بازدید 15395

بزرگترین خانه سنتی اقامتی ایران افتتاح شد

پروفسور مجید سمیعی با بیان این‌که نمی‌توان نامی بر خانه‌ی عامری‌ها گذاشت‌، گفت: من نام این خانه را «مرکز عشق و هنر» می‌گذارم، چون هنر نمودارشده در آن را در هیچ جای دیگر دنیا نمی‌توان دید. آرزو می‌کنم این خانه،‌ خانه‌ای باشد که همه‌ی مردم ایران بتوانند بزرگی و عظمت آن را درک کنند و...
کد خبر: ۴۰۹۸۶۷
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۱ 21 June 2014
فاز اول خانه تاریخی عامری های کاشان برای تبدیل به مرکز اقامتی افتتاح شد؛ قرار است این خانه پس از دریافت مجوزهای لازم پذیرای گردشگران داخلی و خارج شود.

به گزارش «تابناک»، مراسم گشایش هتل سرای عامری ها دوشنبه 27 خردادماه در خانه تاریخی عامری های کاشان با حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی ، رئیس شورای شهر تهران، مشاور عالی رئیس سازمان میراث فرهنگی و رئیس بنیاد کاشان و پروفسور مجید سمیعی برگزار شد.

مسعود سلطانی‌فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی در آئین افتتاح خانه عامری ها با تأکید دوباره بر روندی که برای در اختیار گذاشتن بناهای تاریخی به بخش خصوصی در پیش گرفته است‌، در تعریف نفایس ملی و آثاری که نمی‌توان آن‌ها را به بخش خصوصی واگذار کرد‌، گفت: نفایس ملی در کشور 16 اثر ثبت‌شده در فهرست میراث جهانی و حدود 50 اثر قرارگرفته در فهرست موقت یونسکو هستند که نمی‌توان و نباید آن‌ها را برای بهره‌برداری به بخش خصوصی واگذار کرد و باید با منابع دولتی، آن‌ها را احیا کرد.

وی ادامه داد: به‌دلیل کمبود امکانات و منابع، بر سیاست واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی تمرکز کرده‌ایم، چون جمع هزینه و تملک دارایی‌های سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، سالانه به اعتباری حدود یک‌هزار میلیارد تومان به شرط تخصیص 100 درصدی نیازمند است. در حالی که با توجه به وجود 31هزار اثر تاریخی در کشور، 10 سال زمان برای این اقدام نیاز است؛ اما زمانی که تخصیص اعتبار کنونی را در نظر بگیریم، متوجه می‌شویم که حدود 100 سال زمان برای حفاظت‌، مرمت و تملک آثارمان نیاز داریم. به همین دلیل، چاره‌ای به‌جز تمرکز بر رویکرد واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی نداریم.


معاون رییس‌جمهور در ادامه با تأکید بر لزوم فراهم شدن بستر قانونی برای انجام این اقدام، اظهار کرد: امروز می‌توانیم با نظارت‌، دخالت‌، تهیه‌ی طرح‌ توسط کارشناسان سازمان‌، رعایت استانداردها و تبدیل بناها به اماکن اقامتی، فرهنگی و هنری، این امکان فراهم کنیم.

او تصریح کرد: بسیاری از کارشناسان میراث فرهنگی با مطرح شدن این طرح، نسبت به این موضوع اعتراض کردند و گفتند، مسوولان جدید سازمان میراث فرهنگی و گردشگری قصد فروش بناهای تاریخی را دارند و دیدگاهش فقط یک دید اقتصادی است. هرقدر آن‌ها این موضوع را بزرگ‌تر کردند، من نسبت به انجام این کار مصمم‌تر شدم، چون معتقدم به جای شعار دادن در مباحث فرهنگی، باید عمل کرد.

معاون رییس‌جمهور که در آیین گشایش هتل در خانه‌ی قاجاری عامری‌ها در کاشان سخن می‌گفت، افزود: 24 خرداد سال گذشته، مردم رأی دادند تا آینده‌ی بهتر و شرایط مناسب‌تری داشته باشند‌، مردم رأی ندادند که دولت‌مردان جدید نیز نسبت به میراث کشور حرص داشته باشند. آن‌ها رأی دادند تا دولت سازندگی و تحول‌گرا روی کار بیاید و ما مصمم هستیم این رویکرد را با جدیت در عرصه‌ی حفظ و حراست از میراث فرهنگی کشور به‌صورت عملیاتی اجرا کنیم و بگوییم حامیان میراث تاریخی کسانی نیستند که شعار می‌دهند، بلکه کسانی هستند که اجرا می‌کنند و برای احیای این‌گونه مکان‌ها سرمایه‌ی خود را می‌گذارند.

او با اشاره به توجه زیادی که به صندوق حفظ و احیای بناهای تاریخی در سال 1393 دارد‌، اضافه کرد: امسال برای صندوق احیا، یک هدف‌گذاری کمی کرده‌ام و از مدیران کل میراث فرهنگی و گردشگری استان‌ها خواسته‌ام تا این سیاست را داشته باشند تا بتوانیم میراث فرهنگی کشور را به‌صورت عملیاتی، جدی و اجرایی، حفظ و حراست کنیم.


بخش خصوصی احیاگر میراث تاریخی کشور

به گزارش ایسنا، سیدمحمد بهشتی نیز در این مراسم گفت: 15 سال پیش در سازمان میراث فرهنگی گردشگری برای حل معمای حفاظت از آثار تاریخی به راه حلی دست رسیدیم که هیچ تجربه‌ای در آن نداشتیم و آن کار در ایران بی‌سابقه بود.

مشاور ارشد رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ادامه داد: برای حل معمای حفاظت از بخش قابل توجهی از آثار تاریخی کشور، به راه حلی دست زدیم و مسیری را آغاز کردیم که هرچند در دیگر نقاط دنیا مسبوق به سابقه بود، اما در ایران بی‌سابقه بود، چون بخش قابل توجهی از آثار کشور راهی به‌جز احیا نداشتند‌، هرچند در مراحل قبلی حفاظت، کارهایی انجام داده بودیم، اما در مقوله‌ی احیا کمتر وارد شده بودیم.

او با تأکید بر این‌که در این مسیر، جریان فعالیت جدید در حوزه‌ی میراث فرهنگی در عین رعایت ارزش‌های تاریخی ایران انجام می‌شد‌، اظهار کرد: به همت تعدادی از کارشناسان سازمان میراث فرهنگی «طرح پردیسان» آغاز شد. در آن زمان، این طرح در قالب یک آرزو شکل گرفت تا بتوانیم چنین در روزهایی، بازگشایی خانه‌ی عامری‌ها را ببینیم.


بهشتی ادامه داد: هرچند عمر مدیریت من در سازمان میراث فرهنگی به رسیدن به این آرزو نرسید و مدتی ناامید بودیم، اما شرایط جدیدی به‌وجود آمد تا برخی بناها توسط بخش خصوصی دوباره احیا شوند. برای ما که آن روز را بسیار دور می‌دیدیم‌، امروز روز بزرگی است. امیدواریم این الگو در سراسر کشور نمونه باشد و ما شاهد یک حرکت وسیع در بخش خصوصی با هدایت سازمان میراث فرهنگی باشیم تا بتوانیم تعداد زیادی از آثار تاریخی را که مشمول این حرکت هستند، در چنین وضعیتی شاهد باشیم.

وی تمرکز دولت را بر گردشگری فرهنگی دانست و تأکید کرد: هدف از این نوع گردشگری، ملاقات با کسانی است که شاید در گذشته‌ها محقق نمی‌شد. کسانی که امروز به‌عنوان یک ایرانی موظفیم آن‌ها را به دنیا معرفی کنیم و سرای عامری‌ها این ظرفیت را دارد و در واقع، امکان این ملاقات فرهنگی را ایجاد می‌کند.

او سرای عامری‌ها را یکی از حلقه‌های گردشگری فرهنگی ارزیابی و اضافه کرد: همیشه لازم نیست این گردشگری فرهنگی در خانه‌های مجللی مانند عامری‌ها رخ دهد؛ می‌توانیم گاهی این امر را در خانه‌های ساده‌تر نیز محقق کنیم.
 
خانه عامری‌ها «مرکز عشق و هنر» است

پروفسور مجید سمیعی خانه‌ی قاجاری عامری‌ها در کاشان را «مرکز عشق و هنر» نامید‌ و تأکید کرد: باید برای آینده‌ی بناهای تاریخی‌، برنامه‌ریزی داشته باشیم.

این جراح برجسته‌ی مغز و اعصاب که در مراسم احیا و گشایش سرای عامری‌ها در کاشان سخن می‌گفت،‌ اظهار کرد: به‌خاطر زحمت‌هایی که پیشینیان‌مان برای ایجاد این هنر و تاریخ در کشور کشیده‌اند‌، باید برای پویایی این هویت برنامه‌ریزی کنیم.

او با بیان این‌که نمی‌توان نامی بر خانه‌ی عامری‌ها گذاشت‌، افزود: من نام این خانه را «مرکز عشق و هنر» می‌گذارم، چون هنر نمودارشده در آن را در هیچ جای دیگر دنیا نمی‌توان دید. آرزو می‌کنم این خانه،‌ خانه‌ای باشد که همه‌ی مردم ایران بتوانند بزرگی و عظمت آن را درک کنند و به‌گونه‌ای در سطح دنیا معرفی شود که جهانیان متوجه شوند که نباید ایران‌، فرهنگ و هنر آن را دست کم بگیرند.


کاشان پیشگام در حوزه‌ی مرمت آثار تاریخی

در ادامه‌ی این مراسم، وزیر معادن و فلزات در دولت سازندگی - حسین محلوجی - در سخنانی با اشاره به اقداماتی که در سال‌های گذشته در حوزه‌ی فرهنگ انجام شده است، گفت: در اواسط سال 1370، دولت سازندگی کار حفاظت از بناهای تاریخی را در کاشان آغاز کرد؛ اما پس از مدتی به‌دلیل اقداماتی که تنگ‌نظران و کسانی که به نظر می‌رسید رسالتی به‌جز پراکندن بذر ناامیدی در میان مردم ندارند، آن اقدامات متوقف شد‌. آن‌ها در هر زمان و هر فرصتی در برابر این اقدام، صف‌آرایی می‌کردند.

وی ادامه داد: مخالفان قسم‌خورده‌ی توسعه‌ی ایران باعث آزار و اذیت کسانی شدند که از احیای بناهای تاریخی و بافت قدیمی کاشان‌، هدفی به‌جز جلوگیری از نابودی ابدی میراث فرهنگی این شهر و از رونق انداختن چرخ اقتصادی آن نداشتند. ما به چشم خود می‌دیدیم که جان‌مان می‌رود، به همین دلیل نمی‌توانستیم دست روی دست بگذاریم و شاهد از بین رفتن این میراث ارزنده باشیم.

او کاشان را یکی از شهرهای پیشگام در حوزه‌ی مرمت آثار تاریخی دانست و اظهار کرد: قصد داشتیم این شهر بر پایه‌ی آنچه دارد، توسعه پیدا کند. در این راستا، مرمت خانه‌های تاریخی به‌دست مردم گسترش یافت و با پیشگامی کاشان و فرهنگ‌سازی در این زمینه‌، قید و بندهای بروکراتیک از سر راه مرمت و بازسازی خانه‌های تاریخی برداشته شد، به‌گونه‌ای که مردم از دولت سبقت گرفتند.


وی ایران امروز را یک موزه‌ی بزرگ و کاشان را در رأس آن دانست و بیان کرد: هرچه برای حفظ و احیای میراث فرهنگی ایران و کاشان بکوشیم، باز هم کم است. میراث فرهنگی موتور محرک توسعه‌ی این شهر است.

محلوجی افزود: حضور میلیون‌ها گردشگر داخلی و خارجی در کاشان باعث شده است، این صنعت به فراهم کردن زیرساخت‌های لازم بپردازد. در کاشان، فرهنگ و میراث فرهنگی مرکز هزینه‌ نیست‌، بلکه مرکز درآمد برای دولت و مردم است.

در این مراسم که احمد مسجدجامعی - رییس شورای شهر تهران - و استاندار اصفهان و معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری - مرتضی رحمانی‌موحد - نیز در آن حضور داشتند‌، از حسین محلوجی و عباس ایروانی - مدیر شرکت خصوصی عظام - تقدیر شد.

همچنین با حضور پروفسور سمیعی، از تابلوی ورودی سرای عامری‌ها توسط رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری - مسعود سلطانی‌فر - رونمایی شد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان