بازدید 8540

ابوترابی: منابع ارزی را در اوج تحریم‌ آتش زدیم

کد خبر: ۳۹۶۰۷۵
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۶ 26 April 2014
در اوج تحریم‌ها و محدودیت‌های ارزی، منابع ارزی خودمان را آتش زدیم که اگر مصیبتش را بخوانم همه شما گریه می‌کنید.

به گزارش مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن ابوترابی‌فرد این سخن را شامگاه جمعه در همایش سراسری مسئولان و کار‌شناسان قرآنی ادارات کل تبلیغات اسلامی سراسر کشور که در مجتمع یاوران مهدی(عج) برگزار شد، گفت: در برنامه 5 ساله دیده بودیم که 30 درصد از منابع لازم برای رسیدن به اقتصاد پویا و رشد 8 درصد از محل بهره‌وری تأمین شود، این در حالی است که در بعضی از کشور‌ها 70 درصد منابع را از بهره وری تأمین می‌کنند.

وی با بیان اینکه 30 درصد بهره‌وری فقط با یک اراده در ایران تحقق می‌یابد ولی اراده آن نیست، اظهار کرد: در اوج تحریم‌ها و محدودیت‌های ارزی، منابع ارزی خودمان را آتش زدیم که اگر مصیبتش را بخوانم همه شما گریه می‌کنید.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به مسئولان و کار‌شناسان دارالقر‌آن‌های سراسر کشور گفت: شما به ما نگاه نکنید، به قرآن نگاه کنید که چگونه اسراف و تبذیر را ریشه معضلات می‌داند. اسراف کنندگان مساوی با برادران شیطان هستند. شما به این فکر کنید و هر قدر می‌توانید بهره‌وری را در سازمان ارتقا ببخشید و گزارش بدهید.

رشد منابع یکی از عوامل ناکارآمدی کشور

وی تصریح کرد: بیش از آنکه نگاهمان معطوف به ارتقای بهره وری باشد، معطوف به افزایش سطح منابع است. این یکی از مهم‌ترین عوامل ناکارآمدی کشور و کلیدی‌ترین مصایب ماست که گره توفیق را در رشد منابع می‌بینیم. در صورتی که شما با رشد منابع به افزایش تولید قابل قبول دست پیدا نمی‌کنید بلکه با مدیریت منابع و استفاده صحیح از منابع است که می‌توان به تولید خدمات و کالای بهتر دست یافت.

حجت الاسلام ابوترابی‌فرد با بیان اینکه راه حرکت در ارتقای بهره وری است نه در رشد منابع، به ذکر مثالی در این مورد پرداخت و اظهار کرد: آنجا که برای یک گیاه یا درخت متناسب با نیازش منابع آبی را تامین کنید رشد آن به مراتب بیشتر از جایی است که بیش از حد نیاز، آب در اختیارش قرار می‌گیرد. مدیریت درست منابع آب علاوه بر اینکه به افزایش تولید کمک می‌کند کیفیت را ارتقا می‌بخشد.

وی ادامه داد: یکی از دلایل ناکارآمدی دستگاه‌های اجرایی در کشور همین منابع و نیروهای انسانی متراکم است که متناسب با وظیفه سازمانی نیست.


با ایجاد دولت اسلامی فاصله داریم

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی به تشریح بایسته‌های فعالیت در حوزه قرآن پرداخت و تاکید کرد: تلاش کنید در نظام اسلامی به معنای عام و در حوزه‌های فرهنگی به ویژه در حوزه نشر معارف قرآن کریم و در حوزه‌های اعتقادی و اخلاقی و رفتاری با آموزه‌های قرآن در سطح بالاتری هماهنگ باشید.

به گفته ابوترابی‌فرد، کسانی که وارد دارالقرآن الکریم می‌شوند قبل از اینکه آموزش معارف قرآن را از زبان ما شاهد باشند در سلوک، اخلاق، رفتار و مدیریت ما، فرهنگ قرآن را مشاهده کنند.

وی تحقق این ویژگی را در همه حوزه‌های کاری مهم دانست و افزود: اینکه مقام معظم رهبری می‌فرمایند با دولت اسلامی فاصله داریم، دولت اسلامی را دولتی می‌دانند که مظهر آموزه‌های اسلام باشد و مدیران و مسئولان در عقیده، رفتار و تدبیر نماد دین باشند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به مسئولان دارالقرآن الکریم گفت: شما دولت اسلامی را در دارالقرآن الکریم احیا کنید. دارالقرآن به آموزه‌های قرآن متخلق باشد. زبان، دیدگان، دل‌ها، عقاید، مدیریت و نحوه تعامل ما با مخاطبان در مسیر بالا‌ترین انطباق با آموزه‌های دین پیش برود و این مسئولیت بزرگی است. آنچه زمینه نشر واقعی دین و قرآن را فراهم می‌کند این کار خطیر است.

مهم‌ترین چالش فراروی کشور مدیریت بازاویه از دانش و علم است

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی مهم‌ترین چالش فراروی کشور را در همه حوزه ‌های مدیریتی، مدیریت بازاویه از دانش و علم دانست و گفت: ریشه مشکلات ما آن است که مدیریت همراه با دانش و علم آنهم نه مراتب پایین علم بلکه با مرزهای علم فاصله داشته باشد.

وی گفت: قرآن کریم ما را با این حقیقت فراخوانده و اگر بگوییم یکی از دو یا سه پیام مهم و کلیدی قرآن آن است که حیات علمی را برای بشر تاکید می‌کند سخن حقی است. شاید بتوان گفت این پیام اول قرآن باشد.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد بر لزوم اعتلای سطح دانش در مدیریت کشور تأکید کرد و گفت: باید مدیریت دانش بنیان، کشور را اداره کند نه مدیریت سنتی و مدیریت مبتنی بر تجارب محدود و سلایق.

وی به مسئولان و فعالان قرآنی توصیه کرد که سطح دانش و علم را در حوزه مدیریت ارتقا ببخشند و از اهل علم و دانش در این عرصه استفاده کنند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: این نشست‌ها و استفاده از صاحبنظران هوشمند در مدیریت کشور و توجه به مباحث آن‌ها خیلی می‌تواند در ارتقای سطح مدیریتی مبتنی بر دانش موثر واقع شود.

نظام بودجه‌ریزی منفعل است

وی با بیان اینکه در نظام بودجه ریزی، تخصیص منابع بر اساس عملکرد نیست، افزود: اگر به حوزه فرهنگ این گونه نگاه شود و همه منابع مورد نیاز واقعی در هر حدی که باید، تامین شود، با تحول جدی روبرو می‌شویم.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد با بیان اینکه حرکت ما در برابر بودجه دستگاه‌ها حرکت انفعالی است و بر اساس ارزیابی دقیق کار‌شناسی نیست، اظهار کرد: امیدوارم در نظام بودجه ریزی شاهد تحول باشیم؛ هر چند حرفش را می‌زنیم ولی اتفاق نمی‌افتد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر