بازدید 22325
روی فرش قرمز «ونیز» به نمایش درآمد؛

قدرت سینماگران ایرانی برای مواجهه با ظلم بین‌المللی بر مردم ایران

کارگردان قصه‌ها از مردم در سطح بین‌المللی خواست، در نظر داشته باشند ‌تصمیمات بین‌المللی همیشه روی مردم تأثیر می‌گذارد و همین سخنان که بخش اصلی گفتارهای بین اعتماد بود، کافی بود تا بسیاری از رسانه‌های معتبر جهان ‌روی این اظهارنظر فوکوس کنند و ابعاد پوشش این گفته‌ها کم سابقه باشد...
کد خبر: ۴۳۰۳۹۷
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۳ 30 August 2014
در دورانی که برخی ‌هنرمندان و چهره‌های مطرح ایرانی از نقد تحریم حتی در رسانه‌های داخلی نیز به دلایل مشخص پرهیز دارند، سخنان رخشان بنی‌اعتماد در یکی از سه جشنواره سینمایی معتبر جهان و بازتاب بسیار وسیع این گفتارها درباره لزوم لغو تحریم‌ها، این پرسش را پیش آورد که چرا در گذشته از این ظرفیت بالقوه بهره‌برداری نشده بود؟

به گزارش «تابناک»، تعداد دوربین‌هایی که در «کن»، «ونیز» و «برلین» به سمت هر سینماگری نشانه می‌رود، با هیچ «جشنواره» دیگری قابل مقایسه نیست و تشریفات این رویداد‌ها نیز چنین است و تنها برخی «جوایز» نظیر «گلدن گلوب» و «اسکار» در این زمینه قابل رقابت با سه جشنواره معتبر جهان هستند که گاهی نگاه‌های ضدایرانی نیز در آن‌ها متبلور می‌شود و فضای سیاسی بر آن‌ها سایه می‌اندازد.

این جو سنگین، بسیاری از سینماگرانی را که برای نخستین بار بر روی فرش قرمز چنین رویدادهای معتبری گام برمی‌دارند و در کنار برجسته‌ترین سینماگران مطرح جهان نشسته و با آن‌ها خوش و بش و تعامل می‌کنند، تحت تأثیر فضا قرار می‌دهد و برخی سینماگران پس از نخستین تجربه، از هیچ کوششی برای تکرار چنین اتفاقی دریغ نمی‌ورزند، ولو آنکه تولید فیلمی باشد که نسبتی با سینمای ایران ندارد و صرفاً جشنواره‌ای است.

رخشان بنی‌اعتماد با آثار بلند سینمایی که در بیش از دو دهه اخیر ساخته، نشان داده رویکرد جشنواره‌ای ندارد و بیشتر دغدغه‌های زنانه دارد. «قصه‌ها» نیز ادامه سرنوشت شخصیت‌های فیلم‌هایی است که در این سال‌ها در فیلم‌هایش به تصویر کشیده و بیشتر این شخصیت‌ها به منزل مقصود نرسیده‌اند و گاهی وضعیتی به مراتب‌تر دشوار‌تر یافته‌اند که طبیعتاً این فیلم به عنوان یکی از بیست فیلم بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره کن، نگاه تلخی با آخرین ساخته‌اش همراه ساخته است.

او ‌روی فرش قرمز جشنواره «ونیز» با اشاره به برخی معضلات کشورمان از جمله چالش‌های اقتصادی، آمار طلاق و...، بخش اصلی سخنانش را ‌روی تحریم‌های ضدایرانی متمرکز کرد که بیش از هر موضوع دیگری، مردم ایران را به چالش کشیده و فشار اصلی‌اش متوجه ایران است؛ سخنانی بی‌سابقه که در این چند سال هیچ هنرمند ایرانی سرمایه انسانی‌ و اعتبارش را برای بیانش در رویدادی با این سطح مورد استفاده قرار نداده بود.


آخرین اظهارنظر اینچنینی متعلق به اصغر فرهادی در هنگام دریافت جایزه اسکار برای «جدایی نادر از سیمین» بود که مردم ایران را صلح‌دوست خواند؛ اما حال بنی‌اعتماد با صراحت لهجه کم‌سابقه‌ای به نقد تحریم‌ها پرداخته ‌و خواستار لغو تحریم‌های ظالمانه‌ای شده که زندگی و آسایش مردم سرزمینش را آماج گرفته است.

‌«قصه‌ها» مجموعه‌ای از داستان‌های کسانی است که ساکن تهران هستند؛ راننده‌های بدهکار، بازنشسته‌های فقیر، کارگران یک کارخانه که کار خود را از دست داده‌اند و... شخصیت‌ها شرایط دشواری دارند. خیلی سخت می‌شود کار پیدا کرد، قیمت‌ها بالاست و اعتیاد به مواد مخدر بلای جان خیلی‌هاست؛ اتفاقاتی که دلیلش گفته نمی‌شود اما بنی‌اعتماد در کنفرانس خبری فیلمش گفت، هدفش نشان دادن آسیب‌هایی بود که مردم عادی از تحریم‌های کشورهای غربی به دلیل برنامه هسته‌ای ایران متحمل شده‌اند.

او پس از نمایش «قصه‌ها» در نشست مطبوعاتی فیلم به اهالی رسانه‌ گفت: «وضعیت اقتصادی ایران وخیم است و این به دلیل تحریم‌هایی است که عملا به ضرر مردم کشور تمام شده است. با ساخت این فیلم می‌خواهم نشان دهم، تحریم‌های غرب به دلیل فعالیت‌های هسته‌ای ایران چه آثار سوئی بر زندگی مردم عادی در ایران گذاشته‌ است. بچه‌هایی که دچار بیماری‌های سخت مانند سرطان و ام‌اس هستند، از پیامدهای تحریم ضرر می‌بینند. واقعا دوست دارم این تحریم‌ها برداشته شود. یکی باید در این زمینه به مردم ایران پاسخ بدهد‌».

کارگردان قصه‌ها از مردم در سطح جهانی خواست در نظر داشته باشند که تصمیمات بین‌المللی همیشه روی مردم تأثیر می‌گذارد و همین سخنان ـ که بخش اصلی گفتارهای بین اعتماد بود ـ کافی بود تا بسیاری از رسانه‌های معتبر جهان ‌روی این اظهارنظر فوکوس کنند و ابعاد پوشش این گفته‌ها کم سابقه باشد و عملاً قدرت واقعی سینمای ایران و برد مؤثر سخنان سینماگران ایران بدین شکل به تصویر کشیده شود.

بازتاب گفتار قابل تحسین بنی‌اعتماد که بدون بیانش هیچ ضرری نمی‌کرد، این پرسش را پیش آورد که چرا برخی مدیران پیشین توان فعال‌سازی این ظرفیت کارآمد را ـ که دقیقاً قدرت نرم ایران است ‌ـ نداشتند و حتی فیلم این سینماگران را نیز توقیف کرده بودند؟ فیلمی که بنی‌اعتماد صراحتاً عنوان می‌کند درباره عوارض تحریم‌های ظالمانه بر مردم ایران تأکید دارد، ولی مصالح و نگاه غیرمنصفانه برخی، ایجاب می‌کرد تا خصمانه به آن بنگرند و عملاً این گفته‌های در راستای مصالح ملی چندین سال در گلو‌ بنی‌اعتماد و چهره‌هایی چون او ‌بماند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۷۷
انتشار یافته: ۲۶
پس وزیر ارشاد باید استیضاح شود!
ای ول
بر روی این اظهارنظر فوکوس کنند
خوانندگان محترم لطفا شما هم بر روی نظر من فوکوس کنید

تابناک پارسی را پاس بدار
این گفته ها برای غرب مدرکی است که تحریم ها در ایران موثر بوده و موجب نارضایتی مردم شده... قطعا این گونه اظهار نظرها به ضرر ایران تمام خواهد شد
احسنت!!
مطمین باشید که دلواپسان از این حرفها خوششان نمی آید.
نمی خوام حرفت رو رد کنم ولی به نظرت فیلم ساخته شده حرف اخر رو میزنه یا حرفهای جانبی فیلم !!!!مردم عادی فیلم رو میبینن نه نظر کارگردان رو...........
دروهله اول ازخنم بنی اعتماد به عنوان یک هموطن تشکر میکنم که صدای مردم ایران رااز این نامردی سیاسیون اروپاییها که بگوش مردم رسانده است .2 فکر میکنم کسانیکه از اینگونه حرکات جلوگیری میکردند همانکسانی هستند که از رفع تحریمها ضرر میکردند.3 وعده ای هستند از رنج دیگران سرشاراز شادی میشوند.
جشنواره های بین المللی آنهایی را می پسندند که سیاه نمایی میکنند نه آنهایی که واقعیت را نشان می دهند .
تحریم های آخر فقط به دلیل پیروزی مقاومت بر اسراییل و ادعای نتانیاهو به کمک های ایران به مقاومت بوده .فشار صهیونیستها بر آمریکا زیاد است .آمریکا یک مترسک خیمه شب بازی است البته از نوع مدرن که با کنترل از راه دور سازماندهی میشود.
روی این اظهارنظر فوکوس کنند
روی این اظهار نظر تمرکز نمایند
پارسی را پاس بداریم
هزاران درود به این دختر ایران زمین. با این گفته هایش کاری کرد که یک وزارت خانه و یا صدا و سیما هم از پس این کار برنمی اومدن
ولی فیلم هایی که می سازند به هیچ وجه ظلم ستیز نیست.
ما سینماگران خوبی داریم بعضی از نامهربانی ها باعث...
آفرین خانم رخشان بنی اعتماد احسنت برتو باد ...
... کافی بود تا بسیاری از رسانه‌های معتبر جهان بر روی این اظهارنظر «فوکوس» کنند...
اینی که گفتی یعنی چه؟!
درود بر اين هنرمند
شما سربازان بی مواجب مردمی هستید که بخاطر انسانیت و به دور از هرگونه رنگی اعم از سیاسی، مذهبی، قومی و...... فریاد ظلم و درد این انسان های بی کس را به گوش جهانیان میرسانید.خدا نگهدارتان باشد.
اخه یه عده معتقدن این کارا آب به آسیاب دشمن ریختنه، اصرار دارن بگن تحریم ها هیچ مشکلی ایجاد نکرده حتی به قیمت جون مردم
از سایت تابناک به خاطر انعکاس این خبر و انجام وظیفه رسانه ای و تحلیل زیبایتان کمال تشکر را دارم
درود بر رخشانِِ رخشنده!
واقعا عالی بود
آفرین به این کارگردان
مثلی وجود دارد که می گوید .درجنگ بین فیل ها این مورچه ها هستند که لحه می شوند.هیچ کسی از تحریم ها ضررنمی کند جز مردم عادی و بدبخت
احسنت الحق که درخشانی و از نسل و قبیله اعتمادی . درود بر شما بانوی ایرانی
سپاس بیکران بر تو بانوی پارسی
پیروز باشی
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر