنت بر آل سعود
یه مشت کفتار
حرومزاده ان این عربستانیا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
سعودیا نه عربستانیا
اتفاقا ایران خوبم فراموش میکنه وگرنه میتونه 5 سال از بردن مردم به حج خوداری کنه
چه خبره تا 10 تیر، بهتر بود ایرانی ها مذاکرات رو کنار بذارند، چون ظاهرا با این ها نمیشه به نتیجه رسید،
من به شدت موافق مذاکرات بودم اما امروز حس کردم ظاهرا نمیشه...
عربستان در حد واندازه ای نیست که بتواند تاثیر گداری قابل توجهی داشته باشد. این منافع استراتژیک امریکاست که منجر به اینگونه رفتار عربستان شده است . باید با استفاده از نیروهای مبارز یمن ، عربستانی ها بر سر دوراهی بودن یا رفتن فرار داد.آنوقت خواهید دید که به ماندن با هر شرایطی و با التماس رضایت خواهند داد
مسئولین عزیز بدانید وباور قلبی داشنه باشید که بعضی از دولتهای عربی بخصوص عریستان سعودی دوست ما نبوده و نیست و نخواهد بود. ممکن است با بورکینا فاسو یا برمه یا دولت جزایر کومور دوست باشیم ولی بعضی دولتهای عربی و بخصوص عربستان سعودی دوست ما هیچ موقع نخواهند بود.
از قبل و بعد از انقلاب آخر شما کی دیده اید که عربستان در هر فرصتی به ایران ضربه نزده باشد؟ آیا به خون کشیدن حج در زمان امام ره را از یاد برده ایم یا کمکهای میلیاردی عربستان به صدام در جنگ تحمیلی را؟ گردن زدن ایرانیان بیگناه به اتهام های واهی را فراموش کرده ایم یا اقدام چند ماه قبل عربستان در پایین آوردن بهای نفت درست دربحبوحه نیاز مبرم ایران به دلارهای نفتی به منظور به زانو در آوردن ایران در مبارزه اش علیه غرب را؟؟؟ . خوب است از خواب خوش غفلت بیدار شویم و اینقدر پول و زایر به عربستان نفرسیم. در شرایطی که کمبود منابع ارزی داریم درست نیست اینهمه زایر عمره وتمتع به این کشور متخاصم روانه کنیم تا آنها قادرباشند با این پولها بخشی از هزینه دشمنی با ایران نیز تامین کنند.
ايران بايد بطور صريح و ديپلماتيك به اين همسايه مزدوربفهماند در صورت نامن كردن ايران و شكست مذاكرات، نفت عربستان هم فروش نخواهد رفت
مطمئن باشید بازنده اصلی عربستان است . موضوع حمایت این ها از داعش هنوز داغ داغ است .
حکام عربستان یه عده مفت خور هستن،انشالله آرزوی نابودی شیعه رو به گور میبرن، کشور اسلامی ایران درپناه مولاعلی ع وحضرت ولیعصر عج می باشد
این عمل عربستان ما را به این واقعیت رساند که دشمن اصلی ایران عربستان می باشد که به شدت از برقراری روابط ایران با آمریکا ضرر میکند پس چه بهتر حالا که دشمن اصلی را شناختیم از راه های مختلف به فکر ایجاد روابط بهتر و اساسی با آمریکا باشیم .
با سلام خدمت همه ، یه سوال اگه شما جای عربستان بودید از اینکه همسایه کشوری با جمعیت 75 میلیون نفر ، موقعیت استراتژیک مهم ، توان نظامی بالا ، اختلاف های عمیق مذهبی و سیاسی بودید آیا تلاش نمی کردید که این همسایه ، هسته ای نشه ؟
دوستان هیچ دشمنی را دست کم نگیرید وانشالله مقامات کشور عزیزمان باید در فکر خنثی کردن،تلافی وانتقام از مقامات نامرد عربستان باشند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار