بازدید 13943
چشم‌انداز تاریک پیش روی سند «مهندسی فرهنگی»؛

تا کجا «مـــــردم» را نادیده خواهیم گرفت؟

از شعارزدگی که بگذریم،‌‌ بالاخره باید بپذیریم، «مـــــردم» حلقه مفقوده همه معادلات ناکام فرهنگی طرح‌ریزی شده هستند و تا این حلقه نادیده گرفته شود، هیچ طرحی توان ایجاد دستاورد فرهنگی نخواهد داشت، ولو آنکه خط به خط این طرح جنبه ایجابی داشته باشد و جنبه سلبی یک طرح فرهنگی در حداقل سطح ممکن باشد...
کد خبر: ۳۹۷۶۹۳
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۵ 03 May 2014
سند «مهندسی فرهنگی» در شرایطی مراحل اجرا و اصلاح را همزمان پشت سر می‌گذارد که امیدهای اندکی به ایجاد تحولی در هر یک از لایه‌های فرهنگی کشور در نظر می‌آید و احتمالاً این سند هم سرنوشتی شبیه دیگر برنامه‌های خروجی شورای عالی انقلاب فرهنگی خواهد داشت که هیچ‌کدام منجر به تغییر جدی در فرهنگ ایران نشده و عالی‌ترین نهاد سیاست‌گذار فرهنگ کشور به نهادی خنثی بدل ساخته است.

به گزارش «تابناک»، آخرین نشست شورای عالی انقلاب فرهنگی حواشی در پی داشت که به اصلاح سند «مهندسی فرهنگی» مرتبط بود و در نهاد با واکنش محمدرضا مخبر دزفولی دبیر این شورا همراه شد. او ضمن رد عدم ابلاغ این سند توسط حسن روحانی رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، سخن از اصلاحاتی آورد که رئیس جمهور پیشنهاد اعمالش را در سند مصوب در دوران ریاست جمهوری احمدی‌نژاد داده و این اصلاحات نیز با موافقت اعضا‌ همراه‌ و قرار شده به موازات تشکیل ستاد راهبردی اجرای سند انقلاب فرهنگی، این سند نیز اصلاح شود.

مخبر دزفولی در این باره گفت: «قرار بر این شد که اولا ستاد راهبری مهندسی فرهنگی را تشکیل دهیم و در عین حال پیشنهادهای اصلاحی را که جمعی از دوستان روی آن کار کردند ‌اعمال کنیم. پیشنهادهای ارائه شده، پیشنهادهایی هستند که قوت کار سند فرهنگی و قابلیت‌های اجرایی آن را تا حد زیادی افزایش می‌دهد، ضمن اینکه این پیشنهادها قرار است به زودی در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی شود و بعد از بررسی، آن را با یک پشتوانه قوی‌تر یعنی با حمایت دولت محترم یازدهم به نتیجه برسانیم‌».

این گفته‌ها به زعم برخی، پاسخی به نقدهای یکی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی بود که گفته بود: «دولت با نگاه منتقدانه به مصوبه مهندسی فرهنگی نظر کرده و آشنا مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور را مأمور داشته تا در سند مهندسی فرهنگی تجدیدنظر کند!» و حال با این پاسخ مخبر دزفولی همراه ‌و عدم ابلاغ سند مهندسی فرهنگی نیز رد شد؛ سندی که نخستین بار رهبر انقلاب بر لزوم تدوین و اجرایش در راستای ایجاد تحولی فرهنگی تأکید کردند.

تا کجا «مـــــردم» را نادیده خواهیم گرفت؟

نخستین بار واژه «مهندسی فرهنگی» در سال ۱۳۸۱ توسط مقام معظم رهبری در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد و ایشان طراحی این موضوع مهم را از این شورا خواستار شدند. رهبری مأموریت تدوین و تصویب «نقشه مهندسی فرهنگی» را در سال ۱۳۸۴ به شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان ستاد فرماندهی فرهنگی کشور واگذار کردند.

بدین ترتیب، تدوین این سند به مرور و با برگزاری همایش ملی مهندسی فرهنگی در سال ۸۵ آغاز شد و سرانجام در سال ۹۱ و اواخر دولت دهم این سند پس از ده‌ها جلسه کار‌شناسی و بررسی نهایی در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و طبیعتاً سلایق دولت گذشته نیز تا حدودی در این سند لحاظ شده بود و حال ظاهراً برخی از این سلایق، مورد نقد دولتمردان جدید است و خواستار اصلاحش هستند. نکته کلیدی درباره این سند، این پرسش اساسی است که آیا حین نگارش به نقش هر دستگاه در اجرای‌‌ همان بند، نحوه تعامل، الزامات اجرایی و راهکارهای قانونی اجبار کارگزاران برای اجرای این سند توجه شده است؟

اگر این مسأله اساسی در نظر گرفته نشده باشد، این سند نیز به سرنوشت بسیاری از اسناد فرهنگی و برنامه‌های بلند در نظر گرفته شده برای حوزه فرهنگ خواهد رفت و تلاش برای اجرایش بی‌حاصل خواهد بود. از این مسأله پراهمیت‌تر، در نظر گرفتن نقش مردم در این سند است. آیا این سند به عنوان موتور جلوبرنده توان ایجاد جنبش‌های عمومی در سطح کشور که محور حرکتش مردم باشند را دارد یا سند «مهندسی فرهنگی» طرحی اجرایی برای دولت است که نقش مردم صفر با حداقلی تصور شد و بدین ترتیب از هم‌اکنون طرحی بودجه‌خوار و ناکام خواهد بود؟

در این میان آنچه بیش از محتوای سند محل نقد است، ترکیب ستاد راهبردی اجرای این سند است. آنچه مسلم و ‌انکار‌ناشدنی است، اجرای هر تحول فرهنگی در کشور مستلزم نقش آفرینی ده‌ها دستگاه در کشور است که متأسفانه نتوانسته‌اند در دهه‌های اخیر به تعامل و هماهنگی حداقلی نیز دست یابند و از این منظر شاید بزرگ‌ترین چالشی که بیش از متن این سند مورد چالش خواهد بود، ‌اجرای نادرست این سند توسط دستگاه‌ها خواهد بود و در واقع نمی‌توان چشم‌انداز پیش روی سند مهندسی فرهنگی را چندان روشن تعبیر کرد.

از شعارزدگی که بگذریم باید بالاخره بپذیریم، «مـــــردم» حلقه مفقوده همه معادلات ناکام فرهنگی طرح ریزی شده هستند و تا این حلقه نادیده گرفته شود، هیچ طرحی توان ایجاد دستاورد فرهنگی نخواهد داشت، ولو آنکه خط به خط این طرح جنبه ایجابی داشته باشد و جنبه سلبی یک طرح فرهنگی در حداقل سطح ممکن باشد. مردم را در تغییر فرهنگ کشور جدی بگیریم، به عنوان چرخنده اصلی دستگاه فرهنگی کشور قرار دهیم و از سرعت تحولِ طبیعیِ فرهنگی شگفت زدیم شویم.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۷
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱۹
این حرف ها را نفرمائید کجا مردم حلقه مفقوده هستند؟
پاسخ ها
سعید
| Germany |
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
ناشناس جان عزیز شما کجا زندگی میکنید ؟؟؟
مردم يعني چي ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
تا اونجا
تا "آخر"
تا زمانیکه شما خبرنگاران و دوستان روزنامه نگارتان رسالت پیامبر گونه اجتماعی خود را به لقمه نانی و پرایدی میفروشید. اگر آزادگان دراین کسوت جمع بودن چه کسی میتوانست اینگونه عمل کند.آیا بیاد دارید زمانیکه مجلس فرانسه قانونی تصویب کرد که بنفع کمپانیها و ضرر نسل جوان جویای کار کرد چند خبرنگار چگونه پاریس را زیرو رو کردند و دولت شیراک نزدیک به سرنگونی شد و مجلس قانون را پس گرفت. هیچ اسلحه ای قوی تر از شما نیست اما حیف که همه زنگ زده شدین.آره داداش برایتان متاسفم
توجه ؛ توجه یک عدد حلقه گم شده از تمامی مردم کشور ها تقا ضا می شود در صورت یافتن آن را به نزدیک ترین باجه سفارت ما تحویل داده مژدگانی ناچیزی بگیرند ! چون حلقه هم چدان ارزشی ندارد ! لازم به توضیح است خیلی وقته گم شده ها ...ها...!!!!!!!
فرهنگ امری دستوری نیست. که با بخشنامه ابلاغ. شودوازمردم خواسته. شود آن را اجرا کنند. بلکه فرهنگ باتمام زوایای زندگی درارتباط است و...
اصلا نظر مردم مگه مهم بوده ؟! مگه توی هدفمندی یارانه نظر مردم رو کسی در نظر گرفت؟ یه نظر سنجی برگزار کنید ببینید مردم وضعیت قبل از هدفمندی رو قبول دارند یا الان رو ... کلا کلمه مردم زمانی استفاده میشه که حمایتشون لازم باشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
خوبه که این "مردم" اینا رو یادشون بمونه!!!
تا قبل از جاری شدن سیل که دیگه اون موقع قایده ای نداره ;)
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
مرسی !
از این حرفها که جنبه تبلیغی و دهان پر کن است زیاد زده شده و منبعد هم خواهیم داشت...
مشکل فرهنگ ما اینه:

انتشار یافته: 11 در انتظار بررسی: 0 غیر قابل انتشار: 17
قربان آن حلقه گمشده. باید پیدایش کنم.
مشکلات فرهنگی زیر بنایی سیاسی اقتصادی دارد تا اونها شفاف و حل نشو معضلات فرهنگی فقط تو بخشنامه ها حل میشودودل به آن خوش می کنیم
فرهنگ ازون چیزایی که برای پر کردن سخنرانی های بی سر و ته و یا حیف و میل کردن بودجه استفاده فراوان دارد
چرا نظر من و سانسور کردید
آدم وقتي مي بينه که تمام امور مملکت ما از پشتوانه مهندسي برخورداره خيلي به خودش مي باله.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار