بازدید 9408

بسته خبری سیاست‌گردی «تابناک» در روز دوشنبه

پیام توئیتری جلیلی در حمایت از ظریف و عراقچی: در مذاکره با آمریکا یا مانند چین می‌شویم یا مانند لیبی. سعید حجاریان: اصولگرایان هم اصلاح‌طلب هستند. رئیس دفتر عارف: روحانی شاه کلیدش را رو کند. همه مشکلات ما از سهمیه خانواده‌های شهداست! ‌متکی: مشکل بزرگ احمدی‌نژاد این بود که نمی‌دانست نمی‌داند!‌ گناه تجمعات غیر‌قانونی برخی افراد، کمتر از بی‌حجابی زنان نیست. این تیتر‌ها چند نمونه از سیاست‌گردی امروز تابناک است.
کد خبر: ۴۰۳۲۹۲
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۹ 26 May 2014
سیاست‌گردی دوشنبه «تابناک»، بیشتر ‌ماهیت خشک و غیر رسمی سیاست را روایت می‌کند؛ سیاست‌هایی که در نقد هر کدام از آنها می‌توان سخن‌ها گفت.

سیاست‌گردی دوشنبه تابناک را در ادامه بخوانید.

پیام توئیتری جلیلی در حمایت از ظریف و عراقچی

روزنامه‌نگاران غربی سخنان و مواضع سرلشکر فیروزآبادی، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح و سعید جلیلی مذاکره‌کننده سابق هسته‌ای را نشانه‌ای از هماهنگی در مواضع مسئولان ارشد نظام در مسیر مذاکرات دانسته‌اند. چند توئیت جدید که به زبان انگلیسی از سوی حساب کاربری جلیلی منتشر شده، ‌دلیل تقویت این گمانه دانسته شده است. جلیلی در این توئیت‌ها از ضرورت حمایت از مذاکره‌کنندگان ایرانی گفته و پیام خود را برای ظریف و عراقچی نیز فرستاده است.

در مذاکره با آمریکا یا مانند چین می‌شویم یا مانند لیبی
 
احمد نقیب‌زاده نقیب‌زاده استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران نوشته است: من همچنان از سال ۸۸ افسرده‌ام. ولی دارم احساس می‌کنم کم کم داریم به آخر یک دوره نزدیک می‌شویم. البته معلوم هم نیست که دوره جدید مثلا خیلی بهتر از دوره قبل باشد. یواشکی بهتون بگم آدم که می‌ره پای میز مذاکره با آمریکا دو حالت بیشتر نداره: یا چین می‌شه یا لیبی. یعنی یا مذاکرات به نتیجه می‌رسه و تعاملات آغاز می‌شه و یا مذاکرات شکست می‌خوره و آدمو زیر پل خیابون پیدا می‌کنن و به حسابش می‌رسن.

سعید حجاریان: اصولگرایان هم اصلاح‌طلب هستند

اصلاح‌طلبان و اصولگرایان می‌گویند مشکلاتی وجود دارد و این نقطه مشترک بزرگی بین دو جریان سیاسی کشور است اما عده‌ای می‌گویند باید سریع وارد عمل شد و اصلاح‌طلبان می‌گویند که اگر توان دارید، بروید و عمل کنید اما ما نیستیم. اصلاح‌طلبان می‌گویند مشکل هست و باید این مشکلات را حل کرد که در این زمینه موضع اصلاح‌طلبان با اصولگرایان تفاوتی ندارد بنابراین می‌شود با آن‌ها صحبت کرد و اشتراکات را یافت؛ برای نمونه، در مسائل اقتصادی، بسیاری از نظرات‌ دو جریان مشترک است، پس می‌شود اشتراکات را پررنگ کرد یا در دیگر حوزه‌ها، مثلا در زمینه مبارزه با مواد مخدر یا آسیب‌های اجتماعی، چک‌های برگشتی و غیره، مگر این‌ها موضوع نیستند؟ پس می‌شود با جریان رقیب صحبت کرد. در موضوعات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی می‌شود با آن‌ها نشست و صحبت کرد. باید گفت‌وگو کرد تا کم‌کم باب گفت‌وگو باز شود و تجربه نشان داده که راه تندروانه و رادیکال ثمر نمی‌دهد.

رئیس دفتر عارف: روحانی شاه کلیدش را رو کند

رئیس دفتر محمد رضا عارف در یادداشتی با اشاره به حوادث زندان اوین، مستند من روحانی هستم و همچنین بیماری میر حسین موسوی نوشته است که اکنون زمان آن است که روحانی شاه کلیدش را رو کند.

تداوم وضع موجود مطمئنا نمی‌تواند به نفع هیچ جریانی باشد و به طریق اولی دوست داران نظام که دل در گروه نظام دارند نمی‌خواهند مسائلی همچون حصر و زندانیان سیاسی باعث تضعیف نظام شود به اعتقاد نگارنده شخص رئیس جمهور محترم باید در این بزنگاه تاریخی شاه کلید خود را به خوبی بکار بیاندازد و حل این گونه معضلات را از مقاماتی که در این موارد تصمیم گیر هستند مطالبه کند. آقای روحانی به تازگی تأکید کردند تمامی وعده‌هایی که به مردم داده از یادشان نرفته است و به مرور عملیاتی خواهند کرد ولی نگرانی اینجاست که شاید مرور زمان برای حل برخی معضلات تبعات ناگواری به همراه داشته باشد که قابل جبران کردن نخواهد بود.

جمهوری اسلامی و بحران جانشینی

برخی با توجه به عدم به‌کار‌گیری جوانان و استفاده از قابلیت آنان در ارکان مدیریتی کشور معتقدند که در آینده‌ای نزدیک جمهوری اسلامی ایران با بحرانی در ارتباط با جایگزین کردن چهره‌های جدید به جای مدیران نسل اول مواجه شود و نوشته‌اند که در صورت فقدان مدیران دهه اول انقلاب که سن و سال بالایی هم دارند این بحران رقم خواهد خورد: نسلی که با همه شایستگی‌ها به سبب تداوم سه دهه‌ای مدیریت جوانان دهه پنجاه وشصت بدون قرارگیری در پست‌های ارشد کشور به بازنشستگی رسید. بدون شک یکی از دلایل بحران جانشینی در بخش‌های سیاسی، اقتصادی و... در دهه آتی انقطاع نسلی مدیریتی در این سه دهه است. مدیران ارشد سیاسی کشور در حالی به دهه‌های هشتم ونهم عمر خود نزدیک می‌شوند که نسل بعدی آن‌ها در هیچ بزنگاهی امکان بروز استعدادهای خود را نداشته است ودر نتیجه نه اعتماد به نفس دارد و نه جامعه روی آن‌ها حساب ویژه‌ای باز می‌کند. نسل‌های دوم وسوم مدیریتی کشور هم چنان درگیر مسائل روزمره هستند که اصولا بعید به نظر می‌رسد که بتوانند جایگاه پیرانی چون هاشمی، خاتمی، مهدوی کنی و... را پر کنند. با این توضیحات قاعدتا در دهه آتی با بحرانی به نام بحران جانشینی وخلامدیریتی مواجه خواهیم شد. اشتباهی که از دهه شصت انجام داده‌ایم.

همه مشکلات ما از سهمیه خانواده‌های شهداست!

یک سایت اصولگرا نوشته ‌که همه مشکلات ما از سهمیه‌های خانواده شهداست: اجازه بدهید رو راست به سر اصل موضوع بروم، در دهه ۶۰ و بعد از انقلاب فرهنگی‌ در یکی‌ از بهترین دانشگاه‌های ایران مربی‌ آموزشی‌ بودم، با تمام وجود اعتقاد دارم مشکلات امروز جامعه ما به تصمیم کاملا سیاسی و اشتباه آن سال‌ها مبنی ٔبر پذیرش دانشجویان ٔبر اساس سهمیه‌های مختلف و نه شایستگی علمی‌ و علاقه و رقابت علمی ٔبر می‌گردد، در بسیاری از دوره‌ها شاید کمتر از ۱۰ درصد دانشجویان پذیرفته شده از سهمیه منطقه یک یعنی‌ از کسانی‌ که تنها معیار پذیرش آن‌ها بالا‌ترین رتبه علمی‌ در کنکور بود، بودند و این میزان با ‌‌نهایت تاسف در دوره‌های تکمیلی، بورس و دکترا به صفر میل می‌کرد، یعنی‌‌‌ همان ده درصد نیز هیچ شانسی برای رسیدن به مدارج بالا نداشتند.

عزیزانی که با سهمیه یا رانت علمی‌ جای آن‌ها پذیرفته می‌شدند، علیرغم نداشتن شایستگی علمی‌ به مدارج بالا رسیدند و در نتیجه امروز اکثریت قاطع بدنه اجرایی و مدیریتی کشور در تمام سازمان‌ها و ارگان‌ها‌‌ همان فارغ تحصیلانی هستند که به گواهی و شهادت همه استادان عل‌رغم اینکه بسیاری از آن‌ها انسان‌های نجیب و شریفی بودند ولی‌ از آنجا که شایستگی و در بسیاری از موارد حتی علاقه علمی نداشتند. فکر می‌کنید نتیجه مدیریت آن‌ها بهتر از چیزی می‌شود که کشور هم اکنون با آن مواجه است و جالب است اکثر‌‌ همان ۱۰ درصد شایستگان علمی‌ از آنجا که هیچ آینده‌ای برای خود در این کشور متصور نبودند از‌‌ همان زمان شروع به مهاجرت کردند و حالا نخبه ایرانی‌ بهترین دانشگاه‌های کشورهای پیشرفته هستند!

متکی: مشکل بزرگ احمدی‌نژاد این بود که نمی‌دانست نمی‌داند!

منوچهر متکی پس از ماه‌ها غیبت به سخن آمده و درباره رفتار سیاست خارجی محمود احمدی‌نژاد گفته است: به صورت عام از رؤسای جمهور انتظار نمی‌رود که نسبت به مسائل سیاست خارجی و دستگاه دیپلماسی اشراف داشته باشند اما این توقع وجود داشت که رئیس‌جمهور به دستگاه دیپلماسی خود اعتقاد کند؛ ما در این زمینه مشکل داشتیم و به این جهت که در برخی افراد این باور وجود داشت که در سیاست خارجی همه چیز را می‌دانند و مشکل بزرگ‌تر این بود که نمی‌دانستند که نمی‌دانند.

‌گناه تجمعات غیر قانونی برخی افراد، کمتر از بی‌حجابی زنان نیست

فاضل میبدی عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در مورد تجمعات غیر قانونی درباره حجاب گفته است: معتقدم باید پشت این جریانات کسانی باشند که با اصل حجاب مخالفند و می‌خواهند از این طریق به جریانات وارد شوند؛ حتی باعث می‌شوند کسانی هم که کمی حجاب دارند کاملا از این اتفاقات بدشان بیاید.

وی ابراز کرد: این قضیه بسیار مشکوک است و باید تدبیر صورت گیرد. اگر هم دولت با برگزاری این تجمعات مخالفت کرده باشد، این تجمعات غیر قانونی و کار این اشخاص حرام است و امام (ره) نیز در فرمودند: «هر کس خلاف قانون عمل کند، حرام شرعی مرتکب شده است». بر این اساس اگر دولت به این افراد مجوز نداده باشد، گناه تجمع این‌ها از گناه بی‌حجابی کمتر نیست.

حسن عباسی: آمریکایی‌ها مانند کوروش هستند!

حسن عباسی با برقراری شباهت میان منشور حقوق بشر کوروش و اعلامیه حقوق بشر امروزی گفته است که هدف کوروش و آمریکایی‌ها یکی است.

اولین بار کوروش با انتشار منشور حقوق بشر زمینه‌ساز گسترش امپراتوری خود شد و قاعده‌اش هم این بود که با دادن آزادی به ملل و تنها گرفتن خراج و مالیات آنان را به زیر سلطه خود درمی‌آورد. اکنون هم ایالات متحده با همین اعلامیه جهانی حقوق بشر به دنبال گسترش امیپریالیسم خود در جهان است، زیرا هر تمدنی برای ارشد شدن یکسری قواعد جهان‌شمول را ارائه می‌دهد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار