بازدید 26995
حج در سایه «سندروم تنفسی خاورمیانه»؛

مبادا به حرف عربستانی‌ها درباره ویروس «مرس» اعتماد کنید!

۶۰ درصد سرایت‌های انسان به انسان ویروس مرس در عربستان، در میان کارکنان بیمارستان‌ها و اعضای خانواده بیماران ثبت شده است؛ همین گزاره ترسناک موجب شده که برخی پزشکان عربستانی از معاینه بیماران مشکوک به مرس خودداری کنند و کار تا آنجا بیخ پیدا کند که بیمارستانی در جده بسته شود.
کد خبر: ۳۹۸۳۵۵
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۵ 05 May 2014
شمار قربانیان ویروس «مِرس» در چند هفته گذشته، افزایش چشمگیری یافته است. این ویروس که بیشتر قربانیان خود را در عربستان گرفته، همچنان خطری برای دیگر کشورها به شمار می‌آید و به طور ویژه در کشورمان، موجب نگرانی افرادی شده که در موسم حج عمره به سر می‌برند یا به زودی به این سفر گران‌بها فرستاده خواهند شد.

به گزارش «تابناک»، به فاصله چند هفته از شیوع بیماری کشنده جدیدی که با نام «سندروم تنفسی خاورمیانه» مشهور شده و سرآغاز آن ویروس مرس (MERS)، از خانواده ویروس‌های «کرونا»ست، همچنان عربستان سعودی رکورددار شمار مبتلایان به این بیماری و مرگ بر اثر آن است؛ هرچند دو سه هفته است که آمار جدید درباره شمار مبتلایان به این بیماری در عربستان و جان‌باختگان بر اثر آن با وسواس زیاد و به شکلی کنترل شده منتشر می‌شود.

بنا بر‌‌ آماری که در پایان فروردین‌ منتشر شده بود، شمار کل مبتلایان به این ویروس در عربستان به ۲۰۵ مورد رسیده بود که از این میزان، ۷۱ تن در تمام مناطق این کشور جان خود را از دست داده بودند. وزارت بهداشت عربستان که به شدت تحت تأثیر شیوع این بیماری قرار گرفته و حتی با تغییر وزیر به دستور پادشاه این کشور روبه‌رو شده، امروز آخرین شمار مبتلایان به این ویروس را ۴۱۱ مورد اعلام کرده و افزوده که ۱۱۲ تن از این افراد جان خود را از دست داده‌اند.

مبادا به حرف عربستانی‌ها درباره ویروس «مرس» اعتماد کنید!

این در حالی است که جدای از خطرات شیوع این بیماری در کشورهای همسایه عربستان، این بیماری برای کشورمان که در اعزام زائر به آن سرزمین، جایگاه بالایی دارد، نگرانی‌هایی به همراه داشته است؛ نگرانی از به خطر افتادن جان حجاج ایرانی و همچنین انتقال این ویروس مرگبار به کشورمان.

همین عامل موجب شده که مسئولان سازمان حج و زیارت کشورمان در امتداد تدابیری که سعودی‌ها برای مقابله با شیوع بیشتر مرس به کار بسته‌اند، اقداماتی را در دستور کار قرار داده و با ‌توضیحاتی به حجاج ایرانی و در اختیار قرار دادن جزواتی برای چگونگی مراقبت (اینجا) و پیشگیری (اینجا) تلاش کند تا نگرانی زائران و خانواده‌های ایشان را از بابت این بیماری رفع نماید.

ویروس مرس چیست و از کجا آمده؟

تا این لحظه هنوز معلوم نیست که منشأ این ویروس کجاست، اما با توجه به منطقه پراکندگی آن در ماه‌های اخیر، بیشترین شیوع آن در کشورهای خاورمیانه مانند عربستان، اردن، قطر، امارات متحده، عمان و کویت به ثبت رسیده و افزون بر آنها، مواردی از ابتلا به مرس در فرانسه، آلمان، ایتالیا، تونس، بریتانیا و حتی به تازگی آمریکا نیز گزارش شده است.

این در حالی است که تحقیقات نشان داده به احتمال زیاد، شترها منشأ اصلی این بیماری باشند، چراکه بررسی‌ها نشان می‌دهد در بدن بسیاری از شترها ویروس مرس و همچنین عناصر فراوانی علیه آن یافت می‌شود. البته هنوز کسی پاسخ این‌ را نمی‌داند که چرا وجود این ویروس در بدن این حیوانات، آنها را به بیماری خاصی مبتلا نکرده و نمی‌کند.

جدای این مجهولات، هنوز مشخص نشده که آیا این بیماری ‌مستقیم از حیوان به انسان منتقل می‌شود یا فرآورده‌های حیوانی چون شیر شتر یا گوشت شتر در انتقال این ویروس به انسان نقش ‌دارند؛ همین ابهام موجب شده که عربستانی‌ها از شهروندانشان بخواهند‌ از مصرف شیر و گوشت شتر پرهیز کنند، اماراتی‌ها حتی تماس شتر را منع کرده‌اند و در دیگر کشورهای عرب که زندگی با شتر همواره عجین بوده نیز تصمیمات مشابهی گرفته شده است.

مبادا به حرف عربستانی‌ها درباره ویروس «مرس» اعتماد کنید!


وحشت عربستانی‌ها و سرایت به حاجیان کشورهای مختلف

۶۰ درصد سرایت‌های انسان به انسان ویروس مرس در عربستان، در میان کارکنان بیمارستان‌ها و اعضای خانواده بیماران ثبت شده است؛ همین گزاره ترسناک موجب شده که برخی پزشکان عربستانی از معاینه بیماران مشکوک به مرس خودداری کنند و کار تا آنجا بیخ پیدا کند که بیمارستانی در جده بسته شود.

البته این وحشت هنگامی گریبان موسم حج را هم می‌گیرد که بدانیم بر پایه گزارش اخیر وزارت بهداشت این کشور، پنج تن از جان‌باختگان این بیماری در مدینه به ثبت رسیده است. یعنی بر خلاف آنچه پیشتر عربستانی‌ها اعلام کرده بودند، این بیماری تأثیری بر موسم عمره ندارد، حالا نمی‌توان با اطمینان از این گزاره سخن گفت.

نگرانی‌ها از شیوع این بیماری در عربستان، موجب شده که خبر برسد تیمی از دانشمندان سازمان بهداشت جهانی برای کمک به عربستانی‌ها به این کشور رفته‌اند تا مبادا مرس به مانند ویروس سارس (ویروسی دیگر از خانواده ویروس‌های کرونا که یک دهه پیش شایع شد و جان حدود ۸۰۰ تن را در جهان گرفت) پیشروی کرده و حتی در شمار مبتلا و جان‌باخته از آن پیشی بگیرد.

این در حالی است که به رغم این همه رخدادهای نگران کننده، همچنان موضع سازمان حج و زیارت کشورمان بر تداوم سفر حجاج عمره به این کشور قرار گرفته و توصیه‌های بهداشتی به عنوان ضمیمه اطمینان بخش، تجویز می‌شود؛ توصیه‌هایی مانند شستن زیاد دست‌ها و استفاده از ماسک در اماکن عمومی که گفته می‌شود، تأثیر بسزایی در پیشگیری از ابتلا به مرس دارد.

مبادا به حرف عربستانی‌ها درباره ویروس «مرس» اعتماد کنید!

بدین ترتیب با این ابهام روبه‌رو خواهیم شد که آیا جز این توصیه‌های بهداشتی و حتی مراقبت مستمر از زائران حین سفر، راهکار دیگری برای کنترل این بیماری و همچنین کنترل کامل زائران در بازگشت از سفر تدارک دیده شده که نگرانی از به خطر افتادن جان زائران ایرانی و همچنین انتقال این ویروس مرگبار به کشورمان را مرتفع کند یا اینکه در سایه اطمینان به سخنان عربستانی‌ها ـ که می‌تواند تحت تأثیر تبلیغات برای به خطر نیفتادن جایگاه زائر‌پذیری ایشان قرار گرفته باشد ـ نوعی سهل‌انگاری در جریان است؟

نکند خدای ناکرده تاوان اطمینان به عربستانی‌هایی که سابقه خوبی، حتی در برخورد با زائران خانه خدا ندارند، زمانی از خواب خرگوشی برخیزیم که کار از کار گذشته و مرس به کشورمان راه یافته باشد؟!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۶۶
انتشار یافته: ۳۹
به نظر من در حال حاضر نرفتن به حج و نگذاشتن انتقال این ویروس به کشور از هر کاری حتی زیارت خانه خدا واجب تر است زیرا ممکن جان هموطنانمان به خطر بیفتد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
تا روشن شدن دقيق ابعاد ماجرا عدم جلوگيري از رفتن به حج خطاست
بطور کلی کشورهای عرب بهداشت خوبی ندارند.
چاره ای هم نیست.
سیستم بهداشتی عربستان ،سیستم ضعیف وناکارامد وکاملا محافظه کار و در خدمت خاندان ال سعود است.سعودیها برای منافعشون به تنها چیزی که اهمیت نمیدن جان انسانهاست.در مواجهه با اونها حواستون خیلی جمع باشه.
تو همین ماه دانشجوهارو دارن اعزام میکنن باید مواظب بود
باید به هر طریقی از جمله لغو موقت اعزام به حج جلوی ورود این بیماری را گرفت .
ممنون از اطلاع رسانیتون خیلی باید مراقب بود چون واقعا ویروس خطر ناکیه
فرستادن زائران به حج را متوقف کنید. کشور را نابود نکنید
مسلما ثواب حفظ جان مسلمانان بسیار بیشتر از ثواب زیارت است که میتوابد با چند ماه تاخیر هم انجام شود و لازم است سازمان حج وزیارت فعلا از فرستادن هموطنان به عربستان خودداری کند و اگر حتی یک نفر فوت کند گناهش به گردن این سازمان است چه برسد به اینکه باعث اپیدمی در کشور شود که علاوه بر تلفات جانی ضررهای اقتصادی جبران ناپذیر را هم به مملکت تحمیل خواهد کرد.
الحمدلله تمام خدمات پزشکی داخل کشور که بصورت رایگان هست انواع اقصام دارو تولید داخل و خارج هم که بوفور پیدا میشه اصلا جای نگرانی نیست .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
اقصام نه.
اقسام.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
عذرخواهي مي كنم من به اشتباه مثبت دادم
alireza
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
چه حرفيه اگه پدر خودت يا بچت بگيره از اين حرف پشيمون نميشي؟
به نظر حقیر حتی به لحاظ شرعی واجب است علما برای جلوگیری از به خطر افتادن جان حجاج امسال مراسم حج را متوقف نمایند.
حج واجب نیست که بگیم نمیشه ترک کرد. حج عمره هست.فعلا جلوی این حج رو بگیرن اتفاقی نمیفته یه عمل مستحب هست که حالا بهتر انجام نشه
بزرگترین اشتباه و بی تدبیریست که زائران را اعزام کنیم فعلی حرام است چرا که حفظ جان واجب است حال با توجه به اپیدمی بودن این ویروس و انتقال ان به کشور جان بسیاری از مردم از پیر و جوان و کودک به خطر می افتد....
ای کاش در این موارد بطور موقت سفر به عربستان ممنوع شود.
با توجه به خطر بالقوه و خسارت جانی ومالی هنگفتی که این ببماری می تواند متوجه جامعه انسانی و به خصوص مردم مسلمان کند؛ خوب است مراجع عظام زیارت حج اعم از عمره وتمتتع را بمدت لازم متوقف کنند تا زیان کمتری به مسلمین وارد شود
مگه چی میشه مثلا یک ماه کسی رو نفرستیم حج؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
یک ماه؟
این ویروس حالا حالاها مهمانه.
چرا نشه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
چرا نشه ؟؟ وقتي جان انسان در خطره ترك عمل مسحب از واجباته حبيب خان
در خصوص این بیماری محققان بیشتر به خفاش ها مظنون هستند تا شترها. البته هنوز تحقیقات به نتیجه نرسیده
خداوند خواست که ویروس مرگبار را به کشور وهاب خیز ارسال کند تا وجود وهابیون را از حریم خانه خود برچیند و یا به خود آیند و اینقدئر مرام و ائین من درآوردی و منحرف و ضد اسلام را ترویچج نکنند و خدا کند گریبانگیر دیگر مسمانان بخصوص شیعیان و ایرانی ها نگردد .
خواهشمند است هرچه زودتر اطلاع رسانی شود و از سفر حجاج تا اطلاع ثانوی جلوگیری به عمل آید
جان انسان واجب ترازحج می باشد چرا حج رامنع نمی کنید تامبادا ویروس وارد کشورشود.
شروع و شیوع این بیماری از عربستان که می تواند از آنجا به کلیه کشورهای مسلمان صادر شود این نگرانی را ایجاد می کند که نکند مسلمانها با یک حمله طراحی شده میکروبی طرف هستند
چه اصراری است که جون مردم یک کشور را در این شرایط نامناسب به خطر انداخت...کشوری مثل مصر فعلا صفر به عربستان را منع می کند تا خطر بیماری بر طرف شود . ...
پزشکان عربستانی دارند استعفا می دهند و از بیمارستانها فرار می کنند و اونوقت ما....
بهتر نیست در مورد علائم اش خبری تهیه کنید؟
پیشنهاد میکنم فعلا دوستان عزیز حج نرن و پولشونو به یه آدم مستحق بدن . هم ثوابش از حج بیشتره هم خودشونو در معرض این بیماری قرار نمیدن
مرس به ایران خوش آمدی
ویروس مرس چیه؟! مرس که مربوط به تلگراف است .
شاید منظورتان ویروس سارس باشد نه بقول شما مرس!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
اونی که میگی هست: Morse
ولی این یکی هست: Mers
وای به حال حاجی ای که این ویروس را وارد کشور کند آن وقت حتما حجش قبول خواهد شد
تمام حاجی ها باید بدانند که در برابر جان خود و خانواده شان وجان تمام شهروندان کشورشان مسوولیت دارند و درباره این سفر معنوی با احساسات تصمیم نگیرند و ای کاش مسولین کاری کنند چرا که آن ها در برابر جان همه مردم و حاجیان نیز مسول ترند
فرق بین ویروس سارس با مرس چیست؟ توضیح دهید .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
سارس چهار حرفه. ولی مرس سه حرفه.
خواهشا راههای احتمالی پیشگیری را در صورت امکان بنویسید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
هیچ پیگشیری وجود نداره. کلا نباید نزدیک فرد آلوده باشی. وگرنه روتوتو
اكر اىنطور است باىد سازمان حج نذاره مردم برن نه عمره نه تمتع
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی