بازدید 3234

لاریجانی: زن در نظام اسلامی پرده‌نشین نیست

در نظام سازی حکومتی باید به تقویت هر چه بیشتر نهاد خانواده توجه کرد و مقررات و قوانین برای حضور زنان در اجتماع باید به نحوی باشد که به رکن خانواده آسیب نرساند.
کد خبر: ۳۹۴۳۱۲
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۴ 20 April 2014
رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که سبک زندگی فاطمی باید در جامعه ترویج شود، گفت: جایگاه و سبک زندگی زنان باید منبعث از سنت فکری اسلامی باشد و نه کپی برداری از شیوه های غربی که در درون خود آسیب های زیادی ایجاد کرده است.

به گزارش ایرنا، «علی لاریجانی» در آغاز جلسه علنی روز یکشنبه مجلس در سخنانی میلاد با سعادت فاطمه زهرا (س) دخت گرامی رسول الله و میلاد امام خمینی (ره) را به ملت، نمایندگان و بانوان جامعه تبریک و تهنیت گفت.

وی به کلامی از امام حسن عسگری (ع) درباره حضرت فاطمه زهرا (س) اشاره کرد و اظهارداشت: آن حضرت در روایتی می فرماید ما حجت های خداوند بر مخلوقات هستیم و مادر ما فاطمه (س) حجت خداوند بر ما است.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: در این روایت جایگاه مهم حضرت فاطمه زهرا (س) به خوبی روشن می شود که در راس هدایت و رشد امت اسلامی این شخصیت بزرگ قرار دارد.

لاریجانی ادامه داد: به همین جهت در قرآن کریم از ایشان به کوثر به معنای «خیر کثیر» نام برده شده است چرا که خیری عظیم تر از هدایت امت نداریم.

وی خاطرنشان کرد: اصل حیات واقعی انسان ها بر توحید و رشد تکامل معنوی است که در تمسک به ولایت محقق می شود و حضرت فاطمه زهرا (س) اساس و رکن ولایت است که در کلام نورانی امام عسگری (ع) به عنوان حجت خداوند بر ائمه از آن نام برده شده است و این فخری برای امت مسلمان به ویژه جامعه زنان که میلاد چنین شخصیت ممتازی به عنوان روز زن و روز مادر نام گذاری شده است که الگوی بی همتایی در تاریخ است و از هر جهت کامل و برای همه زمان ها نمونه برتر است.

رییس مجلس ادامه داد: بنابراین باید تلاش کرد تا سبک زندگی فاطمی را فهم و آن را ترویج کرد و نه شیوه هایی که امروز با تبلیغات زیاد می خواهند در اذهان جوامع برجسته کنند و به درستی رهبر معظم انقلاب در سخنان روز گذشته خود بدان متذکر شدند که جایگاه زن و سبک زندگی زنان باید منبعث از سنت فکری اسلامی باشد و نه کپی برداری از شیوه های غربی که در درون خود آسیب های زیادی را ایجاد کرده است.

لاریجانی با یادآوری دیدگاه شهید مطهری درباره جایگاه زن در جامعه اظهار داشت: موضع اسلام، موضع اعتدالی در این میانه افراط و تفریط است زیرا زن در نظام اسلامی نه پرده نشین است و نه اختلاط با دیگران را به شیوه و مدل غرب می پذیرد.

وی افزود: اساس تفکر اسلامی بر این است که جامعه اسلامی نهاد خانواده را رکن مهم نظام اجتماعی می داند که شخصیت افراد در آن تکریم پیدا می کند.

نماینده مردم قم در مجلس نهم تاکید کرد: خانواده صرفاً محل تولید نسل و استراحت نیست بلکه پایگاه اصلی رشد اجتماعی است؛ خانواده امر موقت و گذرا در تکوین جامعه نیست بلکه جامعه سازی در نگاه اسلامی از خانواده آغاز می شود.

لاریجانی یادآور شد: به همین جهت خانواده و صیانت از آن فوق العاده با اهمیت است همانگونه که عدالت اجتماعی بدون تجلی حقیقی توحید تصنعی است، نظام اجتماعی سالم و پویا بدون رکن خانواده مستحکم و پرعاطفه ناممکن و ناپایدار است.

وی با بیان این که پایه رشد اجتماعی واقعی در خانواده محقق می شود، گفت: بسیاری از نابسامانی های جهان امروز حتی در جامعه ما به دلیل سست شدن جایگاه خانواده یا بی توجه لازم به همه قابلیت های آن است.

رییس مجلس با تاکید بر این که زنان به عنوان همسر یا مادر نقش محوری در رکن مهم خانواده دارند، اظهار داشت: خداوند عواطف بسیار رقیق و لطیف زنان را محور اصلاحات و رشد خانواده قرار داده است و اگر زن خود اهل فضیلت باشد با این ویژگی بیشترین نقش را در رشد اجتماعی خواهد داشت.

لاریجانی افزود: در نظام سازی حکومتی باید به تقویت هر چه بیشتر نهاد خانواده توجه کرد و مقررات و قوانین برای حضور زنان در اجتماع باید به نحوی باشد که به رکن خانواده آسیب نرساند.

وی بر توجه بیش از پیش در تدوین قوانین و مقررات با محوریت خانواده تاکید کرد و اظهار داشت: رسانه ها هم تلاش کنند حضور زنان در فعالیت های مختلف باعث بی توجه و وقت گذاری آنان در خانواده نشود که هیچ چیزی جای این خلاء را پر نمی کند و نتیجه آن برخی آسیب های اجتماعی است.

رییس قوه مقننه خاطرنشان کرد: هر قدر نظام های حکومتی با تفکر دینی نزدیک باشد باید با این امر توجه داشت که حکومت ها به هیچ وجه کارکرد خانواده را ندارند زیرا مبنای آنها عواطف نیست.

لاریجانی افزود: اشتباه بزرگ آن است که تصور شود تربیت افراد و شکل یابی هویت آنها صرفا در اجتماع شکل می یابد؛ گرچه روابط اجتماعی، اسلامی باشد اما باید پایه های شخصیتی افراد در درون خانواده با مهر و محبت مادران و عواطف و دلبستگی های درون منزل شکل گیرد و در جامعه به بهره وری برسد و از این رو باید توجه بیشتری به سلامت و استحکام محیط های گرم خانواده کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار