بازدید 10444
رئیس انجمن پسته ایران:

آمریکا بازار پسته ایران در چین را تصرف کرد

وی با بیان اینکه باید حوزه پسته از تولید تا صادرات محصول مدیریت شود، گفت: اگر برنامه خوبی برای تولید و فروش از امروز تعریف نکنیم، این امید که رونق اقتصادی شاید کمک به حوزه پسته کند امید عبثی است .
کد خبر: ۳۹۸۸۶۷
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۴ 07 May 2014
رئیس انجمن پسته ایران گفت: صنعت پسته ایران در خطر جدی و تهدیدی به نام بازار پسته آمریکا قرار دارد که این کشور بازار اصلی ایران در چین را تصرف کرده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، محسن جلال‌پور در نشست انجمن پسته ایران در اتاق بازرگانی کرمان، اظهار کرد: سال 92 سال سختی برای پسته ایران بود و مشکلات زیادی در تولید و صادرات داشتیم.

وی با بیان اینکه باید حوزه پسته از تولید تا صادرات محصول مدیریت شود، گفت: اگر برنامه خوبی برای تولید و فروش از امروز تعریف نکنیم، این امید که رونق اقتصادی  شاید کمک به حوزه پسته کند امید عبثی است .

100کانتینر پسته ایران در چین فروش نرفته است

رئیس انجمن پسته ایران تصریح کرد: به گفته صادر کنندگان پسته  50 تا 80هزار تن از پسته 92 در انبارها باقی مانده، این درحالی است که در چین حدود 60تا 100کانتینر پسته داریم که فروش نرفته و دلیل آن هم این است که آمریکایی‌ها پسته خوبی به چینی‌ها داده و علاوه بر آن وعده پسته بهتری در تولید جدیدشان داده‌اند.

جلال‌پور با اشاره به اینکه آمریکا وعده 220هزار تن پسته به چین داده است، گفت: برآورد آمریکایی‌ها این  است که  60هزار تن پسته امسال نیز برای بازار چین که بزرگترین بازار پسته جهان است اختصاص دهد که مجموعا 280هزار تن پسته است.

وی با تاکید بر اینکه باید مدیریت بازار پسته ایران در بهترین حالت خود انجام شود، گفت: چین بزرگترین بازار پسته ایران نیز هست و نگرانی انجمن پسته این است که نتوانیم حتی پسته تازه خود را در این بازار به فروش برسانیم.

200 هزار تن پیش بینی برداشت پسته سال جدید

رئیس انجمن پسته ایران برآورد تولید پسته ایران برای سال جدید را 200 هزار تن ذکر کرد و افزود: ارائه آمار تولید، تیغ دولبه است، زیرا از سویی آمریکایی‌ها میزان پسته ایران را بهتر از خودمان می‌دانند و از سوی دیگر کم کردن آمار سبب عدم اعتماد به بازار پسته ایران می‌شود.

جلال‌پور با بیان اینکه در بازار پسته اگر آمار دقیقی نداده و حیثیت پسته خود را حفظ نکنیم، ضررهای جبران ناپذیری می‌بینیم گفت: باید به گونه‌ای خودمان را نشان دهیم که بازار پسته حفظ شود، والا با سیر صعودی آمریکا در همه حوزه‌های صنعت پسته، پسته آمریکا مطمئن‌تر و آینده بهتری را به دیگران نشان می‌دهد.

نیاز پسته جهان 500هزار تن است

وی با اشاره به ظرفیت بازار مصرف پسته دنیا 500هزارتن است، تصریح کرد: در شرایطی که 220هزارتن پسته ایران و280هزارتن پسته آمریکا در بازار حضور داشته باشد، ظرفیت تکمیل می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان با تاکید بر الزامی بودن مدیریت صنعت پسته با روش‌های مختلف، اظهار کرد: بازار پسته سال قبل دو اشکال اساسی داشت، اول اینکه پسته یک ماه دیرتر برداشت شد و دوم این که تصور می‌شد قیمت پسته تابع تغییرات و نوسانات دلار است که با همین بهانه‌ها بازار پسته را از دست دادیم.

عدم عرضه به موقع پسته، بازار جهانی را از ایران می‌گیرد

جلال‌پور خاطرنشان کرد: این نگرانی وجود دارد که اگر اطلاع رسانی نشود  و شفاف سازی نکنیم، در عرضه به موقع پسته دچار مشکل شده و بازارهای جهانی را از دست می‌دهیم.

وی بیان کرد: نگاه کنترلی دولت در سال 93روی ارز نیز برنامه ریزی شده و شیب تغییرات ارز در برنامه پنجم توسعه تعریف شده است.

رئیس انجمن پسته ایران با اشاره به نرخ تورم 25 درصدی کشور گفت: بسیاری از سازمان‌های آماری جهان نرخ تورم کشور را پایین‌تر از این می‌دانند، به همین سبب در نرخ ارز نگرانی زیادی نداریم، ولی نگرانی‌مان این است که باید چشم انتظار شرایط بازار باشیم.

دولت نمی‌تواند بازار پسته را مدیریت کند، انجمن به خود بیاید

جلال‌پور اظهار کرد: در هر شرایطی توقع اینکه دولت بازار پسته را مدیریت کند درست نیست، چرا که این مسئله جایی در دغدغه‌های دولت ندارد.

وی بیان کرد: رسانه‌ها و صدا و سیما باید در شفاف سازی برنامه‌های انجمن پسته ما را یاری کنند و اعضای انجمن نیز هماهنگ با مدیریت عالی  وارد بازار پسته شوند.

اروپا تنها 10هزار تن پسته نیاز دارد

رئیس انجمن پسته ایران با بیان اینکه بازار اروپا برای پسته بسیار محدود است، افزود: اروپا تنها 10هزار تن پسته نیاز دارد که در سال‌های گذشته تا 90هزار تن نیاز داشت، از سوی دیگر با توجه به اینکه محصولات غذایی در صورتی که به موقع به دست مصرف کننده نرسد، قابل مصرف نیست، به همین سبب باید در زمان مقرر محصول‌مان را روانه بازار جهانی کنیم.

جلال‌پور از دیگر مشکلات پسته را ظرفیت‌های پایین صادراتی دانست و گفت: شرکت‌های آمریکایی رقم‌های بالایی در صادرات دارند، اما ایران مشکل خرده فروشی در بازار جهانی دارد، به گونه‌ای که صادرکنندگان ایران توانایی بیش از 10 هزار تن صادرات را ندارند.

400 میلیارد تومان از جوایز صادراتی سال‌های قبل باقی مانده

وی مسئله جوایز صادراتی را کمک خوبی برای صادرات بیشتر دانست و گفت: با تمام مشکلاتی که وجود دارد و هنوز 400میلیارد تومان از جوایز صادراتی سال‌های قبل باقی مانده، اما یکی از بندهای اقتصاد مقاومتی که به وزیر صنعت گفته شد تا در قوانین صادرات بگنجاند، مسئله افزایش جوایز صادراتی بود.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: دولت اعتقاد دارد جوایز صادراتی به جای خود، ولی پرداخت آن از بودجه‌های دولتی امکان پذیر نیست.

با اختصاص درصدی از تعرفه واردات، جوایز صادراتی را بپردازیم

جلال‌پور با اشاره به تجربه دولت ترکیه در افزایش جوایز صادراتی گفت: در مدل این کشور که با موفقیت جواب گرفته، دولت از محل هر محموله واردات 5درصد در صندوقی مجزا دریافت می‌کند و از همین محل به صادر کنندگان بر اساس نوع محصول و حجم سودشان جایزه می‌دهد.

وی بیان کرد: اگر بتوانیم این مدل را بین صادرکنندگان جاانداخته و وارد کنندگان نیز در برابر آن سد ایجاد نکنند، می‌توانیم بازارهای بیشتری را به خود اختصاص دهیم.

رئیس انجمن پسته ایران از پیشنهاد اختصاص تعرفه یک تا 5درصدی به جوایز صادراتی  خبر داد و گفت: در نیمه اول سال ممکن است  به نتیجه برسیم  که جوایزی در حد یک تا 5درصد صادارت انجام شده داشته باشیم.

انتظار مالیات 800میلونی تا 1 میلیارد تومانی از صنعت پسته

جلال‌پور با ابراز نگرانی از مالیات‌های اختصاص یافته به صنعت پسته، افزود: نگرانی جدی برای مالیات وجود دارد، زیرا سازمان مالیاتی اعلام کرده اگر صنعت پسته ایران 200هزار تن محصول در سال داشته باشد، 4تا 5هزار میلیارد تومان قیمت آن شده و می تواند مالیات 800میلیونی تا 1 میلیاردی بپردازد.

وی اظهارکرد: این سازمان از سال 92 اعلام کرد کسانی که پسته صادر می‌کنند باید کد مالیاتی و خریدار پسته خود را اعلام کنند، در نتیجه چون اعلام نشد، جریمه یک درصدی بر محصول صادر کننده در نظر گرفته می‌شود که به شکل قانون مصوب شده است.

مالیات تعدادی از صادر کنندگان پسته کرمان تنها 50میلیارد تومان است

رئیس انجمن پسته ایران افزود: با محاسبه‌ای که  انجام شده تنها تعدادی از صادر کننده‌های پسته کرمان باید 50میلیارد تومان مالیات بدهند که این رقم بالایی است و در تلاش هستیم بخشش بگیریم .

جلال‌پور خواستار پر شدن خلا بین تولید و صادرات پسته توسط اعضای انجمن پسته شد و گفت:  در مالیات  بر ارزش افزوده نیز سازمان مالیاتی اعلام کرده باید  8درصد محصول را مالیات دهیم  که به دنبال این هستیم که این 8درصد مالیات را نیز حذف کنیم.

قانون جامع آب ایران در 93تصویب می‌شود

وی از تصویب قانون جامع آب در سال 93 خبر داد و گفت: قانون جامع آب را در اتاق ایران تدوین کردیم  و به زودی باید به مجلس تحویل بدهیم، متولیان پسته می‌توانند هر نظری درباره آب کشاورزی یا نحوه مدیریت آب دارند، به اتاق تحویل دهند تا در قانون جامع لحاظ شود.

رئیس انجمن پسته ایران خواستار جدی گرفتن مسئله حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی توسط اعضای انجمن پسته شد و تصریح کرد: متاسفانه اغلب در نمایشگاه‌های بین‌المللی غرفه ایران در جایی قرار می‌گیرد که هیچ توجهی را جلب نمی‌کند.

جلال‌پور خاطرنشان کرد: برای نمایشگاه سال 94 که انجمن پسته از ایران راهی می‌شود، باید از قبل برنامه‌ریزی شود تا هم جای مناسب وهم عرضه محصول و دستاوردهای خود را به بهترین شکل داشته باشیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر