بازدید 10396

دردسرهای فرزندآوری برای زنان شاغل

مدت هاست مسئولان نظام نسبت به کم شدن جمعیت جوان کشور هشدار می دهند.
کد خبر: ۳۹۴۰۸۸
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۹ 19 April 2014
مدت زمان مرخصی زایمان بانوان شاغل مدت زمانی است که محل بحث میان کارشناسان اجتماعی و فعالان حقوق زنان است. هرچند که اکثر کارشناسان متفق القول می گویند زمان مرخصی زایمان باید افزایش یابد تا هم زنان به فرزند اوری تشویق شوند و هم مادران بتوانند بیشتر و بهتر به فرزند تازه رسیده خود رسیدگی کنند اما امنیت شغلی چیزی است که همه این موارد را رد می کند و چالش تازه ای در این زمینه ایجاد کرده است.

به گزارش شهرخبر، هنوز از یادها نرفته است که افزایش مرخصی زایمان مادران پس از ماه‌ها تلاش توسط معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در دولت دهم به مجلس داده شد و پس از تأمین منابع مالی مورد نیاز برای اجرایی شدن این مصوبه ابلاغ شد اما با دستور معاون اول رئیس جمهور مبنی بر لغو مصوبات دولت دهم از اول خردادماه سال جاری این مصوبه نیز که در ۲۰ خردادماه در مجلس نهایی شده بود متوقف شد تا مشکلات مادر شدن برای زنان شاغل چند برابر شود.

این در حالی بود که مدت هاست مسئولان نظام نسبت به کم شدن جمعیت جوان کشور هشدار می دهند.

در هر حال، ماجرا از این قرار بود که قانون افزایش مرخصی زایمان زنان از شش به 9ماه در خرداد سال گذشته در قالب لایحه‌ای از سوی دولت به مجلس فرستاده شد و پس از بررسی نمایندگان مجلس‌شورای‌اسلامی به تصویب رسید. این قانون از جمله طرح‌هایی بود که در دولت قبل در معاونت امور زنان و خانواده پیگیری و در نهایت تصویب شد.

بر اساس مصوبه دولت ‌برای افزایش مرخصی زایمان زنان، مدت مرخصی زایمان (یک و دوقلو) زنان شاغل در بخش‌های دولتی و غیردولتی 9‌ماه تمام با پرداخت حقوق و فوق‌العاده‌های مربوط تعیین می‌شود. همسران افراد یادشده نیز از دوهفته مرخصی اجباری (تشویقی) برخوردار می‌شوند.

با وجود تامین اعتبار، از آغاز زمزمه‌های این طرح کارشناسان انتقادات و نگرانی‌هایی را نسبت به آن عنوان می‌کردند؛ انتقاداتی که از ایجاد تبعیض شغلی و بی‌میلی کارفرمایان نسبت به استخدام زنان در اثر اجرای این طرح حکایت می‌کرد.

حالا هم درحالی که معاون رئیس‌جمهور در امور زنان از عقد موافقتنامه معاونت امور بانوان و خانواده نهاد ریاست‌جمهوری با وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مختلف درمورد تامین اعتبار افزایش مرخصی زایمان خبر داده است، معاون فنی درآمد سازمان تامین‌اجتماعی گفته‌ است: بر اساس نتایج تحقیق این سازمان، طی مدت 18 ماهه گذشته، 47 هزار زن شاغل به‌دلیل استفاده از مرخصی زایمان به مدت شش ماه، از محل کار خود اخراج شده و بیمه بیکاری دریافت کردند.

به همین علت است که  اجرای قانون مرخصی زایمان از چالش‌های پیش ‌روی دولت در امور زنان بوده است که در ماه‌های اخیر همواره جنجال‌آفرین شده است.

هر چند، بر اساس قانون باید افزایش مرخصی زایمان اجرایی می‌شده اما اخباری مبنی بر اخراج زنان به دلیل استفاده از این مرخصی منتشر شده است که اجرای این قانون را با اما و اگرهای جدی مواجه کرده است.

اما و اگرهایی که با این همه مشکلات اقتصادی، گرانی، تورم و هزینه های بالای نگهداری از فرزند، بچه دار شدن خانوارهای ایرانی را به چالش می کشد چرا که اگر زن خانواده شغل خود را از دست بدهد، مشکلات جدی اقتصادی برای آن خانواده ایجاد می شود که قابل جبران نیست.

به این ترتیب مسئولان همانطور که به فرزند اوری تشویق می کنند باید امکانات و زیر ساخت های مناسب را هم به خصوص برای زنان ایجاد کنند وگرنه با تصویب یک قانون همه چیز ختم به خیر نخواهد شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۱۶
الان شما يک خانم جوان رو نشان دهيد که در محل کار استخدام شده باشد. همه قرارداد نهايتا يکساله دارند. فرض کنيد مادري در شش ماهه دوم سال صاحب فرزند شود. به احتمال 99 درصد کارفرما با ذکر دلايل قانوني و اينکه قرارداد شما تمام شده فرد را اخراج مي کند. شما اول قانون رو درست کنيد بعد يه قانون ديگر بگذاريد
واقعا زنان شاغل با مشکلات زیادی مواجهن نصفه روز رو سرکارن و بعد از اون باید به کارهای خونه بپردازن فرصت سرخاروندن ندارن اگه مدت مرخصی زایمان افزایش پیدا کنه و تسهیلاتی به زنان داده بشه تاثیر زیادی رو بچه دار شدنشون داره خود من تمایل به بچه دار شدن دارم اما وقتی میبینم با هزار مکافات اگه بشه مرخصی زایمان رو گرفت تازه حقوق نصف میشه و دردسرهای خودش رو داره با مخارج امروزه و بعد هم یه نوزاد رو باید به مهدهای شیرخواره فرستاد و ...
تازه تو مرخصی زایمان هم تامین اجتماعی حدود 400000 تومان حقوق مید ه اونم هر 3 ماه یکبار!!!!!
جتما فرزند می اوریم !!!!!
نمونه اش خود من، 7 سال است ازدواج کردم اما به علت امکان اخراج شدن تا به حال از بچه دار شدن خودداری کردم. تازه پیمانی هم هستم ولی می ترسم.
من یک فرزند دارم که اگه احساس کنم امنیت شغلی دارم و از نظر مالی تأمین باشم دوست دارم 4 تا ! بچه داشته باشم.
اما فکر کنم با این اوضاع ......................
به نظر من مردم اينجوري راحت ترن. هر مسئولي هم با اين قضيه مشكل داره, خودش 10 تا 10 تا بزاد. مگه كسي جلوشونو گرفته كه از مردم بدبخت مايه ميزارن!
خرج که از کیسه مهمان بود حاتم طایی شدن آسان بود
سازمان تامین اشتباهی تا حالا آمار هیچ چیزی رو در نیورده مگر اینکه درباره اون موضوع چیزی به نفع کارگران بوده دلیلش هم اینکه این اولین گزارش از اخراج زنان شاغل به علت مرخصی زایمانه
مردم رو چی فرض کردین کسی که به خاطر مرخصی 6 ماهه اخراج میشه یعنی از نظر کارفرما حق بچه دار شدن نداره و عدم حمایت دولت هم یعنی تایید این مطلب
اما برای رفاه حال سرمایه دار افزایش حقوق کارگران باید برای کارفرما ها بصرفه و کمتر از نرخ تورم بشه یعنی ضعیف تر شدن طبقه کارگر و کارمن و فربه تر شدن طبقه سرمایه دار البته صد رحمت به نظام سرمایه داری
نه فقط تو نظام کار و کارگری بلکه تو بقیه بخشها مثل خورو-معیشت مردم-یارانه ها-کیفیت زندگی و سطح رفاه عمومی جامعه - بیمه و ... وضعیت به همین صورته و تنها یک دلیل داره
اینکه توی کشورمون ما چیزی تحت عنوان بخش خصوصی نداریم و در اکثر قریب به اتفاق موارد دولت خود کارفرماست و از منافع خودش حمایت می کنه و به نوعی مردم در تمامی موارد طرف حسابشان دولت است
و آنچه بجایی نرسد فریاد
اصلا به نظر بنده زنان بین بچه آوری و اشتغال باید یکی رو انتخاب کنند. چه معنی داره در مملکتی که اینهمه جوان پسر بیکار وجود دارد که می تواند با اشتغال خود یک خانواده تشکیل دهد، اینهمه دختر جوان شاغل باشند که هر روز یک ادایی در می آورند؟؟ یک روز برا زاییدن یکروز برا شیر دادن ویک روز ....
من پرستارم و کارگزینی شبکه بهداشت و درمان شهرستان و بیمه تامین اجتماعی شش ماه مرخصی را قبول می کنند و می گویند 9 ماه اجرایی نیست ما از چه طریقی پیگیری کنیم ؟
کاش برای تشویق فرزند پروری مرخصی بانوان را به دوسال افزایش بدهند. ما تک فرزندیم و فقط بخاطر شغل همسرم فرزند اولمان 15 ساله شده ولی هنوز در حسرت فرزند دوم و سوم هستیم. کاش مسولین فکری بردارند.
من یک زن شاغلم اصلا فرزند اوری دغدغه یک زن نخواهد بود حتی شاغل اگر!!!!! امنیت روانی زن در خانه و جامعه تامین شود که در نهایت به نفع هر دو نهاد خانواده و جامعه خواهد بود و نیز تامین بهداشت و تغذیه جسمی زن و جنین با برنامه های کلان مثلا حتی اختصاص بن هایی حهت خرید میوه گفتم بن نه پول تا فقط بتونه با اون سهمیه میوه بخره نه چیز دیگه اختصاص کلاسهای ورزشی رایگان کتابهای رایگان و غیره . هیچ لحظه ای برای یک زن سالم با ارزشتر و پاکتر از لحظه افرینش از وجود خودش نیست و من اون لحظه رو هرگز فراموش نمی کنم... و بازی با بچه هاش نه بچه اش
من 33سال سن دارم.اما همين موضوع باعث شده که هنوز تصمیم جدی برای بچه دارشدن نداشته باشم.حتی برخی از دوستانم 36و37 سال سن دارند اما به خاطرکارشون بچه دار نشدن.
تورو بخدا ساعت كاري زنان را كم كنيد.
جمله اخری خیلی جالب بود:
با تصویب یک قانون همه چیز ختم به خیر نخواهد شد.
که پشت میز بشینی و دستور بدهی فقط و فقط و فقط
وقتی ما یارانه و آب مصرف همین تعداد جمعیت را نداریم چه اصراری به فرزند آوری داریم
با سلام. لطفا گزارشی هم درباره بانوان دانشجوی دکترا شبانه که ملزم به پرداخت شهریه ثابت در صورت گرفتن مرخصی زایمان هستند، تهیه کنید. در دانشگاه ازاد یک ترم شهریه ثابت در صورت گرفتن مرخصی زایمان دریافت نمی شود. و تعداد این نوع دانشجویان در دانشگاه دولتی بسیار کم است که دریافت نکردن شهریه برای یک ترم مشکلی برای دانشگاه به وجود نمی اورد.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس