بازدید 28406
مرور روزنامه‌های پنجشنبه بیست‌و‌هشتم فروردین‌ماه

این سه نفر را به مناظره هسته‌ای با نمایندگان مجلس بفرستید!

گروهی از اصولگرایان نه تنها به ضربه زدن به منافع ملی متهم شده، بلکه میزان التزام آن به نظام و مردم کمتر از نهضت آزادی دانسته شده است. در حالی که جمع انبوهی از نمایندگان مجلس، خواهان تریبون برای نقد مذاکرات هسته‌ای هستند، نام سه شخصیت دانشگاهی نیز در مقابل مطرح شده ‌تا از گذشته و حال مذاکرات بگویند. چرایی افزایش بهای دلار و آماده شدن برای انتخابات مجلس، دیگر مسأله مهم روزنامه‌های پایان هفته است.
کد خبر: ۳۹۳۶۴۵
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۱ 17 April 2014
این سه نفر را به مناظره هسته‌ای با نمایندگان مجلس بفرستید!

گروهی از اصولگرایان نه تنها به ضربه زدن به منافع ملی متهم شده، بلکه میزان التزام آن به نظام و مردم کمتر از نهضت آزادی دانسته شده است. در حالی که جمع انبوهی از نمایندگان مجلس، خواهان تریبون برای نقد مذاکرات هسته‌ای هستند، نام سه شخصیت دانشگاهی نیز در مقابل مطرح شده ‌تا از گذشته و حال مذاکرات بگویند. چرایی افزایش بهای دلار و آماده شدن برای انتخابات مجلس، دیگر مسأله مهم روزنامه‌های پایان هفته است.

این سه نفر را به مناظره هسته‌ای با نمایندگان مجلس بفرستید!

قانون به نقل از معاون ضرغامی به «جلسه صدا و سیما با نمایندگان مخالف ژنو» پرداخته و نوشته: نامه نمایندگان مجلس به صدا و سیما درباره امکان نقد آزادانه توافق‌نامه ژنو، کار خود را کرد و قرار است، هفته‌ آینده، ضرغامی رئیس سازمان صدا وسیما، نشست مشترکی با این گروه از نمایندگان داشته باشد.

معاون پارلمانی صداوسیما از برگزاری جلسه مشترک نمایندگان منتقد توافق‌نامه ژنو و رئیس سازمان صداوسیما در سه‌شنبه هفته آینده خبر داد. به گزارش فارس، میرتاج‌الدینی با اشاره به نامه ۱۱۱ نماینده مجلس شورای اسلامی درباره امکان نقد آزادانه توافق‌نامه ژنو در صداوسیما گفت: این نامه به دنبال نامه قبلی ۱۹ نفر از نمایندگان مجلس به رئیس صداوسیما درخصوص نقد توافق‌نامه ژنو نوشته بودند و درخواست کرده بودند که امکان نقد توافق‌نامه ژنو را در رسانه ملی به دست بیاورند.

وی افزود: ریاست سازمان در پاسخ به آن‌ها گفته بودند که شرایط آماده نیست و ما رویکرد حمایتی در خصوص توافق‌نامه ژنو داریم و رویکرد انتقادی درباره توافق‌نامه ژنو در برنامه ما نیست. معاون پارلمانی صداوسیما ادامه داد: بعد از نامه اول ما مجددا نامه نمایندگان را دریافت کردیم و این نامه در صداوسیما مورد بررسی قرار گرفت. فعلا تصمیم داریم برای بررسی این نامه و نحوه نقد توافق‌نامه جلسه‌ای را با نمایندگان داشته باشیم. وی افزود: در خصوص توافق‌نامه ژنو رویکرد صداوسیما کاملا مشخص بوده است و در همه موارد مذاکرات رویکرد صداوسیما نیز همین گونه بوده است. در اینجا هم که صداوسیما به عنوان یکی از ارکان نظام که مسأله را دنبال می‌کند موضوع مورد بررسی جدی قرار بگیرد و این مسأله با رویکرد حمایتی قابل بررسی است و هرچقدر مردم در جریان توافق‌نامه ژنو باشند پشتیبانی و حمایت همه‌جانبه را از این توافق‌نامه خواهند داشت.

آرمان هم در یادداشتی با تیتر «تریبون نقد برای همه منتقدان» به قلم احمد شیرزاد نماینده سابق مجلس نوشته است: سیاست‌های هسته‌ای دولت‌های یازدهم و دهم دو مسیر کاملا متفاوت را می‌پیماید و سیاستمداران اصولگرا امروز ایراداتی را به دولت وارد می‌کنند و این ادعا را دارند که رسانه ملی به آن‌ها فرصتی برای بیان افکار و نظراتشان نداده است. تریبون دادن به افراد و نمایندگان توافق ژنو کار بسیار خوبی است که در ‌‌نهایت موجب خواهد شد مردم به صورت دقیق‌تری در جریان برنامه هسته‌ای کشورمان قرار بگیرند و مسائل برای مردم به صورت شفاف بیان شود و شفافیت کلید حل شدن بسیاری مشکلات کشور از جمله مسائل هسته‌ای است؛ گرچه این تریبون باید به صورت مساوی بین مخالفان و موافقان این توافق قرار بگیرد. درباره توافق ژنو در حال حاضر برخی مسئولین همچون دکتر ظریف، آقای عراقچی و آقای تخت‌روانچی مسائلی را بیان می‌کنند اما ظاهرا طرح بعضی از مسائل از سوی آقای صالحی باعث نگرانی و ناراحتی نمایندگان مجلس شده است اما در عین اینکه باید به منتقدان فعلی مذاکرات هسته‌ای تریبونی برای ابراز نظرات داده شود، منتقدان سیاست‌های هسته‌ای دولت قبل هم باید امکان حضور مساوی و نقد سیاست‌های هسته‌ای دولت قبل را داشته باشند.

قرار دادن فردی مثل دکتر ظریف در برابر منتقدانی که آزادانه سیاست‌های او را نقد می‌کنند و ملاحظات دیپلماتیک برای آن‌ها وجود ندارد، نتیجه مطلوب نخواهد داشت چرا که افرادی مثل دکتر ظریف و عراقچی به خاطر حساسیت‌هایی که وجود دارد و مسئولیت‌های دیپلماتیکی که دارند نمی‌توانند هر مطلبی را در صدا و سیما بیان کنند و بیان برخی واقعیت‌ها از سوی آن‌ها قدرت مذاکره‌کنندگان هسته‌ای را کاهش خواهد داد. اگر قرار باشد منتقدان توافق هسته‌ای با‌‌ همان ادبیاتی که در نشریات و سخنرانی‌های دانشگاهی این توافق را نقد کنند، در رسانه ملی حضور داشته باشند باید در برابر آن‌ها افرادی قرار بگیرند که این محدودیت‌ها را برای صحبت کردن نداشته باشند اما افرادی مثل دکتر زیباکلام، دکتر باوند یا من یا بسیاری دیگر از افراد دانشگاهی و متخصص که مسئولیتی در دستگاه دیپلماسی رسمی نداریم می‌توانیم به عنوان منتقدان سابق سیاست‌های هسته‌ای و مدافعان مذاکرات فعلی ایران در این جلسات شرکت کنیم.

ما افرادی هستیم که دیروز نسبت به سیاست‌های هسته‌ای تیم سابق انتقاد داشتیم و در مقابل از مسیری که امروز در سیاست‌های خارجی کشور پیموده می‌شود استقبال کرده و از وضع موجود خوشحالیم. چنانچه در چند ماه گذشته نیز در بسیاری مراکز دانشگاهی جلسلات مناظره برگزار شده و بسیاری از فعالان سیاسی اصولگرا که در مونولوگ صدایشان بلند است حاضر به شرکت در این جلسات نشده‌اند. گرچه فکر می‌کنم مسئولان سیما به دلیل طرح برخی مسائل که دانستن آن را به صلاح نمی‌دانند با این دست مناظرات موافقت نخواهند کرد.

چه عواملی موجب افزایش قیمت دلار در بازار شده‌ است؟


روزنامه شرق با اشاره به رسیدن بهای دلار به ۳هزار و ۲۱۰تومان نوشته: افزایش آرام و بی‌سروصدای قیمت دلار در هفته جاری سرانجام در روز گذشته به نوسانات پی‌درپی قیمت دلار در بازار آزاد ختم شد، به گونه‌ای که نرخ این ارز درابتدای معاملات روز گذشته از مرز سه‌هزارو۲۰۰تومان نیز گذشت اما بعد از ساعتی و در نیمه‌های روز با کاهش ۱۰ و ۱۵تومانی به مرز سه‌هزارو۱۹۵تومان رسید. این نرخ تا ساعات پایانی بازار همچنان ثابت باقی ماند.

تداوم این امر و بالا و پایین ‌شدن قیمت دلار و به تبع آن ارزهای معتبر دیگر، هیجان خاصی را به چهارراه استانبول و در میان انبوه دلالان و سفته‌بازان آن ایجاد کرد. دلالانی که هرکدام با مبالغ کم یا زیاد دلار در دست قیمت خریدوفروش ارز‌هایشان را فریاد می‌زدند. قیمت‌هایی که به وضوح نشان می‌داد، این فعالان بازار سودای افزایش قیمت دلار را در چند روز آینده در سر دارند. بر اساس مشاهدات خبرنگار «شرق» قیمت‌های تعیین‌شده از سوی دلالان برای خریدوفروش دلار اگرچه در بعدازظهر چهارشنبه با نرخ صرافی‌ها تفاوت آنچنانی نداشت ولی تعیین مبالغی در حدود سه‌هزارو۱۸۹تومان برای هر دلار برای معاملات روز شنبه آتی از سوی دلالان به خوبی گویای تداوم روند افزایشی قیمت دلار در روزهای آینده از منظر این دلالان بازار بود. به گونه‌ای که یکی از دلالان چهارراه استانبول برای خرید هر دلار برای روز شنبه قیمت سه‌هزارو۱۸۵تومان را تعیین کرده بود و معتقد بود قیمت‌ها به‌طورحتم در هفته آینده از مرز سه‌هزارو۳۰۰تومان نیز فرا‌تر خواهد رفت.

وی که روند بازار را در روزهای آینده صعودی ارزیابی می‌کند، می‌گوید: وضعیت کنونی اقتصاد کشور و شرایط مبهم اقتصادی افزایش تقاضای دلار را به‌ دنبال داشته که این به معنی افزایش قیمت‌ها در روزهای آینده است. با این حال صرافی‌های چهارراه استانبول با شک و تردید به آینده بازار می‌اندیشند و معتقدند افزایش قیمت‌ها در چندروز گذشته اگرچه بیشترروانی و مقطعی است ولی در حال حاضر دلالان و سفته‌بازان نبض بازار را دست گرفتند.

یکی از صرافان در چهارراه استانبول در این ‌باره می‌گوید: «هم‌اکنون به دلیل ریزش شاخص بورس و بحث اجرای فاز دوم هدفمندکردن یارانه‌ها تقاضا برای خرید دلار نسبت به روزهای قبل افزایش یافته است ولی این روند مقطعی است و به نظر می‌رسد ثبات به بازار باز گردد‌». وی با اشاره به خلوتی صرافی‌ها و نبود مشتری تأکید می‌کند: «در چند روز گذشته نیز نوسانات موجود در بازار ارز نتیجه گرم‌شدن بازار سفته‌بازان و دلالان بوده است، زیرا آنچنان که می‌بینید صرافی‌ها با افزایش مشتری و متقاضی خرید ارزهای خارجی روبه‌رو نیستند‌». با این حال این صراف نیز تایید می‌کند وضعیت اقتصادی کشور و ابهامات موجود قیمت دلار را تا لحظه نگارش این گزارش از سه‌هزارو۱۴۰تومان در روز دوشنبه به سه‌هزارو۱۹۵تومان رسانده است. نوسانات دلار در چند روز گذشته قیمت ارزهای معتبری همچون پوند و یورو را نیز افزایش داد به گونه‌ای که پوند انگلیس از پنج‌هزارو۲۱۰ به پنج‌هزارو۳۰۰، یورو نیز از چهارهزارو۳۴۰ به چهارهزارو۴۱۰تومان رسید.

با این حال در نوسانات دیروز بازار ارز، طلا در آرامشی نسبی روند صعودی خود را ادامه داد و حتی در روزهایی که اونس طلا در بازارهای جهانی روند پرشتاب نزولی قیمت‌ها را تجربه می‌کرد افزایش قیمت آن متوقف نشد. هر اونس طلا آغازین روز معاملات در هفته جاری را با هزارو۳۲۶دلار به پایین برد و دیروز و در لحظه نگارش این گزارش، ساعت ۱۸: ۵۰ به هزارو۲۹۸دلار رسید. این روند نشان می‌دهد طلای جهانی در مسیر نزولی شدیدی قرار گرفته که قطعا بازار داخلی را نیز تحت ‌تأثیر قرار می‌داد اما روند صعودی قیمت دلار که از روز شنبه هفته جاری آغاز شد به‌عنوان سرعت‌گیر بازار طلا، نه ‌تنها، مانع افت قیمت سکه و طلا نشد بلکه حتی به افزایش قیمت آن منجر شد.

به این ترتیب، قیمت سکه بهار آزادی به آرامی افزایش قیمت سه‌هزارتومانی را برای خود ثبت کرده و بر قیمت ۹۸۵‌هزارتومان تثبیت شد. همچنین قیمت نیم‌سکه نیز با افزایش چهار‌هزارتومانی به قیمت ۵۳۵‌هزارتومان و ربع‌سکه با افزایش شش‌هزارتومانی به مبلغ ۳۲۰‌هزارتومان فروخته شد.

این روز‌ها اگرچه بسیاری از فعالان بازار، افزایش بهای دلار و طلا را به اجرای فاز دوم هدفمند کردن یارانه‌ها و افت پی‌درپی شاخص بورس مربوط می‌دانند، هادی حق‌شناس، کار‌شناس اقتصادی در گفت‌وگو با «شرق» معتقد است افزایش قیمت دلار در روزهای گذشته روند طبیعی داشته و ارتباط مستقیمی با نرخ تورم سال ۹۲ دارد.

وی تأکید می‌کند: «سال گذشته اقتصاد کشور تورم ۳۵‌درصدی را بنا به گفته مسئولان تجربه کرد که بخشی از این تورم در انتهای سال به نرخ دلار منتقل شد و قیمت دلار اندکی افزایش یافت. روند صعودی قیمت دلار در چند روز گذشته ناشی از انتقال بخش دیگری از مابه‌التفاوت نرخ تورم داخلی و خارجی است که به روی قیمت دلار منتقل می‌شود. باید توجه داشت اگر از اعمال نرخ تورم بر قیمت دلار جلوگیری شود آنچنان که در چند سال گذشته و در دولت دهم به واسطه تزریق درآمدهای نفتی به اقتصاد کشور انجام شد شاهد افزایش یکباره نرخ دلار در سال‌های آینده خواهیم بود. زیرا قیمت دلار را نمی‌توان با دستور و آیین‌نامه پایین نگه داشت‌».

به نظر می‌رسد این افزایش قیمت و نوسانات بازار ارز موقتی بوده و به تدریج شاهد ثبات این بازار خواهیم بود.

این استاد دانشگاه با اشاره به کاهش فشار تحریم‌ها در پی موفقیت‌های نسبی در مذاکرات ژنو تأکید می‌کند: «به نظر می‌رسد با ادامه گفت‌وگو‌ها و به‌نتیجه‌رسیدن مذاکرات و برداشته‌شدن تمامی تحریم‌ها در ماه‌های آینده شاهد افزایش عرضه دلار در بازار باشیم که این موضوع به ‌صورت طبیعی ثبات و شاید اندکی کاهش قیمت ارز را به‌دنبال خواهد داشت. اگرچه نباید از تبعات فاز دوم هدفمندکردن یارانه‌ها و افزایش قیمت حامل‌های انرژی که منجر به افزایش تورم در جامعه خواهد شد، غافل ماند که بر اساس پیش‌بینی‌ها و برنامه‌ریزی دولت این افزایش قیمت به تدریج و به‌صورت کاملا برنامه‌ریزی شده بود تا موج تورمی در کشور ایجاد نکند‌».

روزنامه اعتماد پس از توضیح شرایط بازار در این باره نوشته است: به عبارت دیگر، بازار هوشمند ارز برای کاهش قیمت یا اصلاح خود مترصد تحقق واقعیت‌های اقتصادی است، مجید رضا حریری، رییس کمیسیون واردات درباره نوسانات اخیر قیمت دلار در بازار به خبرنگار «اعتماد» این طور گفت: قیمت دلار شدیدا متاثر از رفتار سیاسی دولت و دولتمردان است و هر هنگام که رفتار سیاسی از تعادل خارج می‌شود قیمت ارز دچار نوسان می‌شود. به گفته حریری، مشکلات ایجاد شده میان ایران و امریکا درصدور ویزا، رفتار امریکا و روسیه بر سر اوکراین از مهم‌ترین دلایل سیاسی است که موجب شده قیمت دلار تحت تأثیر قرار گیرد.

رئیس کمیسیون واردات با بیان اینکه آرامش دشمن اصلی نرخ ارز است، تأکید کرد:‌‌ همان طور که مشاهده شد در شش ماه گذشته آرامش در رفتارهای سیاسی موجب کاهش نرخ تورم و دلار شد.

حریری اضافه کرد: از سوی دیگر باید یادمان باشد که بازار ناآرام و نبود آرامش در بازار تامین کننده منافع بسیاری مانند سفته بازهای داخلی تا بعضی از گروه‌های سیاسی است که به دنبال تحت فشار قرار دادن دولت هستند.

وی توصیه کرد: در شرایط کنونی چیزی که بازار به آن نیاز دارد آرامش و ثبات است و دوری از هر گونه تلاطم.

از حریری پرسیدیم که آیا کاهش شاخص بورس و قیمت‌های بازار سهام می‌تواند باعث خروج نقدینگی از این بازار و حرکت این پول‌ها به سوی بازار دلار باشد که وی این طور پاسخ داد: کاهش شاخص بورس نیز می‌تواند یکی از این عوامل باشد اما نکته مهم این است که سفته باز‌ها همیشه به دنبال دامن زدن به رفتار طبیعی بازار هستند چرا که آرامش دشمن کسب و کار سفته بازهاست. محمد حسین برخوردار، رئیس مجمع واردات نیز درگفت‌و‌گو با «اعتماد» نیز درباره علت افزایش قیمت دلار تصریح کرد: به اعتقاد من افزایش نرخ دلار در بودجه سال ۹۳ به ۲۶۵۰ تومان، مسافرت بیش از پیش مردم در ایام عید به ترکیه و جزایر آن و انتشار خبری مبنی بر احتمال ارزیابی حساب‌های بانکی مردم برای تعیین درآمدهای خانوار از دیگر عواملی محسوب می‌شود که موجب شده تقاضا برای ارز بالا برود.

برخوردار سخنان بالای خود را این طور توضیح داد: انتشار خبر دسترسی به حساب‌های مردم باعث شده بسیاری که مبالغی پول در بانک‌ها داشتند را از حساب‌های خود خارج کنند و به دنبال افزایش نسبی قیمت دلار، این پول‌ها را وارد بازار ارز کنند و تقاضا برای خرید آن افزایش یابد. وی پیش بینی کرد که به زودی تب دلار در بازار بخوابد و دوباره قیمت ارز در بازار به حالت عادی برگردد.

کدام یک از این دو گروه به آرمان‌های مردم و نظام جمهوری اسلامی نزدیک‌تر است؟


بخش‌هایی از اصولگرایان امروز با حمله شدید جناح مقابل روبه‌رو شده‌اند. روزنامه ابتکار با طرح ‌این پرسش‌ در بخشی از مطلبی در مورد روند اجرای هدفمندی یارانه‌ها نوشته است: این روز‌ها مبحث فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها برجسته‌ترین موضوع قابل بحث در محافل سیاسی، اقتصادی و رسانه‌ای کشور می‌باشد. دولت روحانی براین باوراست با خروج داوطلبانه اقشار متوسط ومتمکن جامعه، پرداخت یارانه نقدی ماهیانه به مردم رابه حداقل برساند. ازروز۲۰فروردین فازدوم ثبت نام یارانه بگیران کلیدخورد.

بر اساس تصمیم جدیددولت قرار است یارانه اردیبهشت و ماه‌های آتی فقط به آن دسته ازافرادی تعلق گیرد که دراین مرحله ازثبت نام، نام نویسی کرده‌اند. دولتمردان کابینه یازدهم وحامیان دولت اعتدالی برای انصراف داوطلبانه بخش‌هایی ازمردم تلاش‌های شایانی را تاکنون مبذول داشته‌اند. روز ۳۱ فروردین مهلت ثبت نام دریافت کنندگان یارانه‌ها به پایان می‌رسد. درصورت استقبال مردم، دولت یازدهم این فرصت راپیدا می‌کند که منابع مالی کشوررا صرف زیرساخت‌های اقتصادی نماید.

در اجرای فازدوم یارانه‌ها موافقان و مخالفان روحانی ۲رویکرد متفاوت دارند. موافقان دولت بدنبال وضعیتی هستند ‌که دولت تدبیر و امید از پیچ حساس مشکلات اقتصادی به راحتی عبور نماید. از سوی دیگر (افراطیون) با ترویج ایده کارشکنانه درصدد ایجاد اختلال در مسیر پیش روی دولت روحانی می‌باشند، اقلیت تندرو بی‌میل نیست که اجرای فاز دوم یارانه‌ها در روابط دولت و ملت دچار چالش گردد.

ناتوانی دولت اعتدال گرا درحل مشکلات ریز و درشت اقتصادی کشورآرزوی افراطیون اصولگراست. نحوه اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها برای مخالفان و موافقان دولت اهمیتی ویژه دارد، طبیعی است که این دوجریان سیاسی (فاتحان و مغلوبان ۲۴خرداد۱۳۹۲) به تدبیر و تصمیمات اقتصادی دولت روحانی دراین مقطع چشم دوخته‌اند!.

اردوگاه حامیان گفتمان اعتدال براین اعتقاد پافشاری می‌نماید که با متقاعد کردن افکار عمومی نتیجه کمی (آمارن‌هایی ثبت‌نام شدگان مرحله دوم یارانه‌ها) با تنزل چشمگیر تعداد افراد ثبت نام شده مواجه گردد. بررسی مواضع جناح‌های فعال کشور در وضعیت کنونی (ورود به میدان حل مشکلات معیشتی مردم) مبین نگرش آن‌ها به منافع ملی و دغدغه‌های افکار عمومی است. جبهه پایداری پر ادعا‌ترین جریان اصولگراکه در مجلس نهم حدود۷۰کرسی دارد ودرانتخابات ریاست جمهوری یازدهم با کاندیداتوری سعیدجلیلی چشم به تصاحب دولت یازدهم بسته بود و در دولتهای نهم و دهم کرسی‌های حساس دولتی درهییت وزیران راتصاحب کرده بود، از پرسروصدا‌ترین جناح‌های سیاسی جمهوری اسلامی محسوب می‌گردد. این گروه اصول گرا، رقیب شماره یک روحانی است که برای ناکامی دولت تدبیر و امید ثانیه شماری می‌کنند.

روزنامه وطن امروز رسانه نزدیک به جبهه پایداری روز یکشنبه ۲۵ فروردین در خبری از قول یکی از بازیگران سینمای کشور در صفحه اول از عدم تشویق مردم به انصراف در ثبت نام یارانه خبر می‌دهد. درمقابل گروهی از حامیان روحانی که درصف احزاب درون حاکمیتی جای نمی‌گیرند (مانند نهضت آزادی) با ترجیح منافع ملی بر دغدغه‌های حزبی، خواهان حل مشکلات اقتصادی کشور توسط دولت یازدهم می‌باشند. نهضت آزادی که به عنوان حاشیه نشینان قدرت در نظام جمهوری اسلامی مطرح هستند، از هیچ تلاشی درجهت یاری رساندن به دولت برآمده ازرای مردم دریغ نمی‌ورزند. یاران مرحوم بازرگان و سحابی روز۲۰ فروردین۱۳۹۳ با صدور اطلاعیه‌ای با امضای دکتر ابراهیم یزدی دبیرکل این جمعیت از اقشاری که نیازی به یارانه ندارند، درخواست کردند که با انصراف ازثبت نام برای دریافت یارانه، دولت روحانی را در انجام ماموریت بزرگ ساماندهی اقتصادی یاری نمایند. جالب است بدانیم که نهضت آزادی که ازسوی اصول گرایان تندرو (جبهه پایداری) متهم به غیرخودی بودن در درون نظام می‌گردد، درحمایت از دولت رسمی وقانونی کشورازجبهه پایداری به مراتب هماهنگ‌تر و همسو‌تر بامردم ومنافع ملی کشور است.

جبهه پایداری بدنبال تحقق رؤیای شکست دولت روحانی دربازسازی ویرانه‌های به جامانده از دولت احمدی‌نژاد می‌باشد و در پی کسب موقعیت ویژه سکانداری مجدد قوه مجریه است.

اما در این سوی میدان، نهضت آزادی که سودای ورود به اریکه قدرت در کشور را ندارد، پایان مشکلات اقتصادی ومعیشتی مردم رامی خواهند. به نظر شما کدام یک ازاین دوگروه به آرمان‌های مردم و نظام جمهوری اسلامی نزدیک‌تر است؟

صادق زیباکلام هم در یادداشتی با تیتر «ضربه به منافع ملی» در روزنامه شرق نوشته: در اوج داستان کنار گذاشتن آقای منوچهر متکی ـ وزیر خارجه دولت محمود احمدی‌نژاد در حین سفر به سنگال ـ یادداشتی نوشتم خطاب به رئیس‌جمهور وقت که مسأله، آقای متکی نیست؛ مسأله تحقیر جایگاه وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران است. حالا شده حکایت دوستان مخالف مذاکرات «ژنو». از روزی که مذاکرات آغاز شده، این دوستان به‌ طور منظم اخباری را منتشر می‌کنند که از سوی مقامات مسوول، کذب و تحریف ‌شده عنوان می‌شود.

تقریبا هرچه گفته‌اند به ‌گونه‌ای بوده که مسئولان مذاکره‌کننده، فردای آن مجبور بوده‌اند یا آن را تکذیب کنند یا کلی توضیح دهند که اصل مسأله چه بوده است. از هر خبری، رویدادی و اتفاقی سعی کرده‌اند برای تخریب مذاکرات و ایجاد تردید و ناباوری در آنچه بر سر آن توافق شده، بهره‌برداری کنند. آخرین موردشان این بوده که اگر ما در مذاکرات کوتاه نیامده بودیم حالا آمریکایی‌ها آنقدر جسور و گستاخ نمی‌شدند تا با انتخاب حمید ابوطالبی مخالفت کنند. یک روز می‌گویند که مذاکره‌کنندگان قبول کرده‌اند غنی‌سازی تعطیل شود، روزی دیگر مدعی می‌شوند مذاکره‌کنندگان پذیرفته‌اند رآکتور آب‌سنگین اراک تعطیل شود، یک روز می‌گویند ایران پذیرفته که تعداد سانتریفیوژ‌هایش را از ۱۰هزار به چندصد دستگاه کاهش دهد، فردایش خبر می‌دهند با تعطیلی «فردو» موافقت شده و بعد می‌گویند قسط دوم پول‌ها پرداخت نشده و هر روز خبری و نظری. در عین‌ حال جالب هم هست که در آخر هم می‌گویند چرا مذاکرات پشت درهای بسته در حال انجام است؟ خب اگر پشت درهای بسته بوده، شما از کجا این اطلاعات را به دست آورده‌اید؟

رویکرد مخالفان مذاکرات هسته‌ای را ظرف چندماه گذشته، مقایسه کنید با رویکردی که طی چندین سال پیش از آنکه تیم مورد حمایت مخالفان امروز، سرگرم مذاکره بود.

آیا یک ‌بار کوچک‌ترین خبری را رسانه‌های نزدیک به اصولگرایان یا حتی اصلاح‌طلبان منتشر کردند که در نتیجه آن، آقایان سعید جلیلی یا علی باقری یا آقای سلطانیه مجبور شوند که آن را یا تکذیب کنند یا همچون مذاکره‌کنندگان فعلی توضیح دهند که اصل خبر چه بوده است؟ در قریب به چهار سالی که تیم سابق در حال مذاکره بود آیا یک ‌بار مجبور شد خبری را که دیگران گفته بودند تکذیب کنند یا اصلاح کنند؟

متأسفانه‌ تندرو‌ها متوجه نیستند که چه لطمه‌ای به منافع ملی وارد می‌کنند. آن‌ها درک نمی‌کنند که با برخوردهای بی‌مسوولیت سیاسی با تیم مذاکره کننده،

چگونه دارند به ‌تدریج این تصور را به طرف مذاکره القا می‌کنند که خیلی هم روی مذاکرات و نتایج آن با آقای دکتر ظریف و همکارانشان حساب باز نکنید. این‌ها خیلی از پشتوانه استواری در داخل برخوردار نیستند و معلوم نیست آنچه توافق می‌کنند در بلندمدت بتواند عملی شده و تحقق یابد. آنان از یک‌سو این تصور را در طرف مقابل ایجاد می‌کنند که دست تیم مذاکره‌کننده خیلی هم پر نیست و از دیگر سو، تیم مذاکره‌کننده را زیر فشار قرار داده‌اند که چرا امتیاز بیشتر نگرفته‌اید؟

به‌نظر نمی‌رسد منتقدان «ژنو»، منافع ملی را در نظر گرفته باشند. اگر هم مدعی شوند اتفاقا به واسطه منافع ملی این موضع‌گیری‌ها را علیه تیم مذاکره‌کننده اتخاذ می‌کنیم که در آن صورت باید از آنان خواست، تعریف خود از منافع ملی را برای مردم بگویند. در عین‌ حال این را هم صراحتا گفته‌اند که قصد ما از فشار بر تیم مذاکره‌کننده این است که قدرت چانه‌زنی آن‌ها پشت میز مذاکره بالا برود، نه دوستان؛ سخت در اشتباهید!

اگر به «منافع ملی» باور دارید یقین بدانید که شایعات، حملات، انتقادات، جبهه‌گیری‌ها و مخالفت‌های شما با تیم مذاکره‌کننده ظرف شش ‌ماه گذشته، سر سوزنی در مسیر منافع ملی و تقویت آن نبوده و جسارتا باید به اطلاع شما برسانیم که اتفاقا بیشترین ضربه را به منافع ملی زده‌اید.

کیهان: اصلاح‌طلبان دستپاچه‌اند یا کار دیگری بلد نیستند؟!


روزنامه اعتماد اظهارات محمد‌رضا عارف در پاسخ به شعارهای پرهیجان دانشجویان در مشهد را با عنوان «پیروزی دور از دسترس اصلاح طلبان نیست» مورد توجه قرار داده و نوشته: فرقی نمی‌کند رقیب اصلاح طلبان باشد یا از چهره‌های جریان اصلاحات، دانشجویان بنا دارند با شعارهایی مشخص به استقبال سیاستمدارانی بروند که میهمان دانشگاه می‌شوند.

انگار دانشجویان که به واسطه حضور در انتخابات ۲۴ خرداد ماه سال گذشته به اهمیت حضورشان در عرصه سیاسی کشور پی برده‌اند می‌خواهند به سکوت چهار ساله گذشته‌شان پایان دهند و فعال‌تر و پویا‌تر مسائل و موضوعات روز کشور را دنبال کنند. بعد از هیاهویی که سه روز پیش در سالن اجتماعات دانشگاه امیر کبیر و در حضور سعید جلیلی به مناسبت روز هسته‌ای تیتر رسانه‌ها شد، دیروز شعارهای دانشجویان در استقبال از محمد رضا عارف در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد پتانسیل نهفته در دانشگاه را بازهم عیان کرد. عارف که دیروز برای افتتاح شعبه بنیاد امید ایرانیان به مشهد رفته بود به دعوت انجمن مدرسین دانشگاه فردوسی به جمع دانشجویان رفت. سالن اجتماعات پر شده بود آنچنان که جمعیتی در روی سن پشت عارف نشسته بودند و پوستر‌های عارف، خاتمی و پلاکاردهایی حمایتی در دستان دانشجویان خودنمایی می‌کرد. در این میان جمعی که تعدادشان به انگشتان دو دست هم نمی‌رسید در لابه لای شعارهای دانشجویان اصلاح طلب شعار مرگ بر منافق سر دادندو به مصاف آن‌ها رفتندکه این مجادله در حاشیه مراسم به درگیری دانشجویان انجمن اسلامی با دانشجویان بسیج دانشگاه انجامید و برای دقایقی نظم جلسه را به هم ریخت. در پی این مجادله چنددقیقه یی بود که عارف با تأکید بر اینکه مشی و سیاست اصلاح طلبی با هر گونه شعار مرگ مخالف است سخنانش را آغاز کرد. دانشجویان دست زدند و بازهم شعار زنده باد سر دادند

علی تاجرنیا عضو جبهه مشارکت و نماینده اسبق مجلس نیز به همین روزنامه گفته است: «تشکیل مجلس همکار با دولت بهترین کمک است». وی گفته: متأسفانه در شرایط فعلی عدم همکاری مجلس با دولت یازدهم و حجم بالای سؤال و استیضاح یک امر جدیدی است که ما هیچ گاه شاهد آن نبودیم. حتی باید گفت که همکاری مجلس پنجم با دولت آقای خاتمی بسیار بهتر از تعامل مجلس نهم با دولت آقای روحانی بوده است. در نتیجه اصلاح طلبان باید با تأکید بر آرامش در فضای مناسب، فعالیت‌های تشکیلاتی خود را دنبال کنند تا بتوانند حضور موثری در انتخابات مجلس داشته باشند که همین موضوع می‌تواند کمک خوبی برای دولت باشد.

فعالیت‌های اصلاح‌طلبان با واکنش کیهان مواجه شده است. این روزنامه در شروع یکی از خبرهای ویژه خود نوشته: در حالی که قریب دو سال تا انتخابات مجلس باقی است، افراطیون مدعی اصلاحات فعالیت‌های انتخاباتی را کلید زده‌اند.

طی روزهای اخیر از رضا خاتمی گرفته تا موسوی لاری و منتجب‌نیا و از کارگزاران و حزب منحله مشارکت تا روزنامه‌های زنجیره‌ای مشغول اظهارنظرهای تبلیغاتی مبنی بر حضور در انتخابات مجلس و یارگیری و تشکیل ستاد و... هستند و البته بخشی از این فعالیت‌ها از بهمن و اسفند سال گذشته کلید خورده است. این در حالی است که طیف مذکور صراحتا دولت روحانی را دولت گذار خوانده و حتی کسانی نظیر اصغرزاده از دولت اعتدال به عنوان رحم اجاره‌ای اصلاح‌طلبان یاد کرده‌اند.




تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۷۵
انتشار یافته: ۱۳
ساعت ۰۵۲۵صبح لطفا همیشه روزنامه ها رو بزار.ممنون تابناک
ممنون
امان از دست این روزنامه وطن امروز و کیهان به نظرم بگیرند درشو تخته کنند . اح شورشو در آوردند دیگه.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
فکر کنم تیتری چیزیش بهتون برخورده مگه ن؟
کجاش بده ؟
هنوز ی ریال پول از تو مذاکرات نگرفتن ......
روزنامه کیهان عالیه و یطوری شیشه رو تمیز میکنه که خودمم تعجب میکنم!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
غیر از کیهان با هر روزنامه دیگری شیشه را پاک کنی شیشه کثیف تر میشه
شما ها که ادعای اعتدال دارید طاقت دو تا ماهنامه نداشتید(9دی ویالثارات) اینا رم تخته کنند صدای حق همیشه بلند تره
کیهان کاسه داغ تر از آشه برای روسیه ؟!!!!!
تیتر های خبری و سرمقاله های کیهان کلا با همه ی روزنامه ها تفاوت داره! ظاهرا فقط دوستان کیهانی متوجه یک سری از مسائل هستند که دیگران ازش بیخبرند!
اینم (انتشار صفحه نخست روزنامه ها)مثل اخبار فناوری از کارای خوب تابناکه مرسی فقط تعداد روزنامه هات نمیدونم چرا بجای بیشتر شدن هر روز کمتر میشه؟
امیدوارم موضوع اعمال سلیقه نباشه.
با سلام
در پرونده هسته ای هیچ کس مثل دکتر سید حسین موسویان نیست
آقا یا خانم "khakhs" من طرفدار آزادی بیانم. از هر دو جناح. ولی مثل این که یادتون رفته زمانی که شماها به صورت کیلویی روزنامه‌های اصلاح‌طلب را پشت سرهم توقیف می‌کردید. حالا شما هم یه کم بچشید ببینید خوبه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
دوست عزیز فرقی نمیکنه روزنامه مربوط به کدوم جناح درش تخته میشه، اگه رفتار یه روزنامه به گونه ای باشه که مخالف منافع ملی باشه باید درشو گل بگیرن.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل