بازدید 77669

جنجال‌هاي حضور ليلا حاتمي در کن

حتما خوانندگان اين نوشته به ياد دارند که دکتر محمود احمدي نژاد در مواجهه با مادر هوگو چاوز در مراسم تدفين با چه شرايطي روبرو شد
کد خبر: ۴۰۱۹۷۰
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۱ 21 May 2014
حضور ليلا حاتمي در هيئت داوري جشنواره معتبر کن بدون ترديد يک اتفاق مهم براي سينماي ايران است.اما اين حضور تحت تاثير برخي از حاشيه ها رنگ ديگري به خود گرفته است. موضوعي که بخشي از آن معلول رفتار اين بازيگر مطرح در افتتاحيه جشنواره بود و بخشي ديگر نيز نوع نگاه برخي از افراد به حوادث و اتفاقات و البته لزوم ايجاد جنجال هايي بر فضاي فرهنگي و هنري. مصافحه ليلا حاتمي با رئيس 84 ساله اين جشواره نقطه کانوني اين حاشيه ها بوده است.

به نوشته ابتکار، در کنار برخي از جنجال هاي رسانه اي نخستين واکنش را يک مقام دولتي ابراز کرد. حسين نوش‌آبادي معاون پارلماني وزير فرهنگ و ارشاد در واکنش به اين خبر گفت: حضور شخصيت‌هاي هنري و هنرمندان ايراني در خارج از کشور اگر با رعايت شئونات اسلامي و احترام به فرهنگ ملت و اعتقادات ايران باشد امري پسنديده است اما اگر اين حضور با بي توجهي به ارزش‌هاي جامعه و معيار‌هاي اخلاقي ما باشد ملت ايران اين رفتار را نمي‌پذيرند.

وي با بيان اينکه هنرمندان زن ايراني سمبل زنان ايراني در خارج از ايران هستند، افزود: حضور نامناسب زنان ايراني در خارج از کشور مخصوصاً هنرمندان که مورد احترام مردم ما هستند از طرف ايراني وطن‌پرست و علاقمند به ايران مورد قبول نيست. زنان ايراني چه هنرمند و چه غير هنرمند هميشه مظهر عفت و پاکي بوده‌اند، بنابراين اينگونه حضور‌هاي نامناسب که اخيراً در جشنواره کن اتفاق افتاده همسو با اعتقادات ديني ما نيست. اميدوارم کساني که به عنوان ايراني در مجامع بين‌المللي شرکت مي کنند به اعتبار و منزلت ايرانيان توجه داشته باشند تا چهره زن ايراني در دنيا بد و خدشه‌دار نشان داده نشود. احترام گذاشتن به مردم توسط هنرمندان يعني قبول داشتن باور‌ها و خواسته‌هاي آنها، بنابراين هنرمندان بايد به خواسته‌ها و معنويت مردم خود احترام بگذارند.»

لاله افتخاري، عضو هيات رييسه کميسيون فرهنگي مجلس اصولگراي نهم، نيز در واکنش به اين اتفاق ميگويد: ما انتظار داريم وزارت ارشاد با جديت با اين مساله و با کساني که به اين نحو رفتار مي کنند برخورد کند. نبايد بازيگران و هنرمنداني که بخواهند از خطوط قرمز عبور کنند، جايگاهي در سينماي ما داشته باشند؛ ما انتظار داريم وزارت ارشاد با جديت با اين مساله و با کساني که به اين نحو رفتار مي کنند برخورد کند. نبايد زناني که در بستر نظام جمهوري اسلامي امکاناتي برايشان فراهم شده تا به هنري دست پيدا کنند از اين بستر سوء استفاده کنند و به آبروي نظام اسلامي ضربه بزنند.

اين موضوع و برخي از مطالب منتشره از سوي برخي رسانه هاي غربي درباره بازتاب حضور ليلا حاتمي در جشنواره کن، دررسانه هاي داخلي، سبب شد تا خود ژيل ژاکوب نيز به اين اتفاقات واکنش نشان دهد.رئيس معروف جشنواره فيلم کن در توئيترش نوشت: «اين من بودم که براي جلو رفتم. در آن لحظه او براي من تجسمي از همه سينماي ايران بود... اين اتفاقات براي يک رسم معمول غربي ايجاد شده است.»

اگرچه رفتار ليلا حاتمي با هنجارهاي ملي و مذهبي مردم ايران مطابقت ندارد، امابه نظر مي رسد که برخي از واکنش ها بيش از آن که به خود موضوع بپردازد در راستاي تزريق جنجال هاي جديد به فضاي سياسي و فرهنگي کشور است. چرا که بسياري از اين افراد در موارد مشابه چند سال گذشته سکوت کرده بودند.

سيد ابولحسن مختاباد در يادداشتي که خبرآنلان منتشر کرده،آورده است: در فرهنگ غربي کسي براي التذاذ جنسي با طرف مقابل مصافحه نمي‌کند و اين را تنها آنهايي در خواهند يافت که نه به عنوان توريست که مدتي را در اين فرهنگ زيسته باشند. به ياد داشته باشيم که ليلا حاتمي نماينده دولت ايران يا ارگاني از قواي سه‌گانه و يا وزارت ارشاد و معاونت سينمايي در اين جشنواره نيست که حتما بخواهد پروتکل‌هاي آن را در کشوري خارج از ايران رعايت کند، اما فارغ از اين جمله معترضه نکته مهمتر شرايط اضطراري است که افراد در چنين مواقعي با آن روبرو مي‌شوند.

وي افزود: حتما خوانندگان اين نوشته به ياد دارند که دکتر محمود احمدي نژاد در مواجهه با مادر هوگو چاوز در مراسم تدفين با چه شرايطي روبرو شد و به رغم آنهمه حشم و خدمي که همراهشان بودند و بارها و بارها پروتکل‌هاي اين چنيني را چک و خنثي(!) مي‌کنند، اما در اين حادثه وضعيت به گونه‌اي شد که هيچ کاري از دست کسي برنمي‌آمد و خود آقاي احمدي‌نژاد هم در شرايط اضطراري قرار گرفت که مجبور به چنين عکس‌العملي شد و منتقدان داخلي هم متاسفانه به جاي درک اين شرايط مدام بر آتش اين انتقاد نفت افشاندند و يک حادثه کوچک و بي اهميت را اين همه بزرگ کردند.

اين فعال فرهنگي ادامه داد: حال با چنين مسائلي و با توجه به اينکه خانم حاتمي تمام تلاشش را صورت داد و در رعايت پوشش هم سعي کرد حرمت‌ها را نگاه دارد،لذا مصافحه ايشان با پيرمردي 84 ساله را نبايد اين قدر با مته به خشخاش گذاشتن بزرگ کرد. نکته جالب اين که در آراي برخي از فقها از جمله آيت‌الله سيستاني استثنائاتي براي مصافحه زن و مرد در شرايط اضطرار آمده است که حرمت شرعي اين گونه حوادث را هم توجيه مي‌کند. واقعا آدمي به شگفت درمي‌آيد که کشور با اين همه مشکلات و مسائل اصلي در حوزه‌هاي فرهنگي و اجتماعي و اقتصادي و سياسي روبروست و يک عده به جاي ديدن نقطه مثبت خانم حاتمي (نخستين بانوي ايراني که توفيق داوري در مهمترين جشنواره سينمايي دنيا را به دست آورد) فقط دنبال اينند که بهانه‌هايي اين چنيني پيدا کنند و آن را دستمايه کوبيدن افراد قرار دهند.

وي با اشاره به حضور سال هاي گذشته اين بازيگر در جشنواره هاي بين المللي نوشته است:بايد توجه داشت که ليلا حاتمي از آن دست بازي گراني است که مشخصا علاقه مند به فعاليت در داخل کشور است، و هر بار نيز در جشنواره ها و فستيوال هاي گوناگون حضور داشته، سعي کرده پوشش و رفتارش طوري باشد که مغايرتي با ارزش ها و هنجارهاي رسمي نداشته باشد. او نه به دنبال جنجال سازي است و نه تمايلي به هنجارشکني دارد. اين را مي توان از طريق شکل حضورش در مراسم داخل و خارج کشور مشاهده کرد. آيا در اين مورد خاص، به جا اوردن احترام براي يک پيرمرد 84 ساله که يک چهره سينمايي تاثير گذار و علاقه مند به سينماي ايران است، و مي تواند در نقش پدر يا پدربزرگ حاتمي باشد، چيزي آن چنان ناهنجار وجود دارد؟ آيا خود مردم احساس مي کنند که باورهايشان مورد بي احترامي قرار گرفته است؟

اگرچه دغدغه هاي برخي از متدينان در اين باره قابل احترام است، اما استفاده هاي سياسي از اين قبيل موضوعات و سکوت دربرابر موارد مشابه انگيزه ابراز کنندگان را با ترديدهاي جدي مواجه مي سازد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۵۹۶
انتشار یافته: ۵۱
آفرین برشماجناب آقای دکترمختاباد که موضوع راجامع وواقعی می بینید،ایکایش گروهی ازقلم بدستان نیزهمچون جنابعالی ودرتمامی عرصه ها(سیاسی،اقنصادی،فرهنگی و...) درنگاه ونگارششان چنین باشندتاشاهد تنشهای فکری درسطح جامعه نباشیم تومشکلات بیشمارمملکت روزبروزکم شوند.
باید رفت ودید که این افراد مخصوصا یک پیرمرد 84 ساله واقعا بر اساس انسانیت خود مصافحه می کنند نه مثل نوع ایرانیش که همه را بدلیل محدودیت های شدید به چشم هوس می بینند.
من سواي همه نظرات اين نظر را كه به صرف ( حتي يقيني) يك اشتباه بايد يك نفر را از كل سينما حذف كرد و كنار گذاشت را به مراتب بی اخلاقانه تر ميدانم اين آدمها بهتر است نگاهي به سيره اي كه مدعي پيروي آن هستند هم سري بزنند أن بر اين كساني كه با اين رفتارشان بر سر دين اين آوردند كه امروز ميبينيم
بهتر است هر کس در لاک زندگی خودش باشد و اینقدر در زندگی و رفتار دیگران رخنه نکند. اگر اینگونه رفتارها در دوره پیامبر (ص) اتفاق می افتاد آیا کسی اصلا مسلمان میشد؟ بس کنید دیگر این رفتار طالبانی را! قرآن که فقط چند موضوعی نیست که شما میگویید. از اختلاس و بی عدالتی و تبعیض و نابرابری و دورویی و تملق و ریا و رانت و باند و تقلب و تخلف و فرار ازقانون و فردپرستی و .... چرا چیزی نمی گویید. چرا باورندارید قاطبه مردم دیگر از این رفتارهای شما که چند نفر مانند دوره شاه در مجلس نشستند و تصویب کردند و قانون اسمش را گذاشتند و در حمایت از آن کلمه پر طمطراق قانون را بر زبان می آورید و مانندپتک بر سر ملت میزنید خسته شدند. میگویند که تاریخ تکرار میشود. باید از تاریخ درس گرفت و عقوبت تاریخ را هوشمندانه نه رذیلانه از خود دور کرد.
فقط مي توانم به نوشتار آقاي مختاباد نظر مثبت و لايك بدم ايشون كاملو جامع به همه نكات اشاره كردند
دقیقا این یه جور هیاهوی رسانه ای که قصد داره تا افکار عمومی رو به سمت خاصی منحرف کنه تا توجه به مسائل اساسی تر کم بشه
تابناک عزیز من نمیدونم شما با سر تیترتون میخواهید احمدی نژاد رو بزنید یا از حاتمی رفع اتهام کنید.
در کل دم دکتر گرم که هنوز هم امثال شما مجبورا از اون مایه بذارن.
سيد ابولحسن مختاباد:
در نزد خداوند متعال خلوص و پیروی از فرامینش مهم است .مثل اینکه شیطان چند هزار سال عبادت و انقدر مقرب شد که در زمره ملایک قرار گرفت لیکن دستور باریتعالی را در خصوص سجده به ادم قبول نکرد نتیجه سرپیچی از دستور خداوند حاصلش زمینی شدن من و شما و خانم حاتمی هنرمند عزیز شد که چنین می کنیم؟
ببين با چه چيزايي سر مردم ايران رو گرم كرديد!
حال با چنين مسائلي و با توجه به اينکه خانم حاتمي تمام تلاشش را صورت داد و در رعايت پوشش هم سعي کرد حرمت‌ها را نگاه دارد،لذا مصافحه ايشان با پيرمردي 84 ساله را نبايد اين قدر با مته به خشخاش گذاشتن بزرگ کرد. نکته جالب اين که در آراي برخي از فقها از جمله آيت‌الله سيستاني استثنائاتي براي مصافحه زن و مرد در شرايط اضطرار آمده است که حرمت شرعي اين گونه حوادث را هم توجيه مي‌کند.
متاسفانه عامل بدحجابی و بی بندباری یکی آنهایی هستند که اصلا اعتقاد ندارند و با هر سر و وضعی به دنبال مورد تائید قرار گرفتن دیگرانند و دیگر کسانی که با دلایل آب دوغ خیاری سعی در توجیه بی حیایی و بی دینی می کنند. جالب است که تابناک این مورد را دغدغه "برخی" از متدینان می دانند.
حالا مصافحه يعني چي
مگه احمدي نژاد دست معلمشو نبوسيد؟
باید قبل از رفتن پلمپ میکردینش تا یه دف کاری نکنه
کارها به نیت بسته است : انما الا عمال بالنیات .

روی ظا هر قضا وت نشود
گشت عطار هفت شهر عشق را ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم.
فقط میشه تاسف خورد!
متاسفم برای کسانی که فکر میکنند اتفاق مهمی نیفتاده است یک جو تدین کافی است که اینگونه فکر و عمل نکنند.
کسانی که با نردبان پارتی به جایی رسیده اند قطعا نماینده مردم ایران نیستند و بازیگرانی هستند که نه بازیگری خود حتی حاضرند که خود را نیز برای به دست آوردن دل چند نفر و چند ریال پول به نمایش بگذارند نمونه بارزش هم گلشیفته فراهانیست من این جماعت کوته فکر دنیاپرست را نه هنرمند که بازیگرانی میدانم برای یک مشت دلار حاضرند نقش جهنمیان را واقعی ایفا کنند.
خواجه در بند نقش ایوان است.
خدایا ااااااااااااااااا تو شاهد باش که چطور با ابروی شعیان بازی میکنند
خدایا به راه راست هدایش کن اگه نشد به.........
تو فرهنگ ایرانی اسلامی روبوسی با مرد نامحرم صحیح نیست.ایشون باید به هنجارهای این کشور و فرهنگ احترام بذارند.اگر نمیتونند تشریف ببرند همون کشورها که با فرهنگشون سنخیت داره زندگی کنند
"اختلاف فرهنگی بوده" ... باور ندارید از سفیر اسبق ایران در برزیل بپرسین... وقتی برای اون آفا مساله مهمی نبود پس این هم مساله ی مهمی نیست.
لیلا دوستت داریم
من بعنوان یک ایرانی وطن پرست و معتقد ، کاملا به خانم حاتمی حق میدم و از نظر من رفتار ایشون هیچ مشکلی نداشته. تحلیل آقای مختاباد هم کاملا منطقی هست . کاش زمانی که دختران ایرانی رو برای (...) به دبی قاچاق می کنند آقایون صداشون اینطوری در میومد.

واعظان کاین جلوه در محراب و منبر می کنند
چون به خلوت می روند آن کار دیگر می کنند
اگر آن مرد پدر بزرگ چاوز بود عیبی نداشت.
ليلا حاتمي خانم بسيار نجيب و با وقار وبا شخصيتي است.طرح اينگونه مسايل مغاير با آموزه هاي اسلامي و اخلاقي ماست.
ای بابا مگه حالا چی شده..اختلاس سه هزار میلیاردی که نکرده وام هزار میلیاردی هم که نگرفته که اینقدر شلوغش میکنید..ضمنا ایشون متاهل هستن و فقط باید به همسرشون توضیح بدهند..وسلام
صد رحمت به فیلم چینی و جنس چینی
بازیگران ایران تا پرو بال میگیرن میرن اونور آب آبرو ریزی میکنند یه عکس یادگاری میگیرن تا آبرو ریزیشون ثبت بشه
نهایتا وارد ایران میشن و دوباره میشن استار سینما ایران الگوی دختران ایران
مصاحفه با روبوسی فرق دارد آیا ؟؟؟
البته تا منظور آقای مختاباد از "خود مردم" چی باشه..مردم کوچه و خیابان های کشور یا مردمی که دور ایشون رو گرفتند و یا تعداد اندکی از مردمی که در محلات بالای شهر تهران زندگی می کنند..
با نظر اقای مختاباد موافقم . درود بر ایشان
با سلام خدمت این آقایی که از خانم حاتمی دفاع کردند.من از شما یک سوال دارم:چرا لیلا حاتمی؟چرا در جشنواره های بین المللی همیشه از لیلا حاتمی بعنوان پای ثابت دعوت میشود؟چرا از ابراهیم حاتمی کیا و کارگردانانی که درباره دفاع مقدس یا کسانی که در باره فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی فیلم میسازند در این جشواره ها دعوت نمیشود؟
آیا غیر از این است که سوئ استفاده کردن از یک بازیگر و کارگردان زن ایرانی و آنها را در شرایط اضطرار گذاشتن راحتتر و خبرساز تر از مردان ایرانی است؟؟
آیا غیر از این است که این افراد بار ها با حضور در مجامع بین المللی ثابت کرده اند سوژه خوبی برای مخالفان ایران اسلامی برای نمایاندن چهره زن ایرانی آنگونه که آنها میخواهند به جوامع غربی و جهانی هستند؟(؟زنی مهجور و ظلم کشیده و خفقان زده که به محض خروج از کشورش بندها از پایش باز شده رها و آزاد میشود و به امیال و آرزوهای خود که در عریان شدن خلاصه میشود دست می یابد؟)آیا این همان چهره ای نیست که مخالفان ایران اسلامی میخواهند از زن ایرانی در جهان به نمایش بگذارند؟و چه کسی برای این کار بهتر از زنان بازیگر سرشناس ایرانی تا آنها را در رسیدن به مقاصدشان یاری کند؟!آیا پوشش لیلا حاتمی واقعا پوشش زنان ایرانی است؟؟؟
لطفا کمی هم از این زاویه به موضوع نگاه کنید.با تشکر
دختر ایران
ليلا حاتمي بازيگر بزرگ و پر افتخار ايران
طرح این موضوع خجالت آور است , اینقدر ما سطحی و بیکار هستیم؟
اقای مختاباد مگر شما مجتهدی که فتوی میدهی هر پیرمردی مثل بابای ادمه ومحرمه نا محرم نامحرمه هر سنی میخاد داشته باشه اسم روبوسی هم مصافحه نیست
دمت گرم آقای مختاباد واقعا بعضی ها دنبال چی هستند بنده خدا 84 ساله جای پدر بزرگش را داره . این حرفی است که می زنند . والله که ............
امیدوارم آقای مختابادی رفتارهای خانم فراهانی را هم اینگونه توجیه نکنند. و باز امیدواریم که خانم حاتمی از این به بعد بیشتر مرا عات کنند.
خودم دیدم .جای پدر بزرگ همه بود
خانم حاتمی از شما به دلیل بازی های زیبا و ماندگارتان تشکر می کنم.
باید دید در آن فضا منتقدین خود چه رفتاری می کردند
تنها چیزی که میتوانم در تایید نظر جناب ابولحسن خان مختاباد بگویم اینکه عالی و عالی و دیگر هیچ........... به زیبایی تمام حق مطلب را ادا کردند.و بیش از ان تاسف برای انها که در کمین نشسته اند تا از کنار چنین رویدادهایی کسب و کار خود را رونق دهند. انهمه افتخار و غرورافرینی حضور ستاره برازنده سینمای ایران به چشم نیامد و لی ...........
درود بر اقاي مختاباد با اين دفاع زيباشون
احسن بر آقای مختاباد
من به نوبه خودم از واکنش های بعد از این خیلی دل آزرده شدم ، بابا یه ذره به رفتارهایی که میکنیم بیشتر توجه کنیم
چی رو میخواهیم ثابت کنیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اشكال نداره پس از اين به بعد ديگه ماچ و بوسه حرام بود حلال شده ؟ حرام خدا را حلال مي كنند بعد توجيح مي آورند واقعأ كه
متاسفانه مسئله حجاب و مصافحه زن و مرد به قدري در كشور مورد افراط قرار گرفته كه هزينه هاي مادي (محدوديت ورود توريست و ...) و معنوي (دعواهاي جناحي، سياسي و ...) زيادي را هم به آن تحميل كرده است. دوستاني كه مدتي را در خارج از كشور بوده باشند تاييد خواهند كرد كه متاسفانه بعضا متانت اكثر بانوان بي حجاب خارج كشور بسيار بالاتر از برخي از بانوان محجبه و حتي چادري داخل است. بيائيد اسلام را عقلاني تر و عميقتر بشناسيم و خود را در ظاهر آن محدود نكنيم. عدم رعايت حجاب گناه اصغر ولي تهمتها و غيبتهايي كه پيرامون آن اتفاق مي افتند از گناهان اكبر هستند كه البته اكثر ما در مقابل آنها ابايي نداريم. بسيار باعث تاسف است كه مثلا چيني ها كه بي دين هستند و به همين هم اذعان دارند در بيشتر موارد از ما مسلمانتر هستند!
با تشکر
بدانيم كه اگر خانمي هنرپيشه خوبيست، الزاماً فرد خوبي نيست و نبايد توقعي بيش از يك هنرپيشه خوب از آن داشت.
کاملا مشخص است که لیلا حاتمی اول دستش را به سمت رئیس جشنواره دراز می کند
فیلم را ببینید بعد توجیه کنید
خوشحالم که یه آدم با شعور هم پیدا شد تو این مملکت :)

مردم دارن از دقدقه نون شب میمیرن کل سیستم ما در گیر این ماجراس - خداوکیلی خجالت داره - کاش یکم به فکر آخر عاقبت خودتون بودید با این همه ظلمی که داره تو جامعه میشه و مسولین خودشونو و مردمو سرگرم این چیزا میکنن
درود بر خانم حاتمی
ببخشيد اينارو شما مي تونيد بگيد ولي چرا صحبت هاي مخالفان را نمي گذاريد اينتوري شما مي شويد حق مطلق.
همه ي حرف هاي شما درس نيس لطفا از مخالفان هم نظر بگذاريد بعد نظر بدين
تو فرهنگ ایرانی اسلامی روبوسی با مرد نامحرم صحیح نیست.ایشون باید به هنجارهای این کشور و فرهنگ احترام بذارند.اگر نمیتونند تشریف ببرند همون کشورها که با فرهنگشون سنخیت داره زندگی کنند
زمستان میره و رو سياهي به زغال میمونه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر