بازدید 33657

قرارداد نفتی ایران و کردستان عراق

کد خبر: ۳۹۶۶۹۲
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۰ 29 April 2014
جمهوری اسلامی ایران و کردستان عراق با امضای یک قرارداد جدید نفتی علاوه بر توافق به منظور تهاتر نفت، گاز و فرآورده‌های نفتی، زمینه احداث خط لوله نفت صلح و توقف قاچاق نفت و فرآورده نفتی بین دو کشور را فراهم کردند.

به گزارش مهر، رستم قاسمی وزیر سابق نفت و نماینده تام الاختیار دولت ایران و آشتی هورامی وزیر انرژی کردستان عراق یکی از بزرگترین قراردادهای نفتی بین دو کشور را امضا کردند.

از این رو پس از افزایش اختلافات دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان و حتی توقف صادرات نفت کردستان به پایانه نفتی جیهان ترکیه، ایران با امضای یک قرارداد نفتی که مورد حمایت دولت مرکزی و کردستان عراق بوده به نوعی به این اختلافات نفتی بین دو کشور پایان داده است.

بر اساس قرارداد جدید نفتی که بین تهران – اربیل امضا شده است قرار است که ایران در ازای واردات نفت از کردستان عراق برخی از فرآورده های نفتی و گاز طبیعی به این اقلیم صادر کند.

ابولا اوکراین نماینده رسمی دولت اقلیم کردستان عراق در تشریح برخی از مفاد این قرارداد نفتی بین تهران – اربیل، گفت: این توافق شامل احداث دو خط لوله بین منطقه کردستان عراق و مرزهای شمال غربی ایران است و دولت اقلیم کردستانه عراق روزانه 3 تا 4 میلیون لیتر از فرآورده‌های نفتی و گاز طبیعی از ایران وارد می کند و در عوض از طریق این خطوط لوله به ایران نفت صادر می‌کند.

از سوی دیگر این توافق نفتی بین دو کشور یک معامله " برد – برد" بین ایران و کردستان عراق خواهد بود به طوری که از یک سو با انتقال نفت کردستان به پالایشگاه کرمانشاه و در اینده پالایشگاه در دست احداث آناهیتا خوراک این واحدهای پالایشگاهی تامین خواهد شد و از طرف دیگر هزینه های انتقال نفت از جنوب به غرب کشور کاهش می یابد.

علاوه بر این با امضای این قرارداد نفتی اختلافات بین دولت مرکزی و کردستان عراق کاهش می یابد و عملا نفت کردستان اختلالی در بازارهای نفتی عراق ایجاد نخواهد کرد تا عملا خط لوله نفتی بین ایران و کردستان منجر به صلح نفتی خواهد شد.

قاچاق نفت و فرآورده نفتی متوقف می‌شود

محمود خاقانی در گفتتگو با مهر درباره ویژگی های اقتصادی قرارداد جدید نفتی ایران و کردستان عراق، گفت: از چند سال قبل قاچاق نفت کردستان عراق و فرآورده های نفتی ایران بین دو کشور قاچاق شده است.

این کارشناس اقتصاد انرژی با اعلام اینکه امضای این قرارداد رسمی نفتی بین دو طرف قطعا منجر به کاهش و حتی توقف قاچاق نفت و فرآورده های نفتی بین ایران و کردستان عراق خواهد شد، تصریح کرد: قطعا این توافق می تواند یک بازی برد – برد بین ایران و کردستان عراق باشد.

وی با بیان اینکه در طول چند سال گذشته نفت کردستان عراق از خاک ایران قاچاق شده است، بیان کرد: هم اکنون با امضای این قرارداد رسمی بین دو کشور دیگر قاچاق نفت از مبادی غیر رسمی توجیه اقتصادی نخواهد داشت.

این دیپلمات اسبق وزارت نفت با یادآوری اینکه در شرایط فعلی ایران و عراق دو قطب نفتی سازمان اوپک هستند، اظهارداشت: قطعا امضای این قرارداد نفتی منجر به همگرایی بیشتر بین ایران و عراق در بازار جهانی نفت و سازمان اوپک خواهد شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل