بازدید 143298
لحظه به لحظه با هفتمین روز از دهمین دور مذاکرات ایران و ۱+۵؛ 03:30 بامداد سه شنبه

تمدید توافق ژنو تا 10 تیرماه، از سرگیری مذاکرات در هفته‌های آینده

مذاکرات طی هفته‌های آینده برای دستیابی به توافق ادامه می‌یابد... ایران در برابر ادامه محدود کردن برنامه هسته ای خود بطور متوسط ماهانه حدود ۷۰۰ میلیون دلار از پول نفت را دریافت خواهد کرد... ترتیبات آزادی دارائی‌های ایران بر اساس توافق ژنو ادامه پیدا می‌کند... حسن روحانی در گفت و گویی با پوتین تلفنی بر توسعه همکاری‌ها تاکید کرد؛ تماسی که در این مقطع پیام روشنی دارد...
کد خبر: ۴۵۲۰۸۵
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۲ 24 November 2014
سعودالفیصل: اشغالگران ایرانی از سوریه خارج شوند!مذاکرات ایران و ۱+۵ برای رسیدن به راهکاری جامع در مذاکرات هسته‌ای، در حالی از سه‌شنبه 27 آبان‌ماه‌ به طور غیررسمی از سر گرفته شد که تا سوم آذر، آخرین روز تعیین شده برای مذاکرات زمانی، با در نظر گرفتن امروز، دو روز باقی است و در این فاصله اندک تا پایان مذاکرات با آمدن وزرای خارجه آمریکا و کشورهای اروپایی طرف مذاکره با ایران به وین، سرنوشت حساس‌ترین مذاکرات سیاسی ایران در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

به گزارش «تابناک»؛ دور تازه‌ مذاکرات گسترده با هدف دستیابی به راهکاری جامع برای رفع چالش‌های پیش آمده بر سر برنامه هسته‌ای ایران، در حالی از اسفندماه سال گذشته (1392) در وین از سر گرفته شد و سرانجام پس از شش دور مذاکرات سخت و نفس‌گیر که آخرین دور آن، هفده روز در جریان به طول انجامید، مذاکرا‌ت برای مدت چهار ماه تا سوم آذرماه تمدید شد تا در این مدت مذاکرات با لحنی جدی در خصوص نقاط اختلاف میان طرفین صورت پذیرید.

این مذاکرات در سفر رئیس‌جمهور و وزیرامورخارجه کشورمان به نیویورک و در حاشیه اجلاس سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل نیز پی گرفته شد؛ اما پس از دور هفتم مذاکرات، همچنان برخی اختلافات پابرجا ماند که مهم‌ترین آن‌ها در خصوص تعداد سانتریفیوژ‌ها و برخی جزئیات دیگر بود تا در ‌‌‌نهایت مذاکرات برای ارائه راه‌حل‌های منطقی و دستیابی به توافق معقول، دوباره در پایتخت اتریش از سر گرفته شود.

در دور هشتم مذاکرات که 22 تا 24 مهرماه در وین برگزار شد، درباره برخی جزئیات دیدگاه‌های نزدیکی حاصل آمد اما همچنان برخی اختلافات پابرجا ماند و سپس در دور نهم مذاکرات که 18 تا 20 آبان ماه به میزبانی عمان برگزار شد که پس از این مذاکرات، ارزیابی برخی رسانه‌ها از دست یافتنی‌تر شدن توافق حکایت داشت؛ توافقی که احتمال وقوعش در دهمین دور مذاکرات که از سه شنبه 27 آبان ماه در وین کلید خورد.

حال در فاصله چهار روز تا پایان مذاکرات، بیش از هر زمان دیگری است و جدی‌ترین مخالفان توافق نیز در بدبینانه‌ترین تحلیل‌ها از توافق موقت دیگر و تمدید مذاکرات خبر می‌دهند و البته توافق بر سر تمدید مذاکرات تا اینجای کار، با تکذیب طرف ایرانی همراه شده است.

روز نخست مذاکرات پیش از ناهار کاری محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه با کاترین اشتون هماهنگ کننده ١+ ٥ با مذاکرات کارشناسی آغاز و در پایان شب نیز با مذاکرات کارشناسان پایان یافت. همچنین در نخستین روز از دهمین دور مذاکرات در وین، دیدارهای دو و چند جانبه‌ای میان ایران، آمریکا، اتحادیه اروپا و چین برگزار شد و روز دوم مذاکرات نیز با دیدارهای دو و چند جانبه پی گرفته شد. این دور از مذاکرات، حساس ترین و مهمترین مرحله مذاکرات و به گفته محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان مرحله آخر مذاکرات است.

در دومین روز مذاکرات نیز شاهد دیدار دو جانبه هیات ایرانی و هیات آمریکایی بودیم اما اتفاقی که بیش از این دیدار مورد توجه قرار گرفت، نشست کارشناسی ایران و فرانسه بود که با شایعات مبنی بر نقش آفرینی غیرسازنده فرانسه در روند مذاکرات متاثر از عربستان و اسرائیل همراه بود؛ موضوعی که زمان مشخص می‌کند تا چه میزان واقعیت داشته است.

در روز دوم مذاکرات اخبارها درباره تمدید مذاکرات تقویت شد و برخی از طرفین غربی نیز صراحتاً در این زمینه سخن گفتند اما در مقابل برخی از احتمال دستیابی به یک توافق کلی به عنوان مقدمه توافق نهایی و تمدید مذاکرات برای مدتی کوتاه سخن به میان آوردند؛ رویکردهایی که مورد تایید طرف ایرانی قرار نگرفته است.

روز سوم مذاکرات نیز با اخبار متعددی درباره تمدید مذاکرات همراه بود، با این تفاوت که این بار تاریخ تمدید نیز در اخبار آمده بود و عنوان شده بود مذاکرات تا ماه مارس (اسفند 93 و فروردین 94) تمدید خواهد شد. در عین حال جان کری پس از انجام یک سلسله مذاکرات با وزرای خارجه انگلیس، فرانسه، عمان و عربستان در لندن و پاریس، در عصر پنجشنبه وارد وین شد و مذاکراتی دو ساعته و سه جانبه میان او، کاترین اشتون و محمدجواد ظریف برگزار شد.

چهارمین روز مذاکرات نیز همچون روز سوم با رایزنی معاونین وزرای خارجه ایران و روسیه آغاز شد و همزمان مذاکرات چندجانبه میان ایران، آمریکا و اتحادیه اروپا پی گرفته شد؛ مذاکراتی که روز پنجم نیز در جریان بود و همزمان اخبار ضدونقیضی درباره تمدید مذاکرات از چند روز تا چند ماه منتشر می‌شد؛ اخباری که ظاهراً پربی‌راه نبوده است.

در روز ششم نیز سلسله اخباری درباره یک توافق مقدماتی تحت عنوان «توافق سیاسی» منتشر شد؛ توافقی شفاهی و غیرمکتوب (Non-Paper) که احتمالا چارچوب و کلیات راهکار جامع را در خود دارد. هرچند دستیابی به این توافق از سوی طرف ایرانی تایید نشد اما سفر، وزیرامورخارجه چین و وزیرامورخارجه روسیه به وین، نشان از دستیابی به توافق مقدماتی است.



3:30- فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس در بیانیه ای گفت: ما در چند روز اخیر پیشرفت های خوبی داشتیم و با یکدیگر راه های تعامل با برخی از شکاف های مهم که باقی مانده اند، بررسی کردیم. این مسایل خیلی پیچیده و مذاکرات خیلی چالش برانگیزند و با توجه به اینکه نتیجه گرفتیم رسیدن به یک توافق امروز (دوشنبه) ممکن نیست، موافقت کردیم توافق موقت ژنو تا ژوئن سال آینده تمدید شود.

وزیرخارجه انگلیس افزود: ما درک خیلی بهتری ازآنچه یک توافق می تواند مورد قبول دو طرف باشد،داریم و براین باوریم آنچه بدست آورده ایم ارزش ادامه این کار را دارد. تمدید به معنای توقف نیست و ما مذاکرات را تا اوایل دسامبر ادامه می دهیم و هدف روشن ما رسیدن به یک توافق جامع که بتوانند نگرانی های جامعه بین الملل درخصوص برنامه هسته ای ایران را پاسخ دهد، در حدود چند ماه آینده است. تمدید مذاکرات اجازه خواهد داد فضا و زمان اضافی برای رسیدن به این هدف ایجاد شود.

3:09 بامداد سه شنبه- گروه صهیونیستی «آیپک» که از بازوهای فشار اسرائیل بر نهادهای آمریکایی به شمار می‌آید، دوشنبه شب پس از پایان مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5، به نمایندگان کنگره توصیه کرد تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران به تصویب برسانند.

در بخشی از بیانیه «کمیته امور عمومی آمریکایی اسرائیل» آمده است: «کنگره برای آنکه به مذاکرات فرصتی بدهد، برای یکسال تشدید تحریم‌ها را به تعویق انداخت. حالا وقت آن است که کنگره با حمایت هر دو حزب تحریم‌های تازه‌ای به تصویب برساند تا تهران بداند که اگر برنامه تسلیحات هسته‌ای خود را کنار نگذارد، با فشار بیشتری مواجه می‌شود.»

این بیانیه می‌افزاید: «ما به کنگره توصیه می‌کنیم که به وظیفه سنتی و حساس خود در راستای کسب اطمینان از اینکه توافق نهایی به درستی تمامی راه‌های ایران برای رسیدن به تسلیحات هسته‌ای را نابود می‌کند، عمل کند.»

1:36 بامداد سه شنبه- مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه در جمع خبرنگاران گفت که سطح و محل بعدی مذاکرات هنوز مشخص نشده است. وی عنوان کرد: درباره زمان و مکان دور بعدی مذاکرات صحبتی نشده، ولی فکر می‌کنم ظرف چند روز آینده مشخص شود. البته بعید می‌دانم در ابتدا در سطح وزرا باشد.

روانچی در پاسخ به این سوال که در یک سال نتوانستیم موارد مورد اختلاف را حل کنیم چگونه در مدت کوتاه چهار ماهه می‌توان به توافق دست یافت و موارد اختلافی حل شود؟ افزود: ما خوشبین هستیم و همانطور که آقای ظریف گفت فکر می‌کنیم می‌توانیم در مدت خیلی کوتاهی -البته تاریخ و زمان دقیقی نمی‌توان برای آن پیش بینی کرد- به توافق دست یابیم.

معاون وزیر خارجه با ذکر این نکته که در موضوعات مختلف نظراتمان به هم نزدیک شده است، عنوان کرد: دلیل اینکه به توافق نرسیدیم چون زمانمان محدود بود. شاید اگر زمان بیشتری داشتیم، می‌توانستیم در همین دور تمام کنیم، ولی تلاش بر این بود که تمام شود. اینکه چه مدتی اضافه کنیم، تصمیمی بود که جمع گرفت که یک فرصتی باشد که بتوانیم بررسی عمیقی کنیم و وقتی دوباره دور هم جمع می‌شویم، مشکلات را حل کنیم.

وی درباره کارشکنی‌ها بر سر راه حصول توافق و اینکه گفته می‌شود دیدار سعود الفیصل و کری در این زمینه تاثیرگذار بوده نیز عنوان کرد: نمی‌توان به این نحو بیان کرد. موضوعات پیچیده و ریز است و اینکه بخواهید درباره موضوعات ریز تفاهم کنید فرآیند زمانبری است و بر این اساس نمی‌توانید بگویید در مدت زمان محدودی که دارید تمام این موضوعات ریز را به نتیجه برسانید. دلیل اصلی این بود که زمان ما محدود بود.

روانچی در خصوص اینکه گفته شده بود بحث تفاهم سیاسی مطرح است و بعد از تمدید سخن گفته شد نیز گفت: همین مدت زمان محدود باعث شد احساس کنیم چون تاریخی داشتیم که باید تمام می‌کردیم و همین امشب بود. دیدیم در این مدت کوتاه عملا نمی‌توانیم و این یک بحث جمعی بود و جمعا به این نتیجه رسیدیم که بهتر است در این زمان، تمدید داشته باشیم.

عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا در گفت‌وگو با انگلیسی‌ها درباره بازگشایی سفارت این کشور در تهران نیز صبحت کردید؟ عنوان کرد: خیر، فقط درباره بحث هسته‌ای صحبت کردیم.

1:30 بامداد سه شنبه- سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره کننده در پایان دهمین دور مذاکرات جامع با بیان اینکه زمان و مکان دور بعدی مذاکرات هنوز مشخص نشده است، گفت: تصمیم همه بر این شد که توافق ژنو را ادامه دهند و تمدید کنند و همه این اتفاق نظر را داشتند که باید در ظرف چند هفته آینده و هر چه سریع‌تر به توافق برسیم ولذا مذاکرات بلافاصله شروع خواهد شد. فکر می‌کنم از یکی دو هفته دیگر مذاکرات را ادامه می‌دهیم تا انشاءالله به نتیجه برسیم.

عراقچی گفت: اگر اراده سیاسی لازم وجود داشته باشد در ظرف چند روز حتی می‌توان به چارچوب کلی رسید، نه اینکه توافق حاصل شود. یعنی با توجه به پیشرفت‌هایی که در این چند روز حاصل شده، تصویر برای رسیدن به تفاهم روشن‌تر است و حداقل شاید بتوان ظرف چند روز درباره چارچوب کلی به جمع بندی رسید. البته هیأت‌ها احساس کردند به مشورت‌های بیشتری نیاز دارند و لازم است مهلتی داده شود بلافاصله بعد از یکی دو هفته شروع می‌کنیم.

0:43 بامداد سه شنبه- محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در پایان هفت روز رایزنی فشرده و نفس گیر در دهمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای در جمع خبرنگاران گفت: سلاح هسته‌ای بر خلاف اصول ماست و ما برای اهداف صلح‌آمیز به دنبال انرژی هسته‌ای هستیم و می‌خواهیم این کار را در یک فضای آرام انجام دهیم و به نگرانی‌های مشروع پاسخ دهیم. تحریم‌ها تنها به مردم بی‌گناه ضربه می‌زند. برای ارزیابی اثر تحریم‌ها کافی است به تعداد سانتریفیوژ‌ها نگاه کنید، ما زمانی 200 سانتریفیوژ داشتیم و امروز بیش از 20 هزار داریم.

وزیر خارجه کشورمان با اشاره به کسانی که تحریم‌ها برایشان مهم است، اظهار داشت: آنها باید بدانند که تنها مذاکره است که می‌تواند اعتماد ایجاد کند. ما نمی‌خواهیم تمام هفت ماه و هفت روز را صرف توافق کنیم. ما می‌خواهیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن به این توافق برسیم و من اعتقاد ندارم که ما به زمان بیشتری نیاز داریم. ما فقط برای مسائل فنی به مقداری زمان نیاز داریم، اما توافق سیاسی نیاز به زمان زیادی ندارد، تنها باید تصمیمات دشوار اتخاذ شده و انعطاف پذیری نشان داده شود.

وی خاطرنشان کرد: این توافق می‌تواند وضعیت منطقه را تغییر دهد. ما نباید وقت خود را برای بحران ساختگی تلف کنیم. بعد از یک سال امروز توانستیم ضمن اینکه تلاش‌های ما باعث شده راه‌حلی یا راه حل‌های متفاوت مختلفی در دسترس باشد و کاملاً این امکان برای هیات‌های مذاکره کننده وجود داشته باشد که نمای یک توافق نهایی برای حصول اطمینان از اینکه برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران همواره صلح آمیز باقی خواهد ماند و تحریم‌های ظالمانه‌ای که علیه ایران اعمال شده رفع و برنامه هسته‌ای به صورت عادی ادامه پیدا کند، امروز می‌توانیم راه حل‌های ممکن را به صورت واضح گرچه با برخی اختلاف نظرها تصور کنیم‬.

‫وی ادامه داد: مذاکراتی که در چند ماه گذشته داشتیم به خصوص مذاکرات اخیر وین کمک زیادی کرده که این راه دشوار را به پیش ببریم و احساس کنیم اگر امروز زمان توافق را تمدید می‌کنیم با این هدف است که فرصت کوتاهی برای رسیدن به توافق فراهم کنیم. به هیچ عنوان قصد نداریم از تمام 7 ماه و هفت روزی که تا پایان تمدید توافق ژنو دیده شده استفاده کنیم بلکه تلاش داریم در نزدیک‌ترین زمان به تفاهم سیاسی و بعد از آن به تدوین تفاهم به صورت مجموعه فنی و سیاسی برسیم.

مذاکره کننده ارشد کشورمان با ذکر این نکته که در یک سال گذشته دستاوردهای بسیار قابل توجهی از این توافق داریم، خاطرنشان کرد: مهمترین دستاورد ما این است که برنامه هسته‌ای که نتیجه تلاش دانشمندان و مقاومت مردم ماست امروز به صورت کامل ادامه دارد و اگر امروز در مذاکرات راجع به برنامه هسته‌ای ایران صحبت می‌شود راجع به اندازه غنی سازی است نه اصل غنی سازی. اگر راجع به رفع تحریم‌های ظالمانه صحبت می‌شود راجع به نحوه رفع تحریم‌هاست نه حفظ تحریم‌ها یا افزایش روزمره این تحریم‌های ظالمانه که روندی بود که در سال‌های گذشته شاهد آن بودیم.

ظریف ادامه داد: امروز در شرایطی قرار داریم که پروژه ایران هراسی در دنیا شکست خورده است و تمام تلاش‌هایی که برای نشان دادن ایران به عنوان یک نگرانی برای جامعه بین‌المللی بوده رنگ باخته و در برابر جهان از ارزش و اعتباری برخوردار است و این بزرگترین موفقیت مردم ایران برای نشان دادن این واقعیت است که در کنار اینکه برای حفظ حقوقشان در برابر هر فشاری مقاومت کرده و می‌کنند اما با دنیا سر جنگ و ستیز ندارند و می‌خواهند با دنیا براساس تعامل و روابط سازنده مبتنی بر احترام متقابل برخورد کنند.

وزیر خارجه گفت: این وضعیت که حاصل یک سال و نیم تلاش بی وقفه دیپلماتیک و حمایت‌های مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و مردم خوب کشور است به زودی به نتیجه خواهد رسید و انشالله مردم ما در یک حاصل توافقی که برای همه برد خواهد بود، هم جامعه بین‌المللی از روش‌های بی فایده‌ای که جز فشار بر مردم ایران حاصل دیگری نداشته کنار خواهند کشید و هم مردم ایران برنامه هسته‌ای را با اطمینان نسبت به آینده و با اعتماد جامعه بین‌الملل ادامه خواهند داد. تا آن روز فاصله زیادی نداریم، گرچه می‌دانم تعداد قابل توجهی از گروه‌های فشار و برخی گروه‌هایی که آینده خود را در خصومت، تنش و درگیری می‌بینند، امروز خوشحال نیستند و در آینده هم انشا‌لله کمتر خوشحال باشند.

رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه برداشت شما با برداشت آمریکایی‌ها از توافق ژنو متفاوت است، گفت: توافق ژنو مشخص است. خوشحالیم که دنیا کمتر نگران باشد چون معتقدیم دنیا از ابتدا دلیلی برای نگرانی نداشت. برنامه هسته‌ای ایران از ابتدا صلح‌آمیز بود، گروهی تلاش داشتند این برنامه را خطرناک معرفی کنند و امروز خوشحالیم صدای آن گروه بسیار کوتاهتر شده و بازی سیاسی که برای هراس افکنی در روابط بین‌المللی انجام می‌دادند تا سیاست‌های خودشان را توجیه کنند، امروز خریدار کمتری در دنیا دارد و دلیل نگرانی آنها این نیست که نگران توافقند، بلکه نگران از دست دادن شرایطی هستند که با آن دنیا را به هراس بیندازند و سیاست‌های خود را توجیه کنند.

وی افزود: آنچه در ژنو توافق کردیم در چارچوب منافع ملی جمهوری اسلامی بود، برای اینکه نشان دهیم برنامه هسته‌ای ما کاملا صلح‌آمیز است و برای اینکه فرصتی را فراهم کنیم که توافق به دست بیاید. بسیار خوشحالیم که آنچه را که توافق کردیم براساس روش همیشگی مردم ایران که پایبند به تعهداتشان هستند و وفای به عهد را جزیی از دین، مرام و آیین خودشان چه به عنوان مسلمان و چه به عنوان ایرانی می‌دانند، امروز همه دنیا یک صدا معترف است که ما در یک سال گذشته به تعهدات خود عمل کردیم و این بهترین روش برای شکست دادن پروژه بسیار خطرناک ایران هراسی است.

ظریف افزود: احساس می‌کنم مردم ایران همه چیز را به دست آوردند .امروز برنامه هسته‌ای ایران توسط دنیا شناسایی شده است. امروز کسی درباره بستن برنامه غنی سازی ما صحبت نمی‌کند و امروز درباره از بین بردن برنامه صلح‌آمیز ما صحبت نمی‌کند و اینها همه توفیقاتی است که مردم ایران در سایه سیاست تدبیر و امید که به آن رای دادند و در کنار آن ایستادند و با حمایت رهبری آن را ادامه دادند امروز بهره آن را می‌برند.

وی با بیان اینکه همه ما علاقه مند بودیم امروز برای شما اعلام کنیم به توافق سیاسی رسیده‌ایم اما رسیدن به توافق نیازمند این بود که درباره تمام نکات ریزی که درباره برخی از این موضوعات وجود دارد، گفت: ما درباره موضوعاتی که به شدت فنی و پیچیده است صحبت می‌کنیم و هر پیشنهادی ابعاد گوناگون و مختلفی دارد و یقین داشتیم لااقل برای تکمیل روند نگارش نیاز به زمان داریم. زمانی که به وین آمدیم کسی در این مورد شک نداشت و فکر می‌کنم همه وزرا این را به صراحت گفتند.

ظریف خاطرنشان کرد: این امکان وجود داشت که قدری بیشتر پیشرفت کنیم، ولی همین میزان پیشرفت ما قابل ملاحظه است. اینکه هر وزیری که امروز از جلسه خارج شد گفت پیشرفت قابل ملاحظه داشتیم و می‌خواهیم و می‌توانیم به نتیجه برسیم به نظرم همین میزان توفیق قابل توجهی است. اگر یک سال قبل را نگاه کنید کسی حتی آرزوی چنین شرایطی را در عالم واقعیت کند. به لطف خدا و با حمایت مردم به جای خوبی رسیدیم و این روش را ادامه می‌دهیم تا به نتیجه نهایی برسیم.

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره مانع اصلی در رسیدن به توافق جامع و اینکه در هفت ماه آینده به توافق می‌توان دست یافت؟ گفت: جامعه بین‌المللی و بخصوص کشورهایی که با ایران مشغول مذاکره هستند به چند حقیقت پی بردند. یکی اینکه به این حقیقت پی بردند که ایران به تعهداتش پایبند است و این توفیق بزرگی است و مردم ما همواره نشان دادند اگر توافقی را امضا کنند آن را نقض نخواهند کرد. دومین نکته این است که مردم ما دنبال درگیری نیستند، اما همزمان از حقوقشان نمی‌گذرند و سومین نکته‌ای که برای جامعه بین‌المللی و کشورهای غربی کاملا روشن شده این است که درست است تحریم‌ها بر مردم تاثیر منفی می‌گذارد، ولی نمی‌تواند مردم ما را از پیگیری حقوقشان باز دارد.

ظریف ادامه داد: احساس می‌کنیم جامعه بین‌المللی به این ادراک رسیده که تنها از طریق تفاهم و توافق سازنده، عادلانه متوازن امکان حل این موضوع وجود دارد و می‌توان به نتیجه رسید. برای رسیدن به راه‌حل باید از هر گونه زیاده خواهی دست برداشت باید به واقعیات توجه کرد و اینکه دانش هسته‌ای دانشمندان ما واقعیتی است که در روی زمین قرار دارد و نمی‌توان آن را انکار کرد و ما به این دستاورد رسیده‌ایم و این دستاورد بسیار ارزشمندی برای مردم ماست.

مذاکره کننده ارشد ایران در پاسخ به سوالی درباره اینکه در چهار ماه بعدی اگر به نتیجه نرسیدید روش‌های بعدی چه خواهد بود؟ گفت: فکر نمی‌کنم نیازی باشد راجع به این صحبت کنیم، چون معتقدم برای رسیدن به چارچوب سیاسی توافق یا توافق سیاسی یا توافق کلی حتما چهار ماه وقت بسیار بیشتری از وقتی است که مورد نیاز است . هیات ما از همین امروز آماده است مذاکرات جدی را ادامه دهد که توافق سیاسی فراهم شود، ما هیچگاه میز مذاکره را ترک نکردیم و ترک نخواهیم کرد. الان جای صحبت درباره نگرانی که ممکن است چهار ماه دیگر رخ دهد، نیست. الان اطمینان داریم که ظرف چند هفته و اگر اراده کافی سیاسی وجود داشته باشد چند روز امکان رسیدن به چارچوب سیاسی وجود دارد و بعد باید از آن جا به سمت جزییات اجرایی برویم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار نیویورک‌تایمز در مورد اینکه رهبر ایران تا چه میزان در جریان تصمیمات تیم ایرانی بوده و اینکه ایده‌های جدیدی که در مذاکرات مطرح شده، چه بود، گفت: «بگذارید این را بگویم که همه طرفین ایده‌هایی را مطرح کرده‌اند، و مجموعه‌ای از ایده‌های مختلف روی میز مذاکره آمده و تنها یک طرف نیست که پیشنهاد آورده باشد، ما نیز طرح‌ها و ایده‌های تازه‌ای آورده‌ایم.

وزیر خارجه کشورمان ادامه داد: همانطور که آقای کری هم خواست، می‌خواهم که در این رابطه گمانه‌زنی نشود. تیم ما انعطاف‌پذیری و منطق زیادی نشان داده است. این درست نیست که ما دستمان بسته است، البته همه طرف‌ها به دنبال تامین امنیت ملی خود هستند، اما انعطاف پذیری به معنی کوتاه آمدن از حقوق خود نیست، بلکه تلاش برای رسیدن به توافقی است که طرفین منافع خود را به صورتی منطقی در آن ببینند که آن یک توافق برد-برد است.

ظریف با بیان اینکه اگر به توافق برد-باخت فکر شود، و یک طرف بخواهد طرف مقابل شکست بخورد، مذاکرات با شکست مواجه خواهد شد و این شیوه درستی نخواهد بود، اظهار داشت: تلاش برای راه حل برد-باخت و بازی حاصل جمع صفر همان چیزی است که 10 سال قبل اتفاق افتاد و موجب شد تا همه طرف‌ها ضرر کنند و کسی نتواند ادعای پیروزی کنند. ما به سمتی حرکت می‌کنیم که همه بتوانند برنده شوند و به همین خاطر هم اینجا آمده‌ایم.»

00:30 بامداد سه شنبه- ظریف و اشتون بیانیه مشترک هفتمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای در وین را قرائت کردند. خانم اشتون در ابتدای این بیانیه با بیان اینکه طرفین مذاکراتی فشرده داشته‌اند تا به یک توافق جامع برسند، گفت: ما و وزرای خارجه کشورهای پنج به علاوه یک توافق کرده ایم که تلاش ها دیپلماتیک خود را ادامه دهیم. قصد داریم که با استفاده از شتاب ایجاد شده کنونی، مذاکرات را در کوتاه ترین زمان ممکن حداکثر طی چهار ماه نهایی کنیم و در صورت ضرورت از زمان باقیمانده تا نهم تیرماه به منظور نهایی کردن هرگونه کار فنی و یا نگارشی احتمالی باقی مانده استفاده نماییم.

در این بیانیه اضافه شده است: ایران و کشورهای پنج به علاوه یک مجددا تاکید می نمایند که کماکان تعهدات خود در برنامه اقدام مشترک را به صورت موثر و به موقع اجرا خواهند کرد از آژانس بین المللی انرژی اتمی خواسته خواهد شد که به نظارت بر اقدامات داوطلبانه وفق برنامه اقدام مشترک ادامه دهد. نشست بعدی برای ادامه کار در آذر ماه برگزار خواهد شد.

ظریف و اشتون خاطرنشان کردند: از یک سال پیش که در ژنو در مورد برنامه اقدام مشترک توافق کردیم ، ما و وزرای خارجه و مدیران سیاسی گروه پنج به علاوه یک برای رسیدن به یک راه حل جامع مذاکرات فشرده ای داشته ایم. بر مبنای تعهد محکم تمام طرف ها برای نیل به یک راه حل جامع دراز مدت مورد توافق، طی ماه های گذشته، ده دور مذاکره و جلسات متعددی برگزار کرده ایم. ایده های مختلفی مطرح شده است اما با توجه به ماهیت فنی این تلاش ها و تصمیماتی که باید اتخاذ شوند، برای بررسی و نهایی کردن آنها به نحو مقتضی نیاز به کار بیشتری است.

در بیانیه مشترک ظریف و اشتون اضافه شده است: ترجیح ما این بود که همین جا در وین راه حل جامع را نهایی کنیم اما بر اساس پیشرفتت های صورت گرفته و با توجه به ایده های جدیدی که نیاز به بررسی بیشتر دارند، اطمینان دارریم که مسیر مطمئنی برای نیل به یک راه حل جامع وجود دارد.

وزیر خارجه ایران و هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین از دولت اتریش برای میزبانی سخاوتمندانه این مذاکرات در وین قدردانی کردند.

تمدید توافق ژنو تا 10 تیرماه، از سرگیری مذاکرات در هفته‌های آینده

23:44- حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در این مکالمه تلفنی با ابراز خرسندی از روند مثبت همکاری‌های دو کشور بویژه در زمینه‌های اقتصادی اظهار داشت: گسترش مبالادت اقتصادی ایران و روسیه بویژه در حوزه‌های نفتی و تجاری، به زودی سطح همکاری‌های فیمابین را به بالاترین حجم همکاری‌های منطقه‌ای ارتقاء خواهد داد.

رئیس‌جمهوری کشورمان با اشاره به توافق‌های اخیر ایران و روسیه در حوزه هسته ای از جمله ساخت دو نیروگاه و همچنین طرح‌های در دست اقدام و مورد مذاکره دو کشور گفت: همکاری‌های ایران و روسیه در زمینه‌های صلح آمیز هسته ای بویژه در ساخت نیروگاه‌ها بصورت مشترک، اثرات قابل قبولی در توسعه تعاملات اقتصادی ایران و روسیه بر جای گذاشته و امنیت لازم برای توسعه اقدامات مشترک و صلح آمیز هسته ای را فراهم آورده است. همچنین این همکاری‌ها علاوه بر ارتقای مناسبات علمی و فنی دو کشور همسایه، تاثیر خوبی در عرصه بین المللی خواهد داشت.

روحانی در خصوص مسائل منطقه ای نیز افزود: همکاری و تعامل کشورهای منطقه برای مبارزه با تروریسم و افراط گرایی توانسته است از پیشروی تروریست‌ها در عراق و سوریه کاسته و به تدریج صحنه عملیاتی را به نفع مردم آن کشورها تغییر دهد. ایران و روسیه توانسته اند نمونه موثری از همکاری در مقابله با تروریسم و افراطی‌گری را مطرح نموده و ضرورت یکپارچگی درون منطقه ای برای تقابل با خشونت را اثبات نمایند.

روحانی با اشاره به مذاکرات اخیر ایران و 1+5 در وین و نتایج حاصله افزود: طی روزهای اخیر دو کشور حضور فعالی در مذاکرات داشته اند و امیدواریم با کمک‌های شما زودتر به توافق جامعی که به نفع ملت‌ها، منطقه و جهان است دست یابیم. امروز خوشحال هستیم که همه کشورهای جهان برای اینکه مذاکرات به نتیجه نهایی برسد، تاکید دارند و در جمهوری اسلامی ایران نیز اجماعی ملی برای حل این موضوع از طریق تعامل برای رسیدن به حقوق حقّه کشور و نیز حل و فصل نهایی وجود دارد.

روحانی خطاب به ولادیمیر پوتین گفت: باید پیام روشنی دهیم که دوران تحریم سپری شده است. اینکه برخی کشورها در هر مساله ای از ابزار تحریم استفاده می‌کنند برای جامعه جهانی مشکل آفرین است. انتظار دولت و ملت ایران این است که در مذاکرات 1+5 جدیت بیشتری از همسایه شمالی ببینند چرا که تلاشهای مشترک ما باعث ارتباط و پیشرفت دو ملت ایران و روسیه شده است.

پوتین رئیس‌جمهوری روسیه نیز در این گفتگوی تلفنی با بیان اینکه "در مذاکرات اخیر وین برای رسیدن به توافق جامع فقط زمان کم داشتیم" گفت: مهم است که مذاکرات سبب شود که ایران به حقوق خود بویژه در زمینه غنی سازی دست پیدا کند و غنی سازی در خاک خود، حق ایران است.

وی با ابراز امیدواری برای وصول طرفین به توافقی که منافع همگان را در بر گرفته و قابل قبول باشد، افزود: خوشحالم که اخیرا قراردادی برای همکاری هسته ای طی ده سال آینده امضا کرده‌ایم.  روسیه نگرانی‌های طرف ایرانی را در زمینه حقوق خود درک می‌کند.

طرفین همچنین در این گفتگو با بررسی تحولات اخیر بازار جهانی نفت توافق کردند که در این مسیر همکاری‌های لازم را به عمل آورند.

23:20- سیدعباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه کشورمان دوشنبه شب در گفت‌وگوی ویژه خبری گفت:

- ما جلسات فشرده‌ای را در چند روز گذشته داشتیم و پیشرفت‌های بهتری صورت گرفت اما رسیدیم به مهلت سوم آذر و طبق برنامه‌ای که داشتیم برنامه اقدام مشترک به پایان می‌رسید. با توجه به پیشرفت‌هایی که صورت گرفته بود کسی مایل به پایان مذاکرات نبود و از سویی با پایان مهلت مذاکرات رو به رو بودیم و از این رو بعد از جسله وزیران خارجه تصمیم گرفته شد برای یک دوره دیگر توافق ژنو تمدید شود. این که فرصت هفت‌ماه شده نه این که بخواهیم هفت ماه مذاکره کنیم بنا داریم ظرف چند هفته آینده به یک توافق کلی برسیم و بلافاصله جزییات را داشته باشیم.

- دقیقا همان شرایطی که در 10 ماه گذشته وجود داشته ادامه می‌یابد. غنی‌سازی ما ادامه دارد و برخی از محدودیت‌ها هم ادامه دارد و تحریم‌هایی که تعلیق کردند کماکان ادامه می‌یابد. در ادامه روند گذشته و مبلغی که در 10 ماه گذشته آزاد می‌شد ماهانه 700 میلیون دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران آزاد می‌شود. در ماه‌های گذشته 7 میلیارد دلار از دارایی‌های ایران آزاد شده و در ماه‌های آینده حدود 5 میلیارد دلار آزاد می‌شود. الان مذاکرات در شرایط خیلی بهتری است.‎ مسیری که طی کردیم در 10 ماه گذشته مسیر مناسبی بوده است و داریم روی راه‌حل‌ها کار می‌کنیم. در برخی از مسایل هم پیشرفت‌هایی شده البته در برخی مسایل دیگر هنوز مشکلات و اختلاف‌ها وجود دارد.

- بعد از 10 ماه تصویر روشن‌تری از یک توافق داریم. توافق ژنو با توافق نهایی یکی نیست چون حجم کار متفاوت است. توافق ژنو یک آتش‌بس معمولی بود اما توافق جامع یک توافق صلح است. طبیعی است که برای توافق جامع به زمان زیادی نیاز داریم. اما قسمت مشکل کار رفته است و گره‌هایی که الان است چشم‌انداز روشنی برای بازکردنش داریم. امیدواریم در ماه‌ها و هفته‌های آینده بتوانیم از این مسایل نیز عبور کنیم.

- در ماه دسامبر یک دور مذاکره در سطح معاونان و کارشناسی میان ایران و 1+5 خواهیم داشت. تصمیم داریم که به سرعت کار را پیش ببریم چون حرکت رو به جلویی انجام شده که باید استفاده از فضا صورت گیرد. ما توافقی را خواهیم داشت که در آن حقوق‌مان رعایت شده باشد.

- هر چه مسایل شکافته می‌شود اختلاف‌ها هم بیش‌تر خود را نشان می‌دهد. تفاوت بین اروپایی‌ها و آمریکا با روسیه وجود دارد و رسیدن به یک موضع واحد برای‌شان سخت است و ما می‌خواهیم آن‌ها در مقابل ما نگاه واحد داشته باشند و اختلافات داخلی خود را حل و مواضع‌شان را یکی کنند و یکی مواضعش را بر دیگری تحمیل نکند.

- عراقچی در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین مساله لغو تحریم‌ها علیه ایران است؟ گفت: ما درباره هیچ موضوعی هنوز توافق نکرده‌ایم. درباره هر موضوع راه‌حل و ایده وجود دارد و موضوع غنی‌سازی و اندازه آن و نحوه برداشته شدن تحریم‌ها مورد بحث است.

23:06- وزارت امور خارجه روسیه روز دوشنبه با انتشار بیانیه ای ضمن اعلام حمایت از تداوم مذاکرات در مورد برنامه هسته ای ایران تاکید کرد که مسکو نسبت به دستیابی به توافق نهایی میان طرفین در این زمینه مطمئن است.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: راه حل مسایل مربوط به برنامه هسته ای ایران را فقط می توان از طریق مذاکرات سیاسی و دیپلماتیک یافت. سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در جریان دیدارهای هماهنگی گروه 1+5 و جلسه عمومی با شرکت هیات ایرانی، با ابراز خرسندی از روند مذاکرات خاطرنشان کرد مواضع طرف های مذاکره کننده در مورد مسایل باقیمانده نزدیک شده است. در این روند، طرح گام به گام پیشنهاد شده از طرف روسیه که پایه و اساس مذاکرات را تشکیل می داد و نیز برخی ایده های مطرح شده از سوی این کشور نقش کلیدی داشت.

این بیانیه می افزاید: وزیر خارجه روسیه با ابراز اطمینان از دستیابی به توافق نهایی در صورت اراده سیاسی طرف های شرکت کننده در مذاکرات، خواستار ادامه گفتگوهای فشرده در سطوح کارشناسی سیاسی برای حل و فصل مسایل هسته ای شد. ما معتقدیم هیچ راهی جز تلاش های سیاسی-دیپلماتیک برای حل مساله هسته ای ایران وجود ندارد. هر چند در مذاکرات وین پیشرفت های قابل توجه به دست آمده است اما هنوز دستاوردهای حاصل شده در مذاکرات برای توافق نهایی کافی نیست. در جریان مذاکرات وین اقدامات بعدی برای دستیابی هر چه سریعتر به توافق جامع برای حل مسایل هسته ای ایران تعیین شده است.

23:02- «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه روز دوشنبه در تماس تلفنی با حسن روحانی همتای ایرانی خود، با وی در مورد روابط دوجانبه و روند مذاکرات هسته‌ای گفت‌وگو کرده است.  کرملین در بیانیه خود به جزئیات بیشتری در این رابطه اشاره نکرده است.

22:49- خبرنگار روزنامه وال‌استریت‌ژورنال گزارش داده است که «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه گفت با «کاترین اشتون» در مورد ادامه نقش وی در مذاکرات هسته‌ای، با او صحبت می‌کند. اشتون تا ماه گذشته به عنوان مسئول سیاست خارجی در مذاکرات هسته‌ای حضور داشت. با پایان دوره مأموریت اشتون در اروپا، قرار شد او همچنان تحت عنوان مشاور اتحادیه اروپا، همچنان در مذاکرات حضور داشته باشد.


22:15- مهم‌ترین بخش‌های گفت وگوی تلویزیونی حسن روحانی، رئیس جمهور ایران درباره مذاکرات بدین شرح بود:

- منطق ایران، مذاکره و گفت و گو است و مذاکرات هسته ای با جدیت تا رسیدن به توافق نهایی ادامه می یابد.

- راه مذاکره به توافق نهایی منجر خواهد شد.

- سانتریفیوژها هرگز متوقف نمی شوند، چرخ زندگی مردم نیز بهتر خواهد چرخید.

- اولین هدف حفظ فناوری هسته ای و ادامه این راه و هدف دوم برداشتن تحریم است.

- هدف دوم در جریان مذاکرات این بوده که تحریم ها قدم به قدم برداشته شود.

- در این مذاکرات طرف مذاکره کننده کاملاً قبول داشت که تحریم باید برداشته شود و صرفاً اینکه چگونه و از چه زمانی آغاز شود، مورد بحث است.

- مذاکره کنندگان کشورمان در این مدت بویژه در روزهای اخیر به صورت شبانه روزی در حال تلاش بودند و با توجه به مسئولیتی که دارم به طور مداوم با آنها در تماس بودم.

22:05- پروفسور اولی هاینونن رئیس سابق بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی در گفتگو با مهر در خصوص تمدید مذاکرات ایران و ۱+۵ تا ۱۰ تیرماه و ارزیابی اش از این تمدید گفت: از تمدید مذاکرات استقبال می کنم و در عین حال معتقدم راه پیش رو آسان نخواهد بود و فراز و نشیب های خودش را خواهد داشت. دو تصمیم عمده برای اینکه به نتیجه مثبت برسیم در پیش رو می بینم. ایران باید در سیاست های انرژی هسته ای خود تجدید نظر کند و برنامه هسته ای خود را برای رفع نیازهای واقعی خودش بیشتر توسعه دهد.

این استاد دانشگاه هاروارد در ادامه گفت: مفهوم آن این خواهد بود که ایران باید کاهشی در غنی سازی اورانیوم داشته باشد و از شرکای خود رآکتورهای پیشرفته‌تر درخواست کند و به فن آوری جدیدتر دسترسی داشته باشد و تضمین های لازم برای دریافت سوخت را از آنها دریافت کند. ایران همانند بسیاری از کشورها در آسیا، اروپا منابع اورانیوم داخلی محدودی دارد. غنی سازی اورانیوم مسئله اصلی داشتن برنامه هسته ای نیست. در عین حال گروه ۱+۵ هم باید در نظام تحریم های هسته ای ایران تجدید نظر کند و راه هایی برای رفع آنها تعبیه کند.

وی در خصوص این موضوع که آیا می توان گفت تمدید مذاکرات برای هر دو طرف موفقیت محسوب می شود نیز تصریح کرد: در این مرحله من هیچ برنده و بازنده ای نمی بینم. در این مرحله باید به دنبال این باشیم که به این مسئله پایان دهیم و و تنش ها در خاورمیانه را کاهش دهیم و نظام منع تکثیر سلاح های هسته ای را اجرا کنیم.

22:03- «جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران در کنگره آمریکا را اقدامی «غیرسازنده» خواند و خواستار توقف تلاش‌ها در این راستا شد.

21:51- «جف راتکه» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا امروز دوشنبه در اولین کنفرانس خبری پس از اعلام نتیجه مذاکرات ایران و 1+5 در وین گفت که دولت و سنا شدیداً برای رسیدن به نقطه‌نظر مشترک در خصوص تحریم‌ها مذاکره می‌کنند. وی ضمن اشاره به حضور تیم دیپلماتیک آمریکایی در وین برای کار بر روی جزئیات متن نهایی توافق سیاسی، رسیدن به مرحله نگارش همین متن و آمدن ایران به پای میز مذاکره را حاصل تحریم‌ها دانست.

آقای راتکه از رایزنی‌های فشرده دولت و کنگره آمریکا در خصوص پرونده هسته‌ای ایران هم پرده برداشت و گفت:‌ ما به مذاکرات فشرده خود با مذاکره ادامه خواهیم داد و بهتر است برخی مسائل در این خصوص (پرونده هسته‌ای ایران) در جلسات غیرعلنی مورد بررسی قرار بگیرند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه باز هم به روابط دولت و کنگره بر سر پرونده هسته‌ای ایران پرداخت و گفت که «جان کری» و اعضای تیم دیپلماتیک آمریکا در وین با رهبران کنگره و سنا ارتباط مستمر داشته‌اند و این ارتباط باز هم حفظ خواهد شد.

این صحبت‌ها به تأکید نمایندگان جمهوری خواه بر لزوم اخذ نظر سنا در مورد هر توافق احتمالی با ایران اشاره دارد؛ سنا البته از اولین روز سال 2015 (اوایل دی ماه) در اختیار اکثریت جمهوری‌خواهی خواهد بود که در خصوص ورود خود به پرونده هسته ای ایران گفته بودند که «سواره نظام وارد شده است.» رهبران جمهوری خواهان به هنگام سخنرانی در خصوص پرونده هسته‌ای ایران اشاره‌هایی مکرری به «گزینه نظامی» می‌کنند.

21:47- جان مک‌کین سناتور جمهوری خواه کنگره آمریکا طی سخنانی گفت که تمدید مذاکرات هسته‌ای با ایران باید با تشدید تحریم‌ها علیه ایران همراه باشد.

همچنین پیتر روزکام نماینده ایالت ایلینوی در مجلس نمایندگان آمریکا طی سخنانی و پس از پایان مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 گفت: هم اکنون زمان متوقف کردن روند مزخرف مذاکرات هسته‌ای و اعمال تحریم‌های فلج کننده علیه ایران فرا رسیده است.

پیشتر نیز «اد رویس» رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا با اشاره به تمدید مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 خواستار اقدامات سخت‌تر علیه تهران شد. رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا درباره تمدید مذاکرات هسته‌‌ای با ایران گفت که تمدید مذاکرات هسته‌ای با ایران بهتر از یک توافق بد است و تاکید کرد باید از 7 ماه باقی‌ مانده در راستای تنگ‌تر کردن عرصه اقتصادی علیه ایران استفاده کرد.

21:37- «بان کی‌مون» دبیرکل سازمان ملل امروز دوشنبه خواستار حفظ شتاب به وجود آمده در گفت‌وگوهای ایران و 1+5 شد. وی که ساعتی پس از انتشار خبر پایان یافتن مذاکرات نمایندگان ایران و 1+5 سخن می‌گفت، همچنین ادامه یافتن روند پیشرفت‌های حاصله در این دوره از مذاکرات و اجرایی شدن تعهدات ارائه شده از سوی طرفین را خواستار شد.

21:09- خبرنگار روزنامه وال‌استریت‌ژورنال گزارش داده است که اتحادیه اروپا آماده است تا تعلیق تحریم‌های ایران را بار دیگر تمدید کند و احتمالا این کار فردا صورت می‌گیرد.

21:05- حسین موسویان مذاکره کننده هسته ای سابق ایران در گفت وگو با بی بی سی با ابراز اطمینان نسبت به دستیابی ایران و گروه 1 + 5 به توافق ظرف شش ماه آینده تاکید کرد: قدرت های جهان به صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران اطمینان پیدا کرده اند و مساله اصلی مذاکرات در حال حاضر مربوط به برنامه زمانی لغو تحریم ها است. دو طرف در خصوص دو دسته اقدامات مذاکره می کنند، یکی مربوط به شفاف سازی در قالب ان پی تی است و خبر خوب این است که دو طرف تا کنون در خصوص شفافیت در چارچوب مقررات آژانس به توافق اصولی رسیده اند. مشکل مذاکرات در ارتباط با دسته دوم اقدامات است که به صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران در آینده مربوط می شود.

وی افزود: طرف غربی برای دوره ای 5 تا 10 ساله خواستار اقدامات اعتمادسازی برای عدم 'گریز هسته ای' است و به عنوان مثال خواستار محدود بودن غنی سازی در حد 5 درصد و برخی تغییرات فنی در رآکتور آب سنگین برای کاهش تولید پلوتونیوم هستند.برخی مشکلات در خصوص دسته دوم اقدامات مربوط به عدم انحراف در آینده، وجود دارد.

وی در پاسخ به سوال بی بی سی در خصوص جدی بودن دکتر حسن روحانی برای رسیدن به توافق هسته ای، گفت: در سال های 2003 تا 2005 که من عضو تیم مذاکراتی بودم و روحانی مذاکره کننده ارشد بود، ما پروتکل الحاقی را اجرا کردیم و حتی غنی سازی را برای مدتی تعلیق کردیم اما مذاکرات شکست خورد زیرا اتحادیه اروپا در موقعیتی نبود که حق ایران برای غنی سازی طبق ان پی تی را محترم بشمارد و این به دلیل مخالفت آمریکا بود در غیر این صورت در سال 2005 می توانستیم به توافق برسیم. روحانی پس از رسیدن به مقام ریاست جمهوری همین سیاست را درخصوص اعتمادسازی با آژانس و قدرت های جهان ادامه داده است. مساله مهم این است که قدرت های جهان و آژانس بین المللی انرژی اتمی اطمینان دارند که برنامه هسته ای کنونی ایران صلح آمیز است و درباره برنامه کنونی هیچ شکی وجود ندارد.

وی در پاسخ به سوالات جهت دار خبرنگار بی بی سی در خصوص 'فعالیت های گذشته مشکوک ایران' گفت: آژانس خواستار بازدید از پارچین بود و دو بار از سایت پارچین که یک مکان نظامی است بازرسی کرد و چیزی پیدا نکرد. در حال حاضر، مساله موجود برخی سوالات فنی مربوط به برنامه هسته ای در دهه 1980 است و مربوط به برنامه هسته ای کنونی نیست و ایران و آژانس تا کنون در باره دسترسی های مدیریت شده برای حل این مسائل به توافق رسیده اند.

موسویان در جواب سوالی درباره احتمال توافق تا شش ماه دیگر ، گفت: من تقریبا مطمئن هستم که توافق حاصل خواهد شد زیرا دو طرف در اصول هیچ مناقشه ای ندارند و دو طرف می توانند تا ماه مارس (اسفند) کلیات توافق را نهایی کنند. مساله مهم باقی مانده مربوط به برنامه زمانی لغو تحریم ها است. ایران خواستار اجرای تعهدات دو طرف در مدتی شش ماهه تا یک ساله است اما آمریکایی ها خواستار ادامه تحریم ها و لغو تدریجی تحریم ها در دوره ای چند ساله (4 تا 15 سال) هستند. این مساله اصلی باقی مانده است در غیر این صورت توافق در خصوص نیازهای فنی ایران مشکل نیست اما مساله مهم مربوط به کنگره آمریکا است که می خواهد تحریم ها را حفظ کند.

20:57- «دیوید کامرون» نخست‌وزیر انگلیس روز دوشنبه در پایان دور تازه مذاکرات هسته‌ای، گفت طرفین در گفت‌وگوها به پیشرفت‌هایی دست یافتند و لازم است تا شتاب کنونی همچنان حفظ شود. وی در این رابطه در صفحه توئیتر خود نوشت: «در وین بر روی پرونده هسته‌ای ایران پیشرفت‌های داشتیم ولی باید مطمئن شویم که شتاب بوجود آمده به سوی توافق جامع، کماکان حفظ خواهد شد.»

20:00- جان کری، وزیر خارجه آمریکا عصر دوشنبه پس از دیدار با وزیران خارجه ایران و 1+5 در نشست خبری در وین گفت:

- در این دور از مذاکرات توانستیم به پیشرفت های واقعی و محکمی درباره توافق بین المللی در مورد برنامه هسته ای ایران دست یابیم.

- احتمالا مذاکرات را در ماه دسامبر ادامه می دهیم.

- هنوز برخی اختلاف نظرهای مهم وجود دارد که نیاز است درباره آن ها کار شود.

- در این دوران تمدید شده هیچ تعلیق تحریم بیشتری نخواهیم داشت.

- در روزهای اخیر در وین "پیشرفت های مهمی" به دست آمده است... بنابراین دو طرف هفت ماه دیگر با اهداف کاملا مشخص مذاکره می کنند. اما مهلت مذاکرات سیاسی برای دست یافتن به کلیات توافق چهار ماه خواهد بود و سپس موضوع دوباره بررسی می شود.

- هدف رسیدن به توافق سیاسی در عرض چهار ماه است.

- ایران در گذشته 200 کیلو اورانیوم غنی شده 20 درصد داشت اما امروز آن را ندارد و پیشرفت پروژه اراک امروز متوقف شده است.

- سانتریفیوژها و راکتورها به صورت قبل فعال نیست و من فکر می کنم این کار در نتیجه تلاش های ما به وجود آمد و اینکه فعالیت های هسته ای ایران وسیع تر از قبل نشد.

- در طول این یکسال همه سود کردند. با هم کار کردند و به یک توافق رسیدیم. ایران هم سعی کرده که پایبند باشد. ما توانستیم که مذاکرات را به نتایج خوب برسانیم و در واقع پیشرفت کردیم.

- بعد از اینکه این گفت وگو تمام شد به دیگر وزیران خارجه نتایج مذاکرات را انتقال دادم. ما باید به یک برنامه توافق مشترک می رسیدیم که تا حدودی به آن دست پیدا کردیم.

- کنگره آمریکا در مذاکرات باید با دولت هماهنگی تنگاتنگی داشته باشد و ما به این موضوع نیازمندیم، البته همکاری کنگره با دولت آمریکا را در مذاکرات نمی توان نادیده گرفت.

- هنوز که توافق جامع امضا نشده است و ایران به سمت توافق حرکت کرده است و ما هم مقداری از تحریم ها را برداشته ایم. اگر ایران توافق جامع را امضا کند ما هم نگرانی های ایران را درباره تحریم ها رفع می کنیم.

- ما می خواهیم تحریم ها را لغو کنیم. ما به دنبال راهی برای پایان دادن به تحریم ها هستیم. اما این فقط مساله شش کشور نیست بلکه مساله جهان است. ما هنوز سوال های بزرگی درباره برنامه هسته ای ایران داریم.

19:40- جواد جهانگیرزاده عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس گفت: این مذاکرات نشان داد که نباید به آمریکایی‌ها خوشبین بود و واقعاً غرب به دنبال بازی در مذاکرات است و فقط به منافق خود نگاه می‌کند. تاثیر برخی کشورهای کوچک دنیا و تلفن‌های مکرر به برخی پایتخت‌ها و حتی تماس با سران صهیونیستی نشان داد که غربی ها در مذاکرات توان اتخاذ تصمیم گیری مستقل ندارند و از دیگران تبعیت می‌کنند.مذاکرات اخیر نشان داد که آمریکایی‌ها در سیاست خارجی‌شان خط قرمزی جز منافع صهیونیست‌ها ندارند و تا زمانی که این روند ادامه دارد حصول نتیجه از مذاکرات امری منتفی است.

وی یادآور شد: حداقل عایدات از یکسال اخیر مذاکرات عدم صدور قطعنامه جدید از سوی شورای امنیت بود. البته برخی تغییرات نیز در تحریم‌های ایران مانند آزادسازی بخشی از پول بلوکه شده ایران نیز جزو دستاوردها محسوب می‌شود اما دستاورد اصلی باید این باشد که غرب تحریم‌های ظالمانه‌اش را بردارد و شرایط اقتصادی ایران روند عادی را طی کند که هنوز این موضوع محقق نشده است.

جهانگیرزاده افزود: یکدستی در مجموعه مذاکره کنندگان با جمهوری اسلامی ایران دیگر وجود ندارد و هر چه مذاکرات پیش رود شاهد شکاف‌های بین اعضای 1+5 خواهیم بود که این امر صرفاً شامل تحولات در مذاکرات هسته‌ای نیست بلکه به دلیل وجود مجموعه رخدادهای بین‌المللی نظیر اتفاقات اوکراین و تحریم‌های روسیه است. رفتار گذشته غرب با جمهوری اسلامی ایران اینگونه به ما ثابت می‌کند که هیچگونه امیدی به اصلاح روند فکری غرب نمی‌توان داشت و چنین تصوری نابجاست. از سوی دیگر واقعیات سیاسی امروز نیز نشان می‌دهد که غرب با یکدستی گذشته دیگر نمی‌تواند پیش رود.

جهانگیرزاده با بیان اینکه اتفاقات متفاوت در مذاکرات آینده محتمل است افزود: آمریکایی‌ها با طمع کاری و زیاده خواهی به دنبال ایجاد منافع برای همپیمانان خود هستند و حتی حاضرند در این راه منافع ملتشان را زیر پا بگذارند. عامل اصلی به بن بست رسیدن مذاکرات فعلی خود آمریکایی‌ها و برخی کشورهای غربی تابع آنها هستند.

19:06- یک دیپلمات ارشد غربی به شبکه بی‌بی‌سی گفته است در صورتی که مذاکرات پیشرفت مناسبی داشته باشد، می‌توان حتی پیش از ضرب‌الاجل جدید، به توافق هسته‌ای جامع دست یافت.

19:05- سومین دور نشست‌های دو جانبه وزرای خارجه ایران و آمریکا پایان یافت.

19:00- جولیان بورگر، خبرنگار گاردین در صفحه توئیتر خود به نقل از یک مقام ایرانی نوشت: «روز یکشنبه تغییری در روند ایجاد شد. ما نمی دانیم چرا؟»

18:38- وزیران خارجه ایران و آمریکا برای سومین‌بار در دو روز گذشته به طور دو جانبه و پس از آن که نشست مشترک وزیران خارجه ایران و 1+5 پایان یافت با یکدیگر در هتل کوبورگ دیدار کردند.

18:01- معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رییس جمهوری، از گفت و گوی تلفنی روسای جمهوری اسلامی ایران و روسیه طی ساعات آتی خبر داد. پرویز اسماعیلی عصر دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: طبق برنامه پیش بینی شده، امشب و در وقت مقرر دکتر روحانی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران با ولادیمیر پوتین همتای روس خود به صورت تلفنی گفت و گو خواهد کرد.

17:42- آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در گزارشی محرمانه که رویترز مدعی رویت آن شده است اعلام کرده است: ایران اقدامات بیشتری را بر اساس توافق موقت ژنو انجام داده است. ایران ذخایر گاز اورانیوم با غنای پایین خود را بر اساس توافق موقت ژنو کاهش داده است. گزارش اخیر آژانس درباره ایران در حالی منتشر می‌شود که این نهاد آخرین گزارش خود درباره ایران را اصلاح کرد. در گزارش اصلاح نشده ابتدایی میزان ذخایر اورانیوم با غنای 5درصد ایران را 8390 کیلوگرم اعلام کرده بود. اما آژانس در اصلاحیه‌ صادر شده، این رقم را 8290 کیلوگرم اعلام کرده است.

17:13- دکتر روحانی رییس جمهور کشورمان امشب همزمان با سوم آذر روز پایان مهلت مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 از رسانه ملی با مردم سخن می گوید.


17:05- لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه کنفرانسی خبری در وین برگزار کرد. وی گفت: فابیوس تصمیم گرفتیم مذاکرات را ادامه دهیم و پیشرفتهایی داشتیم. برای فرانسه هدف رسیدن به توافقی واقعی برای صلح است. به زمان بیشتری نیاز داریم زیرا ایده‌های جدیدی مطرح شده است.

17:02- فرانک والتر اشتاین‌مایر وزیر خارجه ایران پس از پایان یافتن نشست وزاری خارجه ایران و گروه 1+5 با حضور در جمع خبرنگاران در مقابل هتل پله کوبورگ وین در سخناین اعلام کرد: گروه 1+5 ایده‌های جدید را در مورد توافق با ایران مطرح کرد. گفتگوها برای چند ماه به منظور کار بر ایده‌های نوین تمدید خواهد شد.

16:59- سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در وین، به صحبت درباره مذاکرات هسته‌ای پرداخت. وی اعلام کرد: گفتگوهای هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 "پیشرفت قابل توجهی" داشته است اما نتوانستیم به توافق نهایی دست پیدا کنیم. ایران پذیرفته که با گروه 1+5 همکاری کند، بخش اعظمی از کار انجام شده است. انتظار دارد طرفین مذاکرات بر روی تمام "اصول اصلی" یک توافق طی یک بازه 3 الی 4 ماه کار کنند. 

16:58- قرار است تا ساعتی دیگر ایران و 1+5 بیانیه مشترکی را صادر و منتشر کنند.

16:54- جان کری و سرگئی لاوروف، وزرای خارجه آمریکا و روسیه پس از پایان نشست ایران و 1+5 با یکدیگر دیدار کردند.

16:53- یک منبع نزدیک به مذاکرات هسته ای اعلام کرد ترتیبات آزادی دارائی‌های ایران بر اساس توافق ژنو ادامه پیدا خواهد کرد و برخی جزئیات زمان بندی در دست تنظیم است.

16:45- هفت ماه تمدید شده، مطابق با برنامه مشترک اعلام شده در چهارچوب توافق ژنو خواهد بود. «تابناک»، متن مهم این برنامه مشترک را بازخوانی می‌کند که با کلیک بر رو این لینک می‌توانید مشاهده کنید.

16:42- اسکای نیوز گزارش داد، فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس که در مذاکرات هسته‌ای وین حضور دارد گفت که برای تمدید مذاکرات تا جولای توافق کردیم.

16:37- خبرنگار بی بی سی در وین گزارش داد، ایران در برابر ادامه محدود کردن برنامه هسته ای خود بطور متوسط ماهانه حدود ۷۰۰ میلیون دلار از پول نفت را دریافت خواهد کرد.

16:26- مذاکرات وین به پایان رسید؛ طرفین توافقنامه ژنو را برای 10 تیرماه سال آینده تمدید کردند. براساس توافق صورت گرفته مذاکرات به زودی آغاز و طی هفته‌های آینده برای دستیابی به توافق ادامه می‌یابد.

16:12- خبرنگار بی بی سی گزارش داد که توافق ژنو ۳ تا ۵ ماه تمدید می شود و دارایی های بیشتری از ایران آزاد خواهد شد.

16:06- نشست وزرای خارجه 1+5 با محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران و کاترین اشتون هماهنگ کننده شش قدرت جهانی در مذاکرات هسته‌ای با تهران لحظاتی پیش پایان یافت.

تمدید توافق ژنو تا 10 تیرماه، از سرگیری مذاکرات در هفته‌های آینده

15:52- شینهوا به نقل از یک منبع نزدیک به مذاکرات هسته‌ای اعلام کرد که احتمالا ضرب‌الاجل تدوین چارچوب توافق تا ابتدای مارس (10 اسفند 93) و توافق نهایی تا ابتدای جولای 2015 (10 تیر 94) تمدید می‌شود.

15:51- المنار به نقل از یک مقام ایرانی نوشت که این آمریکا است که خواهان تمدید مذاکرات هسته‌یی با ایران است. این شبکه هم‌چنین به نقل از یک منبع غربی نیز اعلام کرد که مذاکرات جدید درباره برنامه هسته‌یی ایران دسامبر آینده برگزار خواهد شد.

15:36- وزیر اطلاعات و امور راهبردی رژیم صهیونیست، با اشاره به مذاکرات اخیر کشورمان با شش قدرت جهانی مدعی شد: «گفتگوهای وین ثابت کرده‌اند که حتی اساسی‌ترین شرایط برای دستیابی به یک توافق منطقی دور از دسترس است.» این در حالی است که مذاکرات هسته‌ای به دلیل پیشرفت‌هایی که وجود داشت تمدید شده و در آینده‌ای نزدیک از سر گرفته خواهند شد.

15:35- حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رییس مجلس شورای اسلامی در حاشیه مراسم هفتمین روز درگذشت مادر شهید بابایی در جمع خبرنگاران گفت: هنوز به مذاکرات هسته‌ای با دید مثبت نگاه می‌کنیم. البته باید نتایج مذاکرات را از گروه مذاکره کننده دریافت کرد. البته مسائل جانبی خیلی ارزش و جایگاهی ندارد. فعلا مذاکرات به صورت فشرده در حال انجام است و جمهوری اسلامی هم با اقتدار برآمده از حضور و مشارکت عزت بخش ملت ایران در عرصه‌های مختلف در ایامی که متعلق به نیروهای انقلاب و بسیجیان سلحشور است در چارچوب منافع ملی مشغول مذاکره هستند.

15:20- روبرتو توسکانو سفیرسابق ایتالیا در ایران در مصاحبه با روزنامه ایل مانیفستو گفت: مساله اصلی برای رسیدن به توافق هسته ای، در تهران نیست بلکه در واشنگتن است، اما با این حال اوباما شجاعت نشان داد و با وجود هزینه سیاسی، مذاکرات را تا به اینجا رساند. با این حال باید تاکید کرد که اگر مذاکره با ایران و مذاکره کنندگانی مانند ظریف نتیجه ندهد، رسیدن به یک توافق با تهران ساده نخواهد بود. حتی عمان نقشی محوری برای رسیدن به توافق اتخاذ کرد، اما سعودی ها و اسراییلی ها از تغییر توازن در منطقه نگران هستند.

توسکانو گفت: 95 درصد توافق هسته ای آماده است، اما دچار یک فلج سیاسی شده است. توافق در خصوص برنامه هسته ای ایران، وسیله ای برای رسیدن به خیلی چیزهای دیگر چه در سیاست خارجی و چه در سیاست داخلی است و گامی لازم برای عادی سازی روابط با ایران بشمار می رود.در وین نیز مذاکرات وارد مرحله حساسی شده و در خصوص طرح های تحقیقات هسته ای در ایران نیز بحث شد. در این لحظه ایرانی ها نگران این هستند که چگونه تحریم ها را لغو کنند. بویژه تحریم تحمیلی از سوی امریکا علیه تجار و بانک هایی که با ایران کار می کنند. در حالی که کنگره آمریکا پس از انتخابات میان دوره ای متشکل از اکثریت جمهوریخواهان شده و ممکن است هر تصمیمی مبنی بر لغو تحریم ها که در وین اتخاذ شود را به اجرا نگذارد.

به عقیده توسکانو، یکی از موارد دیپلماسی تهران در مذاکرات وین بر لغو تحریم ها متمرکز شد و شاید همین مساله ،را برای مذاکرات جدید فنی برای رسیدن به تفاهم مورد رضایت طرفین هموار کند.

15:17- جن ساکی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به سی ان ان گفته است تیم‌های کارشناسی و مذاکراتی ماه دسامبر گردهم می‌آیند. وی تاکید کرد که مکان برگزاری این نشست‌ها هنوز مشخص نشده است. وزرای خارجه کشورهای 1+5 با حضور کاترین اشتون هماهنگ کننده این کشورها در مذاکرات هسته‌ای با ایران نشستی در وین برگزار کردند. محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران نیز در این نشست حضور پیدا کرده است.

خبرگزاری انگلیسی رویترز نیز به نقل از یک منبع نزدیک به مذاکرات از احتمال از سرگیری مذاکرات ایران و 1+5 در نیمه دسامبر در عمان خبر داده است. این منبع در ادامه افزود که ایران نباید در این برهه زمانی انتظار تسهیل تحریم‌ها را داشته باشد. دیپلمات درگیر در فرآیند مذاکرات اعلام کرد: «برخی پیشرفت‌ها حاصل شده است. اما ما باید برخی از مسائل را با پایتخت‌های خودمان در میان بگذاریم. ما بار دیگر قبل از سال جدید دیدار خواهیم کرد. این یک فرآیند ادامه دارد است.»

15:15- بنابرگرفته برخی منابع آگاه به «تابناک»، ادامه مذاکرات هسته‌ای ماه آینده میلادی در مکانی نامشخص برگزار خواهد شد.

15:13- جیم شوتو، خبرنگار سی ان ان در صفحه توییتر خود به نقل از یک دیپلمات غربی نوشت: مذاکرات ایران تمدید می شود. دو طرف بیانیه ای درباره پیشرفت خوب در مذاکرات و ادامه آن در سطوح پایین تر و در هفته های آتی منتشر می کنند.

15:00- یک منبع نزدیک به هیات مذاکره کننده ایران از تمدید مذاکرات خبر داد اما از جزییات این تمدید سخنی نگفت.

14:53- بعد از نشست دوجانبه «جان کری» و «محمد جواد ظریف»، هم‌اکنون نشست وزرای خارجه ۵+۱ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) با ریاست «کاترین اشتون» هماهنگ‌کننده این گروه و با حضور ایران آغاز شده است.

تمدید سه تا پنج ماهه توافق ژنو، از سرگیری مذاکرات از نیمه دسامبر

14:52- نماینده انگلیس در سازمان ملل در وین با اشاره به مذاکرات جاری هسته‌ای در این شهر گفت که 1+5 برای دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران متحد هستند.

14:42- یک دیپلمات غربی نزدیک به مذاکرات ضمن اشاره به توافق ایران و شش قدرت هسته‌ای برای تمدید مذاکرات گفت که طرفین در یک بیانیه مشترک از پیشرفت گفتگوها خبر خواهند داد. این دیپلمات غربی در ادامه افزود که مذاکرات طی هفته‌های آتی در سطوح پایین‌تر ادامه خواهند داشت. بر اساس گزارش‌ها پیش از این نیز یک مقام ایرانی اعلام کرده بود که ایران و شش قدرت جهانی توافق کرده‌اند که مذاکرات بر مبنای توافق ژنو تمدید شود.

14:19- خبرگزاری ریانوسستی روسیه به نقل از یک مقام نزدیک به تیم مذاکره کننده ایرانی اعلام کرد: «ضرب‌الاجل می‌تواند تنها برای چند ساعت یا چند روز تمدید شود، قطعا نمی‌تواند برای چند ماه تمدید گردد.»

14:15- همزمان با تداوم مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 در وین، چند صهیونیست حامی رژیم اشغالگر قدس در کنار 9 منافق معترض به این گفت وگوها، مقابل هتل کوبورگ محل گفت و گوها پیوستند.

14:14- دومین رایزنی دوجانبه ظریف و کری در دهمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای پایان یافت.  این مذاکرات به مدت یکساعت بین طرفین جریان داشت و پس از آن مذاکرات ایران و 6 کشور برگزار خواهد شد.

14:09- دستیار ارشد رئیس جمهور خبر حضور خود در حاشیه مذاکرات وین را تکذیب کرد. حسین فریدون ظهر امروز(دوشنبه) در جمع خبرنگاران با تکذیب برخی از اخبار منتشر شده مبنی بر حضور وی در حاشیه مذاکرات وین آن را ساخته و پرداخته برخی رسانه های خاص دانست.

13:53- امروز در هفتمین روز رایزنی‌ها در دهمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای ایران و 1+5 در وین، شنیده‌ها حکایت از تمدید توافق ژنو دارد ولی هنوز زمان تمدید تا این لحظه نهایی نشده و مدت زمان تمدید این توافقنامه در حال رایزنی است. در لحظه مخابره این خبر، ظریف و کری برای دومین بار طی دهمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای به صورت دوجانبه در حال گفت‌وگو هستند.  قرار است تا دقایقی دیگر نشست وزرای خارجه ایران و شش کشور برگزار شود. خبرگزاری رویتر مدعی شده که مذاکرات هسته‌ای اواسط ماه دسامبر احتمالا در مسقط از سر گرفته می‌شود.

13:37- شبکه خبری العربیه مدعی شد که احتمالا مذاکرات میان ایران و گروه 5+1 در نیمه دوم ماه آینده در مسقط برگزار شود.  این ادعا در حالی مطرح می‌شود که منابع ایرانی گفته‌اند که ایران به دنبال تمدید مذاکرات نیست.

13:25- اسقف‌های عالی‌رتبه کلیساهای ارمنی و آشوری در ایران و نمایندگان ارامنه و آشوریان در مجلس در مورد مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 1+5 نامه‌ای را خطاب به باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا امضا کردند. در بخشی از این نامه به اهمیت فتوای رهبر انقلاب در حرمت سلاح هسته‌ای و صداقت ایران اشاره شده و در بخشی دیگر نیز تاکید شده است: «ما اسقف‌های عالیرتبه کلیساهای ارمنی و آشوری در ایران و نمایندگان ایرانی ارامنه و آشوریان در مجلس شورای اسلامی کاملاً از روند مذاکرات هسته‌ای کشور با گروه 1+5 حمایت کرده و حصول توافقات مثبت در برابر آن را گامی موثر برای رسیدن به صلح پایدار می‌دانیم. در عین حال معتقدیم که نتایج عادلانه این مذاکرات فضای تساهل و تسامح سازنده را به جای جو خشونت فراگیر در منطقه حاصل خواهد ساخت.»

13:22- محمد جواد ظریف و جان کری وزرای خارجه ایران و آمریکا برای دومین بار طی 7 روز گذشته با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو می‌کنند.

13:21- روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» گزراش کرد که مقامات آمریکایی استدلال می‌کنند که بعد از یکسال مذاکرات مستقیم، حفظ بهبود رابطه با تهران به شکست مذاکرات و بروز تنش در خاورمیانه‌ای که از پیش متزلزل بود، ترجیح داده می‌شود. با اینحال، تمدید مذاکرات ظاهراً با مقاومت سخت دو حزب جمهور‌ی‌خواه و دموکرات کنگره روبرو خواهد شد زیرا معتقدند که آنچه که در یکسال گفت‌وگو به دست نیامده است چطور ظرف چند ماه دیگر حاصل خواهد شد.

بر اساس این گزارش، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا از ایده تمدید مذاکرات حمایت می‌کند و یکی از مقامات ارشد آْمریکا می‌گوید: «تمرکز ما روی برداشتن گام‌هایی به سوی رسیدن به یک توافق است اما طبیعی است که 24 ساعت مانده به مهلت 24 نوامبر، ما درباره طیفی از گزینه‌ها بحث کنیم......تمدید یکی از این گزینه‌ها است. جای تعجب نیست که ما همچنین در خصوص گزینه‌ها با مقامات ایرانی وارد تعامل شدیم. این به مفهوم آن نیست که ما بحث درباره طیف گسترده‌ای از موضوعات دشوار را ادامه نمی‌دهیم و تمامی تلاش خود را به کار گرفته‌ایم تا پیشرفت‌هایی را در زمینه تمامی موضوعاتی که می‌بایست بخشی از توافق جامع باشد، حاصل آوریم.

13:16- منابع آگاه به ایرنا گفتند این تعداد در روز سه شنبه هفته گذشته و در نخستین روز مذاکرات 250 بود که الان به 500 رسیده است.

13:08- فرح دخل‌الله سخنگوی عرب زبان وزارت امور خارجه انگلیس در گفت و گو با روزنامه الشرق الاوسط درخصوص مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 گفت: موضع انگلیس با قاطعیت مشخص کرده است که یک توافق تنها زمانی ممکن خواهد بود که ایران با محدودیت‌هایی قابل توجه در برنامه هسته‌ای اش موافقت کند. تنها در این صورت است که جهان اطمینان خواهد یافت که برنامه هسته‌ای ایران کاملا صلح آمیز است و در ازا گروه 3+3 حاضر است تا با لغو فوری تحریم‌ها موافقت کند. اگرچه پیشرفت‌هایی در دور آخر مذاکرات هسته‌ای حاصل شده است مواضع طرفین مذاکره کننده بر سر مسائل کلیدی هنوز از یکدیگر فاصله دارد.

12:53- تحلیلگر سیاسی انگلیس در گزارشی مدعی شد با حصول توافق هسته‌ای، ایران به «پلیس منطقه» تبدیل خواهد شد. رابرت فیسک طی مقاله‌ای در روزنامه «ایندیپندنت» یادآور شده است در سفر اخیرش به منطقه، ایران موضوع گفت‌وگوها در نشست سرمایه گذاران و مدیران ارشد در ابوظبی بوده است. به عقیده وی نتیجه مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 اهمیتی ندارد؛ «نتیجه مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 هر چه باشد، ایران قدرتمندترین کشور منطقه خواهد بود و سرمایه گذاران باید در ایران سرمایه گذاری کنند. وی مدعی شده در صورت دستیابی ایران و 1+5 به توافق، ایران بار دیگر به پلیس خلیج فارس مبدل خواهد شد.

فیسک در ادامه نوشت، «ایرانِ آن روز، حکومت شاهنشاهی و متحد اسراییل و غرب بود که مردمان خودش را با خشونت سرکوب می‌کرد؛ این نوع حکومت شرایط را برای سرمایه گذاران خارجی مناسب می‌کند. اما رژیم شاه محل سرمایه گذاری خوبی برای آمریکا نبود چرا که انقلاب اسلامی در ایران به پیروزی رسید و ایرانِ امروز متحد عراق، سوریه و حزب الله لبنان در منطقه است».

وی هم‌چنین به تبلیغات منطقه‌ای و جهانی علیه ایران اشاره کرد که سعی دارند به غلط کشورمان را به عنوان کشوری شیعه در مخالفت و با قصد سرکوب سنی‌ها نشان دهند؛ رابرت فیسک افزود مشکل آمریکا و متحدانش با ایران بر سر این مسایل نبوده بلکه مشکل اصلی‌شان با ایران بر سر نقش ژئواستراتژیک ملت بزرگ و تاریخی ایران در منطقه و هم‌چنین در جنوب شرق آسیا است.

رابرت فیسک در پایان به شرایط منطقه و جهان اشاره کرده و می نویسد در شرایطی که عربستان سعودی در منطقه به دنبال قلدری کردن است و وزرای اسراییلی رفتارهای دیوانه‌وار از خود بروز داده و جمهوری خواهان آمریکا به دنبال تخریب اوباما هستند و از طرف دیگر موجود خبیث تازه‌‌ای به نام داعش به کشتار در منطقه مشغول است، ایران هم‌چون یک سوفی آرام و نجیب رفتار می‌کند.

12:44- شبکه رادیویی فرانسوی «سود رادیو» همزمان با برگزاری مذاکرات جاری میان ایران و گروه 1+5 در وین اتریش طی گزارشی اعلام کرد: وین از روز سه‌شنبه 18 نوامبر میزبان مذاکرات ایران و گروه 1+5 در راستای دستیابی به توافق در خصوص برنامه هسته‌ای این کشور است اما آنطور که هم‌اینک به نظر می‌رسد، مذاکرات راه به جایی پیدا نخواهد کرد و حصول نتیجه همچنان دور از دسترس قرار دارد.

12:41- بنابر اعلام منابع مطلع تلاش تیم ایرانی بر دستیابی به توافق متمرکز است و گزینه تمدید مورد نظر تیم مذاکره کننده ایرانی نیست.

12:34- ﺳﺎﻋﺖ ﻳﺎﺯﺩﻩ ﻭﺯﺭاﻱ ﺧﺎﺭﺟﻪ 6 ﻛﺸﻮﺭ ﺑﺎ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺩﻳﺪاﺭ ﺩاﺭﻧﺪ و ﺑﻪ اﺣﺘﻤﺎﻝ ﺯﻳﺎﺩ، ﺟﻠﺴﻪ ﻭﺯﺭاﻱ ﺧﺎﺭﺟﻪ اﻳﺮاﻥ ﺑﺎ 1+5 ساعت 12 خواهد بود.

12:31- کنگره آمریکا در ادامه تلاش‌ها برای جلوگیری از توافق جامع هسته‌ای بین ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه‌ آْلمان) به «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا هشدار داد که هرگونه توافق با ایران که به تهران اجازه دهد ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای را حفظ کند یا هرگونه تلاش برای لغو تحریم‌های ایران بدون تأیید نمایندگان کنگره را رد می‌کنند.

«واشنگتن‌ اگزمینر» گزارش کرد که با نزدیک شدن مهلت 24 نوامبر برای رسیدن به توافق جامع نهایی بین ایران و 1+5، فشارهای دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه به رئیس‌جمهور آمریکا رو به افزایش است.

«تد دوچ» نماینده دموکرات کمیته فرعی خاورمیانه و شمال آفریقا امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه هفته گذشته ضمن تأکید بر اینکه نادیده گرفتن نمایندگان کنگره در موضوع تحریم‌های ایران، غیرعاقلانه است، گفت: کنگره با یک توافق بد راضی نمی‌شود. این ایده که تحریم‌ها به طور کامل بدون حمایت کنگره قابل لغو است، در حالیکه این تحریم‌ها در ابتدا توسط کنگره تحمیل شده است، ایده‌ای است که بعید است در کنگره به تصویب درآید و مورد حمایت قرار گیرد.

12:25- اینترفکس گزارش داد، کنستانتین الکسایف، معاون مدیرکل آسیای وزرات خارجه روسیه در سخنانی اعلام کرد که کشورش قصد دارد همکاری‌های اتمی خود را با ایران گسترش دهد و امیدوار است که توافقات اولیه صورت گرفته، اجرایی شوند. وی افزود: هفته گذشته بود که رؤسای آژانس‌های اتمی دو کشور مجموعه توافقاتی را در مسکو امضا کردند که شامل سندی مبنی بر ساخت مرحله دوم نیروگاه اتمی بوشهر بود. این اقدام بسیار مهم است. امیدواریم که این توافقات به صورت کامل اجرایی شده و ما پیشرفت‌های بیشتری را انجام خواهیم داد.

با این حال الکسیف با اشاره به مشکلات عمده موجود بر سر راه مذاکرات هسته‌ای، اظهار امیدواری کرد که بتوان به یک توافق در این زمینه دست یافت. به گفته وی: این یک مسیر آسان نیست اما ما همچنان امیداوریم که یک تصمیم (در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران) اتخاذش ود. ما علاقه‌مندیم که طرف‌های (مذاکرات) به یک مصالحه برسند.

12:11-
ﺩﻳﺪاﺭ ﻇﺮﻳﻒ و ﺧﺎﻧﻢ اﺷﺘﻮﻥ اﺯ ﺳﺎﻋﺖ ﻧﻪ ﺩﺭ ﺟﺮﻳﺎﻥ اﺳﺖ و همچنین وزیر خارجه کشورمان برای دومین بار با همتای آمریکایی خود دیدار دوجانبه خواهد داشت.

12:05- «وانگ یی» وزیر خارجه چین بعد از دیدار با همتای روسی خود اعلام کرد که به واسطه مشکلات فنی، زمان بیشتری باید به مذاکرات هسته‌ای تخصیص یابد.  وزیر خارجه چین که صبح دوشنبه به مذاکرات هسته‌ای ملحق شده است به خبرنگاران گفت که دو امکان وجود دارد؛ توافق یا تمدید.

11:58- عبدالله گل رئیس جمهور سابق ترکیه در ششمین مجمع امنیت بین المللی که در شهر هالیفاکس کانادا برگزار شده، گفت: این تحول نشان داد وقتی جامعه بین الملل با هدف مشخص عاری سازی منطقه از سلاح های کشتار جمعی حرکتی همسو پیدا می کند، به نتیجه مطلوبی می تواند دست یابد. در همین حال تحول مهمی نیز در برنامه هسته ای ایران دیده می شود و انتظار می رود مذاکرات هسته ای گروه 1+5 با ایران به نتیجه ای مثبت برسد. راهکار چندجانبه ای که با حرکت از اصل برد – برد پیش برده می شود، پیروزی بزرگی برای دیپلماسی در سطح بین المللی خواهد بود.

گل با اشاره به اینکه به عنوان وزیر خارجه و رئیس جمهور ترکیه در مراحل مختلف این مذاکرات به تهران رفته و یا در ترکیه به عنوان میزبان در مذاکرات بوده است، اضافه کرد: باید بگویم، تنها مقام بلندپایه یک کشور هم پیمان ناتو است که توانسته است با آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران بطور مستقیم دیدار داشته باشد. در دوره پس از حل مساله، باید تمامی طرفها با دقت و حساسیت لازم رفتار کنند. حل مساله هسته ای، ایران را به استفاده بیشتری از نیروی نرم خود در منطقه سوق خواهد داد.

11:22- وزیر خارجه چین که امروز دوشنبه وارد وین شده است، در هتل پله کوبورگ شهر وین با محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.


این خبر لحظه به لحظه تکمیل می‌شود
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار