بازدید 38133
۵
لحظه به لحظه با پنجمین روز «وین 5»؛ 23:47

ظریف: درباره چیزهایی که متعلق به مردم است، گفت‌وگو نمی‌کنیم

نیاز است 1+5 در درون خودشان تلاش کنند ‌به ‌موضعی مشترک و در راستای رسیدن به راه‌حل باشد.‌ برنامه غنی‌سازی متعلق به مردم است و درباره چیزهایی که به مردم کشورمان تعلق دارد، گفت‌وگو نمی‌کنیم‌‌. با پرسش‌های‌ بی‌پایان همکاری نمی‌کنیم.‌ ساختمان تحریم‌ها ترک جدی برداشته و امیدواریم تحریم‌ها را از پایه منهدم کنیم... این متن (توافق نامه) شاید بیشتر از کلمات پرانتز (موضوعات مورد اختلاف) دارد.
کد خبر: ۴۰۹۵۴۴
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۳ 20 June 2014
آغاز پنجمین روز مذاکرات و ادامه نگارش توافق نامه
پنجمین روزِ پنجمینِ دور مذاکرات ایران و شش کشور جهان به میزبانی وین بر سر برنامه هسته‌ای کشورمان، در حالی آغاز شد که عباس عراقچی و مجید تخت روانچی، معاونین وزیر امور خارجه ایران و هلگا اشمیت، معاون کاترین اشتون مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا تا ساعتی پس از بامداد روز جمعه در حال نگارش متن توافق‌نامه نهایی با نام «برنامه جامع اقدام مشترک» بودند؛ برنامه‌ای که امروز نیز از سر گرفته شد.

به گزارش «تابناک»، مذاکرات وین در راستای رسیدن به راهکاری جامع در حالی از اسفندماه سال گذشته در وین از سر گرفته شد که اکنون پس گذشت چهار دور از این گفت‌وگو‌ها برگزار شده، طرفین در دور پنجم این مذاکرات، درباره اختلافات درباره متن توافق‌نامه اصلی برای برداشتن «گام نهایی» و حل مشکلات پدید آمده برای برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران به مذاکره می‌پردازند.

در دور پنجم مذاکرات‌ در سومین روز گفت‌و‌گوهای نفس گیر، سرانجام طرفین آغاز نگارش متن پیش نویس توافق نهایی را تأیید و تأکید کردند که موارد اختلاف میان ایران و 1+5 کم نیست و آغاز نگارش توافق نامه به منزله رسیدن به توافق در تمامی مورد اختلافات نیست. روز گذشته نیز با نگارش مقدمه توافق نهایی گذشت و ظاهراً طرفین به ‌رغم اختلافات، وارد نگارش متن توافق نهایی یا همان «برنامه جامع اقدام مشترک / Joint comprehensive plan of action» شدند؛ روندی که تا ساعت ١:٣٠ صبح به وقت وين ادامه داشت.

بر پایه توافق ژنو، مهلت مذاکرات برای یک دوره شش ماهه دیگر نیز قابل تمدید است؛ اما از آنجا که این تمدید می‌تواند موجب پیچیدگی اوضاع شود، طرفین گفت‌و‌گو در تلاشند تا مذاکرات در این همین مهلت به نتیجه برسد و نمایندگان کشورهای غربی طرح تمدید مذاکرات را در صورت عملیاتی شدن تنها برای چند هفته و نه دوره شش ماهه مورد توجه قرار داده‌اند.

در راستای تسریع مذاکرات، شب گذشته مشخص شد دور بعدی مذاکرات ایران و 1+5 از یازدهم تیرماه (دوم جولای) در وین برگزار می‌شود و بنا به گفته یک دپیلمات ایران تا هر زمان که مفید باشد، استمرار خواهد داشت و بنابراین ممکن است طولانی ترین دوره مذاکرات هسته‌ای ایران و شش کشور جهان رقم بخورد. یک دیپلمات ایرانی درباره مدت مذاکرات در دوم جولای گفته است: ‌دوم ‌جولای به بیست جولای بسیار نزدیک است و شاید مذاکرات از دوم‌‌ جولای تا بیستم ادامه داشته باشد.

23:47:
پس از پایان پنجمین دوره مذاکرات وین، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به همراه تیم مذاکره کننده هسته‌ای، لحظاتی پیش پایتخت اتریش را به مقصد تهران ترک کرد.

23:26:
روماین نادال، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه در گفت‌وگو با روزنامه اتریشی "وینر سایتونگ" و در پایان این دور از مذاکرات هسته‌ای بین ایران و 1+5 تأکید کرد که یک توافق نهایی در اختلافات غرب با ایران درباره مسأله غنی‌سازی اورانیوم تهران زمانی شکل خواهد گرفت که همه مسائل واقعاً شفاف و باز شود.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو تصریح کرد: همان‌گونه که من در سیزده ژوئن [23 خرداد ماه] گفتم موضع فرانسه در رابطه با مناقشات هسته‌ای ایران با غرب ثابت است. توافق نهایی تنها زمانی وجود خواهد داشت که کلّیت تمام مسائل و نکات حل‌نشده شفاف و روشن شود. با این ‌همه وی ابراز امیدواری کرد ‌مذاکرات هسته‌ای با ایران موفقیت آمیز خواهد بود. آنچه واقعاً اهمیت دارد محتوای یک توافق است. این توافق‌نامه باید به جامعه جهانی شفافیت درباره برنامه اتمی ایران و تضمین‌هایی در این باره را که این برنامه‌ها هیچ بخش نظامی ندارد بدهد.

23:09:
جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانسی خبری اعلام کرد: ما هیچ تماس جدیدی با ایران در مورد عراق نداشته ایم.

20:03:
مقام ارشد آمریکایی حاضر در مذاکرات 1+5 با ایران در جلسه‌ای توجیهی با خبرنگاران گفت که ما در زمان مهم مذاکرات هستیم. مذاکرات سخت اما سازنده است. هدف ما کسب اطمینان از این است که ایران به بمب هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند. ما همچنین با ایرانی‌ها دوجانبه یا سه جانبه دیدار کرده‌ایم. هر وقت ما با ایرانی‌ها دیدار می‌کنیم درباره رابرت وینستون، عابدینی و حکمتی صحبت می‌کنیم. ما هفته بعد نیز در اروپا با هم دیدار خواهیم کرد.

وی گفت: همه تلاش‌هایی که از عهده دولت آمریکا بر می‌آید انجام خواهیم داد تا این کار به جلو پیش برود، این مهم است که به این فرآیند فرصت بدهیم تا موفق شود.

مقام آمریکایی درباره تمدید موقت توافق‌نامه ژنو گفت: در مذاکرات بحثی از تمدید توافق موقت نشد، ما می‌خواهیم تا 20 جولای به توافق برسیم و گذر زمان به نفع هیچکس نیست، اما هنوز اختلاف‌ها زیاد است. وقتی که ما می‌گوییم که این مسأله یک مکعب روبیک است یعنی اینکه بخش‌های مختلف باید باشند تا این مسأله شکل بگیرد. حتی مثلا اگر 95 درصد مسیر طی شود باز 5 درصد ‌مانده باید پیموده شود تا بتوان به نتیجه رسید.

این مقام آمریکایی گفت، ‌کشورهای عضو 1+5 در مذاکرات خواستار کاهش ‌سانتریفیوژهای ایران هستند و هنوز مقدار زیادی از کار سخت ‌مانده است. آژانس بخش مهمی از این توافق است، ما منتظر گزارش آژانس هستیم. ما تا آنجایی که می‌توانیم سخت کار خواهیم کرد، هفته بعد هم به اروپا می‌آییم. ما به دنبال راه حل هستیم، این تلاش فشرده و سخت است.

وی با اشاره به مذاکرات در جریان وین گفت: به گمانم مذاکرات آقای عراقچی و خانم اشمیت تا کنون پایان یافته باشد. ما متمرکزیم تا بیستم جولای به توافق برسیم، اما همان طور که قبلا گفتیم توافقی که خوب باشد. من این مذاکرات را اولین یا آخرین فرصت نمی‌نامم، بلکه آن را بهترین فرصت می‌دانم. فکر می‌کنم ‌ما مذاکره تنها برای مذاکره نداریم و مذاکرات جدی در جریان است.

19:00:
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بار دیگر در پنجمین گزارش ماهانه درباره پایبندی ایران به تعهدات خود در توافق موقت ژنو، تصریح کرده ایران تقریباً به همه به تعهداتش به موجب این توافق‌نامه پایبند بوده است.

گزارش ماهانه آژانس می‌افزاید: ایران به تحقق بندهای توافق موقت (توافق ژنو) همچنان پایبند است.

بر پایه این گزارش، هنوز تأسیسات هسته‌ای جدید که  ایران برای عمل به تمام بندهای توافق ژنو به آن نیاز دارد آماده نشده است؛ بنابراین، آژانس اعلام کرد ایران راه اندازی این تأسیسات را آغاز کرده و جزئیات بیشتری ‌نداده است.

همچنین این گزارش تأکید می‌کند، از زمان عملی شدن توافق ژنو ‌(بیستم‌ ژانویه) ایران هم به رقیق کردن اورانیوم غنی شده خود پرداخته و هم 97 درصد از ذخیره گاز اورانیوم 20 درصد خود را به حالت اکسید درآورده است.

گزارش آژانس نقش کلیدی در روند اجرای توافق نوامبر میان ایران و گروه ۱+۵ دارد و ‌‌ماهانه توسط مدیرکل منتشر می‌شود.

18:24:
محمد جواد ظریف پس از پایان پنجمین دور مذاکرات ایران و 1+5 در وین در نشستی خبری در جمع خبرنگاران ایرانی گفت: مذاکرات این دور بسیار فشرده بود و هنوز هم ادامه دارد. دیشب همکاران تا یک و نیم بامداد مشغول بودند و از امروز صبح هم رایزنی‌ها ادامه داشته و یک دور بنده با خانم اشتون دیدار داشتم و اکنون هم با معاون خانم اشتون همکاران ما بر روی مقدمه کار می‌کنند.

• ما در این دور ‌روی نگارش کار کردیم، ولی هنوز نمی‌توانیم بگوییم متنی وجود دارد . در برخی مسائل هم درباره محتوا‌ و هم نحوه نگارش اختلاف نظر است. فعلا درباره عنوان توافق داریم همچنین درباره یک چهارچوب کلی و بخش زیادی از مقدمه اختلاف اساسی نیست اما درباره محتوا و نحوه نگارش اختلاف‌نظر است؛ با توجه به عمر موضوع هسته‌ای طبیعی است و توقع داشتیم که کار دشوار باشد.

• طرف مقابل هنوز برای یک مذاکره جدی بر اساس واقعیات وارد کار نشده است. البته این طبیعی است که مذاکره‌کنندگان مسائل را برای جلسات آخر بگذارند و این هم طبیعی است. نیاز است به جای تکرار مواضع به روش‌های حل موضوع برسیم.

• بر پایه سیاست‌هایمان و آنچه در برنامه اقدام مشترک در ژنو توافق کردیم، راه‌حل‌هایی پیشنهاد شد که باید همزمان نگرانی‌های برخی کشورها رفع شود و ایران برنامه صلح‌آمیز هستةای خود را داشته باشد. همچنین ما پیشنهادهایی به ویژه در مرحله نهایی داشتیم که به طور جدی در استانبول ارایه شد،‌ بیش از آنکه مواضع باشد، راه‌حل‌هایی است که هم حقوق ایران حفظ شود و هم اگر نگرانی است آنها برطرف شود.

• سلاح هسته ای در دکترین دفاعی ما جایی ندارد و حذف این سلاح‌ها از بهترین راه‌ها برای ایجاد آرامش در دنیاست و کشورهای هسته‌ای که ما با آنها مذاکره‌ می‌کنیم، باید سلاح‌ها را از بین ببرند.

• در طرف مقابل ما هنوز احساس می‌کنیم تلاش برای مواضع زیاده‌خواهانه وجود دارد و ‌به گمانم‌ طرف‌های ما باید از مواضع خود صرف‌نظر کنند. ما از ابتدا حرف منطقی زدیم و بر اساس حقوق بین‌الملل حرف می‌زنیم. ما برای توافق و تفاهم آمدیم و نیاز هم به اتلاف وقت نداریم. ما با اطمینان خاطر و اعتماد به نفس مذاکره می‌کنیم با حفظ حقوق ملت ایران.

• دو طرف نزدیک به ده ساعت ‌منسجم روی متن کار کردند؛ البته این به غیر از صدها ساعت بحث و بررسی داخلی در هر یک از طرف‌هاست.

• الان دو طرف این امکان را دارند که به دیدگاه‌هایشان که ‌روی کاغذ آمده بیشتر فکر کنند. دیدگاه‌های ما منطقی است و امیدواریم برای آنها هم به همین سمت برود. از دوم جولای( 11 تیرماه) به وین می‌آییم و تا زمانی که مذاکرات مفید و نیاز باشد، ادامه می‌دهیم تا به نتیجه برسیم و امیدواریم با واقع‌بینی طرف مقابل مواجه شویم.

• وی با اشاره به گزارش ماهانه آژانس گفت که آژانس یک بار دیگر پایبندی ایران به تعهداتش را اعلام کرد.

• من فکر می‌کنم شاید کمی خوشبینانه باشد اگر فکر کنیم قبل از رسیدن به مرحله نهایی که چاره ای جز فکر کردن به راه حل ندارند، از مواضع خود کوتاه بیایند. اما به هر حال در میان اعضای 1+5 میزان تحریم‌ها و فشارهایی که علیه جمهوری اسلامی ایران وجود دارد، بیشترین آن از سوی ایالات متحده است و لذا آمریکا نقش چشمگیری دارد، نه به عنوان کشوری که از یک صلاحیت ویژه در سطح بین الملل برخوردار باشد، بلکه متأسفانه به عنوان کشوری که بیشتر فشارهای غیرقانونی را اعمال کرده ‌و بنابراین، ضرورت دارد بیشترین کارها را صورت دهد و بیشترین تصمیمات سخت را بگیرد، تا این که از این تار عنکبوتی که با تحریم‌های متعدد دور خود تنیده اند رهایی یابند و این امر نشان می‌دهد که آنها باید کار بیشتر و تصمیمات سخت تری بگیرند و ‌برای این موضوع آماده باشند.

• ظریف در پاسخ به پرسش دیگری درباره طرح پیشنهادی ایران گفت: ما درباره همه موضوعات دیدگاه‌های خود را مطرح کرده ایم. آنچه مطرح بوده نیازهای عملی است و ما ‌خیلی شفاف نشان داده ایم مجموعه برنامه غنی سازی ایران یک هدف مشخص را دنبال می‌کند که قابل دفاع است و خود این مسأله نشانه صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران است. از کارخانه تبدیل اورانیوم در اصفهان تا غنی سازی در نطنز و کارخانه تولید سوخت در اصفهان همه در قالب یک مجموعه که برای تولید سوخت بوشهر نیاز است جای می‌گیرد و لذا تعریف نیازهای عملی ایران کاملاً مشخص است و اینکه ما چگونه به نیازهای عملی جامه عمل بپوشانیم و با چه سرعتی حرکت کنیم مواردی است که در مذاکرات درباره آن صحبت شده و دیدگاه‌های مختلفی مطرح شده که بعضی از این دیدگاه‌ها بسیار افراطی است و بیشتر برای مصاحبه و راضی کردن برخی جهات مناسب هستند.

• ظریف در پاسخ به اینکه «بر اساس گزارش شورای آتلانیک، تحریم‌های آمریکا علیه ایران 10 قانون و 26 دستور اجرایی است که رئیس جمهوری آمریکا می‌تواند برخی از آنها را فقط به مدت 120 روز لغو کند. آیا در دیدار با نماینده ویژه آمریکا یعنی آقای برنز درباره برداشته شدن کامل این تحریم‌ها و متوارن بودن آن با گام‌های ایران بر اساس توافق ژنو مذاکره شد؟» پاسخ داد: ما با دولت‌ها در حال مذاکره هستیم و این موضوع از نظر ما مهم نیست و موضوع مذاکره ما نیست، زیرا با کمال احترام مشکل خود آنها است و مشکل را باید در درون خودشان حل کنند. اگر دولت آمریکا خود را متعهد می‌کند، بر اساس توافق ژنو ضرورت دارد در برنامه اقدام مشترک جامع تمام تحریم‌ها را بردارند. این موضوع را در تمام سطوح به آنها گفته ایم و تا زمانی که تمام تحریم‌ها برداشته نشود، موضوع حل و فصل نمی شود.

• وی درباره مهم‌ترین اختلاف‌نظرها و پرانتز‌های متن گفت: این متن (توافق نامه) شاید بیشتر از کلمات پرانتز (موضوعات مورد اختلاف برای بازگشت و رسیدن به تفاهم بر سر آنها در حین نگارش پیش نویس داخل پرانتز گذاشته می‌شوند) دارد. امیدواریم تا دو هفته دیگر به برکت ماه رمضان همه سر عقل بیایند و با واقع‌بینی وارد شوند. احتمال اینکه در مقدمه هم پرانتز زیاد باشد هست اما فکر می‌کنیم در مقدمه تفاهم بیشتر است. مقدمه به اهداف‌، چهارچوب کار،‌ اجرای توافق‌ و زمان‌بندی و نتیجه اجرای توافق می‌پردازد که در همان شکل مقدمه توافق ژنو است.

• ظریف درباره محدودیت زمان برای مذاکرات گفت: دیدگاه‌های ما برای رسیدن به یک تفاهم بر اساس واقعیات است و نمی‌توان این واقعیات را نادیده گرفت و در مقاله‌ام در واشنگتن پست به دقت توضیح دادم این مسأله را. این یک فرصت است که وجود دارد و امیدوارم در مدت زمان باقی مانده به نتیجه برسیم و به این مساله امیدوارم. هفته آینده 1+5 جلسه داخلی دارند و تا قبل از 11 تیر جلسه‌ای نداریم.

• وی درباره دیدارش با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و درخواست ایران برای بستن پرونده چاشنی‌های انفجاری گفت: مجموعه صحبت‌های ما درباره همکاری‌ها با آژانس است. در برنامه اقدام مشترک به عنوان ناظر و نظارت بر برنامه هسته‌ای آژانس درگیر است. ما در بحث چاشنی‌ها به سمت حل و فصل پیش رفتیم و امیدواریم آژانس هم بر اساس کارهایی که انجام شده تصمیم لازم را بگیرد.

• وی درباره اجرای تعهدات از سوی 1+5 اظهار کرد: ما تعهداتمان را اجرا کردیم و طرف مقابل هم کمابیش تعهداتش را هر چند با اکراه و تأخیر انجام داده است. برخی کاغذبازی‌های بروکراتیک از سوی طرف مقابل مشکلاتی را برای بازرگانان ما ایجاد کرد که باید این گونه نمی‌بود.

• وزیر خارجه کشورمان درباره تعداد اختلاف‌نظرها گفت: معمولا همه صبر می‌کنند و از مواضعشان عدول نمی‌کنند تا لحظه آخر اما من دیدگاه دیگری دارم و پیشنهادها و راه‌حل‌ها را به طور شفاف ارایه دادیم. مقدمه،‌ کارهای ایران و کارهای طرف مقابل عناصر برنامه اقدام مشترک جامع است. درباره زمان‌بندی اجرای توافق هنوز در حال بحث هستیم. درباره سانتریفیوژها، هدف ما از برنامه هسته‌ای مان مشخص است و این نشان‌دهنده صلح‌آمیز بودن برنامه ماست.

• من فکر می‌کنم جامعه بین‌الملل به این نتیجه رسیده که ایران به دنبال حل مسأله است و اگر به نتیجه نرسیم همه می‌دانند که به خاطر کوتاهی ایران نبوده است بلکه کوتاهی 1+5 بوده است. تحریم فشار جز تاثیر سیاسی اثر دیگری نداشته و به لحاظ اقتصادی بر قشرهای ضعیف اثر گذاشته که اهداف دیگری را تداعی می‌کند. ساختمان تحریم‌ها ترک جدی برداشته و با سیاست مدبرانه ایران امکان برقراری همان ساختار قبلی دیگر وجود ندارد و امیدواریم تحریم‌ها را از پایه منهدم کنیم و فشارها را کاهش دهیم و همان‌طور که رهبری گفتنند باید بدون امید به دیگران کارها را در اقتصاد ادامه دهیم. وزارت خارجه در سطح قائم مقام وزیر، جلسات مستمر برای رسیدن به نتیجه در اقتصاد مقاومتی برگزار می‌کند.

• ما باید تا یک سال به توافق جامع برسیم و دوران اقدامات مقدماتی 29 تیر تمام می‌شود و برای تمدید دو طرف باید اقداماتی را انجام دهند که نیاز به توافق دارد و الزاما به این ربط ندارد که تاریخ پایان مذاکرات کی است. در آذرماه یا در نهایت دی‌ماه ما میتوانیم مذاکرات را ادامه دهیم. اما ما فکر می‌کنیم بهترین فرصت تا 29 تیر است. ما همیشه تأکید داشتیم که با سؤالات بی‌پایان همکاری نمی‌کنیم. ما مبانی ادعاهایی که درباره برنامه هسته‌ای ایران مطرح شده را مبهم می‌دانیم. ضمن اینکه برخی سعی در تبلیغات سوء علیه ایران دارند.

• سانتریفیوژها برای خودمان است و درباره تعدادشان خودمان توافق می‌کنیم و برای یک بازه زمانی فعالیت آنها صحبت می‌کنیم که به تفاهم‌هایی برسیم اما برنامه غنی‌سازی متعلق به مردم است و درباره چیزهایی که به مردم کشورمان تعلق دارد گفت‌وگو نمی‌کنیم.

• ظریف در پاسخ به اینکه عنوان شده بود که آژانس شاید برخی اقدامات یا ارزیابی‌های مرتبط با توافق جامع را نتواند تا بیستم جولای انجام دهد، آیا این تأثیری بر رسیدن به توافق تا بیستم جولای دارد یا نه، گفت که این موضوع تأثیری بر رسیدن به توافق تا بیستم جولای ندارد.

• وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به اینکه در صورت فشار و اصرار یک کشور بر موضعش در 1+5 با توجه به حمایت دیگر اعضا از آن، روند مذاکرات را سخت‌تر و کند‌تر نخواهد کرد؟ گفت: تاکنون این طور بوده که از مجموعه کشورهای 1+5 یک موضع شنیده شده است اما در برخی موارد می‌توان گفت که موضع سخت‌ترین و تندترین عضو است که اصرار می‌کند بر موضوعش. این یک واقعیت است که نیاز است 1+5 در داخل خودشان تلاش کنند که به یک موضع مشترک و در جهت رسیدن به راه‌حل باشد.

• وی در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره اجرای تعهدات 1+5 در چهارچوب توافق ژنو گفت: طرف مقابل هم کمابیش اما با تاخیر تعهداتش را اجرا کرده، متأسفانه ولی از نقض جدی تعهد طرف مقابل خبر ندارم اما می‌دانم که با اکراه و تردید این تعهدات اجرا شده و دارایی‌ها مسترد شده و بانک مرکزی گزارش‌هایش را ارایه کرده است. البته ما توقع داشتیم این کندی وجود نداشته باشد علاوه بر این برخی مقررات بروکراتیک در این زمینه باعث شد تا بازرگانان وارد‌کنندگان و صادرکنندگان با مشکلاتی مواجه شوند.

18:10: مایکل مان، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حساب کاربری خود در شبکه توئیتر خبر داد مدیران سیاسی کشورهای ۱+۵ پنجشنبه هفته بعد در بروکسل دیدار می‌کنند.

وی همچنین با اشاره به گفت‌وگوهای هفته جاری در وین، پایتخت اتریش نوشت: تمام هفته تلاش کرده‌ایم تا سنگ‌بناهایی بسازیم که در دور بعدی مذاکرات در روز دوم جولای در وین بتوانیم آنها را کنار هم بگذاریم. دو طرف در دیدارهای هفته جاری درباره موضوعات مختلف بحث کرده‌اند و نگارش متن پیش‌نویس توافق جامع هسته‌ای را آغاز کرده‌اند.

17:58: رویترز گزارش داد، وانگ‌چون، مدیر مرکز کنترل تسلیحات وزارت خارجه چین و سرپرست هیئت مذاکره‌کننده این کشور در گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و 1+5 در یک کنفرانس خبری در وین با اعلام اینکه این گفت‌وگوها با پیشرفت همراه بوده‌اند گفت که ایران، چین و کشورهای 1+5 درباره چهارچوب مشترک متن توافق جامع هسته‌ای موافقت کرده‌اند. تمامی گروه‌های حاضر در این مذاکرات به توافق تا موعد بیستم جولای (29 تیرماه) تمایل دارند.

17:10: پس از دیدار محمدجواد ظریف و کاترین اشتون، هلگا اشمیت معاون اشتون و عباس عراقچی و مجید تخت روانچی درباره ادامه روند مذاکرات و برخی جزئیات توافق نامه مذاکرات خود را از سر گرفتند؛ مذاکراتی که به عنوان پایان بخش دور پنجم قابل ارزیابی است.

17:00: پنجمین دور از مذاکرات  ایران و 1+5 پس از مذاکرات دو‌جانبه و سه‌جانبه، نشست‌های کارشناسی و رسمی و همچنین با نگارش بخشی از توافق نامه نهایی، امروز پس از دیدار محمدجوادظریف و کاترین اشتون، برای ساعاتی همچنان به عنوان موخره این دور از مذاکرات ادامه خواهد داشت.

16:22: یک عضو تیم مذاکره‌کننده ایران درباره برگزاری درباره احتمال تمدید مذاکرات گفت که الان هیچ یک از دو طرف به تمدید فکر نمی‌کنند و با جدیت کار را دنبال می‌کنند. الان ما بر سر چهارچوب و حتی بیش‌تر از آن صحبت می‌کنیم. ما الان در حال گفت‌وگو بر سر محتوای برنامه اقدام مشترک جامع هستیم.

15:57: چهارمین دیدار میان محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پنجمین دوره از مذاکرات برای جمع بندی مباحث صورت گرفته در این دور از مذاکرات ایران و 1+5 در وین آغاز شد.

15:10: در حالی که برخی منابع پیشتر زمان دور ششم مذاکرات را هجده روز اعلام کرده بودند که ابتداً در سطح کارشناسی برگزار شده و در پایان با حضور ظریف و اشتون خواهد بود، یک عضو تیم مذاکره کننده هسته ای گفت: مذاکرات دوم جولای به مدت دو هفته برگزار خواهد شد و همه اعضای تیم هسته ای و وزیر خارجه در مذاکرات دو هفته ای یازدهم تیر ماه حضور دارند.

14:50: رضا نجفی سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز (جمعه) در جمع خبرنگاران گفت که گزارش ماهانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره پایبندی ایران به تعهداتش در چهارچوب توافقنامه ژنو امروز (جمعه) منتشر می‌شود. وی با اشاره به اینکه این گزارش formation paper است، گفت: در این گزارش آمده‌ که ایران به تعهداتش عمل کرده است.

14:20: دو دیپلمات به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته اند مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 پیشرفت کمی داشته و هیئت ایران در وین خواستار حفظ تمامی سانتریفیوژهای فعلی و در مرحله نهایی 150 هزار سانتریفیوژ است. به گفته آنها مشکل اصلی موضوع غنی سازی اورانیوم است که آمریکا و متحدانش به دنبال کاهش بالقوه برنامه غنی سازی ایران هستند و ایران با تأکید بر اینکه سلاح هسته‌ای نمی‌خواهد در مقابل آنها مقاومت می کند.

تهران خواستار حفظ حدود 20 هزار سانتریفیوژ فعلی خود است و در نهایت می خواهد این تعداد را به 150 هزار دستگاه - و یا تبدیل آن به دستگاه‌های پیشرفته تر با همان میزان تولید است. از سوی دیگر، آمریکا بر استفاده از چندصد دستگاه سانتریفیوژ تأکید کرده و دستگاه‌های دیگر نیز برچیده شده و میزان ذخیره اورانیوم غنی شده و نیز محدود شود.

14:13: در پایان این دور مذاکرات که احتمالا عصر امروز (جمعه) به اتمام می‌رسد، ظریف جداگانه کنفرانس خبری برگزار می‌کند. به احتمال قوی ظریف و اشتون این بار نیز کنفرانس خبری مشترک برگزار نخواهند کرد. یک مذاکره کننده ایرانی عدم برگزاری کنفرانس خبری مشترک را تأیید کرده است.

14:10: علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگو با پایگاه اینترنتی اینترپرس گفت: اکنون زمان آن فرا رسیده که بازرسی‌ها درباره مسئله چاشنی‌های انفجاری از سوی آژانس به پایان برسد. آژانس باید بازرسی‌های خود را درباره مسأله چاشنی‌های انفجاری براساس درک طرفین در راستای روند توافق چهارچوب همکاری که در فوریه سال 2004 میان ایران و آژانس به امضا رسید به پایان برساند. بنا بر دانش و اطلاعاتی که ‌دارم، اظهار نظر ایران با یافته‌های آنها درباره این مسأله منطبق بوده است. ما یک بار توافق کرده‌ایم که آنها تحقیقاتی در این باره داشته باشند که به نظر کافی و به نتیجه رسیدند و باید این موضوع را به پایان برسانند و دیگر این موضوع باز ‌نماند.

مشخص نیست، گفته‌های رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، ارتباطی با جزئیات مذاکرات وین 5 دارد و یا در راستای رفع مستمر سوءتفاهم‌ها در قبال برنامه هسته‌ای ایران بیان شده است.


14:00: المانیتور به نقل از یک دیپلمات شرکت کننده در گفت‌وگوهای هسته ای گزارش داد، در حالی که در بخش‌های اندکی از تدوین متن توافق نهایی پیشرفت داشته‌ایم هیچ بخشی از اختلافات اصلی ایران و گروه 1+5 هنوز حل و فصل نشده است. به گفته وی، شاید موضوعاتی مانند اختلاف زیاد بر سر موضوعاتی مانند وسعت برنامه غنی سازی ایران در انتها حل و فصل شود، اما مشخص نیست که آنها تمایل به این کار داشته باشند.

وی با اشاره به کسب برخی پیشرفت‌ها تأکید کرده با این حال در عناصر اصلی گفت‌وگوها به نتیجه نرسیدیم و خوشبین و بدبین نیستم بلکه بسیار سخت شده که بدانیم به نتیجه مورد نیاز می رسیم یا خیر. درباره موضوعات اصلی مورد اختلاف، مذاکره کنندگان همواره واقف بودند که هر گونه حرکتی در پایان این روند پیش خواهد آمد و ممکن است به سرعت اتفاق افتد. ما امیدواریم با تشریح صریح و محکم  مواضع خود روند را  برای گفتگوی فشرده ای فراهم کرده ایم. باید ببینم این امر چگونه پیش می رود.

این دیپلمات غربی با اشاره به عدم انعطاف زیاد در طرف مقابل گفت ما نیازمند آن هستیم که به توافقی برسیم که تضمین‌های  مطمئنی به ما ارائه کند. ما نمی توانیم در مقابلمان را ببندیم و پنجره پشتی باز بماند. بدون شک هر دو طرف خواهان یک توافق هستند؛ اما بناچار دو طرف کف خواسته‌های یکدیگر را باید در نظر بگیرند. هر حرکتی پس از بحث و استدلال طولانی پیش می آید‌ و سپس همه چیز به سرعت شکل می گیرد. این اتفاق هنوز می تواند شکل بگیرد و من دلسرد نیستم اما نمی دانم.

13:40: رویترز گزاش داد، فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان ابراز امیدواری کرد، توافق جامعه هسته‌‌ای بین ایران و گروه 5+1 تا پایان جولای (تیر ماه) حاصل شود. اشتاین‌ مایر در شهر وین به خبرنگاران گفت: تمامی طرف‌‌های درگیر در مذاکرات باید روی این مسأله متمرکز شوند که تا پایان تیرماه نتیجه نهایی حاصل شود. از آغاز مشخص بود که سخت ‌ترین بخش‌‌های مذاکرات در روزهای آخر به بحث گذاشته خواهد شد، با این همه اطمینان دارم طرف‌‌های مذاکرات تا پایان جولای به نتیجه خواهند رسید.

سرگئی ر‌یابکوف معاون وزیر خارجه روسیه نیز به بن‌بست رسیدن مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 5+1 را رد کرده و گفته است: نشانه‌هایی از پیشرفت در مذاکرات وجود دارد.

13:20: یک عضو تیم مذاکره کننده هسته‌‌ای جمهوری اسلامی ایران که خواست نامش بیان نشود، فضای مذاکرات ایران و 1+5 را «جدی و سازنده» ارزیابی کرد اما اظهار داشت که پیشرفت در نگارش متن توافق جامع «محدود» است.

وی در پاسخ به اینکه پیشرفت در اختلاف نظرها که قرار است در پرانتزها گذاشته شود، چگونه بوده و این اختلاف نظرها موضع کدام کشور یا کشورهای عضو گروه 1+5 است، گفت: پیشنهادهای طرف غربی در 1+5، مواضع حداکثری تندترین اعضای گروه است که حتی از حمایت همه اعضای این گروه برخوردار نیست. درمقابل، پیشنهادهای ایران نه براساس مواضع حداکثری بلکه راه حل های منطقی و منطبق با توافق ژنو است و فرصت منحصر به فردی برای حل موضوع است.

13:14: رایزنی معاونان وزیر امور خارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ریاست سید عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه کشورمان و هلگا اشمیت معاون کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در چهارمین روز پنجمین دور مذاکرات ایران و گروه 1+5 در هتل پله کوبورگ وین آغاز شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳۹
انتشار یافته: ۵
حالا چی شد آخرش؟
با آرزوی موفقیت برای تیم مذاکره کننده
این کروات آبی بنفشه زودازکوره درمیره کم حوصله است ولی کاردیکته شده اش خوب انجام میده فارسی خوب متوجه میشه ضرب المثل های زیادی هم بلداهل زیرمیزیه مشاوره است یه کمی هم تنبل ترسوهم زودبه حرف میاد.
درود بر ظریف بزرگوار.
آدم اصلاً از نحوه صحبت ایشون لذت می بره.به امید پیروزی نهایی تیم مذاکر کننده ایران
خدایا کمک حال و پشتیبان گروه مذاکره کننده ایرانی باش/

الهی آمین
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل