بازدید 24539
حاشیه‌های ادامه‌دار لیگ جهانی؛

موفقیت‌های ملی‌پوشان والیبال زیر سایه راه ندادن زنان به ورزشگاه

روز گذشته، تیم ملی والیبال ایران در یک بازی زیبا، ایتالیا را شکست داد؛ اما پیروزی والیبال ایران در ورزشگاه آزادی، حاشیه بزرگی نیز در بیرون‌ ورزشگاه داشت؛ زنانی که برای بار سوم در لیگ جهانی 2014 برای حضور در ورزشگاه تلاش کرده بودند و این‌ بار با دخالت نیروهای انتظامی نتوانستد وارد ورزشگاه شوند.
کد خبر: ۴۰۹۷۹۰
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۱ 21 June 2014
موفقیت‌های ملی‌پوشان والیبال زیر سایه راه ندادن زنان به ورزشگاه‌روز گذشته، تیم ملی والیبال ایران در یک بازی زیبا، ایتالیا را شکست داد؛ شکستی که هرچند در سایه عدم حضور برخی ستاره‌های تیم ملی این کشور رقم خورد، نتیجه روی کاغذ 0-3 برای ایران ثبت شد تا ایران از غول والیبال جهان یک سه امتیاز شیرین بگیرد، ولی پیروزی والیبال ایران در ورزشگاه آزادی، ‌حاشیه بزرگی نیز در بیرون از ورزشگاه داشت؛ زنانی که برای بار سوم در لیگ جهانی 2014 برای حضور در ورزشگاه تلاش کرده بودند، این ‌بار با دخالت نیروهای انتظامی نتوانستد وارد ورزشگاه شوند.

به گزارش «تابناک»، بیست و سوم خردادماه امسال، نخستین میزبانی ایران در لیگ جهانی 2014 در تهران اتفاق می‌افتاد و به ‌رغم اینکه تب جام‌جهانی همه دنیا را فراگرفته، ایرانی‌های بسیاری منتظر بازی‌های تیم ملی والیبال ایران در این رقابت‌ها بودند. برگزاری رقابت‌ها‌ در کلاس جهانی و آن هم در رشته‌ای مانند والیبال، این امیدواری را در میان زنان ایرانی ایجاد کرده بود که بتوانند تجربه حضور در یک ورزشگاه را پیدا کنند؛ رویدادی که در سال‌های گذشته نیز رخ داده بود، بناگاه در کمرکش دولت محمود احمدی‌نژاد با آن‌ مخالفت شد‌.

اما هم‌اکنون با وزیدن نسیم اعتدال در ایران، زنان منتظر بودند تا ممنوعیت حضور آن‌ها در ورزشگاه‌های والیبال برداشته شود. البته ‌امیدواری زنان ایرانی ‌پر بیراه هم نبود و علاوه بر اینکه حضور بانوان تا سال 91 در ورزشگاه‌ها‌ سابقه داشته، این بار ابراز تمایل برخی از اعضای کابینه تدبیر و امید درباره حضور زنان در ورزشگاه هم مزید بر علت شد تا زنان ایرانی امیدوار باشند که بتوانند حق حضور در ورزشگاه را پیدا کنند.

شهیندخت مولاوردی که پیش از این از احتمال حضور زنان ایرانی در دومین بازی ایران برابر برزیل سخن گفته ‌و از انجام هماهنگی‌هایی برای این حضور خبر داده بود، پس از اینکه با حضور زنان در ورزشگاه در هر دو بازی ایران برابر برزیل جلوگیری شد، در صفحه شخصی‌اش و همچنین در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها نسبت به این مسأله اعتراض کرد.

او پیشتر نیز اعلام کرده بود که در نشست هیأت دولت نسبت به عدم حضور زنان در ورزشگاه اعتراض کرده است.

بنا بر این گزارش، سرانجام اعتراض‌های معاون امور زنان رئیس جمهور، منجر به این شد که گروهی متشکل از این معاونت و وزارت ورزش و جوانان، ماجرای حضور بانوان در ورزشگاه را بررسی کنند؛ اما در حالی که هنوز نتیجه این بررسی‌ها مشخص نشده، روز گذشته زنانی که برای حضور در ورزشگاه مقابل درهای ورزشگاه آزادی تجمع کرده بودند، با دخالت نیروهای انتظامی روبه‌رو شدند.

یکی از روزنامه‌نگاران زنی که روز گذشته در مقابل ورزشگاه بازداشت شده، امروز تصویری را در صفحه شخصی خود منتشر کرده که در آن برگه بازداشتش دیده می‌شود که در آن مقابل عنوان «اتهام» نوشته شده «فراخوان استادیوم»!

ماجرای «فراخوان استادیوم» هم به یک کمپین فیس‌بوکی باز‌می‌گردد که برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها در جریان رقابت‌های لیگ جهانی والیبال تلاش می‌کند. اعضای این کمپین امیدوارند با تلاش‌هایی که در دولت حسن روحانی شده، بتوانند اجازه حضور در ورزشگاه را پیدا کنند.

اما نکته دیگری که در این میان اهمیت دارد، اینکه این داستان دنباله‌دار حضور یافتن یا نیافتن زنان در ورزشگاه‌ها به سوژه خبری برای تحت‌الشعاع قرار دادن موفقیت‌های والیبال ایران بدل نشود.

ناظر فدراسیون جهانی والیبال که در بازی قبلی در ورزشگاه آزادی بود، در گفت‌وگویی با ‌ایسنا به عدم حضور زنان در ورزشگاه‌ها اشاره کرده و می‌گوید: «‌من امیدوارم شرایط موجود تغییر کند. ایرانی ها که 12 هزار تماشاگر دارند، حیف است ‌اجازه حضور خانم‌‌ها را ندهند. خانم‌ها در سالن کار منشی داوری را انجام می دهند، ولی جای آنها بین تماشاگران خالی است‌».

چندی پیش، اعضای تیم ملی والیبال ایتالیا نسبت به عدم حضور بانوان در ورزشگاه‌ها واکنش نشان داده بودند تا به این ترتیب، ماجرای ممنوعیت حضور بانوان در ورزشگاه‌ها، ابعاد جهانی به خود بگیرد؛ بنابراین، اگر برای این مسأله هرچه زودتر تدبیری اندیشیده نشود، ممکن است در روزهای آینده، جریان رسانه‌ای بین‌المللی شکل گرفته و‌ پیروزی‌های تیم ملی والیبال ایران تحت‌الشعاع قرار گیرد.

نکته دیگری که در خصوص عدم حضور بانوان در ورزشگاه‌ها وجود دارد، این است که در حالی دیروز در جلو ورزشگاه آزادی با حضور زنان در ورزشگاه‌ها مخالفت شده که کیلومترها آن‌سوتر در برزیل، یک نهاد داخلی زنان هنرمند ایران را برای دیدن بازی‌های تیم ملی فوتبال به ورزشگاه‌‎های فرستاده است. بسیاری از کاربران فضای مجازی با مقایسه این دو ماجرا با هم در خصوص تناقضات ماجرای «حضور یافتن یا نیافتن‌» بانوان در ورزشگاه‌ها پرداخته‌اند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار