بازدید 6028

شرمن: برنامه‌موشکی ایران در توافق‌جامع حل شود

سرپرست تیم مذاکره کننده آمریکا در گفت‌وگوهای هسته‌ای، برنامه موشکی ایران را یکی از موضوعاتی دانسته که باید در توافق جامع حل شود.
کد خبر: ۴۲۱۰۲۹
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۶:۲۱ 31 July 2014
سرپرست تیم مذاکره کننده آمریکا در گفت‌وگوهای هسته‌ای، برنامه موشکی ایران را یکی از موضوعاتی دانسته که باید در توافق جامع حل شود.

به گزارش تسنیم، وندی شرمن، معاون وزارت خارجه آمریکا در امور سیاسی در خلال یک جلسه استماع مقابل کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفته برنامه موشکی تهران باید بخشی از توافق نهایی منعقد شده بین طرف ایرانی و گروه موسوم به 1+5 باشد.

خانم شرمن که روز چهارشنبه در مقابل این کمیته حاضر شده بود همچنین مدعی شد گفت‌وگو درباره برنامه موشکی ایران یکی از مسائل طرح شده و در حال بررسی در این مذاکرات است: «چیزی که ما در این مذاکرات گفته‌ایم و چیزی که درباره آن بحث انجام می‌شود این است که ایران باید مسائل مربوط به تمامی مفاد قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و از جمله قطعنامه 1929 درباره موشک‌های بالیستیک دارای قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را رفع کند.»

وی که در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 سرپرستی تیم مذاکره‌کننده ایرانی را به عهده دارد در ادامه اظهاراتش مدعی شد که بحث‌های مربوط به این موضوع در حال حاضر در مذاکرات در جریان است، اما حل نشده است. شرمن گفت: «این موضوع باید به نحوی در این توافق (توافق جامع) حل شود.»

مقامات آمریکایی در گذشته هم بارها طرح مسئله موشکی در قالب مذاکرات هسته‌ای را مطرح کرده‌اند اما ایران تأکید کرده درباره توانمندی‌های کشور مذاکره نخواهد کرد. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه هم چندی پیش گفته بود: «برنامه موشکی ایران هرگز جزئی از بحث‌های بین طرفین نبوده است و بخضی از توافق موقت ژنو که در ماه نوامبر گذشته امضا شد هم نبوده است.»

وی همچنین گفته بود: «این توافق بسیار خاک بود، اما همینکه اجرای آن شروع شد آمریکایی‌ها شروع به طرح کردن مطالبات جدید کردند.

ایران و کشورهای گروه 1+5 پس از ششمین دور مذاکرات هسته‌ای بین دو طرف، حدود دو هفته پیش اعلام  کردند تصمیم به تمدید مهلت مذاکرات گرفته‌اند. پیش از آن قرار شده بود طرفین تا 29 جلای (20 تیرماه) به توافق جامع هسته‌ای یرسند، اما پس از آنکه اختلافات حل نشد، دو طرف تصمیم به تمدید مهلت مذاکرات را اعلام کردند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل