بازدید 13961
۸
کیوسک بین‌المللی «تابناک»؛

چگونه سخنان ظریف درباره مسأله تحریم‌ها تحریف شد؟

موضوع نقل اشتباه سخنان وزیر خارجه ایران درباره احتمال همکاری ایران و آمریکا در عراق و حواشی ایجاد شده بر سر این امر، مهم‌ترین موضوع مربوط به ایران است که از روز گذشته تاکنون مورد توجه مطبوعات و رسانه‌های بین المللی قرار گرفته است. موضوع چشم انداز نهایی شدن کار ساخت خط لوله گاز ایران به پاکستان، از جمله دیگر موضوعات مورد توجه امروز در عرصه رسانه‌ای و مطبوعاتی بوده است.
کد خبر: ۴۲۷۹۴۸
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۰ 22 August 2014
چگونه سخنان ظریف درباره مسئله تحریم‌ها تحریف شد؟موضوع نقل اشتباه سخنان وزیر خارجه ایران درباره احتمال همکاری ایران و آمریکا در عراق و حواشی ایجاد شده بر سر این امر، مهم‌ترین موضوع مربوط به ایران است که از روز گذشته تاکنون مورد توجه مطبوعات و رسانه‌های بین المللی قرار گرفته است. موضوع چشم انداز نهایی شدن کار ساخت خط لوله گاز ایران به پاکستان، از جمله دیگر موضوعات مورد توجه امروز در عرصه رسانه‌ای و مطبوعاتی بوده است.

چگونه سخنان ظریف درباره مسئله تحریم‌ها تحریف شد؟

به گزارش «تابناک»، ماجرای نقل اشتباه سخنان محمد جواد ظریف، از آنجا آغاز شد که برخی منابع خبری غربی، از جمله «رویترز» از آمادگی مشروط ایران برای کمک به آمریکا در مقابله با تکفیری‌ها در عراق خبر دادند. این خبرگزاری به نقل از ظریف نوشت: ایران آماده است برای کمک به مقابله با گروه داعش کاری انجام دهد؛ اما نخست می‌خواهد در مذاکرات هسته‌ای با کشورهای عضو ۱+ ۵ پیشرفت حاصل شود.

رویترز مدعی بود که ظریف گفته در صورت کمک ایران در عراق، طرف مقابل نیز باید کاری انجام دهد و این کار، باید شامل از میان برداشتن همه تحریم‌های وضع شده علیه ایران بر سر موضوع هسته‌ای باشد.

چگونه سخنان ظریف درباره مسئله تحریم‌ها تحریف شد؟

ساعاتی پس از انتشار این مطلب، وزارت خارجه ایران رسماً نسبت به این امر موضع گیری کرده و بیان چنین سخنانی از سوی ظریف را تکذیب کرد. به نوشته خبرگزاری «ترند»، مرضیه افخم ضمن واکنش نشان دادن به برخی گزارش‌های منتشره درباره همکاری ایران و آمریکا در عراق، چنین گزارش‌هایی را «بی‌اساس» خواند.

افخم ضمن اشاره به مطالب منتشره در برخی رسانه‌ها درباره اینکه ایران، قصد همکاری با آمریکا در عراق را دارد و این موضوع را به برداشته شدن تحریم‌ها منوط کرده، اظهار داشت این گزارش، برداشت نادرست از سخنان ظریف بوده و «کاملاً بی‌اساس» است. 

چگونه سخنان ظریف درباره مسئله تحریم‌ها تحریف شد؟

پس از آن، وزارت خارجه آمریکا نیز درباره این مسأله موضع گیری کرد تا مشخص شود اصل ماجرا چیزی جز‌‌ همان تفسیر ـ و به عبارت بهتر ـ ترجمه نادرست نبوده است. «ای بی‌سی نیوز» در این زمینه نوشت: اظهارات منتسب به وزیر خارجه ایران درباره ارتباط همکاری علیه داعش در عراق با برداشته شدن تحریم‌ها، چیزی جز یک اشتباه بزرگ در ترجمه نبوده است.

شب گذشته، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این زمینه اظهار داشت: مترجمان فارسی زبان این وزارتخانه پس از بازبینی پی در پی فیلم سخنان ظریف، به این نتیجه رسیده‌اند که وی کلمه «اراک» را به کار برده، نه «عراق» و منظورش تأسیسات هسته‌ای اراک بوده است. 

چگونه سخنان ظریف درباره مسئله تحریم‌ها تحریف شد؟

اما در میان دیگر مطالب امروز، روزنامه «نیشن» پاکستان، بار دیگر موضوع خط لوله گازی ایران به پاکستان را مورد توجه قرار داده و مطلبی را در این زمینه منتشر کرده است. این روزنامه می‌نویسد، حسن درویش وند، سرکنسول ایران در پیشاور پاکستان، ابراز امیدواری کرده که پروژه خط لوله گاز ایران به پاکستان در موعد مقرر خود تکمیل شود، زیرا تکمیل آن برای هر دو کشور سودمند است.

درویش وند اشاره کرده که این پروژه، پس از موافقت نامه‌ای با دولت قبلی پاکستان آغاز شد و ایران کار ساخت آن بخش از خط لوله که در خاک خود قرار دارد را تقریباً تکمیل کرده است. با این حال، طرف پاکستانی در نهایی کردن کار تعلل می‌کند.  

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۸
این پاکستان هم معلوم نیست باما چه رفتاری دارد بنظرم تا بحال مرموز بوده .

تا میبینن تحریمها برداشته میشود واحتمالادربلوک غرب خریداران بسیاری با قیمت بالاتر از پاکستان سرازیر ایران میشود دست بکار شده اند

اما من باشم سرلوله گاز رو دقیقا در نقطه صفر مرز با گچ وسیمان میبندم وارزوی استفاده گاز ایران را به دل دولتمردان پاکستانی میگذارم
اتفاقا اگر ظریف این حرفا رو زده خوب کاری کرده. در قبال همکاری با امریکا در زمینه مبارزه با داعش باید تحریمها برداشته شود. حرف کاملا منطقی و موافق با اصول و منافع ملی است.
پاسخ ها
L
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
امریکارو که تو اونطرف دنیاست تهدید کردن.ما که بغل گوششونیم.اگر هم واقعا یه همچین پیشنهادی باشه باید کاملا سری بمونه نه اینکه رسانه ای شه
مسخرست
به جاي اراك شنيدن عراق!!!!اين نشون ميده اونا چقدر با سوء ظن به ما نگاه ميكنند
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
به این دلیله که انگلیسیش میشه Iraq یا ایراک که شبیه اراک است.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
آخه می دونی که اسم ارا ک قبلا عراق عجم بوده اینها چون در صد سال پیش زندگی می کنند گفتند حتما منظورش عراقه!!!!
با توجه به اینکه داعش دشمن اصلی شیعه وایران است همکاری با آمریکا برای نابودی داعش منطقی میباشد،وخواسته آقای ظریف نیز با فرض صحت معقول وبه جاست۰
چقدر همه مردم ما سیاستمدار و چقدر منافع در سطح ملی رو میشناسن!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان