بازدید 24230

کاش متشرعان پولدار به نظر مراجع درباره یارانه‌ها توجه می‌کردند!

برای مردمی که یکی از اصلی‌ترین مثال‌های تاریخی، توجه آن‌ها به نظارت سیاسی مراجع تقلید شیعه، پیروی از فتوای حرمت تنباکوی میرزای شیرازی است، موضوع ‌نام‌نویسی هفتاد میلیونی برای یارانه‌ها، ‌قابل تأمل خواهد بود. آیا متشرعان متمکن نباید به نظر مراجع در مورد یارانه‌ها توجه می‌کردند؟
کد خبر: ۳۹۴۸۰۱
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۵ 21 April 2014
کاش متشرعان پولدار به نظر مراجع درباره یارانه‌ها توجه می‌کردند!هرچند نام‌نویسی برای دریافت یارانه نقدی در فاز دوم اجرای قانون هدفمندی پایان یافته، پرسش‌های فراوانی ‌را باقی گذاشته است.

به گزارش «تابناک»، چرایی نام‌نویسی وسیع متقاضیان از جمله پرسش‌هایی است که اکنون با پاسخ‌های متعددی روبه‌رو شده است. در حالی که عده‌ای بی‌اعتمادی به برنامه‌های اقتصادی دولت را مهم‌ترین عامل این اتفاق می‌دانند، روزنامه کیهان، یکی از مهم‌ترین رسانه‌های اصولگرایان، نقش رفتار سیاسی دولت را مهم‌تر می‌داند و برخی مقامات دولتی نیز صدا و سیما را به تبلیغات با پیامدهای معکوس متهم کرده‌اند.

پرسش مهم دیگر آنکه آیا متشرعان نباید به نظر مراجع درباره یارانه‌ها توجه می‌کردند؟

در آستانه ‌‌نام‌نویسی برای دریافت یارانه نقدی، چندین تن از مراجع عظام تقلید بنا به مسئولیت اجتماعی و دینی خود از مقلدان خود خواستند ‌در صورت تمکن مالی از دریافت یارانه‌ انصراف دهند و آن را جایز ندانستند.

آیت‌الله نوری همدانی در پاسخ به استفتایی اظهار داشتند: «چون معیار و ملاک صرف بیت‌المال در راه تأمین نیازمندی‌هاست، لذا کسانی که احتیاج ندارند نباید بگیرند‌».

آیت الله سبحانی، دیگر مرجع تقلید در این باره اظهار داشت: فقرا و کسانی که درآمدشان کم است، مسلماً برای آن‌ها گرفتن یارانه حلال است و اما کسانی که به مقدار شأن خود درآمد دارند، مسلماً شرایط دریافت یارانه را ندارند و گرفتن یارانه برای این‌ها جایز نیست.

آیت الله ناصر مکارم شیرازی ابراز امیدواری کردند، ‌برادران و خواهران عزیز که از یارانه بی‌نیاز هستند، اقدام به گرفتن یارانه نکنند و زندگی خود را با اموال مشکوک آلوده نسازند و آیت الله حسین وحید خراسانی نیز در پاسخ به استفتایی در‌باره دریافت یارانه توسط افراد غیر مستمند مرقوم داشت که چنانچه دولت در دریافت یارانه شرط کرده باشد، شرعا جایز نیست.

آیت عظام محمدعلی گرامی قمی، سید محمدجواد علوی بروجردی، لطف الله صافی گلپایگانی، سید محمد علی علوی گرگانی، یدالله دوزدوزانی، عباس محفوظی و رضا استادی از دیگر مراجعی بودند که در این مورد نظرات مشابهی ابراز داشتند.

این فتاوا و نظریات علما و مراجع را باید در کنار واقعیت‌هایی روشن قرار داد. تعداد افرادی که نیازمند یارانه نقدی نیستند، به روشنی بیشتر از آمار انصرافی‌هاست. وزیر اقتصاد از شناسایی ده میلیون ثروتمندی خبر داده ‌که نیازمند یارانه نیستند و این ‌نشان‌دهنده آن است که بخشی از مردم در این یک موضوع خاص اقتصادی به نظر مراجع توجه نکرده‌اند.

نمی‌توان نیاز قطعی بخشی از جمعیت کشور به کمک و حمایت دولت در قالب‌های گوناگون را انکار کرد. این بخش نه تنها به یارانه نقدی نیاز دارند، بلکه دیگر شیوه‌های حمایت اقتصادی و اجتماعی از آن‌ها ‌اجتناب‌ناپذیر است.

اما حداقل یک جمعیت چند میلیونی وجود دارد که در گروه جمعیتی قرار می‌گیرد که نیاز چندانی به یارانه نقدی ندارند و بنا به نظر مراجع، یارانه گرفتن آن‌ها جایز نبوده است. این بخش از جمعیت به دلیل قدرت بیشتر اقتصادی، نقش کارآمدتری در اقتصاد و فرهنگ اقتصادی کشور نیز دارند.

مقایسه این واقعیت با سوابقی تاریخی از رفتارهای اقتصادی شرعی مردم و نیز گذشت و ایثار آن‌ها در مقاطعی متعدد، موضوعی قابل تأمل است.

در ماجرای تاریخی تحریم تنباکو، تبعیت از فتوای مراجع حتی به اندرونی شاه وقت رسید و در سال‌های جنگ نیز بخش بزرگی از جمعیت ایران حتی از نان و مال خود گذشتند تا به کشور کمک کنند. پاسخ به چرایی چنین تغییری حتما به تغییر در نگاه مردم به نقش و اهمیت شرع در رفتارهای اقتصادی مردم نیز کشیده خواهد شد.

ابعاد مختلفی از نظام اقتصادی ایران در سال‌های اخیر با سنجه اسلامی بودن بررسی شده است. در سال‌های اخیر، یک تحقیق در دانشگاه جورج واشنگتن امریکا که در شماره ۱۰ ژورنال معروف اقتصاد جهانی (Global Economy Journal) به چاپ رسیده، به نتایج عجیبی دست یافته که بر پایه آن بسیاری از کشورهای اسلامی (کشورهایی که واقعا اسلامی هستند) در حوزه اقتصاد، چندان هم مسلمان نیستند.

جدای از مسائل ساختاری مربوط به اسلامی بودن اقتصاد ایران، اسلامی بودن رفتارهای بخش‌هایی از مردم ایران، موضوع مهم دیگری است که جای بررسی زیادی دارد.

در حالی که متخصصان اقتصاد، کاهش بار هزینه‌های یارانه نقدی را به صلاح اقتصاد کشور می‌دانند و مراجع تقلید نیز دریافت یارانه نقدی توسط افراد متمکن را جایز ندانسته‌اند، ‌نام‌نویسی‌ نکردن متشرعان متمکن به صواب نزدیک‌تر بود، اما با قدری بی‌توجهی روبه‌رو شد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۶۲۷
انتشار یافته: ۳۱
خوب مجبور نیستید به همه کسانی که ثبت نام کرده اند یارانه بدهید.یکی دو ماه دیگر مثل قبل یارانه را ادامه میدادید و در این فرصت میشد حد اقل بیست میلیون نفری که مبلغ یارانه پول آدامسشان نمیشود را شناسائی و ضمن قطع یارانه مواخذه میکردید. و یا اینکه به شهر نشینان یارانه ای نمیدادید و فقط به ساکنین واقعی روستا ها یارانه پرداخت میکردید تا شاید از هجوم مهاجرت به شهر ها و توقعات شهر نشینی و نابود شدن کشاورزی جلو گیری میکردید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
برادر عزیز
لطفا بدون حضور متهم حکم صادر نکن. چون اعتماد به دولتها نیست انصراف نمی دهند. دولت هم به هر نحو یارانه را ندهد میبره و خرج اتینا می کنه. مثل چندین هزار میلیارد تومن بودجه دیگر که به هیچ کجای مملکت نمی رسد...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
خوب حالا اگر اون روستایی یارانه از روستا بگیره و لی توی شهر باشه چی؟
آیت‌الله نوری همدانی در پاسخ به استفتایی اظهار داشتند: «چون معیار و ملاک صرف بیت‌المال در راه تأمین نیازمندی‌هاست، لذا کسانی که احتیاج ندارند نباید بگیرند‌»
اگه مردم باور داشتند دولت یارانه افراد انصرافی رو برای همین منظور خرج میکنه قطعا به فتوای مراجع تقلید توجه می کردند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
من 40سالمه استاد دانشگاه هستم تازه سه ساله مشغول به کار شدم حقوقم هم شش میلیون تومان است اما نیازمندم چون وضعم از همکلاسیهام تو دبستان و راهنمایی و دبیرستان که رفتند کار آزاد بدتره. نه از خودم خونه دارم نه ماشین درست و حسابی اونوقت دولت از من مالیات میگیره از اونا نه و هزاران دلیل دیگه....
این بی اعتمادی از دولت قبل ومجلس محترم شروع شده شما عملکرد شان رابررسی کنید دولت فعلی هم ....
با سلام
من یادم هست که آقای احمدی نژاد به عنوان رئیس جمهوری "اسلامی" ایران در آغاز طرح گفتند این پول برکت داره! نکنه بگذارید کنار بقیه پولها! و چیزای دیگه! حالا یک دفعه وضع شرعی این پول عوض شد!!!
نکته دیگه: همه میدونند که کلی آدم مرده هم یارانه میگیرند (به نقل از مراجع کاملا رسمی کشور). مردم نگرانند که اگر انصراف دهند این پولها هم بره به جیب اون آدمهای مرده!!! یعنی هنوز کسی تو این مملکت نفهمیده که ناکارامدی یعنی چی و اولویت اول نظام چیه؟!!!
آیییی.... کجایی محمود احمدی نژاد که یادت بخیر...
مامقلد رهبر هستيم هر آنچه امر بفرمايند در باره يارانه عمل مي كنيم . ثبت نام كرديم اگر دولت لازم ديد قطع كند و اختيار با دولت است
یارانه حق هر ایرانی است چه سرمایه دار و چه فقیر - حال ثروتمندان می توانند سهم خودشان را ببخشند
اين نشان داد دين داري ٩٠ درصد از مردم تا وقتي است كه پاي جان و مال وسط نباش!
همين شرع پدر ما را در اورده اىن ارانه حرام است بر احاد مدم چون سرمايه ايندگان است اقاى روحانى نترسد قطع كنيد اىن يارانه را و به جاى ان جارزش پول را بيفزايد و قدرت خريد را بالا ببريد اىن يارانه بدبختى و شومى براى جامعه است
اول بانکها به نظر مراجع احترام بگذارند و اسلامی شوند ما ملت بعدش
دل خوش سیری چند؟!!!
طرف می شناسم خودش و خانمش معلمه، یک خونه و یک مغازه داده اجاره و خودشم مغازه داره و وسایل می فروشه. هنگام ثبت نام یارانه درامد رو زده بین 600 هزار تا یک میلیون تومان!!؟؟
مردم به نظر مراجع بی توجه نیستند به مسئولین بی اعتمادند
ایا کسانی که نیازی به یارانه ندارند نیازمندان را در کوچه و خیابان نمیبینند؟ نیازی به تایید مراجع نبود ،مراجعه به وجدان نیاز بود.
خود دولت وقتی میبینه کاری اشتباهه رو ادامه نده. باید الان هم به وعده ی خودش که جریمه پولدارای یارانه بگیره و ثبت نام هم کردن عمل کنه. البته جریمه ی 3برابر یارانه هم برای پولدار چیزی نیست باید 30 برابر میگفت
من دیگه حرفی ندارم!
شاید اون اعتماد که باید باشه ین مردم و مسئولین کم شده دیگه
بعضی از مدعیان احکام اسلامی وروزنامه نگاران برای نظر مراجع اسلام ودین ارزشی قائل نشدند
نگاه ما اشتباه است نمی توان از مردم خواهش کرد که به نفع اجتماع کاری انجام دهند و به اعتقادات آنها دل بست. چرا که در بحث انتفاع و دنیا دوستی غرایز و دنباله روی حرف اول را می زند و اکثریت جامعه اعتقادشان برای مواقعی است که همه چیز خوب پیش می رود و همه در موارد سخت آزمون ایمان به یک اندازه مومن و قوی نیستند. به عبارت بهتر مردم در چنین مواقعی آنچه طبیعت شان است و از وجهه انسانی آنها و نه فرشته خویی آنهاست پیروی می کنند. انتظار حکومت به عنوان متولی پشتیبانی منافع جامعه از مردم انتظار خوشبینانه و در پیش گرفتن ساده ترین راه برای حل مسئله است و هر راه ساده لزوما بهترین راه نیست.
دولت بایستی نقش طبیبانه اش پررنگ باشد و با تدابیر قانونی رفتار و فرهنگ غلط جامعه را جراحی کند و افراد را به در نظر گرفتن منافع جامعه وادار کند و آنها را به هنجار و رفتار فراگیر تبدیل کند و سایه سنگین و پرنفوذ قانون را در مواقع تمرد بر سر خود حس کند و تسلیم رفتار قانونی شود.
مردم را به این رفتارشان می شود شماتت کرد اما چیزی عوض نخواهد شد همچنان که تا حالا با تمام توانی که حکومت در برنامه ها رسانه ای و ارگانی و سازمانی و تمامی تریبون ها بر نحریک عرق مذهبی مردم گذاشته است تغییر محسوسی در فرهنگ مردم رخ نداده و چه بسا در خیلی موارد به دلیل نادرست بودن روشها نتیجه عکس هم داده است.
نمی شود از مردم عادی انتظار رفتار عمار گونه و ابوذر گونه داشت. در شرایط ماراتنی خیلی ها نفس کم می آورند و فقط عده کم تحمل می کنند و اکثریت باز می مانند.
پس بایستی فرصت و توان همراهی جامعه را در افرا ایجاد کرد و مجال خیانت وخودمحوری و تمام خواهی را از آنها گرفت. مسلم است که این کار همزمان با زور قانون و اقناع فکری آنها نسبت به درک الویت منافع جامعه امکانپذیر خواهد بودو نه با خواهش از افراد برای خوب بودن و چشم دوختن به اینکه همه زیر سنگ شرایط سخت زندگی و امرار معاش احد احد و صمد صمد بگویند!
من يه جايي خوندم حضرت علي وقتي پول بيت المال را تقسيم كردند به همه مردم سه درهم رسيد هم به فقرا هم به ثروتمندان . فقرا خوشحال بودند كه قبل از اين سهمي نداشتند امروز سهمي برايشان در نظر گرفته شده بود اما ثروتمندان ناراحت بودن كه قبلا سهم بيشتري مي بردند اما اكنون سهم برابر ميگيرند.
ممنون از تابناک.
حرف دل مارو زدی.
بعد از کلی هزینه کرد بودجه ی بیت المال در راه اسلامی سازی جالبه که مردم بویژه اصولگرایان گوششون به حرف مراجع بدهکار نیست.
آیا سیستم و حکومت هم همون سیستم دوران جنگ هست؟
آیا مسئولین رده بالا در اقتصاد از رانت استفاده نمیکنند؟
و هزاران سوال دیگر...
متاسفانه مسئولین با چاپ پول بدون پشتوانه دست در جیب مردم کردند وامانت داری نکردند و بتوصیه مراجع هم توجه نکردند و شروع این توجه نکردن بمسائل شرعی از مسئولین شروع شده ومیشود . وگناه ان هم بگردن انها است . شک نکنید . فقط خوب دقت کنید.
اگر دولت با مردم صادق باشه مردم به حرف ها گوش میکنند...این حس در بین مردم وجود نداره .......
مطمئن هستم که گزارشهای دروغ به مراجع عالیقدر رسانده اند وگرنه مراجع محترم فتاوای خود را در یک موضوع مدیریتی کشور وارد نمیکردند. بد نیست گزارشات ولخرجی دولتی ها و شبهه دولتی های شرکت های نیمه دولتی و حقوق ها ی کلان مدیران آنها و ... را به اطلاع مراجع عظام میرساندند آنوقت معلوم میشد اقتصاد کشور کجایش میلنگد!
فقط به روستاها یارانه بدید . حتی اگر روستایی پولدار باشه . این تنها تقسیم بندی صحیح است که همه کشور خواهند پذیرفت . البته تا اجرایی نشه افراد میگن ما این تقسیم را قبول نداریم ولی تا اجرایی بشه همه قبول میکنن
در پاسخ به علی از اصفهان آقای روحانی چندماه پیش اعلام نمودندبررسی وضع مالی مردم نوعی سرکشی به حریم خصوصی افراد است و اینکار را درست نمدانستند که به نظر من اشتباه است. وقتی خود پولدارها حاضر به انصراف نیستند باید دولت شناساییشان کتد و یارانه هشان را قطع کند
با سلام
فتوای مراجع برای مسلمانان مخصوصا شیعیان قابل احترام است ، دلیل اینکه ثروتمندان از لحاظ شرعی رعایت نکرده اند این است که آنها از لحاظ مذهبی سست و بیمار هستند و به فتوای مراجع گوش نداده اند.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان