بازدید 4631
به نوشته خبرگزاری فرانسه ;

کناره گیری رسمی رئیس جمهور بورکینافاسو

ارتش بورکینافاسو با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: رئیس‌جمهور این کشور رسما از قدرت برکنار شده است.
کد خبر: ۴۴۶۱۴۸
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۳ 31 October 2014
ارتش بورکینافاسو با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: رئیس‌جمهور این کشور رسما از قدرت برکنار شده است.

به گزارش  فارس، به نوشته خبرگزاری فرانسه، ارتش بورکینافاسو با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد رئیس‌جمهور این کشور رسما از قدرت برکنار شده است.

امروز (جمعه) ده‌ها هزار معترض در بورکینافاسو، در پی ناآرامی‌های چند روز گذشته، خواستار استعفای فوری «بلیز کامپور» رئیس جمهور این کشور شده بودند.

بنا بر گزارش خبرگزاری آناتولی، همچنین جمعی از سران معارضان در این کشور، در کنفرانسی خبری اعلام کردند که تا پیش از برکناری رئیس جمهوری، هیچ گفت‌وگو یا مذاکره سیاسی انجام نخواهند داد.

«زفیرین دایابر» رهبر مخالفان، مردم را به «اشغال مراکز عمومی» و «ادامه فشار بر دولت» فراخوانده است. وی همچنین در گفت‌وگو با خبرنگاران، استعفای بدون قید و شرط ریاست جمهوری را «پیش نیاز هرگونه مذاکره برای نقل و انتقال قدرت سیاسی» اعلام کرد.

همچنین پنجشنبه‌شب، ارتش بورکینافاسو، دولت و پارلمان این کشور را منحل کرد و با برقراری قوانین منع آمد و شد در کشور درباره برگزاری هرگونه تظاهرات به شهروندان هشدار داد.

ارتش بورکینافاسو یک کمیته انتقالی نیز تشکیل داده بود تا پس از برکناری دولت و پارلمان مسئولیت اداره امور کشور را بر عهده بگیرد، هرچند ژنرال هانوور ترائوره رئیس ستادکل ارتش اعلام کرده که ارتش قصد به دست گرفتن اوضاع را ندارد.

این اقدام ارتش بورکینافاسو پس از ان صورت گرفت که معترضان در این کشور در طی اعتراضات روزهای اخیر خود با برگزاری تظاهرات مقر تلویزیون و پارلمان را به اشغال درآوردند و با بحرانی شدن اوضاع ارتش وارد عمل شد.

رئیس‌جمهور بورکینافاسو خود نیز با صدور بیانیه‌ای ضمن اعلام کناره‌گیری از قدرت، خواستار برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری طی 90 روز آینده شد.

کشور بورکینافاسو در شمال غربی قاره آفریقا درحالی طی روزهای اخیر شاهد موجی از ناآرامی‌های خیابانی است که رئیس جمهور این کشور «بلیس کمپائوره» که از 27 سال قبل با یک کودتا نظامی به قدرت رسیده در نظر داشت با ارائه طرحی به پارلمان برای اصلاح قانون اساسی به دنبال این بود تا بار دیگر در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل